Sivu 1/1

Säädettävä nokkapyörä KUVAT

Lähetetty: 9.12.2003 22:53
Kirjoittaja DJ_Anza
Tuli tommonen tossa viime viikolla tusattua iltavuorossa kun semmosesta oli joskus puhetta täällä.

Loppujen lopuks ei ollu mikään hankala toteuttaa, lennossa sen suunnittelin samalla kun lastu lensi ja aikaa tuhraantu vaan viitisen tuntia.

Säätöä siihen tuli peräti kahden hampaan verran, vähempikin riittäis mutta tuli joku lasku kämmi:)

Kattokaa ja ihailkaa http://WWW.SATEENKAARILADA.COM

Galleria ja Tekniikka osio olkaatten hyvät.

Lähetetty: 10.12.2003 21:36
Kirjoittaja micco
Ei näy mitään :cry:

Lähetetty: 10.12.2003 22:26
Kirjoittaja Ladaperhe

Lähetetty: 10.12.2003 22:40
Kirjoittaja DJ_Anza
Kyllä näkyy

Lähetetty: 11.12.2003 16:21
Kirjoittaja Teppo
Helkkarin hienosti tehty! Kyllä sinun kädessä työkalu pysyy. Onko tuossa joku merkki millä ulkokehä kohdistetaan keskiosaan?

Lähetetty: 11.12.2003 19:32
Kirjoittaja DJ_Anza
Voitko vähän tarkentaa mitä haet takaa?

Jos ajotuksen säätöä meinaat niin kiristysruuvit keskellä noita hahloja on sama kuin vakio nokkapyörä, siitä sitten suuntaan tai toiseen pitää kattoa astelevyllä tai kokeilla tuurilla.

Säätäminen

Lähetetty: 11.12.2003 20:31
Kirjoittaja Jankos
Kun säädätte nokkaa kohdalleen, niin mittaatte nokan kohdalleen irtokannessa ja sitten teette nokkaan ja nokkapukkiin merkit. Sitten alakerta pois merkeistä ja nokka paikalleen ja merkkeihin. Seuraavaksi varovasti alakerta merkkeihin, nokkapyörä paikalleen ja säätö kiinni. Näin nokka on oikeassa ajoituksessa tai oikeastaan halutussa...

Lähetetty: 11.12.2003 21:12
Kirjoittaja veli alexei
Tossa on kyllä kova jälki ja toimiva tuote. Onko sarjatuotanto jo suunnitteilla?

Lähetetty: 11.12.2003 21:34
Kirjoittaja DJ_Anza
Täälä oli jo aikasemmin keskustelua tosta säädettävästä nokkapyörästä niin jäi siitä jo ajatus hautumaan. En nyt tehnyt kun testi mielessä ton yhden. Eikä nyt joudakkaan mitään "sarjatuotantoa" alottaa kun täytyy tonne valtion leipiin lahteä tammikuussa.

Nokkapyörä

Lähetetty: 11.12.2003 21:41
Kirjoittaja Jankos
Niin joo kommentit tuosta edellisestä unohtu vallan. Eli näyttää siistiltä ja toimivalta, melko samalta kuten ralli-autossani olevakin. Tuo osa mikä on nokassa kiinni on racing versioissa alumiinia ja syynä on pyörivien massojen pienentäminen. Taitaapi muuten sittenkin olla tehtaalaisessa kierteet tuossa hammaspyörä puolella ja säätöreiät siinä alumiinikappaleessa. Tällä tehtaalaisella rakenteella se muuten taitaa olla vahvempi?

Tuossa kuvassa muuten näkyy rallikoneen melkein kaikki liikkuvat osat:
http://www.surffi.net/~minnak/123-2375_IMG.JPG

eli
-kiillotetut veivit
-kevennetyt mahlen vakiomännät
-nokka-akseli 13mm nostolla
-nokkapyörä
-sivuakselin kevennetty ketjupyörä
-laakeroitu ketjunkiristin

Lähetetty: 11.12.2003 22:19
Kirjoittaja DJ_Anza
Kummiskin näyttää toi alumiinikeskiö tulevan aikalailla ton pinnan yläpuolelle.
Tolta puolelta ei meinaan tota nokkapyörää voi paljon keventää, muuten tulee jo arveluttavan heikko siitä.
Uskoisin että jos nää meitin nokkapyörät heittäis vaa'alle, niin paino on aikalailla samaa luokkaa molemmissa.

Kummiskin nokka-akseli pyörii puolet siitä kierrolukumäärästä mitä muu moottori ja nokkäpyörän kehä niin pieni, niin luulisin tolla alumiini ratkasulla tulevan aika pienen hyödyn.
Näin itse ainakin ajattelin tota omaani tekiessä, kävi meinaan ton teräksen toisena vaihtoehtona se alumiini, mutta kestävyyden vuoksi päädyin tohon teräkseen.

Kuvat

Lähetetty: 26.12.2003 11:53
Kirjoittaja Sateenkaari
http://www.sateenkaarilada.com Galleria ja tekniikka. Osoite on vähän muuttunut.

nokkapyörä

Lähetetty: 26.12.2003 20:52
Kirjoittaja 99
Empä saanut näkyyn mitään

Lähetetty: 27.12.2003 11:08
Kirjoittaja DJ_Anza
Sit on sulla jotain häikkää, kyllä mulla toimii.