Ketjukolarit hesassa, oliko kukaan mukana?

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Ketjukolarit hesassa, oliko kukaan mukana?

Viesti Kirjoittaja Misha »

No nyt se sitten tapahtui mitä oli odotettu. Kolme kuoli ja monia loukkaantui ketjukolareissa joissa oli mukana 400-500 autoa.

Mikä siinä on ettei osata ajaa liukkaalla ja lumipyryssä?

Turussakin oli pienempi ketjukolari, mutta siinä joku neronleimauksen saanut oli pysähtynyt skrabaamaan tuulilasiaan.

Olikos kukaan Ladisti mukana?

Pitäkää hyvät ystävät turvaväli edessä olevaan ja säätäkää nopeus keliolojen mukaan, joohan?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Ajoin melkein tunnin verran vanhalla hämeenlinnantiellä nurmijärveltä kehä III:lle. :roll:
Moottoritiellä oli ilmeisesti aikaisemmin rytissyt ja kolaripaikan takana autot kiltisti odottelivat että josko tie saataisiin raivattua jotta matka jatkuisi.

Luultavasti kolarien aiheuttajina ovat olleet sellaiset kuljettajat keiden autosta löytyy abs, esp, yms hömpänpömppää. Sitten ajatellaan että voi turvallisesti ajaa 120km/h kelissä kuin kelissä. Ja kun alla on vasta pari vuotta vanhat talvirenkaat niin sehän on sama kuin kesäkellillä ajaisi!
Ja on olemassa sellaisiakin idootteja jotka ovat vaihtaneet jo kesärenkaat alle :shock:

Itse ohjastin 2107:aa rauhallisesti ja maltilla niinkuin Ladaa pitääkin tämmöisillä keleille. Paitsi jos joskus vähän laskee ohjausnyöreillä perää pieneen luisuun :wink:
.
Tshernobyl

Viesti Kirjoittaja Tshernobyl »

noose01 kirjoitti: Luultavasti kolarien aiheuttajina ovat olleet sellaiset kuljettajat keiden autosta löytyy abs, esp, yms hömpänpömppää. Sitten ajatellaan että voi turvallisesti ajaa 120km/h kelissä kuin kelissä. Ja kun alla on vasta pari vuotta vanhat talvirenkaat niin sehän on sama kuin kesäkellillä ajaisi!
Ja on olemassa sellaisiakin idootteja jotka ovat vaihtaneet jo kesärenkaat alle :shock:
Olen samaa mieltä. Juuri nämä isommat ja kaikilla härpäkkeillä varustetut kaarat ne menee miljoonaa kelistä riippumatta.
Älytöntä sellainen ylimielisyys liikenteessä.
:shock:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tiistaina tuli käytyä Järvenpäässä.Tie oli Lahden moottoritiellä kuiva mennen tullen.Letka meni sellaista sataa kymmentä.Tuskin tänäkään aamuna töihin menijät varasivat enempää aikaa matkantekoon kun ajokelit olivat viikkoja suosineet nopeaa ajamista.Ihminen on tottumustensa orja.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tshernobyl kirjoitti:Juuri nämä isommat ja kaikilla härpäkkeillä varustetut kaarat ne menee miljoonaa kelistä riippumatta.
Älytöntä sellainen ylimielisyys liikenteessä.
Juu sehän on noissa kun on kaikki mahdolliset airbagit, lukkiutumattomat jarrut ja kaikenmaailman ajonvakautus järjestelmät niin sitä moni luulee että sillä pystyy ajaa tuhatta ja sataa että auto ei koskaan lähde käsistä jne... Siinä sitä sitten ihmetellään ku ei nuo hienot laitteet auttaneetkaan pysähtyyn nopeemmin tai onkin lähteny auto heitteleen... Eli vaikka onkin tuollaisia turva vehkeitä auto täynnä niin pidetään silti se järki päässä ja vauhit kelin mukaisena...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Onneksi olin tänä aamuna ajoissa liikkeellä. Janakkala - Myyrmäki välin ajoin totuttuun tapaan vanhaa hämeenlinnan tietä (130). Menin siinä 6-7 välillä. Liikennettä oli vielä vähän, mutta autot nostatti mielettömiä lumipöllyjä, paljoa ei ollut näkyväisyyttä. Nurmijärven jälkeen alkoi tien pinnat olemaan vähemmän lumisia ja siis enemmän jäisiä.

Kuulin vaan myöhemmin työkavereilta että sielläkin on vähän rytissyt. Eikä tosiaankaan mikään ihme. Moottoritiellä ei viitsi ajaa edes hyvällä ilmalla. Harvat noudattaa turvavälejä ja meno on todella epämääräistä kaiken kaikkiaan. Toisaalta siellä Kehä III:n tuntumassa on jo niin paljon ruuhkaakin että siellä pitää syöksyä rohkeesti sekaan jos yleensä haluaa eteenpäin päästä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jta kirjoitti:
Tshernobyl kirjoitti:Juuri nämä isommat ja kaikilla härpäkkeillä varustetut kaarat ne menee miljoonaa kelistä riippumatta.
Älytöntä sellainen ylimielisyys liikenteessä.
Juu sehän on noissa kun on kaikki mahdolliset airbagit, lukkiutumattomat jarrut ja kaikenmaailman ajonvakautus järjestelmät niin sitä moni luulee että sillä pystyy ajaa tuhatta ja sataa että auto ei koskaan lähde käsistä jne... Siinä sitä sitten ihmetellään ku ei nuo hienot laitteet auttaneetkaan pysähtyyn nopeemmin tai onkin lähteny auto heitteleen... Eli vaikka onkin tuollaisia turva vehkeitä auto täynnä niin pidetään silti se järki päässä ja vauhit kelin mukaisena...
vielä tästä autotekniikastakin, parit kilometrit tossa ajellut -91 Vectralla ja vaikka siinä ei mitään ihme systeemejä ole, niin kuitenkin Samaraan verrattuna käyttäytyy liukkailla vakaammin. Kyllä sillä tuli sellainen tunne että voi ajella lujempaa liukkaisiin kurveihin, kuin samaralla joka puskee todella herkästi. mutta kun nopeutta tarpeeksi nostaa taitaa se Vectrakin lipsahtaa. Miten sitten sellaiset joissa on nämä absit ja espit, niillä tilanne nopeus nousee varmaan vieläkin korkeemmaksi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

noose01 kirjoitti:Luultavasti kolarien aiheuttajina ovat olleet sellaiset kuljettajat keiden autosta löytyy abs, esp, yms hömpänpömppää. Sitten ajatellaan että voi turvallisesti ajaa 120km/h kelissä kuin kelissä. Ja kun alla on vasta pari vuotta vanhat talvirenkaat niin sehän on sama kuin kesäkellillä ajaisi!
Ja on olemassa sellaisiakin idootteja jotka ovat vaihtaneet jo kesärenkaat alle :shock:
Hesarissa oli jutussa http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 1978861955

Tämmöinen lainaus:

"Suurin osa autoista oli korkeintaan kymmenisen vuotta vanhoja ja turvatyynyt näyttivät pelastaneen monen ihmisen hengen."


Vai olisiko tosiaan niin päin, että syy kolareihin oli uusien autojen mukanaan tuoma turvallisuudentunne?

En ihmettelisi :roll:

Just muutama viikko sitten ajoin Tampereen moottoritietä pitkin yöllä uskomattoman sakeassa lumipuryssä niin että yksi kaista oli hiukan auki. Uskalsin sentään ajaa 80kmh (jota on muuten ehdotettu huonokuntosen tien yleisrajoitukseks) ja eiköhän ohi pyyhältäny näitä ESPllä ja ABSeilla varustettuja mersuja varmaan 120kmh ajoivat.... aika uskomatonta.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Lada-Jussi kirjoitti:vielä tästä autotekniikastakin, parit kilometrit tossa ajellut -91 Vectralla ja vaikka siinä ei mitään ihme systeemejä ole, niin kuitenkin Samaraan verrattuna käyttäytyy liukkailla vakaammin.
Musta takapotku on samaraa vakaammman tuntunen ajettava liukkaalla.

Kieltämättä iskän Audi A4 on tosi vakaan tuntunen, olis kyl kiva kokeilla quatroa, ne kuulemma menee liukkaalla kuin raiteilla.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Misha kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:vielä tästä autotekniikastakin, parit kilometrit tossa ajellut -91 Vectralla ja vaikka siinä ei mitään ihme systeemejä ole, niin kuitenkin Samaraan verrattuna käyttäytyy liukkailla vakaammin.
Musta takapotku on samaraa vakaammman tuntunen ajettava liukkaalla.

Kieltämättä iskän Audi A4 on tosi vakaan tuntunen, olis kyl kiva kokeilla quatroa, ne kuulemma menee liukkaalla kuin raiteilla.
samara on kyllä todella levoton, sitä ihan mielellään alkaa hyvissä ajoin hiljentämään kun kurvi lähestyy, ei vasta sitten kun alkaa luistamaan. Takaveto-Lada on kyllä talvella parempi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Lada-Jussi kirjoitti:
Misha kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:vielä tästä autotekniikastakin, parit kilometrit tossa ajellut -91 Vectralla ja vaikka siinä ei mitään ihme systeemejä ole, niin kuitenkin Samaraan verrattuna käyttäytyy liukkailla vakaammin.
Musta takapotku on samaraa vakaammman tuntunen ajettava liukkaalla.

Kieltämättä iskän Audi A4 on tosi vakaan tuntunen, olis kyl kiva kokeilla quatroa, ne kuulemma menee liukkaalla kuin raiteilla.
samara on kyllä todella levoton, sitä ihan mielellään alkaa hyvissä ajoin hiljentämään kun kurvi lähestyy, ei vasta sitten kun alkaa luistamaan. Takaveto-Lada on kyllä talvella parempi.
Nääh.. pykälä pienempi vaihde vaan nii kyllä sitten jaksaa vetää pienestä luisusta. Puskee kylläkin vähä turhan paljon. Onneksi on tavaratila on täynnä työkaluja rakennusvehkeitä niin edes jonkun verran menettelee.
Avatar
ss127
Viestit: 247
Liittynyt: 26.7.2004 10:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

kolarit

Viesti Kirjoittaja ss127 »

Olen viime vuosina ajanut usein Lahden moottoritietä matkalla mökille ja kyllä olen ihmetellyt ettei kolise useammin. Siellä ajetaan kelistä riippumatta reipasta ylinopeutta (esim. rajoitus 100km/h ajetaan 120-140km/h).Toinen mikä ihmetyttää on että autojen välit ovat 2-10 metriin tässä nopeudessa. Eikö suomalainen autoilja ymmärrä että vaikka olisi ABS,ESP,SIPS,SRS,GPS,HIV,AIDS,SAK tai joku muu kiva kirjainsarja rekisteriotteessa niin ei se prkleen lulla pysähdy 120km/h nopeudesta tolla matkalla. Todellakin, voisiko syy huolettomaan/järjettömään ajotyyliin olla juuri se turvallisuuden tunne minkä nämä hienot kirjainyhdistelmät tuo? Vai olisiko syynä se että täällä Etelä-Suomessa pyritään pitämään kadut ja tiet kesäkelissä koko ajan. Ihmiset eivät enää osaa ajaa liukkaalla, huonolla kelillä?
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.

PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)

team LADA VAZ HERE
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No mutta eihän suomalainen jästi hiljennä hillitöntä menoaan, vaikka taivaalta sataisi vanhoja ämmiä äkeet selässä. :twisted:

Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Mäkisen jalat.
Tavalliset kädet.
kimila

Viesti Kirjoittaja kimila »

Yhestä mtv3:n kuvasta olin kattovinani että oli valkoinen ladakin menossa ollut mukana.. Näytti kyllä siltä että sen perään ois joku posauttanut. En tiedä yhtään paljonko siellä etelässä on lunta tullut, mutta luulisin että tällaisiin kolarisumiin vaikuttaa sekin aika paljon että kun ei ole koko talvena paljoa lunta tullut ja sitten kun tulee kunnolla niin ollaankin pulassa kun ei olla totuttu hangessa ajamaan ja lähdetään ohittelemaan tms. Hullultahan tuo näytti kun uutisista katsoi. Itse olen huomannut että turvaväleistä ei välitetä tippaakaan. Surullistahan tuollainen on sinänsä..
Vastaa Viestiin