Nappiksen kaiuttimet

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Yogi
Ylläpito

Nappiksen kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Mikä koko sinne takahattuhyllylle mahtaa sopia? Reiät siellä on alkuperäisenä, mutten viitsisi alkaa suurentamaan 6*9:ä varten / tekemään korotuspaloja. Miten olette itse hattuhyllylle toteuttaneet omat ratkaisunne?

Ajattelin myös upottaa kardaanitunnelin päällä olevaan yhden kaiuttimen laatikkoon pari pientä midbassoa (jos mahtuvat) ja näkyvästi päälle pikkudiskantit.

Kertokaa myös arvon hifistit, onko subbarikäytössä terveempi käyttää jotain pieniä midbassoja takahattuhyllyllä ja eteen sitten diskantit / midbassot. Olen aikaisemmin pitänyt 2-tie 6*9:t takana, mutta auto"hifistien" mielestä niitä ei tarvi jos on subi takakontissa.
ladalada

Re: Nappiksen kaiuttimet

Viesti Kirjoittaja ladalada »

Yogi kirjoitti: Kertokaa myös arvon hifistit, onko subbarikäytössä terveempi käyttää jotain pieniä midbassoja takahattuhyllyllä ja eteen sitten diskantit / midbassot. Olen aikaisemmin pitänyt 2-tie 6*9:t takana, mutta auto"hifistien" mielestä niitä ei tarvi jos on subi takakontissa.
Hifisti en ole mutta toki erillissarja soi paaljon paremmin kuin 6*9. Ja kaiken lisäksi erillissarjoja saa melkein samaan hintaan kun noita kuusysejä.
Ertzu

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

Itse olen noudattanut seuraavanlaista kaavaa: Eteen erillissarja (riittää hyvin ilman midbassoja), taakse 3-tie 6x9 ja subbari vielä takakonttiin niin hyvin säädettyinä kyllä noista mökää lähtee...
dJONY

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Yogi kirjoitti:Mikä koko sinne takahattuhyllylle mahtaa sopia? Reiät siellä on alkuperäisenä, mutten viitsisi alkaa suurentamaan 6*9:ä varten / tekemään korotuspaloja. Miten olette itse hattuhyllylle toteuttaneet omat ratkaisunne?

Ajattelin myös upottaa kardaanitunnelin päällä olevaan yhden kaiuttimen laatikkoon pari pientä midbassoa (jos mahtuvat) ja näkyvästi päälle pikkudiskantit.

Kertokaa myös arvon hifistit, onko subbarikäytössä terveempi käyttää jotain pieniä midbassoja takahattuhyllyllä ja eteen sitten diskantit / midbassot. Olen aikaisemmin pitänyt 2-tie 6*9:t takana, mutta auto"hifistien" mielestä niitä ei tarvi jos on subi takakontissa.
No ei tonne hattuhyllylle tarvi mitään tehdä, laittaa vain sinne takapenkin taakse kaksi 10" basso kajaria ja leikkelee sen parin millin vanerin sielt kuuseen... :)

Ei sil oo niin väliä missä ne kajarit on ja millasia ne on, kunhan ääni vaan on hyvä... :lol:
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Ertzu

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

dJONY kirjoitti:
Yogi kirjoitti:Mikä koko sinne takahattuhyllylle mahtaa sopia? Reiät siellä on alkuperäisenä, mutten viitsisi alkaa suurentamaan 6*9:ä varten / tekemään korotuspaloja. Miten olette itse hattuhyllylle toteuttaneet omat ratkaisunne?

No ei tonne hattuhyllylle tarvi mitään tehdä, laittaa vain sinne takapenkin taakse kaksi 10" basso kajaria ja leikkelee sen parin millin vanerin sielt kuuseen... :)

Ei sil oo niin väliä missä ne kajarit on ja millasia ne on, kunhan ääni vaan on hyvä... :lol:
Kyllä niillä vaan on. Oikein suunnattuna ja sopivan hintaluokan kaiuttimilla saavutetaan hyvä lopputuloskin. 15 tuumanen woofferi on diskanttina vähä huono :D
KTC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

tarkoituksena hyvässä äänessä on myös se että taajuusalueella esim. 40hz-20000hz pitäis kattella semmonen setti missä mikään taajuus ei huku/katoa. että ne subwooferit ja erillissarja sointuvat yhteen. ja ne pitää säätää niin hyvin ettei paikallista mitään erillistä taajuutta mikä mistäkin tulee vaan että ääni on tasainen. en tiä kuka tajus mutta paremmin en osaa selittää. ohjeita löytyy sivulta http://www.autosound.fi
:wink:
arto hietakangas
mikko v

Viesti Kirjoittaja mikko v »

Itse mitä on aikoinaan nuita autostereoita laitellu olen tullu siihen tulokseen että pääasia ettei se musiikki särje eli kuuluu sievästi vaikka ois volumet täysillä . Kotona sitten nautitaan stereo kuvasta kun vinyyli kyntää :D
Toveri

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Minulla oli aikoinaan laitettu etuoviin 5.25" midbasso ja diskantti (Autostudio), takaikkunalla oli 6x9" 3-tie Jensenit ja 2 kpl 8" bassoja. Etuoviin oli tehty vanerista uusi pahvi ja hattuhylly oli samoin tehty paksusta vanerista. Hattuhyllyn peltiin oli leikattu riittävästi reikiä.
Sointi oli ihan hyvä. Kerran sitten noiden 6x9" kaiuttimien vahvistin poltti sulakkeensa jolloin ne tietysti hiljenivät. Seurauksena äänenlaatu parani.
Kaiuttimien lukumäärä ei siis ole ratkaiseva, vaan niiden sointi 'yhteen'. Voisi kuvitella että saman valmistajan kaiuttimet soisivat paremmin yhdessä.
ABC -Absolutely Boring Compromise
Gessle
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gessle »

Ertzu kirjoitti:
dJONY kirjoitti:

Kyllä niillä vaan on. Oikein suunnattuna ja sopivan hintaluokan kaiuttimilla saavutetaan hyvä lopputuloskin. 15 tuumanen woofferi on diskanttina vähä huono :D
Älä puhu roskaa... :D Eiks Jonni oo viel saannu sinuu vakuuttuneeksi, että 12" tai 15" kattaa koko äänialueen, mutta vain ja ainoastaan silloin kun jakosuodin on alle satasessa... 18" päästään sitten sinne subbarikäyttöön...
<?php
include "turbo.lada";
get_horsepower(+69);
?>
(Skoda 130LX '86) | (Seat Ibiza '91) | Lada 1200S '88 | Lada 1500S '92 | BMW 316 8?
R-J

Viesti Kirjoittaja R-J »

Periaatteessa yks hyvä erillissarja riittää ja sitten kunnon subi oikein säädettynä. Näin ei tarvita älyttömiä vahvistinarsenaalejakaan ja tsydeemi on helpompi säätää kohilleen.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
RussianTUNER

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

mul on edes diskantit ja 4tuumaset, takana 6x9" ja kontissa 10jenseni blaukkarin vahvarilla.. helvetin hyvin soi.. :D ja pian on tulossa vielä 12 toin 10kanssa ja vahvari noille kuusyseille..
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Team perseauki racing

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

itse ajoin hattuhyllyyn kuviosahalla aukot 6x9:seille, edessä 2107:kan koelaudan orkkis kajapaikkoihin avarettu aukot erillissarjan 5 tuumasille kajareille ja diskantit etutolppiin. niin ja kontiin 12 tummanen subwooferi, hyvin on soinnu varsinki ku mp3 soitin on Lada merkkinen
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
ESKRacing

Viesti Kirjoittaja ESKRacing »

mulla on ljudialta tilattu zachryn 2x10 tuumaset pleksikotelossa hattuhyllynpaikalla, hyvin meni kun vähän rälläkkää näytti :lol: ,
erillissarja tulossa eteen ja "hattuhyllyn" laidoilla jotkut -80-luvun roadstarit konttiin vielä yks 12tuumenen et pääsee vähä matalemmalleki..
8)
nivailija

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Sopiiko nappiksen ikkunalaudalle 8" kajarit?
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Vastaa Viestiin