Sivu 1/2
remontti kokemus
Lähetetty: 26.1.2005 23:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
eli Ladan remontti kokemusta kartoittaisin, joillekin on jo suuri homma kun saa tulpat vaihdettua toiselle moottoriremontit ovat arkipäivää ja tekisi jo mieli tehdä jotain haastavampaa. miten määrittelet itsesi?
vaihtoehdot on jotenkin järjestyksessään eli jokainen vaihtoehto on lähinnnä edellisten lisäksi myös...
tehdään myös ero sille mikä on huolto ja mikä on korjaus: huolto on sitä mitä valmistaja suosittaa määräajoin tekemään, korjaus taas kulumisesta aiheutuvaa osien uusinta tarvetta, mitä ei huollosta huolimatta pystytä ehkäisemään.
peltityöt jätin suosiolla ulkopuolelle, sillä niitä on vaikeampi luokitella tonne mihinkään väliin... ja muutenkin, mutta jos pystyy tekee mitä tahansa niiin varmaan myös peltityöt menee.
Lähetetty: 26.1.2005 23:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
vastaanpa itse kaasuttimen huolto!
oli oikeestaan aika vaikeaa löytää sopivaa, mutta perushuollot tuohon saakka menee, mutta ihan kalliiden vaurioiden välttämiseksi en ole lähtenyt käpälöimään venttiilikoneistoja. Toisaalta kuluvista osista on joitain korjauksia tehty jarruihin, 1 pallonivel (ei enää koskaan uudelleen), kaasutin vaihto, virranjakajan vaihto. Loput alkaa mennä sinne linjalle että ei uskalla käyttöautoon alkaa tekemään.
Lähetetty: 26.1.2005 23:57
Kirjoittaja Stefa
Piti tuohon "mikään ei ole mahdotonta" -gategoriaan kokeilla. Ei nuo mekaaniset perusrempat niin ihmeellisiä, modifiointi sitten aika henkimaailman hommia toisinaan. Peltityötkin menee, jälki ihan siistiä mutta kiinnostusta ei noihin juuri pakollista enempää. Moottorien elektroniikkapuoleen ja ahtamiseen pitäisi vielä perehtyä reilusti paremmin. Toisaalta ikää 21 niin ei tässä mikään kiire ole. Jotain tiedän, mutta virheitäkin teen edelleen paljon.
Lähetetty: 26.1.2005 23:59
Kirjoittaja Stefa
Palloniveleen muuten tehoaa sopiva lämpö todella kivasti. Kuten myös todella moniin muihin kohteisiin, turhaan pelätään antaa lämpöä ja sitten rikotaan kaikki isolla vasaralla

Lähetetty: 27.1.2005 1:48
Kirjoittaja samarai
piti laittaa myös "mikään ei ole mahdotonta". Se on vaan niin, että mun piti 18v ja sitärataa pakko opetella korjaamaan autoa, koska varaa ei silloin ollut edes uusia kintaalla olevia jarruhihnoja ja risana kaikki rahat menivätkin sitten bensaan/vakuutukseen tai johonkin aivan pakolliseen varaosaan. Ei olisi tullut kuuloonkaan viedä auto johonkin autokorjaamolle. Auto sai seistä niin kauan kun se tuli korjattua. Ja sama juttu on jatkunut edelleen vaikka nyt on sentään varaa ostaa edes jarruupalat.

Ankea lapsuus niin Siperia opettaa.

Lähetetty: 27.1.2005 10:17
Kirjoittaja veli alexei
Sarjassamme 'mitä tohonkin nyt vastaat' juttuja. Eli ei nuo nyt oikeen vaikeustasoltaan kasvaneet tms. oikein porrastuneet. Eli silmät kiinni ja rasti ruutuun.
Lähetetty: 27.1.2005 10:57
Kirjoittaja Mualari-Man
Kaasarin remppa on edessä, että saapa nähä miten käy....
Lähetetty: 27.1.2005 11:12
Kirjoittaja Lada-Jussi
veli alexei kirjoitti:Sarjassamme 'mitä tohonkin nyt vastaat' juttuja. Eli ei nuo nyt oikeen vaikeustasoltaan kasvaneet tms. oikein porrastuneet. Eli silmät kiinni ja rasti ruutuun.
pakko myöntää että jaottelu on hivenen vaikeaa, kuten näissä äänestyksissä yleensäkin, mutta ainahan gallupeissa jää virhemarginaalia jonkin verran eli arpomaan vaan
Lähetetty: 27.1.2005 12:07
Kirjoittaja Jusu
Mikään ei ole mahdotonta.
Tai oikeastaan, mikään ei OLISI mahdotonta, jos vain olisi resursseja tehdä kaikki itse. Omilla vehkeillä näissä olosuhteissa vaihtuu kyllä suurin osa ruuveilla kiinni olevista osista (moottorikin kolmessa tunnissa), mutta kaikki remppa on tehtävä pääosin auto pyörillään ja taivasalla.
Kaikki huolloiksi luokiteltavat teen siis itse ja korjauksetkin siinä määrin mitä kykenen. Onneksi Lada pelaa perin mainiosta eikä ole tarvinnut parin paikan hitsaamista lukuunottamatta teettää mitään muilla. Ihan kädetön en toki peltihommissa ole itsekään, mutta vehkeitä ei ole, kun ei ole remonttipaikkaakaan.
Lähetetty: 27.1.2005 13:33
Kirjoittaja henkkasavosta
Eiköhän sitä oonnistu maalausta lukuunottamatta oikeastaan kaikki.
Jälkikin on melkolailla hyvää, mutta aika, mitä kuluu tähän tekemiseen on joskus t u s k a s t u t t a v a n pitkä...
Menossa par'aikaa (mikä sana?) käyttöauton stereoiden päivitys.
-Henkka-
Lähetetty: 27.1.2005 14:11
Kirjoittaja VILEENI
Kaikkea on joutunut tekemään niinä pitkinä vuosina kun on ladakuski ollut.Ja miksi pitää olla niin jesuksen kylmä kun on remontin aika,eli talvi,pakkasta vähintään 15 astetta eikä tallia?
Lähetetty: 27.1.2005 14:47
Kirjoittaja mush
Vastasin "edellisten korjaaminen", kaikki ei ole mahdollista jo pelkästään työkalujen, paikan ja laiskuuden takia.
Mitä Ladaan tulee, niin Axtecin korjaus oli kyllä haastavin toiminpide mitä on tarvinnut tehdä. Taitaa olla Ladan ainoa osa jonka toimintaa ei voi ikinä täysin ymmärtää. Kuntoonpa tuokin tuli jo 1,5v sitten ja vieläkin pelaa (kop kop). Ja jo sitä ennen se tuli tutuksi jo silloin kun Lada tuli taloon, juurikin saman vikakohteen vuoksi. Useat olivat "korjanneet" kaasaria

josta löytyi 7 selvää vikaa ko. korjausyritysten jäljiltä.
Varsinaisia menoa haittaavia korjauksia ei Laatokkaan ole tarvinnut tehdä paljoakaan yhteisen 2,5 vuoden taipaleen aikana, mitä nyt:
-Kaasari
-Takapyörän laakeri
-Kansipahvin vaihto
-Lämppärin hana
-Jarruletkut
-Ruostereikä pohjasta (ajettu kiville joskus)
Loput onkin sitten ollut huoltotoiminpiteitä. Korjaamoa Lada ei ole nähnyt kuin pakokaasutestien merkeissä. Kilometrejä on kertynyt yhdessä noin 45k. Kertaakaan ei ole tielle jättänyt ja Puolassa asti on uskallettu käydä.
Hitlerinkostojen parista on kokemusta koneremonteista, auton maalauksesta taivasalla ja muustakin mielenkiintoisesta.
Lähetetty: 27.1.2005 17:54
Kirjoittaja dJONY
No onhan sitä tullu kaikkea tehtyä koneen vaihdosta tukivarsien vaihtoon... Onhan sitä tullut hitsailtuakin ja pakkelia väännettyä. Tosin maali hommiin en ole "vielä" pahemmin perehtynyt. Juuri on pienenä projektina purata kiinnileiponut 1300 remmi kone, ja sitte että oppii paremmin tuota koneen tekniikkaa. Onhan se parempi pistää risa lopullisesti risaksi kuin ottaa toimiva kone purate se ja... "Ööö mitäs tälle nyt pitäs tehä" fiiliksen välttämiseksi... Että sit joskus laittais kuntoon vintillä olevan 1600 koneen...
Lähetetty: 27.1.2005 18:15
Kirjoittaja nivailija
Yleisesti menee kaikkien nesteiden vaihdot, pienet sähkötyöt, sekä luova askartelu yleensä. Yhtäkään isompaa mutteria en kuitenkaan uskalla avata.

Sanotaan nyt, että teoriassa osaan tehdä lähes kaikki työt, mitä autossa tarvii tehdä.
Lähetetty: 27.1.2005 19:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
vaikuttaa ladistit olevan kovia värkkäämään itse, toi kaluston puute varmaan on suurin rasite kaikillle, mikäs se oli jos olis iso lämmin talli nostureineen, rengaskoneineen, testereiineen yms. mutta vaikka auto on halpa ei tavallisella tallaajalla kuitenkaan tollasiin laitteisiin rahat riitä. mutta tietysti se joka tekee kyseiset hommat ilman erikoiskalustoa on jo todella kurko asentaja.