Sivu 1/2
Nelikärkitulpat
Lähetetty: 27.8.2005 19:10
Kirjoittaja lada 1200s
Tuli ostettua boschilaiset nelikärjet keväällä takapotkuun.
On kyllä olleet ihan hyvät ja sillain, mutta kuulemma puola
ei tykkää niistä laisinkaan ja käyttöikä lyhenee selkeesti.
Näin kertoi töissä eräs vanhempi autonasentaja, onkos kellään
tullut ongelmia?
Lähetetty: 27.8.2005 21:01
Kirjoittaja pressa
kysyppä asentajalta mihin perustaa väitteensä
nelikärki tulpassa ei lyö kuin yhden kipinän kerrallaan aina pienimmästä välistä
jotkut luulee että siellä on neljä kipinää yhtä aikaa ja siksi kuormittaisi puolaa
Lähetetty: 27.8.2005 21:43
Kirjoittaja aj
No mulla kärähti puola nelikärkitulppien kanssa, mutta ei se niistä varmaan johtunut vaan viallisesta puolasta.
Eihän ne loppupeleissä tosiaan mitenkään eroa yksikärkisistä, koska vain yhdestä kärjestä (eli helpointa reittiä) se kipinä aina menee.
Lähetetty: 27.8.2005 22:24
Kirjoittaja jta
Eli periaatteessa sen pitäis rasittaa vähemmän puolaa kun lyö kipinän aina pienimmästä välistä?
Lähetetty: 27.8.2005 23:37
Kirjoittaja Misha
jta kirjoitti:Eli periaatteessa sen pitäis rasittaa vähemmän puolaa kun lyö kipinän aina pienimmästä välistä?
Kyllä. Eikös niissä ole oikeastaan se idea, että ne heittävät kipinän siitä välistä missä on pienin vastus, jolloin sytytys menee aina nappiin?
Aika pieni toi saavutettu etu tuntuu olevan...
Lähetetty: 28.8.2005 11:23
Kirjoittaja Jankos
Joo ei voi mitenkään kuormittaa puolaa enempää, perustelut on tuossa jo tulleetkin.
Mitä taas tulee noiden toimivuuteen niin ainuttakaan tuollasta nelikärkitulppaa en ole saanut rikki viritetyissakään koneissa. Kaikkia muita tulppia on mennyt siihen tahtiin että ei meinaa roskiksien koko riittää.
Lähetetty: 28.8.2005 11:42
Kirjoittaja Jaska HKI
Nelikärkitulpat ovat olleet pari kuukautta,eikä mitään moitittavaa.Ehkä puola kuluu hieman nopeammin sen takia,että se sytyttää joka kerta ja näin puola "kuluu" sähköisen vanhenemisen johdosta.Jos kipinän syttyminen varmistetaan nelinkertaisesti niin sitä voisi verrata kengän nauhoihin,jotka on:
-sidottu vetosolmuun.....ja joihin on pantu kontaktiliimaa.....joka on varmistettu rautalangalla.......joka on surrattu yhteen

Lähetetty: 28.8.2005 20:30
Kirjoittaja lada 1200s
En tiedä vaikuttaako nuo kulutukseen,
mutta pienellä on 1200s mennyt,
maantieajossa laskin aika tarkasti 6,5l/100km.
Lähetetty: 28.8.2005 22:12
Kirjoittaja pressa
kyllä kulutus voi tippua koska kipinä tulee aina
ja kirkkaasti eli seos syttyy paremmin
Lähetetty: 29.8.2005 10:16
Kirjoittaja hiawis
Mäkin hankin haniin uudet tulpat tossa taannoin, Motonetistä tietenkin..

Myyjä anto hyllystä tollaset Boschin WR7DC+ SuperPlus -malliset. Taitaa olla karvalakkimallia jotenkin paremmat, mut kuitenkin yhellä kärjellä.

Hintaa oli 3.50e/kpl, kun taas nelikärkinen Super4-WR78 (?) 4.50e per pytty..
Saa nähä miten pelittää, luultavasti tarpeeks hyvät tulpat noille tehoille

Lähetetty: 1.9.2005 0:28
Kirjoittaja LENNY
hiawis kirjoitti:Mäkin hankin haniin uudet tulpat tossa taannoin, Motonetistä tietenkin..

Myyjä anto hyllystä tollaset Boschin WR7DC+ SuperPlus -malliset. Taitaa olla karvalakkimallia jotenkin paremmat, mut kuitenkin yhellä kärjellä.

Hintaa oli 3.50e/kpl, kun taas nelikärkinen Super4-WR78 (?) 4.50e per pytty..
Saa nähä miten pelittää, luultavasti tarpeeks hyvät tulpat noille tehoille

Käsittääkseni siinä ainoassa keskielektronissa on lovi keskellä,joka taas aiheuttaa sen että kipinä lyö keskielektronin reunalla.Näin se sytyttää polttoaineen paljon herkemmin.Palaminen on tehokasta,säästää bensaa,tulppa kestää pitempään ym..
NGK kehitti ensin V-lovi tulpan ja Bosch kopioi sen u-lovena.Jokatapauksessa yksinkertaisen nerokas keksintö.
Lähetetty: 1.9.2005 17:57
Kirjoittaja hiawis
LENNY kirjoitti:
Käsittääkseni siinä ainoassa keskielektronissa on lovi keskellä,joka taas aiheuttaa sen että kipinä lyö keskielektronin reunalla.
Jep, näky olevan.
Lähetetty: 16.11.2006 8:59
Kirjoittaja ladamaster
Tutkailin huoltokirjaa. Nyt on ajettu samoilla nelikärkitulpilla 47 000 km.
Ongelmia ei ole ollut; enkä ole edes ottanut tulppia välillä irti; pitäisiköhän välillä näin tehdä?
Lähetetty: 16.11.2006 10:36
Kirjoittaja Qulle
Meilläkin tuli tän 1500:n padan mukana nelikärkiset boschit ja tuntuvat ihan toimivan... mitään käryä ei oo, kuinka paljon niillä on ajettu mutta eipä oo tullu vastaan mitään syytä vaihtaa niitä toisiin tai uusiin vastaaviin.
Kulutuksesta on mahdoton sanoa mittään, koska ajotyyli on sellainen, että karsta on viimeinen asia mitä koneesta löytyy

Lähetetty: 16.11.2006 18:06
Kirjoittaja Sepesusi
ladamaster kirjoitti:Tutkailin huoltokirjaa. Nyt on ajettu samoilla nelikärkitulpilla 47 000 km.
Ongelmia ei ole ollut; enkä ole edes ottanut tulppia välillä irti; pitäisiköhän välillä näin tehdä?
Voihan nuita välillä vilkaista ihan uteliaisuuttaan,näkee vähän väriä ja onko kuluneet.Omilla on ajettu vielä niin vähän,ettei vielä kehtoo.