Sivu 1/5
Vaihtoehtoinen käyttövoima?
Lähetetty: 6.9.2005 22:45
Kirjoittaja turbotanet
Tuntuu bensiini olevan hinnoissaan, niin ajattelin tässä kysellä, että millä kaikella muulla sen Idän Ihmeen saisi oikeen kulkemaan?
Luin juttua täällä joskus, että Ladaan oli myytävänä venäjällä mäntäsarjat, jotka mahdollisti Petroolilla ajelun.
Mitenkäs pontikalla? Sitähän vois joutessaan keitellä isompiakin satseja, varsinkin kun ei tarvii pelätä, että näkö menis, kun ei mee kurkusta alas!
Ja sen yhen isännän PÖ lada, siitäkin olisi kiva saada tietoa

Lähetetty: 8.9.2005 16:15
Kirjoittaja Nonnis
PÖ lada =diesel?
Isännistä en mitään tiedä, mutta Nivaanhan laitetaan pökötin 1,9 dieseliä, joten sen luulisi sopivan myös takatuuppariin ainakin pienin muutoksin.
Mitähän muita diesel-myllyjä Ladaan voisi sovittaa?
Polttoöljyä tankatkoon ken uskaltaa..
Lähetetty: 8.9.2005 16:26
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Petroolia ei taida löytyä kuin kannutavarana ja hinta menee bensiinin ohitse.Ja toisaalta, ei taida koneet kestää tuota petroolia (surkeita Talbot ja Saab muistoja).
Lähetetty: 8.9.2005 18:58
Kirjoittaja Misha
Nonnis kirjoitti:Isännistä en mitään tiedä, mutta Nivaanhan laitetaan pökötin 1,9 dieseliä, joten sen luulisi sopivan myös takatuuppariin ainakin pienin muutoksin.
Eikös diiselöinnissä ole ongelma vaihteiden välitykset? Diiseli kun kiertää niin alhaalta, pitäisi olla tiheet vaihteet.
Tiedä sitten onko tuo edes suurin ongelma, mutta merkittävä kuitenkin, kun ei uutta laatikkoa pysty ihan helposti mistään taikomaan.
Lähetetty: 8.9.2005 19:16
Kirjoittaja destor
Misha kirjoitti:Eikös diiselöinnissä ole ongelma vaihteiden välitykset? Diiseli kun kiertää niin alhaalta, pitäisi olla tiheet vaihteet.
Tiedä sitten onko tuo edes suurin ongelma, mutta merkittävä kuitenkin, kun ei uutta laatikkoa pysty ihan helposti mistään taikomaan.
Mites kun ajattelee että dieselin käyttöalue olis vaikka 800 - 2000 rpm ja bensakoneella 1000 - 4000 rpm niin tuohan tarkoittaa aavikkovälitysten tarvetta dieselkoneelle, jotta kierrokset pysyvät dieselille ominaisissa alhaisissa käyntinopeuksissa. Bensakone taas on vähän ylävireisempi niin se tarvitsee tiheämmän laatikon ettei mene alakierroksilla jurnuttamiseksi.
Lähetetty: 8.9.2005 20:06
Kirjoittaja Lada-Jussi
venäläisten Diesel takavedossa oli muistaakseni ihan sama voimansiirto kuin bensamalleissakin, on kyllä vähän hämäävää kun miettii noita kierroslukuja.
minä olen miettinyt vaihtoehtona tuota maakaasua, siitä on kovasti kirjoitettu tuolla jossain yleisissä.
Lähetetty: 8.9.2005 20:32
Kirjoittaja jta
Onko muuten mahdollista saaha ladaan diesel kone laitettua ihan laillisesti? Kun eihän noita vissiin oon tyypitetty suomessa diesel moottorille?
Lähetetty: 8.9.2005 20:39
Kirjoittaja Misha
Lada-Jussi kirjoitti:minä olen miettinyt vaihtoehtona tuota maakaasua, siitä on kovasti kirjoitettu tuolla jossain yleisissä.
Harmi että tuo kaasulaitteisto on kovin kallis, se todellakin olisi loistava vaihtoehto. Kerroinko, että Kiinassa käydessäni huomasin että suurin osa takseista oli bensakäyttöisyyden lisäksi myös kaasukäyttöisiä. Niissä oli kaksi mittaria.
Lähetetty: 8.9.2005 22:51
Kirjoittaja Turbiini
jta kirjoitti:Onko muuten mahdollista saaha ladaan diesel kone laitettua ihan laillisesti? Kun eihän noita vissiin oon tyypitetty suomessa diesel moottorille?
Onnistuuhan se kun löytää alle 2 ltraisen jossa on alle 100 heppaa eikä paina paljoaalkuperäistä enempää, ei luulisi olevan vaikeaa. esim toyotan 2c kone tai vw 1.6 tai 1.9 ovat melko kevyitä joten ei ongelmaa. Välilaipan tekeinen laatikkoon voi ainakin vai vw koneessa olla haastavaa toyotan saa takaveto carinan tai corollan omalla laatikolla. Minua himottais toyotan 2L-T koneen (2.446litrainen turbo 93heppaa) sovittaminen, eli erikoisluvat pitäis anoa litroihin ja painoon.
Ja mitä noihin kierroksiin tulee niin mulla hiluxis tommonen 2L-T kone kiertää ajossa max 5500 eli 5 vaihteisella lootalla 3.9 perällä huiput liki 200km/h, joka mielestäni olis diesel ladalle ihan riittävästi.
Lähetetty: 9.9.2005 12:06
Kirjoittaja Misha
Turbiini kirjoitti:jta kirjoitti:Onnistuuhan se kun löytää alle 2 ltraisen jossa on alle 100 heppaa eikä paina paljoaalkuperäistä enempää, ei luulisi olevan vaikeaa. esim toyotan 2c kone tai vw 1.6 tai 1.9 ovat melko kevyitä joten ei ongelmaa. Välilaipan tekeinen laatikkoon voi ainakin vai vw koneessa olla haastavaa toyotan saa takaveto carinan tai corollan omalla laatikolla. Minua himottais toyotan 2L-T koneen (2.446litrainen turbo 93heppaa) sovittaminen, eli erikoisluvat pitäis anoa litroihin ja painoon.
Ja mitä noihin kierroksiin tulee niin mulla hiluxis tommonen 2L-T kone kiertää ajossa max 5500 eli 5 vaihteisella lootalla 3.9 perällä huiput liki 200km/h, joka mielestäni olis diesel ladalle ihan riittävästi.
Olihan tällä listallakin jollain video turbodiisselillä varustetusta ladasta. Auto oli ihan älyttömän tehokas, muttei katulaillinen ja modifikaatio oli vaatinut merkittävää auton kardaanitunnelin muokkaamista ja auto oli muutenkin riisuttu alastomaksi sisältä ja ulkoa.
Lähetetty: 9.9.2005 12:17
Kirjoittaja ,_,/ukka
Jos pistäs polkimet kaikille 4:lle ja keventäs koria mahdollisimman paljon. Sais ajella pyörätiellä, ois halpaa ja terveellistä.
,_,/ukka
Lähetetty: 15.9.2005 5:41
Kirjoittaja Vanja-eno
Diesel pata keulalle ja säätää se kulkemaan rypsiöljyllä

Lähetetty: 15.9.2005 9:33
Kirjoittaja Rizhto
Osaako joku vastata varmuudella. Saako takapotkun dieselöinin muutoskatsastettua Suomessa, kun diesel versiota ei ole koskaan maahantuojan kautta tuotu maahan? Lisäksi tarkoitus olisi nimenomaan rekisteröidä kombi diesel pakuksi ilman takapenkkiä. Onnistuuko? Tähän asti mulle on sanottu, että no can do.
Lähetetty: 15.9.2005 10:09
Kirjoittaja Tuomas
Ei sillä ole mitään merkitystä onko moista rakennelmaa saanut koskaan tehtaalta.
Koneen saa muutoskatsastettua autoon, kunhan se täyttää asetetut vaatimukset, joita on seuraavasti:
-Teho saa nousta korkeintaan 20 % mallisarjan tehokkaimpaan nähden.
-skutilavuus saa kasvaa korkeintaan 25 % mallisarjan suurimpaan nähden.
-Koneen massa saa kasvaa korkeintaan 20 % mallisarjan painavimpaan nähden. Yli 10 % menevä lisäys kompensoitava varusteita siirtämällä (esim. akku konttiin) tai korin osia keventämällä (lasikuitua jne).
-Moottorin on täytettävä auton rekisteröintiajankohtana voimassaolleet päästörajat. Ennen 1.7. 1987 ensirekisteröidyillä riittää että menee läpi käytönaikaisesta päästömittauksesta. Tuota tuoreemmilta vaaditaan viralliset päästötodistukset, jotka edellyttävät että voimansiirron välitykset ovat vastaavat kuin millä kone on päästötyypitetty. Eli jos laitat vaikka etuvedon koneen, voi olla vaikea löytää vaihteistoa jossa välitykset ovat samat kuin autossa josta kone on kotoisin..
Dieselin asentaminen sinänsä ei aseta mitään erityisvaatimuksia. Päästömittaukset on tietysti vähän poikkeavat kuin bensakoneella.
Lähetetty: 15.9.2005 17:15
Kirjoittaja Lada-Jussi
jos venäjältä saisi VAZ-343 diesel moottorin jota on sovitettu myös kanttilamppuisen farmarin koriin (malli 21048) niin voisikohan ehdot täyttyä:
teho 62 hv
sylinteritilavuus 1,774 litraa
koko auton painoero +40 kg (21043/21048) (johtuuko pelkästä koneesta?)
vaihteiston välitysten pitäisi olevan sama.