Lataa liikaa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Andy_

Lataa liikaa

Viesti Kirjoittaja Andy_ »

Missä ongelma? Laturi lataa tyhjäkäynnillä normaalisti, kun ottaa kiekkaa, lataus nousee 15-17volttiin! Laturi vaihdettu kerran, mutta vika pysyi! Ja mistäköhän saisi ladan kytkentäkaavioita?
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Jännitteen säädintä vois hyvinkin epäillä. Ja siitä päätellen on kyseessä erillinen jännitteen säädin ku ei laturin vaihdolla kummennu... Eli ois hyvä tietää tuo auton malli...
el`miquel

jeps

Viesti Kirjoittaja el`miquel »

mua kiinnostais kanssa vastauksia tohon! mulla sama ongelma,lataa n. 15.15.5 heti ku kierrokset nousee yhtää vaik ois kaikki sähkölaitteet päällä! :lol: eikä muuten oo mulla ainakaa säätimestä kii ku se on täysin uus,just vaihettu! ja sit se mikä vaivaa eniten eli valojen vilkkuminen...lataus viisari heiluu iha törkeesti,välillä tiuhempaa ja välillä harvempaa mut heijaa kuitenki aina. ja kaikki valot,tuuletin yms. menee samaa tahtii--->ei hyvä :!:
missä olis vika? maadotus?
el`miquel

ja viel

Viesti Kirjoittaja el`miquel »

sehä on normaalii et vilkku ku on pääl ni sit heiluu virta mittarin neula ku viimestä päivää mut et normi ajon aikanaki... :roll: kiristin mittariston takaa sen vilkku releen pultinki mihi tulee alle jotai maadotus piuhoi...autto iha vähäsen mut ei paljoa. nii ja lada on 1200 s
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

laturille tuleva herätin virta on yleensä syynä tämän kaltaisiin ongelmiin
jos heräte "heiluu" niin latauskin heiluu eli tutki herätejohdon kaikki liitokset
Avatar
nanno
Viestit: 367
Liittynyt: 30.8.2003 0:48
Paikkakunta: Östermyra

Viesti Kirjoittaja nanno »

Mulla kun katkes vaihteiston ja rungon välinen maakaapeli niin välillä latas ylijännitteellä... Sitten hetkenpäästä tuli kapiini savua täyteen kun ryyppyvaijeri alkas savuamaan... Siitä suli muovit päältä kun se maadoitus virta meni jotenkin sen vaijerin läpi.

Laitoin uuden maadoitusjohdon moottorin ja rungon väliin ja ongelmat häippäs saman tien.
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Vaihdoin omaani hiilet laturiin ja runsas vilkkuminen tuntuu vähenneen tai jopa lakanneen. Syy voi tietysti olla myös se, että koko laturi vaihtui samalla ja tuli avattua/kiinnitettyä kaapelit ja samalla puhdistettua paikat elektroniikkaspraylla.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
KosoLa
Viestit: 108
Liittynyt: 21.5.2004 21:44
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja KosoLa »

Putsaa latauksen sulakkeen kosketuspinnat!
Tosi yleinen Ladahäiriö.
-73 eka Lada,heti koukkuun
liptim2

Re: ja viel

Viesti Kirjoittaja liptim2 »

el`miquel kirjoitti:sehä on normaalii et vilkku ku on pääl ni sit heiluu virta mittarin neula ku viimestä päivää mut et normi ajon aikanaki... :roll: kiristin mittariston takaa sen vilkku releen pultinki mihi tulee alle jotai maadotus piuhoi...autto iha vähäsen mut ei paljoa. nii ja lada on 1200 s
Kuinka pystyit sen vilkkureleen pultin kiristään? Puritko paljonkin kojelautaa?
Itellä vilkut toimi tai ei toimineet tai toimivat pärräten kokoajan. Sormilla vääntäen sain mutterin irti, ja maajohdon tuotua muualta. Kiristettyä en kyllä tota pulttia saanu. En keksiny keinoa. Laiska. Haluton. Vähä offtopikki mutta silti!
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kyllä sen vilkkureleen mutterin kutakuinkin saa kireelle kun ottaa mittariston irti ja siitä niin paljon johtoja että mahtuu sinne hosumaan esimerkiksi pienellä kympin hylsyllä ja varrella.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
el`miquel

juu

Viesti Kirjoittaja el`miquel »

nii sillee tein et otin vaa mittaristost kaks ruuvii siit eestä irti ja katkasijoitten piuhat irti ja nopeusmittarin vaijerin irti ja vedin mittaristoo sen verran ulos et sain kympin lenkillä survottuu siel kireemmälle sen... :evil: mu vielki heijaa toi lataus sikana.täytyy zekkaa toi lootan ja rungon maadotus piuha,latauksen sulakkeen kosketus pinnat,heräte piuhan liitokset ja johdon kunto. kannataisko vetää heräte suoraa akulta? onko haittaa :?:
laurinko

Latausmittari

Viesti Kirjoittaja laurinko »

Ladassa on volttimittari aina heilunut. Ominaisuus!

sitten kun vaihteletta latureita , tarkistakaa onko 2108 malli vai 2105 malli

2108 mallissa menee latausvalon kautta herätelaturiin.
säädin on laturin sisällä täysin.

2105 mallissa heräte menee suoraan laturiin.
Säädin on laturin päässä poikittain oleva kotelo.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No niin!

Uudessa 2105:ssa samaa vikaa että ylilataa, saisko pienen tiivistelmän siitä mistä kannattas lähtee liikkeelle :oops:

Jännitteensäätimestä? Mistä mä sen löydän tosta kun auto on siis vm -91? Mulla on tossa yksi varalaturi jonka toimivuudesta ei tietoa, se on mallia G222 (14V 50A).
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Kenttä (roottorikäämityksen tekemä kenttä) liian voimakas. Säätäjä rikki tai koneen maadoitus runkoon (akun miinus-nappaan). Tai sitten joku vuotaa (miten?) roottorikäämitykselle.

Pikakorjaus on irroittaa sulake No:9 ja autolla pystyy ajelemaan valot päällä päiväkausia riippuen akun varaustilasta.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Nonnis kirjoitti:No niin!

Uudessa 2105:ssa samaa vikaa että ylilataa, saisko pienen tiivistelmän siitä mistä kannattas lähtee liikkeelle :oops:

Jännitteensäätimestä? Mistä mä sen löydän tosta kun auto on siis vm -91? Mulla on tossa yksi varalaturi jonka toimivuudesta ei tietoa, se on mallia G222 (14V 50A).
Painiskelen saman ongelman parissa:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &start=210

Minulla on varalaturi G 222 säätimineen päivineen, mutta kun siitä on hiilet loppu. Tässä varalaturissa, jonka säädin on siis elektronisesti ehjä, on tyyppimerkinnät: esa JA-801001 LD150A 811807 M079. Siinä on siis seuraavat sähköiset navat ulospäin mitattavissa: ulompi hiili so. takimmainen (HU), sisempi hiili (HS), 30, 15 (se mihin tulee oranssi johto Abicolla kiinni) ja maa. Mittasin tästä elektronisessa mielessä ehjästä ohmimittarilla seuraavasti:

1. HU - HS ääretön
2. HS - HU 65 Ohm
3. 30 - HU 170 Ohm
4. HU - 30 ääretön
5. HS - 30 ääretön
6. 30 - HS 70 Ohm
7. 15 - HU 5 kOhm
8. HU - 15 5 kOhm
9. 15 - HS ääretön
10. HS - 15 5 kOhm
11. 30 - 15 5 kOhm
12. 15 - 30 ääretön
13. HS - G 110 Ohm
14. G - HS ääretön
15. HU - G 10 Ohm
16. G - HU 10 Ohm
17. 15 - G 5 kOhm
18. G - 15 5 kOhm
19. 30 - G 170 Ohm
20. G - 30 ääretön


Nyt sitten kun vertaan hiililtään hyvään, mutta liikaa lataavaan, niin onpahan eroja:

1. 1,1 kOhm
3. 10 kOhm
4. 10 kOhm
5. 10 kOhm
6. 10 kOhm
7 300 Ohm
8. 1,5 kOhm
9. 50 Ohm
10. 260 Ohm
11. 10 kOhm
12. 10 kOhm
17. 150 Ohm
18. 1,5 kOhm
19. 5 kOhm
20. 5 kOhm

Ohmimääriin kannattaa suhtautua varauksella, sillä puolijohdemittauksisa ne riippuvat mittausjännitteestä. Käytin analogista Sunwan yleismittaria (ostettu Bebekiltä) 10x alueella. Digimittarissa ei mittausvirta varmaankaan riittäisi. Vertailu tulos: kuralla se säädin on. Hiilien välillä näyttäisi ehjässä olevan diodi, mutta risassa estosuunnan vuoto. Koskapa laturi on hankala (tai ainakin hankalampi kuin säädin) vaihtaa ei ole juuri muuta järkevää vaihtoehtoa sen lisäksi kuin:

1. hommata uusi säädin
2. korottaa kuluneita hiiliä patentilla
3. vaihtaa risasta hiilet ehjään
4. oikosulkea säätäjän nasta 15 ja sisempi hiili (HS) eli tarjota tuohon hässäkkään (nastaan 15) sähköt ulkoiselta säätäjältä (joku neuvoi "Köyhissä Patenteissa" käyttämään lamppua).
Vastaa Viestiin