Sivu 1/1

Virtalukon kytkentä

Lähetetty: 26.5.2005 22:39
Kirjoittaja tolstoi
Kuulukos virtalukko oikeesti kytkeä niin, että tuuletin yms. toimii kaikissa avaimen asennoissa paitsi hyödyttömässä vaakasuorassa asennossa, jossa avainta ei saa irti? :?

Lähetetty: 26.5.2005 22:57
Kirjoittaja tahko
No ei se tuuletin pyöri vaaka-asennossa. Siis tuuletin pyörii vain silloin kun sytytysvirta on kytketty. Kävin kusireissulla kokeilemassa ja molemmissa 1200s Ladoissa oli juuri näin.

Lähetetty: 26.5.2005 23:09
Kirjoittaja LadaPower
Btw. Tuossa mun vihreässä nappiksessa lähtee avain irti vaaka-asennossakin, toisin kuin tuossa punaisessa.

Lähetetty: 26.5.2005 23:14
Kirjoittaja Jaakkima
Nivasta en tiedä, mutta nappiksessa puhallin pitää itse sammuttaa, mutta esim. 2107:ssa ei. Eli voi olla sama juttu kuin nappiksessa.

Lähetetty: 26.5.2005 23:46
Kirjoittaja tolstoi
Jaakkima kirjoitti:Nivasta en tiedä, mutta nappiksessa puhallin pitää itse sammuttaa, mutta esim. 2107:ssa ei. Eli voi olla sama juttu kuin nappiksessa.
Uskotaan tähän, niin se oikeestaan on kytkentäkaavionkin mukaan. Vähän omituinen järjestely, mutta Siperian olosuhteissa ilmeisesti välttämätön.

Lähetetty: 27.5.2005 7:48
Kirjoittaja Nonnis
Joo näin on.

Lähetetty: 27.5.2005 23:57
Kirjoittaja tahko
Olisikohan silti viisasta olla pyörittämättä puhallinta pitkiä aikoja ilman että kone käy - etenkään Sipirian oloissa. Jouduin aikoinaan antamaan yhdelle ukolle virtaa keskellä kesää kun odotteli autossa (takaveto Carina) emäntäänsä töistä ja viilensi oloaan käyttämällä puhallusta vaikkei kone käynyt. Oli ilmeisesti akku huonossa jamassa. Itse pyrin käynnistämään koneen ja sitten kytkemään ajovaloja ja muita kulutuslaitteita päälle. Tämä tosin onnistuu vain autoissa joissa ei ole ajovaloautomatiikkaa.

Lähetetty: 28.5.2005 20:17
Kirjoittaja tolstoi
Sehän se lähinnä on noloa, kun pyyhkijät jää tihkuasentoon pysäköitäessä. Talvella tietysti kätevä, kun ei tartte skrabata.

Lähetetty: 28.5.2005 20:27
Kirjoittaja tahko
tolstoi kirjoitti:Sehän se lähinnä on noloa, kun pyyhkijät jää tihkuasentoon pysäköitäessä. Talvella tietysti kätevä, kun ei tartte skrabata.
No joo, mutta kysymyksessä ei olekaan auton maksettu ominaisuus, kuten aina kuulee sanottavan että Lada sitä Lada tätä. Tämä tihkun päällejäänti on lähinnä kuljettajan ominaisuus. Kyllä ne minullakin on sulat pihassa yksin raapineet ja joku tullut sanomaan aiheesta.

Lähetetty: 28.5.2005 22:47
Kirjoittaja tahko
Pitihän se kokeilla ja katsoa (ja jäi muuten kokeilun jälkeen auto ajokuntoiseksi ja toimivaksi), niin 1200s näyttäisi sellaiselta että puhaltimen jännite katkeaa start asennossa (eli kun avain on äärioikealla jousta vastaan ja startti pyörii, auton mukana tulleen käyttöohjeen mukaan asento II). Nyt kun muistelen niin minulla olleessa 1200 perusmallin Ladassa tosiaan avain lähti pois kahdessa asennossa, mitä ei sitten tämä nimenomainen s-mallin yksilö tee. Tuossa katselin vähän 1200s-mallin (21051) johdotusta ja löysin virtalukon kytkennästä seuraavia, varmasti kaikille Lada-sepille tuttuja ominaisuuksia: Kärjille 30 ja 30/1 tulee akulta +12VDC. Tätä ei ole suojattu millään sulakkeellla välillä akun + napa virtalukko. INT kärki on jännitteellinen III-asennossa (se asento missä avain on pystyssä ja lähtee irti), I-asennossa (toinen pystyasento) sekä II-asennossa (start). Tuo vaaka-asento on käyttöoppaan mukaan asento 0, missä voi vaihtoehtoisessa virtalukkomallissa saada avaimen pois. Asennossa 0 ei INT-kärjellä ole jännitettä. Kärki 15/1 on jännitteinen asennoissa I ja II. Kärki 15/2 on jännitteinen asennossa I. Kärki 50 on jännitteinen vain ja ainoastaan asennossa II. Kärjellä 50 ohjataan siis starttimoottorin solenoidia. Startatessa (asennossa II) on tuo aina jännitteinen INT kärki edelleenkin jännitteinen, 15/1 kärki niinmuodoin jännitteellinen (mm. sytytysvirta, latauksen heräte) ja tuo em. kärki 50. Virtalukon pohjaa ihmetellessä on siinä vielä joku kärki P. Onkohan kellään tietoa mkä on tuo? Kenelläkäs se oli se korjaamokäsikirja kaupan? Ja loogisesti viestin loppuun ne virta-avaimen asennot kun lähdetään kääntämään myötäpäivään perusasennosta (pystyasento jossa avain irtoaa) III -> 0 -> I -> II.

Lähetetty: 5.6.2005 19:39
Kirjoittaja tahko
P-kärki on kuulemma radiolle ja on alunperin venäläinen R-kirjain. Radio kun on venäjäksi PAANO tai ainakin siineppäin

Lähetetty: 6.6.2005 21:42
Kirjoittaja tahko
Romuistani löysin komenlaista virtalukonpohjaa:

"Stelano i SSSR" 2105-3704100, valuun stanssattu 1-4

7 kärkeä: 50, 30, INT, 15/1, 15/2, 30/1, 12V. Ilmeisesti pohja on toisinajattelijoiden autoon, sillä radion kärki P siitä puuttuu vaikka paikka on


"GOST 3940-84", 9X.3704, valuun stanssattu 21

5+1 kärkeä: 50, 30/1, 30, 15, INT, INT
myös toisinajattelijoiden pohja - ei radioliityntää


tyypitön, valuun stanssattu 5

6+2 kärkeä: 15, 30, 30/1, 50, INT, INT, 16, 16
sama meininki toisinajattelijoita kohtaan