Olisi tuommoinen asia kysymyksessä, kun justiinsa tuli tänään sitten ostettua kaverilta pois Fiat Croman 2.0 turbokone ja pihassa olisi Niva odottamassa, eli miten onnistuisi tuon istutus keulalle???
Olisiko kellään kokemuksia tuosta tempusta vai pitäisikö sittenkin ostaa joku takaveto ja iskeä kone sen keulalle???
Katselin ainakin noita kiinnikkeitä että ei ihan välttämättä satu kohdalleen...
Ja tietenkin kiinnostaisi tietää mitä katsastusmies tuumaa moisesta, mutta kyllähän sitä kerran vuoteen aina koneen vaihtaa parin päivän ajaksi
Jos lada on vanhempi kuin 1.7.87 niin ei mitään ongelmia menet vain dynottamaan koneen ja säädät sytyn myöhäselle ja paineet alas ja otat lapun jossa on lukemat 1.2xmallisarjan tehokkaimman ladan tehot ,ja ahtopaineet näkyvissä mukaan konttorille. Valitettavasti rek otteeseen tulee merkintä ahtopaineista joten ne pitää tiputtaa joka vuosi
Juuri noinhan tuo lain mukaan menee mutta epäilen kuitenkin että katsastusmiestä ei moinen muutos miellytä koska sata heppaa ahdetusta kaksilitraisesta ei kuulosta järin uskottavalta.
Niin siis varsinainen kysymykseni oli tuo, että onko kukaan tehnyt vastaavaa temppua omalle Nivalleen tai jollekin takavaetoisista???
Nivani on vuodelta -96, joten kannatta ilmeisesti vaihtaa koko kone katsastukseen, niin pääsee halvemmalla, kun ei tarvitse teettää sitä kallista päästötestiä joka muistaakseni maksaa jotain 1000€->
Niin ja poliisillahan ei ole oikeutta katsoa konepellin alle, jos ei löydy katsastusmiehen koulutusta...
ainahan sitä voi matalavireisestä sanoa että "taksikäyttöön tulee, kestää pidempään"
Ei kyl varmaan '96 ihan helposti saa moista konetta vaihtaa.. kun eikös siinä kuitenkin 2.0:ssa kuutioita ole sen verran enemmän kuin 1.7:ssa, että ei mene lain mukaan läpi, vai onko? Joskus oli tuosta puhetta. Korjatkaa.
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
eli siis tuomas omistaa 1700i Nivan kerrotko mitä on merkitty auton tyypiksi tyyppikilpeen? tai lähetä minulle kuva sähköpostilla. Voidaan analysoida millä ruiskulla ja minkä maan vientimallia autosi on.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
nyt niitä tyyppikilpi tietoja kiltisti jussille
kun hänelle saadaan tietoa hän luovuttaa sitä myös lehteen ja sitä kautta kaikkien kerholaisten iloksi ja hyödyksi
Itse olen Jussille jo kaksi tyyppikilpeä toimittanut Vanhan autoni lisäksi kverin Samaran, joka on EU-kilpi. Uudesta en muuten olekaan toimittanut, täytyypi käydä ottamassa tiedot ylös, mikäli Jussi senkin haluaa, vaikkakin tyyppikilpi on vanhaa mallia.
huomenna sitten hämeenlinnassa suuret tyyppikilpi katselmukset!!!
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:eli siis tuomas omistaa 1700i Nivan kerrotko mitä on merkitty auton tyypiksi tyyppikilpeen? tai lähetä minulle kuva sähköpostilla. Voidaan analysoida millä ruiskulla ja minkä maan vientimallia autosi on.
Onko Tuomas ja 1700i Niva häipyneet maan alle, jos vielä palaat niin kerrotko sen auton tyyppinumeron?? tai kerro ainakin onko hydraulinen venttiilikoneisto? onko sähköinen jäähdyttimen puhallin? Minkä mallinen on ruiskun ohjainyksikkö?
Turbiini kirjoitti:Jos lada on vanhempi kuin 1.7.87 niin ei mitään ongelmia menet vain dynottamaan koneen ja säädät sytyn myöhäselle ja paineet alas ja otat lapun jossa on lukemat 1.2xmallisarjan tehokkaimman ladan tehot ,ja ahtopaineet näkyvissä mukaan konttorille. Valitettavasti rek otteeseen tulee merkintä ahtopaineista joten ne pitää tiputtaa joka vuosi
Mitäs 1.7.87 on tapahtunut? Minä kun luulin, että esim. 90- vuosimalliinkin saisi vielä tehdä "vanhan säännön mukaan" näitä koneen muutoksia, JOS se ei ole ns. vähäpäästöinen.
Itselläni on Niva vuosimallia -90 ja siinä ei ole katalysaattoria, eikä mitään mainintaa että vähäpäästöinen.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
87- ja uudempaa ei vähäpäästöistä autoa turbotettaessa pitää laittaa katalysaattori. Silloin auto on katsottu hyväksytyksi päästöjen puolesta. Jos ei laita katalysaattoria, niin tarvitsee jollain toisella tavalla osoittaa päästöjen vähyys. En muista nyt missä pykälässä näin oli sanottu ja en sitä nyt jaksa kaivaa.
Sitten toiseen aiheseen. Ei Croman (eikä minkä muunkaan auton) turbokonetta voi "alivirittää" vaan jos laittaa Nivaan sellaisen koneen, niin tehot ovat sen Croman mukaiset. Jos tätä sitten virittää edelleen, niin sitten tarvitaan teholaput. Eri asia sitten jos turbottaa alunperin vapari-TC:n, silloin tehot mitataan ja käytetään mitattuja tehoja. Tosin tällöinkään ei tehot voi olla alle sen vaparikoneen lähtötehojen. Eli Nivaan vaan 2,0 CHT-TC (90 hv) ja siihen turbo, sitten tehomittaus, josta käy ilmi, että tehot ovat maksimissa Nivan tehot+20% ja minimissään 90 hv.
1.7.1987 tuli se jokin E15/04 pakokaasupäästönormi, joka edellyttää että vaihdettavan moottorin tulee olla todistettavasti uudemmasta autosta, eli ainkin Mirafiorin twinkamit voi unohtaa. Silloin myös tuli CO:n rajan lasku 4,5:stä 3,5:een, muistaakseni? Uudet automallit kuitenkin jotka oli tyyppihyväksytty vasta 1.1.86 jälkeen (taas muistaakseni) täytyy täyttää kyseinen normi jo silloin.
vastaavanlainen rukaus tapahtui 92 vuoden alusta, jolloin kaikkien uusien autojen piti täyttää US83 normi (ns. katalysaattori pakko) ja lisäksi normi edellyttää polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmää. Siinäkin tapauksessa jo -91 vuonna tyyppihyväksytyt (kuten Samara Sedan) täytyy jo 1.1.91 lähtien pysyttävä US83:n vaatimissa rajoissa.