Sivu 1/2
Samara 1500i viritys
Lähetetty: 21.9.2005 17:12
Kirjoittaja tommikajander
Olisikohan jollain ehdotuksia, millä saisi tuommoisen vuosimallin 2000 samara 1500i:hin (ajettu 38tkm) lisää tehoa jotain 5-15hp, ilman katin poistoa, viilausta/hoonaamisia.Eli jotain pulttaa kiinni ja aja, koska auto on jokapäiväisessä käytössä.
Lähetetty: 22.9.2005 6:10
Kirjoittaja Lada-Jussi
venäläisillä on jotain virityssarjoja ja mm. virityslastuja ruiskuihin.
venäläiset lupailevat esim. 1500i 8-venttiilisestä saa 93 hv, työstämällä venttiilit, imusarja ja se mikä nyt ennen imusarjaa on? vaihdetaan nokka-akseli (ainakin 71 hv Samarassa on ihan Samaran oma nokka ja 76 hv versiossa on 110:n nokka, joka taitaa olla ainoa merkittävä teho eron tuottaja?), tietysti uudelleen rakentaa myös pakosarja ja putkisto.
Helpointa on vaihtaa vaikka jokin vapaavirtausilmansuodatin, mutta ei kai sillä yksistään kovin hurjia tehoja tee?
Lähetetty: 22.9.2005 17:28
Kirjoittaja tommikajander
Lada-Jussi kirjoitti:venäläisillä on jotain virityssarjoja ja mm. virityslastuja ruiskuihin.
venäläiset lupailevat esim. 1500i 8-venttiilisestä saa 93 hv, työstämällä venttiilit, imusarja ja se mikä nyt ennen imusarjaa on? vaihdetaan nokka-akseli (ainakin 71 hv Samarassa on ihan Samaran oma nokka ja 76 hv versiossa on 110:n nokka, joka taitaa olla ainoa merkittävä teho eron tuottaja?), tietysti uudelleen rakentaa myös pakosarja ja putkisto.
Helpointa on vaihtaa vaikka jokin vapaavirtausilmansuodatin, mutta ei kai sillä yksistään kovin hurjia tehoja tee?
Tuo lastujuttu tuli mieleen ihan vaan sen takia kun nykyautoissa aika monissa ilmeisesti lastua vaihtamalla saa kivasti lisää tehoja, ja kamulla oli joku toyota mihin pisti vapaavirtausilmansuodatin+tehopakoputki ja kuulemma kyllä lähti.
Olisko saako Suomesta tehopakoputkea ja vapaavirtausilmansuodatinta samaraan ja mistä?En tosiaan hae mitään ihmetehoja, muutama heppa riittää, kun tuskin kuitenkaan etuakseli+kumppanit kestää kovin tunattua moottoria.
Lähetetty: 22.9.2005 18:52
Kirjoittaja Tuomas
Lastulla saa nykymoottoreiden kanssa aikaiseksi yleensä lähinnä lastukauppiaan talouden kohentumista. Vakiokuntoiseen vapaastihengittävään niillä ei käytännössä saa juurikaan lisätehoja jos tehtaan ohjelmointi on oikein tehty. Ladasta tosin en tiedä, onhan se mahdollista että olisi veli venäläinen tehnyt tehtaan oman ohjelman vähän hutaisten jolloin jotain potentiaalia voi ollakin, mutta yleensä aika heikosti.
Muutetut koneet on sitten toinen juttu, sitten kun on tehty kantta, nokkaa putkistoa on ruiskun uudelleen ohjelmointi ainoa keino saada kone toimimaan täysin oikein ja kaikki tehot käyttöön, mutta silloin auto viedäänkin rullille ja säädetään siellä, eikä vain vaihdeta "lastua".
Lähetetty: 22.9.2005 19:14
Kirjoittaja Lada-Jussi
näinhän se on että vakiokoneelle on vakiolastutus paras. virilastuissa aina joku toinen puoli kärsii kun jollain puolella voittaa, näin olen kuullut. Venäjällä kai on myös hyötylastuja, sellaisia joilla saa Boschilaisten huonomman kylmäkäynnistyvyyden paranemaan? en tiedä onko tuo sitten ollut suomessa ongelma?
mahtaako muuten suomesta mistään saada mitään viritys osaa samaraan? vaikka toisaalta onko tarvis? ite olen tolla 71 heppasella päässyt varsin mukavasti, tietysti vertailu kohta on noista laiskemmista takatuuppareista. Mutta liikennerytmissä on pysynyt hyvin ja ohitukset pystyy tekemään turvallisen ripeästi, joskus kyllä sellaista turborepäisyä kaipais kiihtyvyyteen ja kunnon väännöillä säästäis bensaakin, mutta yleisesti en tota tuninkia sillai tajuu....
Lähetetty: 23.9.2005 13:20
Kirjoittaja Stefa
Turbokoneissa tuolla chipillä saadaankin jotain aikaiseksi,muttavaparissa ei todennäköisesti nouse kuin omistajan ego ja polttoaineenkulutus.
Tuon voiman saa niillä perinteisillä keinoilla joista täällä tarinaa onkin paljon.
Lähetetty: 13.11.2005 22:58
Kirjoittaja da_jamppa
joo kertokaapa te taitavat että kun mulla on toi samara 1500 koneella vm: 89 ja pitäs tehoa saaha lisää, ja paljon nii mitä teen?? siihen on edellinen käyttäjä patentoinut suoran putken, eli ekan änkän jälkeen lähtee paksua rööriä kummallekin laidalle 1.. kyllä se jotenkin lähtee ja kulkee ja äänet on melkoset, iskee 15cm liekkiä kun oikein kengittää..

mutta mitä laittasin siihen että tulee tota kiihtyvyyttä ja kulkua lisää?? kiitos jo etukäteen
Lähetetty: 14.11.2005 6:00
Kirjoittaja Lada-Jussi
da_jamppa kirjoitti:joo kertokaapa te taitavat että kun mulla on toi samara 1500 koneella vm: 89 ja pitäs tehoa saaha lisää, ja paljon nii mitä teen?? siihen on edellinen käyttäjä patentoinut suoran putken, eli ekan änkän jälkeen lähtee paksua rööriä kummallekin laidalle 1.. kyllä se jotenkin lähtee ja kulkee ja äänet on melkoset, iskee 15cm liekkiä kun oikein kengittää..

mutta mitä laittasin siihen että tulee tota kiihtyvyyttä ja kulkua lisää?? kiitos jo etukäteen
jotenkin lähtee.... eli lähteeköhän huonommin kuin alkuperäisellä putkistolla? 1,5 Samara on aika ripeä peli jo sellaisenaan, mutta yleiset viritysohjeet kelpaa siihenkin, kaasarit, ruiskut, virinokat, imu ja pako puolet helpostihengittäviksi jne
Lähetetty: 14.11.2005 7:44
Kirjoittaja pressa
kyllähän nyt haettava tehonlisäsys toteutuu helpoiten ostamalla sellainen
turbo reising team, bilstein motor sport tai joku muu vastaava tarra takaluukkuun
Lähetetty: 14.11.2005 9:02
Kirjoittaja foma
da_jamppa kirjoitti:joo kertokaapa te taitavat että kun mulla on toi samara 1500 koneella vm: 89 ja pitäs tehoa saaha lisää, ja paljon nii mitä teen?? siihen on edellinen käyttäjä patentoinut suoran putken, eli ekan änkän jälkeen lähtee paksua rööriä kummallekin laidalle 1.. kyllä se jotenkin lähtee ja kulkee ja äänet on melkoset, iskee 15cm liekkiä kun oikein kengittää..

mutta mitä laittasin siihen että tulee tota kiihtyvyyttä ja kulkua lisää?? kiitos jo etukäteen
Työstä kunnolla kansi, ruisku tai tuplakaasarit, kireämpi nokka-akseli, kierrosrajoitin veks, kisamännät, teräsvauhtipyörä, 74,8mm kampiakseli(1600cc), 2,5" pakoputkisto vaikka 4-2-1 peltisarjoinen. Tos on se perinteinen.
Lähetetty: 17.11.2005 20:39
Kirjoittaja samara88
Foma: mitäs kaikkea sinun Samaran virkistämiseksi oikein on tehty? Ainakin 2" putkisto sinulla näyttäisi olevan. Onko se teetetty jossakin vai Venäjän tavaraa?
Lähetetty: 18.11.2005 16:54
Kirjoittaja foma
No mun Sammy on iha mopo, joten olen ehkä väärä ihminen tohon vastaamaan, mut on tossa nyt avarrettu kansi, tuplakaasarit ja peltisarja ja loppupätkä 2" kahdella vaimentimella, sähköinen bensapumppu ja säädin sen kaverina. Elikkä pensakulutus on kasvanut mut teho ei juurikaan...

Kansi on JR-tehokannen tekemä, imusarja ja pakosraja on Moponetistä, samoin bensalinjat, kaasarit sain kaverilta halvalla ja putki on mutkista tehty. Eli ei ole mikään käsityötaitonäyte
Tuol mun 'kotisivulla' on toista vuotta jatkunut rojektti. Siin sit vähä enemmän poneja toivottovasti. Myöhemmin kunnon alusta ja tasauspyörästön lukko. Tän kuun lopussa viel kiertokanget lasikuulapuhalluttavaksi, vauhtipyörä kevennykseen ja alakerran tasapainoitukseen. Jos ennen kesän rientoja sais sen moottorin keulaan.
PS: kyl se on niin, että turbopeli sen täytyy olla jos vähän enemmänkin tehoja halua.
Lähetetty: 18.11.2005 23:08
Kirjoittaja erkkimalinen
Yhdyn täysin Pressan ehdotuksiin, yhdy Sinäkin. (Kuullostaa Ihan Vaali-mainokselta).MORO!
Lähetetty: 18.11.2005 23:35
Kirjoittaja foma
erkkimalinen kirjoitti:Yhdyn täysin Pressan ehdotuksiin, yhdy Sinäkin. (Kuullostaa Ihan Vaali-mainokselta).MORO!
Viritys on onnistunut, jos teholaku ei ole 30% suurempaa, joten tarra on se halvin ja paras tapa.
Lähetetty: 19.11.2005 0:32
Kirjoittaja spede
pressa kirjoitti:kyllähän nyt haettava tehonlisäsys toteutuu helpoiten ostamalla sellainen
turbo reising team, bilstein motor sport tai joku muu vastaava tarra takaluukkuun
onpa taas vastattu helvetin asiallisesti kysymykseen

tuommoset viestit sais mun puolesta jättää kirjottamatta
