Heppoja enemmän ja leimalle

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Lada ukko
Viestit: 129
Liittynyt: 26.6.2004 9:00
Paikkakunta: Urjala

Heppoja enemmän ja leimalle

Viesti Kirjoittaja Lada ukko »

Mitenkäs varsinkin turbojen kanssa pelanneet ovat saaneet tehon noston jälkeen larssinsa leimaan? Kun tuola aiemmin puhuttiin ettei tehot sais nousta 100,8 ylemmäs. Mitä siis tarttee tehä että saaleiman kun tehot nostetaan reippaasti yli sadan (n,140) Kenties jonkun näköistä jarrujen päivitystä?
Siperia opettaa...
Avatar
Ertzu
Viestit: 192
Liittynyt: 10.8.2004 8:56
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Ertzu »

No ainakin jarruja ja alustaa pitää päivittää... Kenties korin tukevoittamista?
Avatar
Hellraiser
Viestit: 381
Liittynyt: 12.11.2004 7:13
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellraiser »

(enemmän rahaa vipattavaksi katsmiehelle :lol: )
Omia lada kuvia
Hei hei, relaa ota pami.
Rotan ansiosta stadi,
on sassii ku dami!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

olisko mahdollista vaan nostaa vääntöä joku 200 Nm 1000-5000 r/min alueella olis kova juttu ja sillai että sylinterin tilavuus ja teho pysyisi rajoissa. vääntöä ei kai ole rajoitettu? vai menenkö suosiolla ostaa jonkun jenkki V8:n että voin ajella pelkillä väännöillä?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
KTC
Viestit: 195
Liittynyt: 24.12.2004 9:31
Paikkakunta: karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTC »

voit tietys tehdä niin että hommaat väärennetyn tehokäyrän ja meet sen kans leimalle. toki vakuutukset on ongelmana jos ajat mettään...
arto hietakangas
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Se raja on sen 100,8 ja sen yli ei nykysäännöillä vaan mennä, teet mitä tahansa. Erikoisluville menee tuon jälkeen ja niitä ei varmasti myönnetä.

Ahtimen kanssa juuri tuota vääntöä saa kivasti, vaparissa tehot nousevat liikaa. Croman 2l pata pienellä ahtimella ja pienillä paineilla. Voisi saada juuri tuon alle, varmasti kiva käyttöpeli. Myös ladan oma 1.7 ahdettuna ruiskulla toimisi varmasti todella kivasti.

Laittomuuksiin en yllytä mutta esimerkiksi ahtimen kanssa pelatessa sytkän myöhäistäminen laskee tehoja mutta ei paineita. Tosin lämpörasistus pakoventtiileille ja turbolle on raju. Vapareissa sytkää pieleen, tulpanjohto irti, seokset rikkaalle jne. Ei se päästömittaus ole...

Laillisesti ahtimella on helpompi pelata. Liikenteeseen voi paineet pudottaa ja radalle ruuvata taas ylös. Kyllä sillä 100 hepalla ja 200Nm:llä larssi liikkuu ihan riittävästi liikenteessä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Stefa kirjoitti: Laillisesti ahtimella on helpompi pelata. Liikenteeseen voi paineet pudottaa ja radalle ruuvata taas ylös. Kyllä sillä 100 hepalla ja 200Nm:llä larssi liikkuu ihan riittävästi liikenteessä.
Kunhan muistaa sen, että 200Nm vääntö ei sitten sadan hepan koneessa ole kuin ihan alakierroksilla, ja ylös tippuu reippaasti. Tehohan on tavallaan vääntö kertaa kierrosluku, mutta minä en muista miten se varsinaisesti lasketaan.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Verrannollisiahan nuo tosiaan ovat. Juuri tuo tekeekin normaaliajossa moisesta mukavan, jää turhat pykyltämiset pois.

Teho ja vääntö tottelevat kaavaa T=7140*P/n

jossa T on vääntö (Nm), P teho (hv DIN) ja n kierrosluku
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Stefa kirjoitti:Verrannollisiahan nuo tosiaan ovat. Juuri tuo tekeekin normaaliajossa moisesta mukavan, jää turhat pykyltämiset pois.

Teho ja vääntö tottelevat kaavaa T=7140*P/n

jossa T on vääntö (Nm), P teho (hv DIN) ja n kierrosluku
Kiitokset kaavasta.
Tuo väännön jakautuminen, niin siitä voi olla sikäli eri mieltä, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, ja se kolmas on jo taas sitten isoäidin kimpussa.
Vääntö sopii laiskalle kepittäjälle, mutta jos haluaa että auto tuntuu tehokkaammalta, mitä se onkaan, niin tuollainen kunnon tehopiikin ylhäällä ottava kone luo siitä kelpo illuusion, ilman kortin menettämisen pelkoa

:lol:
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

NesteHukka kirjoitti: Kiitokset kaavasta.
Tuo väännön jakautuminen, niin siitä voi olla sikäli eri mieltä, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, ja se kolmas on jo taas sitten isoäidin kimpussa.
Vääntö sopii laiskalle kepittäjälle, mutta jos haluaa että auto tuntuu tehokkaammalta, mitä se onkaan, niin tuollainen kunnon tehopiikin ylhäällä ottava kone luo siitä kelpo illuusion, ilman kortin menettämisen pelkoa

:lol:
Sairain tykkää veljestäkin... Ei ole itsenkään mieleen jos ylhäältä tukkoinen, mutta pitää voimaa olla alarekisterissäkin. Lähinnä jussille noita esimerkkajä tähtäilin. Katsoo nyt mitä tuosta omasta joskus tulee, mutta ei pitäisi ylhäälläkään ahdistaa :wink:

Tehopiikin saa tehtyä kätevästi kun vetää jakajasta säädöt jumiin (kierros ja alipaine), sitten vaan ennakko siten että jaksaa vetää vasta 5000->
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noissa onkin pohtimista, lisää hienoja laskelmia. eikös nykypeleissä lisäksi kikkailla jollain muuttuvilla imusarjoilla ja muulla hassulla, joilla sitten parannellaan moottorin ominaisuuksia laajoilla kierrosalueilla. Minähän en sillai tuninkia, mutta Lada Calinaankin on sellaista konetta suunniteltu. kyllähän toi ruiskukin jo aika paljon vaikuttaa. tosissaan joku 100 hv kyllä riittäis ihan hyvin Lada kokoisessa autossa, pysyy vielä jotenkin käsissä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Stefa kirjoitti: Teho ja vääntö tottelevat kaavaa T=7140*P/n
jossa T on vääntö (Nm), P teho (hv DIN) ja n kierrosluku
Aloin itse pyöritellä paperilla asiaa, miten teho tai vääntö lasketaan. En vaan keksi miten sä ton kaavan sait aikaan... Mun päättely:

M = vääntö [nm]
W = teho [W]

W=M x φ
φ = ω x t
t = 1 sek
n = 1 / s = rpm / 60
ω = 2π x n

-> W = M x 2π x rpm / 60

esimerkiksi 123 nm @ 3500 rpm
W=123 x 2 x 3,14 x (3500/60) = 45 kW -> 61 hv

vaikuttaisi ihan oikeansuuntaiselle... ?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jos tutkit tuota kaavaasi niin huomaat että vääntö kasvaa tuon mukaan kierrosten myötä, näinhän ei ole. Ei tuo minunkaan kaavani ole täysin pätevä, koska tuon kuvaaja on taas lineaarisesti laskeva kierrosten myötä. Pitää kuitenkin suurinpiirtein paikkansa jos ei tyhjäkäynnille mennä. Tuo on ihan alan kirjallisuudesta otettu ja korjattu meikäläisille yksiköille. En nyt äkkiseltään keksi miten johdettu, mutta tuo on varmasti enemmän empiirinen kaava mitä johtamalla tullut.

Oikeastihan vääntökäyrä on 1/x^2 -muotoinen, eli alaspäin aukeava paraabeli. Mistä olet tuon tehon kirjoittanut vääntömomentin ja kiertokulman tulona?

Pitänee joskus pohtia mitä kaavaa tuo noudattaisi tarkimmin kierrosten ja tehon funktiona. Tarvinee haalia eri moottorien dynokäyriä ja ruveta tutkimaan. Mutta teoria riittänee tältä illalta.

Muuten korjauksena tuohon kaavaan mitä annoin niin tuo kerroin on 7350 DIN hevosille, katsoin väärästä normista korjauksen :oops: Heittoa ei kyllä tule kun noin 1,5% mutta kuitenkin...

Ruvetkaapas muutkin miettimään näitä. Boriksella taitaisi myös olla tarvittavaa osaamista...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Stefa kirjoitti:Jos tutkit tuota kaavaasi niin huomaat että vääntö kasvaa tuon mukaan kierrosten myötä, näinhän ei ole.
Miten niin? Siinähän on erikseen vääntö (M) ja kierrokset (rpm). Jos teho pysyy samana ja kierrokset nousevat, väännön on laskettava. Väännäs nyt ihan rautalangasta :)
En nyt äkkiseltään keksi miten johdettu, mutta tuo on varmasti enemmän empiirinen kaava mitä johtamalla tullut.

Oikeastihan vääntökäyrä on 1/x^2 -muotoinen, eli alaspäin aukeava paraabeli. Mistä olet tuon tehon kirjoittanut vääntömomentin ja kiertokulman tulona?
etsin tuossa esimerkiksi dynokäyrän.
http://koti.mbnet.fi/nismo/Projekti/dynokayra.jpg

W = M x 2π x rpm / 60
3000 rpm, 230 nm -> 98 hp
4000 rpm, 390 nm -> 221 hp
5000 rpm, 410 nm -> 291 hp

näyttäisi kovasti että kaava toimii myös käytännössä. Tuon johdin ihan tekniikan kaavaston ja kynän avulla. Helpottuisi kovasti näissä teho vs vääntö -keskusteluissa jos ihmiset ymmärtäisivät väännön ja tehon suhteen. Kyse kun on kuitenkin lopulta samasta asiasta, kierrosluku huomioituna. Onneksi ei vielä täällä ladaboardilla ole se alkanut...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mitä tolla teholla ylipäätään tekee, väännöllä päästään taloudellisesti ja vaihdekättä ja kytkinjalkaa häiritsemättä eteenpäin. maksimitehoa käyttämällä on kuin heittelis euroja ikkunasta pihalle. jotenkin näin ilmaistiin asia itäsaksalaisessa Lada käyttö/korjausoppaassa.

mutta siis tota periaatetta käyttäen väännöllekin tulee yläraja jos virittää koneen lainmukaiseen huippuunsa eli 100 hv niin vääntökin jää sen suhteellliseen määräänsä. sitten voidaan vaan vaikuttaa siihen että kuinka laajalla kierrosalueella toi maksimi vääntö/teho säilyy. Eikös vakio Latassa se huipun kierrosalue ole varsin kapea?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin