Virtalukon kytkentä

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Virtalukon kytkentä

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Kuulukos virtalukko oikeesti kytkeä niin, että tuuletin yms. toimii kaikissa avaimen asennoissa paitsi hyödyttömässä vaakasuorassa asennossa, jossa avainta ei saa irti? :?
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

No ei se tuuletin pyöri vaaka-asennossa. Siis tuuletin pyörii vain silloin kun sytytysvirta on kytketty. Kävin kusireissulla kokeilemassa ja molemmissa 1200s Ladoissa oli juuri näin.
Avatar
LadaPower
Viestit: 84
Liittynyt: 29.6.2004 0:30

Viesti Kirjoittaja LadaPower »

Btw. Tuossa mun vihreässä nappiksessa lähtee avain irti vaaka-asennossakin, toisin kuin tuossa punaisessa.
21013 ’87, facelift | 21013 ’82 [menetetty] | 21053 ’92 | 21013 ’88 | 21074 ’88
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2702
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Nivasta en tiedä, mutta nappiksessa puhallin pitää itse sammuttaa, mutta esim. 2107:ssa ei. Eli voi olla sama juttu kuin nappiksessa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Jaakkima kirjoitti:Nivasta en tiedä, mutta nappiksessa puhallin pitää itse sammuttaa, mutta esim. 2107:ssa ei. Eli voi olla sama juttu kuin nappiksessa.
Uskotaan tähän, niin se oikeestaan on kytkentäkaavionkin mukaan. Vähän omituinen järjestely, mutta Siperian olosuhteissa ilmeisesti välttämätön.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo näin on.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Olisikohan silti viisasta olla pyörittämättä puhallinta pitkiä aikoja ilman että kone käy - etenkään Sipirian oloissa. Jouduin aikoinaan antamaan yhdelle ukolle virtaa keskellä kesää kun odotteli autossa (takaveto Carina) emäntäänsä töistä ja viilensi oloaan käyttämällä puhallusta vaikkei kone käynyt. Oli ilmeisesti akku huonossa jamassa. Itse pyrin käynnistämään koneen ja sitten kytkemään ajovaloja ja muita kulutuslaitteita päälle. Tämä tosin onnistuu vain autoissa joissa ei ole ajovaloautomatiikkaa.
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Sehän se lähinnä on noloa, kun pyyhkijät jää tihkuasentoon pysäköitäessä. Talvella tietysti kätevä, kun ei tartte skrabata.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

tolstoi kirjoitti:Sehän se lähinnä on noloa, kun pyyhkijät jää tihkuasentoon pysäköitäessä. Talvella tietysti kätevä, kun ei tartte skrabata.
No joo, mutta kysymyksessä ei olekaan auton maksettu ominaisuus, kuten aina kuulee sanottavan että Lada sitä Lada tätä. Tämä tihkun päällejäänti on lähinnä kuljettajan ominaisuus. Kyllä ne minullakin on sulat pihassa yksin raapineet ja joku tullut sanomaan aiheesta.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Pitihän se kokeilla ja katsoa (ja jäi muuten kokeilun jälkeen auto ajokuntoiseksi ja toimivaksi), niin 1200s näyttäisi sellaiselta että puhaltimen jännite katkeaa start asennossa (eli kun avain on äärioikealla jousta vastaan ja startti pyörii, auton mukana tulleen käyttöohjeen mukaan asento II). Nyt kun muistelen niin minulla olleessa 1200 perusmallin Ladassa tosiaan avain lähti pois kahdessa asennossa, mitä ei sitten tämä nimenomainen s-mallin yksilö tee. Tuossa katselin vähän 1200s-mallin (21051) johdotusta ja löysin virtalukon kytkennästä seuraavia, varmasti kaikille Lada-sepille tuttuja ominaisuuksia: Kärjille 30 ja 30/1 tulee akulta +12VDC. Tätä ei ole suojattu millään sulakkeellla välillä akun + napa virtalukko. INT kärki on jännitteellinen III-asennossa (se asento missä avain on pystyssä ja lähtee irti), I-asennossa (toinen pystyasento) sekä II-asennossa (start). Tuo vaaka-asento on käyttöoppaan mukaan asento 0, missä voi vaihtoehtoisessa virtalukkomallissa saada avaimen pois. Asennossa 0 ei INT-kärjellä ole jännitettä. Kärki 15/1 on jännitteinen asennoissa I ja II. Kärki 15/2 on jännitteinen asennossa I. Kärki 50 on jännitteinen vain ja ainoastaan asennossa II. Kärjellä 50 ohjataan siis starttimoottorin solenoidia. Startatessa (asennossa II) on tuo aina jännitteinen INT kärki edelleenkin jännitteinen, 15/1 kärki niinmuodoin jännitteellinen (mm. sytytysvirta, latauksen heräte) ja tuo em. kärki 50. Virtalukon pohjaa ihmetellessä on siinä vielä joku kärki P. Onkohan kellään tietoa mkä on tuo? Kenelläkäs se oli se korjaamokäsikirja kaupan? Ja loogisesti viestin loppuun ne virta-avaimen asennot kun lähdetään kääntämään myötäpäivään perusasennosta (pystyasento jossa avain irtoaa) III -> 0 -> I -> II.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

P-kärki on kuulemma radiolle ja on alunperin venäläinen R-kirjain. Radio kun on venäjäksi PAANO tai ainakin siineppäin
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Romuistani löysin komenlaista virtalukonpohjaa:

"Stelano i SSSR" 2105-3704100, valuun stanssattu 1-4

7 kärkeä: 50, 30, INT, 15/1, 15/2, 30/1, 12V. Ilmeisesti pohja on toisinajattelijoiden autoon, sillä radion kärki P siitä puuttuu vaikka paikka on


"GOST 3940-84", 9X.3704, valuun stanssattu 21

5+1 kärkeä: 50, 30/1, 30, 15, INT, INT
myös toisinajattelijoiden pohja - ei radioliityntää


tyypitön, valuun stanssattu 5

6+2 kärkeä: 15, 30, 30/1, 50, INT, INT, 16, 16
sama meininki toisinajattelijoita kohtaan
Vastaa Viestiin