Heppoja enemmän ja leimalle
Heppoja enemmän ja leimalle
Mitenkäs varsinkin turbojen kanssa pelanneet ovat saaneet tehon noston jälkeen larssinsa leimaan? Kun tuola aiemmin puhuttiin ettei tehot sais nousta 100,8 ylemmäs. Mitä siis tarttee tehä että saaleiman kun tehot nostetaan reippaasti yli sadan (n,140) Kenties jonkun näköistä jarrujen päivitystä?
Siperia opettaa...
- Hellraiser
- Viestit: 381
- Liittynyt: 12.11.2004 7:13
- Paikkakunta: Kuusankoski
- Viesti:
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
olisko mahdollista vaan nostaa vääntöä joku 200 Nm 1000-5000 r/min alueella olis kova juttu ja sillai että sylinterin tilavuus ja teho pysyisi rajoissa. vääntöä ei kai ole rajoitettu? vai menenkö suosiolla ostaa jonkun jenkki V8:n että voin ajella pelkillä väännöillä?

Se raja on sen 100,8 ja sen yli ei nykysäännöillä vaan mennä, teet mitä tahansa. Erikoisluville menee tuon jälkeen ja niitä ei varmasti myönnetä.
Ahtimen kanssa juuri tuota vääntöä saa kivasti, vaparissa tehot nousevat liikaa. Croman 2l pata pienellä ahtimella ja pienillä paineilla. Voisi saada juuri tuon alle, varmasti kiva käyttöpeli. Myös ladan oma 1.7 ahdettuna ruiskulla toimisi varmasti todella kivasti.
Laittomuuksiin en yllytä mutta esimerkiksi ahtimen kanssa pelatessa sytkän myöhäistäminen laskee tehoja mutta ei paineita. Tosin lämpörasistus pakoventtiileille ja turbolle on raju. Vapareissa sytkää pieleen, tulpanjohto irti, seokset rikkaalle jne. Ei se päästömittaus ole...
Laillisesti ahtimella on helpompi pelata. Liikenteeseen voi paineet pudottaa ja radalle ruuvata taas ylös. Kyllä sillä 100 hepalla ja 200Nm:llä larssi liikkuu ihan riittävästi liikenteessä.
Ahtimen kanssa juuri tuota vääntöä saa kivasti, vaparissa tehot nousevat liikaa. Croman 2l pata pienellä ahtimella ja pienillä paineilla. Voisi saada juuri tuon alle, varmasti kiva käyttöpeli. Myös ladan oma 1.7 ahdettuna ruiskulla toimisi varmasti todella kivasti.
Laittomuuksiin en yllytä mutta esimerkiksi ahtimen kanssa pelatessa sytkän myöhäistäminen laskee tehoja mutta ei paineita. Tosin lämpörasistus pakoventtiileille ja turbolle on raju. Vapareissa sytkää pieleen, tulpanjohto irti, seokset rikkaalle jne. Ei se päästömittaus ole...
Laillisesti ahtimella on helpompi pelata. Liikenteeseen voi paineet pudottaa ja radalle ruuvata taas ylös. Kyllä sillä 100 hepalla ja 200Nm:llä larssi liikkuu ihan riittävästi liikenteessä.
Vauhdin tae - alamäki
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Kunhan muistaa sen, että 200Nm vääntö ei sitten sadan hepan koneessa ole kuin ihan alakierroksilla, ja ylös tippuu reippaasti. Tehohan on tavallaan vääntö kertaa kierrosluku, mutta minä en muista miten se varsinaisesti lasketaan.Stefa kirjoitti: Laillisesti ahtimella on helpompi pelata. Liikenteeseen voi paineet pudottaa ja radalle ruuvata taas ylös. Kyllä sillä 100 hepalla ja 200Nm:llä larssi liikkuu ihan riittävästi liikenteessä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Kiitokset kaavasta.Stefa kirjoitti:Verrannollisiahan nuo tosiaan ovat. Juuri tuo tekeekin normaaliajossa moisesta mukavan, jää turhat pykyltämiset pois.
Teho ja vääntö tottelevat kaavaa T=7140*P/n
jossa T on vääntö (Nm), P teho (hv DIN) ja n kierrosluku
Tuo väännön jakautuminen, niin siitä voi olla sikäli eri mieltä, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, ja se kolmas on jo taas sitten isoäidin kimpussa.
Vääntö sopii laiskalle kepittäjälle, mutta jos haluaa että auto tuntuu tehokkaammalta, mitä se onkaan, niin tuollainen kunnon tehopiikin ylhäällä ottava kone luo siitä kelpo illuusion, ilman kortin menettämisen pelkoa

Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Sairain tykkää veljestäkin... Ei ole itsenkään mieleen jos ylhäältä tukkoinen, mutta pitää voimaa olla alarekisterissäkin. Lähinnä jussille noita esimerkkajä tähtäilin. Katsoo nyt mitä tuosta omasta joskus tulee, mutta ei pitäisi ylhäälläkään ahdistaaNesteHukka kirjoitti: Kiitokset kaavasta.
Tuo väännön jakautuminen, niin siitä voi olla sikäli eri mieltä, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, ja se kolmas on jo taas sitten isoäidin kimpussa.
Vääntö sopii laiskalle kepittäjälle, mutta jos haluaa että auto tuntuu tehokkaammalta, mitä se onkaan, niin tuollainen kunnon tehopiikin ylhäällä ottava kone luo siitä kelpo illuusion, ilman kortin menettämisen pelkoa

Tehopiikin saa tehtyä kätevästi kun vetää jakajasta säädöt jumiin (kierros ja alipaine), sitten vaan ennakko siten että jaksaa vetää vasta 5000->
Vauhdin tae - alamäki
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
noissa onkin pohtimista, lisää hienoja laskelmia. eikös nykypeleissä lisäksi kikkailla jollain muuttuvilla imusarjoilla ja muulla hassulla, joilla sitten parannellaan moottorin ominaisuuksia laajoilla kierrosalueilla. Minähän en sillai tuninkia, mutta Lada Calinaankin on sellaista konetta suunniteltu. kyllähän toi ruiskukin jo aika paljon vaikuttaa. tosissaan joku 100 hv kyllä riittäis ihan hyvin Lada kokoisessa autossa, pysyy vielä jotenkin käsissä.

Aloin itse pyöritellä paperilla asiaa, miten teho tai vääntö lasketaan. En vaan keksi miten sä ton kaavan sait aikaan... Mun päättely:Stefa kirjoitti: Teho ja vääntö tottelevat kaavaa T=7140*P/n
jossa T on vääntö (Nm), P teho (hv DIN) ja n kierrosluku
M = vääntö [nm]
W = teho [W]
W=M x φ
φ = ω x t
t = 1 sek
n = 1 / s = rpm / 60
ω = 2π x n
-> W = M x 2π x rpm / 60
esimerkiksi 123 nm @ 3500 rpm
W=123 x 2 x 3,14 x (3500/60) = 45 kW -> 61 hv
vaikuttaisi ihan oikeansuuntaiselle... ?
Jos tutkit tuota kaavaasi niin huomaat että vääntö kasvaa tuon mukaan kierrosten myötä, näinhän ei ole. Ei tuo minunkaan kaavani ole täysin pätevä, koska tuon kuvaaja on taas lineaarisesti laskeva kierrosten myötä. Pitää kuitenkin suurinpiirtein paikkansa jos ei tyhjäkäynnille mennä. Tuo on ihan alan kirjallisuudesta otettu ja korjattu meikäläisille yksiköille. En nyt äkkiseltään keksi miten johdettu, mutta tuo on varmasti enemmän empiirinen kaava mitä johtamalla tullut.
Oikeastihan vääntökäyrä on 1/x^2 -muotoinen, eli alaspäin aukeava paraabeli. Mistä olet tuon tehon kirjoittanut vääntömomentin ja kiertokulman tulona?
Pitänee joskus pohtia mitä kaavaa tuo noudattaisi tarkimmin kierrosten ja tehon funktiona. Tarvinee haalia eri moottorien dynokäyriä ja ruveta tutkimaan. Mutta teoria riittänee tältä illalta.
Muuten korjauksena tuohon kaavaan mitä annoin niin tuo kerroin on 7350 DIN hevosille, katsoin väärästä normista korjauksen
Heittoa ei kyllä tule kun noin 1,5% mutta kuitenkin...
Ruvetkaapas muutkin miettimään näitä. Boriksella taitaisi myös olla tarvittavaa osaamista...
Oikeastihan vääntökäyrä on 1/x^2 -muotoinen, eli alaspäin aukeava paraabeli. Mistä olet tuon tehon kirjoittanut vääntömomentin ja kiertokulman tulona?
Pitänee joskus pohtia mitä kaavaa tuo noudattaisi tarkimmin kierrosten ja tehon funktiona. Tarvinee haalia eri moottorien dynokäyriä ja ruveta tutkimaan. Mutta teoria riittänee tältä illalta.
Muuten korjauksena tuohon kaavaan mitä annoin niin tuo kerroin on 7350 DIN hevosille, katsoin väärästä normista korjauksen

Ruvetkaapas muutkin miettimään näitä. Boriksella taitaisi myös olla tarvittavaa osaamista...
Vauhdin tae - alamäki
Miten niin? Siinähän on erikseen vääntö (M) ja kierrokset (rpm). Jos teho pysyy samana ja kierrokset nousevat, väännön on laskettava. Väännäs nyt ihan rautalangastaStefa kirjoitti:Jos tutkit tuota kaavaasi niin huomaat että vääntö kasvaa tuon mukaan kierrosten myötä, näinhän ei ole.

etsin tuossa esimerkiksi dynokäyrän.En nyt äkkiseltään keksi miten johdettu, mutta tuo on varmasti enemmän empiirinen kaava mitä johtamalla tullut.
Oikeastihan vääntökäyrä on 1/x^2 -muotoinen, eli alaspäin aukeava paraabeli. Mistä olet tuon tehon kirjoittanut vääntömomentin ja kiertokulman tulona?
http://koti.mbnet.fi/nismo/Projekti/dynokayra.jpg
W = M x 2π x rpm / 60
3000 rpm, 230 nm -> 98 hp
4000 rpm, 390 nm -> 221 hp
5000 rpm, 410 nm -> 291 hp
näyttäisi kovasti että kaava toimii myös käytännössä. Tuon johdin ihan tekniikan kaavaston ja kynän avulla. Helpottuisi kovasti näissä teho vs vääntö -keskusteluissa jos ihmiset ymmärtäisivät väännön ja tehon suhteen. Kyse kun on kuitenkin lopulta samasta asiasta, kierrosluku huomioituna. Onneksi ei vielä täällä ladaboardilla ole se alkanut...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mitä tolla teholla ylipäätään tekee, väännöllä päästään taloudellisesti ja vaihdekättä ja kytkinjalkaa häiritsemättä eteenpäin. maksimitehoa käyttämällä on kuin heittelis euroja ikkunasta pihalle. jotenkin näin ilmaistiin asia itäsaksalaisessa Lada käyttö/korjausoppaassa.
mutta siis tota periaatetta käyttäen väännöllekin tulee yläraja jos virittää koneen lainmukaiseen huippuunsa eli 100 hv niin vääntökin jää sen suhteellliseen määräänsä. sitten voidaan vaan vaikuttaa siihen että kuinka laajalla kierrosalueella toi maksimi vääntö/teho säilyy. Eikös vakio Latassa se huipun kierrosalue ole varsin kapea?
mutta siis tota periaatetta käyttäen väännöllekin tulee yläraja jos virittää koneen lainmukaiseen huippuunsa eli 100 hv niin vääntökin jää sen suhteellliseen määräänsä. sitten voidaan vaan vaikuttaa siihen että kuinka laajalla kierrosalueella toi maksimi vääntö/teho säilyy. Eikös vakio Latassa se huipun kierrosalue ole varsin kapea?
