Sivu 1/2

Lataa liikaa

Lähetetty: 6.3.2005 17:21
Kirjoittaja Andy_
Missä ongelma? Laturi lataa tyhjäkäynnillä normaalisti, kun ottaa kiekkaa, lataus nousee 15-17volttiin! Laturi vaihdettu kerran, mutta vika pysyi! Ja mistäköhän saisi ladan kytkentäkaavioita?

Lähetetty: 6.3.2005 19:12
Kirjoittaja jta
Jännitteen säädintä vois hyvinkin epäillä. Ja siitä päätellen on kyseessä erillinen jännitteen säädin ku ei laturin vaihdolla kummennu... Eli ois hyvä tietää tuo auton malli...

jeps

Lähetetty: 8.3.2005 11:28
Kirjoittaja el`miquel
mua kiinnostais kanssa vastauksia tohon! mulla sama ongelma,lataa n. 15.15.5 heti ku kierrokset nousee yhtää vaik ois kaikki sähkölaitteet päällä! :lol: eikä muuten oo mulla ainakaa säätimestä kii ku se on täysin uus,just vaihettu! ja sit se mikä vaivaa eniten eli valojen vilkkuminen...lataus viisari heiluu iha törkeesti,välillä tiuhempaa ja välillä harvempaa mut heijaa kuitenki aina. ja kaikki valot,tuuletin yms. menee samaa tahtii--->ei hyvä :!:
missä olis vika? maadotus?

ja viel

Lähetetty: 8.3.2005 11:31
Kirjoittaja el`miquel
sehä on normaalii et vilkku ku on pääl ni sit heiluu virta mittarin neula ku viimestä päivää mut et normi ajon aikanaki... :roll: kiristin mittariston takaa sen vilkku releen pultinki mihi tulee alle jotai maadotus piuhoi...autto iha vähäsen mut ei paljoa. nii ja lada on 1200 s

Lähetetty: 8.3.2005 14:02
Kirjoittaja pressa
laturille tuleva herätin virta on yleensä syynä tämän kaltaisiin ongelmiin
jos heräte "heiluu" niin latauskin heiluu eli tutki herätejohdon kaikki liitokset

Lähetetty: 8.3.2005 20:37
Kirjoittaja nanno
Mulla kun katkes vaihteiston ja rungon välinen maakaapeli niin välillä latas ylijännitteellä... Sitten hetkenpäästä tuli kapiini savua täyteen kun ryyppyvaijeri alkas savuamaan... Siitä suli muovit päältä kun se maadoitus virta meni jotenkin sen vaijerin läpi.

Laitoin uuden maadoitusjohdon moottorin ja rungon väliin ja ongelmat häippäs saman tien.

Lähetetty: 8.3.2005 21:18
Kirjoittaja Yogi
Vaihdoin omaani hiilet laturiin ja runsas vilkkuminen tuntuu vähenneen tai jopa lakanneen. Syy voi tietysti olla myös se, että koko laturi vaihtui samalla ja tuli avattua/kiinnitettyä kaapelit ja samalla puhdistettua paikat elektroniikkaspraylla.

Lähetetty: 8.3.2005 21:39
Kirjoittaja KosoLa
Putsaa latauksen sulakkeen kosketuspinnat!
Tosi yleinen Ladahäiriö.

Re: ja viel

Lähetetty: 9.3.2005 0:05
Kirjoittaja liptim2
el`miquel kirjoitti:sehä on normaalii et vilkku ku on pääl ni sit heiluu virta mittarin neula ku viimestä päivää mut et normi ajon aikanaki... :roll: kiristin mittariston takaa sen vilkku releen pultinki mihi tulee alle jotai maadotus piuhoi...autto iha vähäsen mut ei paljoa. nii ja lada on 1200 s
Kuinka pystyit sen vilkkureleen pultin kiristään? Puritko paljonkin kojelautaa?
Itellä vilkut toimi tai ei toimineet tai toimivat pärräten kokoajan. Sormilla vääntäen sain mutterin irti, ja maajohdon tuotua muualta. Kiristettyä en kyllä tota pulttia saanu. En keksiny keinoa. Laiska. Haluton. Vähä offtopikki mutta silti!

Lähetetty: 9.3.2005 7:33
Kirjoittaja Nonnis
Kyllä sen vilkkureleen mutterin kutakuinkin saa kireelle kun ottaa mittariston irti ja siitä niin paljon johtoja että mahtuu sinne hosumaan esimerkiksi pienellä kympin hylsyllä ja varrella.

juu

Lähetetty: 13.3.2005 17:19
Kirjoittaja el`miquel
nii sillee tein et otin vaa mittaristost kaks ruuvii siit eestä irti ja katkasijoitten piuhat irti ja nopeusmittarin vaijerin irti ja vedin mittaristoo sen verran ulos et sain kympin lenkillä survottuu siel kireemmälle sen... :evil: mu vielki heijaa toi lataus sikana.täytyy zekkaa toi lootan ja rungon maadotus piuha,latauksen sulakkeen kosketus pinnat,heräte piuhan liitokset ja johdon kunto. kannataisko vetää heräte suoraa akulta? onko haittaa :?:

Latausmittari

Lähetetty: 15.3.2005 14:24
Kirjoittaja laurinko
Ladassa on volttimittari aina heilunut. Ominaisuus!

sitten kun vaihteletta latureita , tarkistakaa onko 2108 malli vai 2105 malli

2108 mallissa menee latausvalon kautta herätelaturiin.
säädin on laturin sisällä täysin.

2105 mallissa heräte menee suoraan laturiin.
Säädin on laturin päässä poikittain oleva kotelo.

Lähetetty: 19.6.2005 13:02
Kirjoittaja Nonnis
No niin!

Uudessa 2105:ssa samaa vikaa että ylilataa, saisko pienen tiivistelmän siitä mistä kannattas lähtee liikkeelle :oops:

Jännitteensäätimestä? Mistä mä sen löydän tosta kun auto on siis vm -91? Mulla on tossa yksi varalaturi jonka toimivuudesta ei tietoa, se on mallia G222 (14V 50A).

Lähetetty: 19.6.2005 13:20
Kirjoittaja tahko
Kenttä (roottorikäämityksen tekemä kenttä) liian voimakas. Säätäjä rikki tai koneen maadoitus runkoon (akun miinus-nappaan). Tai sitten joku vuotaa (miten?) roottorikäämitykselle.

Pikakorjaus on irroittaa sulake No:9 ja autolla pystyy ajelemaan valot päällä päiväkausia riippuen akun varaustilasta.

Lähetetty: 26.6.2005 0:44
Kirjoittaja tahko
Nonnis kirjoitti:No niin!

Uudessa 2105:ssa samaa vikaa että ylilataa, saisko pienen tiivistelmän siitä mistä kannattas lähtee liikkeelle :oops:

Jännitteensäätimestä? Mistä mä sen löydän tosta kun auto on siis vm -91? Mulla on tossa yksi varalaturi jonka toimivuudesta ei tietoa, se on mallia G222 (14V 50A).
Painiskelen saman ongelman parissa:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... &start=210

Minulla on varalaturi G 222 säätimineen päivineen, mutta kun siitä on hiilet loppu. Tässä varalaturissa, jonka säädin on siis elektronisesti ehjä, on tyyppimerkinnät: esa JA-801001 LD150A 811807 M079. Siinä on siis seuraavat sähköiset navat ulospäin mitattavissa: ulompi hiili so. takimmainen (HU), sisempi hiili (HS), 30, 15 (se mihin tulee oranssi johto Abicolla kiinni) ja maa. Mittasin tästä elektronisessa mielessä ehjästä ohmimittarilla seuraavasti:

1. HU - HS ääretön
2. HS - HU 65 Ohm
3. 30 - HU 170 Ohm
4. HU - 30 ääretön
5. HS - 30 ääretön
6. 30 - HS 70 Ohm
7. 15 - HU 5 kOhm
8. HU - 15 5 kOhm
9. 15 - HS ääretön
10. HS - 15 5 kOhm
11. 30 - 15 5 kOhm
12. 15 - 30 ääretön
13. HS - G 110 Ohm
14. G - HS ääretön
15. HU - G 10 Ohm
16. G - HU 10 Ohm
17. 15 - G 5 kOhm
18. G - 15 5 kOhm
19. 30 - G 170 Ohm
20. G - 30 ääretön


Nyt sitten kun vertaan hiililtään hyvään, mutta liikaa lataavaan, niin onpahan eroja:

1. 1,1 kOhm
3. 10 kOhm
4. 10 kOhm
5. 10 kOhm
6. 10 kOhm
7 300 Ohm
8. 1,5 kOhm
9. 50 Ohm
10. 260 Ohm
11. 10 kOhm
12. 10 kOhm
17. 150 Ohm
18. 1,5 kOhm
19. 5 kOhm
20. 5 kOhm

Ohmimääriin kannattaa suhtautua varauksella, sillä puolijohdemittauksisa ne riippuvat mittausjännitteestä. Käytin analogista Sunwan yleismittaria (ostettu Bebekiltä) 10x alueella. Digimittarissa ei mittausvirta varmaankaan riittäisi. Vertailu tulos: kuralla se säädin on. Hiilien välillä näyttäisi ehjässä olevan diodi, mutta risassa estosuunnan vuoto. Koskapa laturi on hankala (tai ainakin hankalampi kuin säädin) vaihtaa ei ole juuri muuta järkevää vaihtoehtoa sen lisäksi kuin:

1. hommata uusi säädin
2. korottaa kuluneita hiiliä patentilla
3. vaihtaa risasta hiilet ehjään
4. oikosulkea säätäjän nasta 15 ja sisempi hiili (HS) eli tarjota tuohon hässäkkään (nastaan 15) sähköt ulkoiselta säätäjältä (joku neuvoi "Köyhissä Patenteissa" käyttämään lamppua).