Sivu 1/3

Lasikuidun käytto luukuissa

Lähetetty: 21.9.2005 10:19
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Onko teistä toverit kukaan tehnyt tai tietääkö jonkun tehneen ladaan lasikuituosia, siis muitakin kuin pyöränkaaria. Lähinnä siis konepeltejä, takaluukunkantta ja mikseipä myös ovia ihan puhtaasti lasikuidusta. Tavoitteena siis painon säästö vaivan ja rahan säästön kustannuksella.

Periaatteessa nuo muodot ei nyt niin kaksiset ole etteikö se onnistusi ihan kotioloissa mutta onko kukaan näin tehnyt. Periaatteessa (2) painon säästöä pitäisi syntyä jos ei innostu rönimään sen kuitumaton ja hartsin kanssa vallan mahdottomia.

Lähetetty: 21.9.2005 14:37
Kirjoittaja Misha
Miksi tyytyä muotojen toisintamiseen kun samalla voisi muotoilla ladaa ihan uusiksi!

Mahdollisuuksia on loputtomasti!

Lähetetty: 21.9.2005 16:56
Kirjoittaja lada 1300s
Minä meinasin kesällä kokeilla jos konepellin olis kuidusta tehny mutta pitäs kyllä olla tosi ohut jos meinaa että painoa tippuu peltiseen verrattuna. Ei ainakaan montaa kerrosta passaa laitella. Eka pitäs tietty tehä muotti ja siitä vasta ite suoja että tulis saman kokone ja hirvee hiominen sitten.

Lähetetty: 21.9.2005 20:15
Kirjoittaja ,_,/ukka
Metallisten jäykkäreiden kanssa saattaa väännellä, kun metalli koneen lämmön vaikutuksesta venyy ja väännättää lasikuitua. Painon säästöä ei taida tulla, jos ei rakenna koko keulaa lasikuidusta. Saaneeko enää lupia flippikeulalle?

,_,/ukka

Lähetetty: 21.9.2005 20:18
Kirjoittaja tahko
Entäs alupellistä? Itse tein keikan jälkeisen sivulasin pleksistä kuumailmapuhaltimella muotoillen. Enpäs osaa sanoa menestyisikö pleksi konepeittona. Olisi ainakin hintava.

Lähetetty: 21.9.2005 20:24
Kirjoittaja ,_,/ukka
tahko kirjoitti:Entäs alupellistä? Itse tein keikan jälkeisen sivulasin pleksistä kuumailmapuhaltimella muotoillen. Enpäs osaa sanoa menestyisikö pleksi konepeittona. Olisi ainakin hintava.
Jäykkärit ne vaatii molemmat, jos meinaa saranoilla laittaa. Jos taas tekee pois nostettavan konepellin ja kiinteän peräkontin luukun, niin painon säästöä saa kun ottaa kaikki jäykistimet pois. Ovet karmeineen taitaa olla aika mahdottomuus lasikuidusta ja taitaapi tulla ongelmia katsastuksessakin, kun kolariturvallisuus heikentyy...

,_,/ukka

Lähetetty: 21.9.2005 22:29
Kirjoittaja J.J. Laakso
Jostain luin, että monesti kannattaa ennemminkin keventää alkuperäisiä peltiosia kuin tehdä vastaavat lasikuidusta. Esim. konepellistä/takaluukusta jättää vain se pintapelti ja heittää alapuolen tukirakenteet Nevadaan... Lerputhan niistä tulee, mutta kun tekee kunnon kiinnitykset niin ei ne ainakaan irti lähde 8)

Ja paljon painoa saa pois sisustuksesta ja ikkunoista.

Lähetetty: 22.9.2005 8:58
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Oli miten oli, tulen kokeilemaan asiaa silti ja käytän ohutta pintamattoa joka puolestaan ei ime hartsia viittä litraa neliölle.

Katsotaan kuinka äijän käy.

Lähetetty: 22.9.2005 10:00
Kirjoittaja ladaracing pori
jos konepellin teet pistä sähköputkea ristiin (muovista) jäykisteeksi mattojen väliiin. toimii hyvin 8)

Lähetetty: 22.9.2005 11:14
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Käytittekö muottina vanhaa peltiä eli valoitte matot sen sisään, eli puritteko jäykisteet pois ja laminoitte lasikuitumatot konepellin sisäpintaan. Tällöinhän muoto kopioituu mutta valmis kuituvedos pienenee pellinpaksuuden verran. Tällä ei liene merkitystä. VAstaavasti jos haluaa nämä jäykisteet alkuperäisen näköiseksi voi matot valaa taas sen sisäpintaan. Hyvin tehtyä pitäisi valmiin vedoksen irroita pellistä pienin ponnisteluin ja samaa peltiä voinee käyttää useamman kerran.

Olenko nyt ihan hukassa ja harhassa tämän asian suhteen.

Lähetetty: 22.9.2005 12:59
Kirjoittaja Pavlovits
Katselepa veneenrakennuskirjoja, niistä löytyy kaikki,mitä tarvitset.
Niitä jäykisteitä ei todellakaan kannata tehdä metallista, kuten ylemänä neuvottiinkin ja muotti tehdään ulkopinnan päälle, tavallaan "negatiiviksi" ja tähän muottiin sitten leivotaan varsinainen aihio jäykisteineen.
Saranoiden ja salpojen laminoimiseen kannattaa paneutua, tähänkin löytyy apuja veneenrakennuskirjoista.

Lähetetty: 22.9.2005 13:06
Kirjoittaja Pavlovits
Toisaalta tuon saman painonsäästön saavuttaa tankkaamalla 5 litraa vähemmän ja kyllä lähtee.

Lähetetty: 22.9.2005 13:38
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Entäs millä saavutan silloin saman tekemisen ilon?

Netissä on kyllä tietoa varsin mukavasti juuri muottien tekoon liittyen ja uskoisin että nyt teoriaa on kerätty suhteellisen mukavasti ja mahdollisesti viikonlopun aikana teen ensimmäiset koevedokset lasikuidun ihmeellisessä maailmassa.

Lähetetty: 22.9.2005 14:27
Kirjoittaja destor
Puhumattakaan "vähän" erikoisemmasta ladasta, ei ole jokapojalla tuollaistakaan artikkelia autossaan.. 8)

Lähetetty: 22.9.2005 14:36
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Tuo Destorin esittämä asia on myös yksi pointti tähän kokeiluun lähtemisessä. Lasikuitua löytyy kyllä valitettavan monesta ladasta mutta sitä on käytetty enemmänkin alustan ja helmakoteloiden korjailuun.

Onhan se tapa tunettaa tämäkin..