2104 Tihkupyyhin?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Alucard

2104 Tihkupyyhin?

Viesti Kirjoittaja Alucard »

Eli sellaisen "auton" hankin itselleni, ja huomasin tihkupyyhkimen kärsivän rytmihäiriöistä, eli pyyhin en pyyhi. Olisiko releen vaihdosta apua, ja missä se oikein siaitsee? Vai pitääkö olla tyytyväinen, että pyyhkimet yleensä toimivat?
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Tihkurele

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllähän noi ladan pyyhkijät melko pomminvarmat on, vanhemmiten tulevat vain hiiiiitaaaaaammmmmiiiiiiksssssiiiiiii.

Rele löytyy kuskin jalkatilasta vasemmalta puolelta koko on noin 3x4x8cm ja kahdella ruuvilla kiinni. (tai ainakin pitäisi löytyä tuolta)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

sanotaan että seisottaminen ei tee autolle hyvää, mutta omasta Ladasta rytmihäiriö katosi viime vuonna muutaman kuukauden mittaisen talviseisonnan jälkeen.
Alucard

Viesti Kirjoittaja Alucard »

Ei se pyyhkimien häriö ainakaan seisomisen puutteesta johdu, koska edellinen omistaja oli ajanut viimeisen 3 vuoden aikana sergeillä n. 3tkm.
Muuten olen autoon todella tyytyväinen. 2104 vm -96, ajettu nyt 66tkm, ja olen kolmas omistaja. :D
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

tota

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

siis onko toi sun Combi 1700i versio, niin päättelin?

Ei liity nyt juurikaan tähän aiheeseen mutta mitä siinä lukee tyyppikilven alareunassa mainittuna auton tyypiksi 21044 -40 138? vai jotain muuta?
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kyllä tuntuu siltä että kelikin vaikuttaa siihen miten ripeitä ne pyyhkimet on heiluun.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Alucard

Viesti Kirjoittaja Alucard »

Oikein arvelit. Kylläse on 1700i versio, sillä Bosch:in ruiskulla. Tyyppikilvessä näkyi lukevan 21044-3904016. Mitäs sinä siitä tyyppikilven numerosta muuten saat irti? (Muuta kuin sen combin.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Alucard kirjoitti:Oikein arvelit. Kylläse on 1700i versio, sillä Bosch:in ruiskulla. Tyyppikilvessä näkyi lukevan 21044-3904016. Mitäs sinä siitä tyyppikilven numerosta muuten saat irti? (Muuta kuin sen combin.)
pitäis olla kyllä GM:n EFi-4 yksipisteruiskulla, mut toi tyyppikilven numero minkälaitoit on ton tyyppikilven varaosanumero siitä ei vielä hirmuisesti saa infoo.

mutta oheisen näköisessä tyyppikilvessä on alareunassa lyötynä versionumerot, ja niistä voi ehkä jotain selvitäkin. Ainakin auton varustelusta yms. jos on apuna varaosaluettelo.
Kuva

oikeestaan kyselen niitä juuri siksi että uskon löytäväni niistä jotain poikkeevan erikoista. yleensä noissa 1700i malleissa on mallikoodin 21073 tai 21044 jälkeen 40 joka tarkoittaa yksipisteruiskua, seuraava kolminumeroinen koodi viittaa varusteluun, yleensä on 138 joka on viittaisi kirjallisuudessa Ruotsiin, mutta kerran näin myös 142 joka viittaisi Sveitsiin. Tosin varaosakirjojen ja näköhavaintojen perusteella autoissa ei ollut mitään eroa keskenään. Etuvetoisissa malleissa näitä vaihtoehtoja on vielä runsaasti enemmänkin.
Avatar
maurichia
Viestit: 708
Liittynyt: 21.1.2005 14:11
Paikkakunta: hollola

Re: Tihkurele

Viesti Kirjoittaja maurichia »

Jankos kirjoitti:Kyllähän noi ladan pyyhkijät melko pomminvarmat on, vanhemmiten tulevat vain hiiiiitaaaaaammmmmiiiiiiksssssiiiiiii.

Rele löytyy kuskin jalkatilasta vasemmalta puolelta koko on noin 3x4x8cm ja kahdella ruuvilla kiinni. (tai ainakin pitäisi löytyä tuolta)
mun ladassani ne pyyhkiät ovat todella hitaat ja meinaavat jumittaa mikä avuksi!!! :o
kulkineet:
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Mkäli se näissä uusissa on vielä samanlainen kaksoismetalli systeemillä (eli siellä on vastus joka lämmittää sen liuskan ja aukaisee kärjet) oleva se rele niin kuin näissä vanhemmissa niin sen pystyy ainakin ite korjaileen kun vähän taivuttelee niitä kärkiä. Omasta sain sillä tavalla vielä releen toimiin.

Kun ei kerta nappikseen tarvikkeena tuota relettä löytyny niin piti ite kokeilla värkätä tuota. Tällä kertaa sillä tuloksella ettei menny mitään rikki...
meedio74

Viesti Kirjoittaja meedio74 »

Ajattelinpa laittaa omasta nappiksestanikin tihkutoiminnon kuntoon ja nyt tarttis hiukka ohjeistusta. Mittasin, että virta tulee releelle asti eli vika piilee releessä. Rele vaikuttaa kaikinpuolin ehjän näköiseltä ja tuli mieleen, että pitääkö lämpövastuksella oleva liuska olla kiinni, kun virtaa ei ole kytketty? Tällä hetkellä liuskan ja vastakappaleen välissä on n. 1mm rako. Kuva releestä löytyy osoitteesta:
http://personal.inet.fi/clan/clan/rele.jpg
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

muistaakseni kylmänä pitää olla kiinni
ja kun virta kulkee läpi ja lämpenee niin aukee
eli nyrkkisääntöhän kaikkissa bi-metalli liuskoissa on että kuumana kierossa
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Eli juurikin näin että kylmänä kiinni. Eli kun kärjet on kiinni ja virta kulkee niin vastuslanka lämmittää bi-metalliliuskan joka aukaisee kärjet ja virran kulkua katkeaa. Ja taas jäähdyttyään kärjet menee kiinni ja kun kärjet menee kiinni niin taas sama rulianssi alusta. Hyvin yksinkertainen systeemi.

Eli taivutat vain ne kärjet nyt kiinni niin pitäisi taas toimia. Kannattaa kokeilla kumminkin paikoillaan ennenkuin laittaa sen releen taas kokonaan kiinni.
meedio74

Viesti Kirjoittaja meedio74 »

Taas hiukka luksusta lisää muuten niin karuun ajopeliin eli releen korjaus onnistui. Ensi säätämältä pyyhki n. 10 sekunnin välein ja hiukka liuskaa vääntämällä alennin sen 3-4 sekuntiin. Päälle laitettaessa pyyhkii ensin pari kertaa normaalilla nopeudella ennen kuin alkaa viivästämään pyyhkintää. Kiitos neuvoista!
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kullukin ensin pari nopeaa ja sitten hidastua
eli sait toimimaan juuri kuten insinöörit suuressa viisaudessa sen ajatellutkin toimivan
Vastaa Viestiin