1200L -85 --> n. 1,6L remmiahdettu pata ruiskulla+sytkäll

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
suutari

1200L -85 --> n. 1,6L remmiahdettu pata ruiskulla+sytkäll

Viesti Kirjoittaja suutari »

joo..eli tollanen hullu idea tuli tässä mieleen. Sattui niin hassusti että hyllyyn jäi ylimääränen remmiahdin(bemari projektista) ja sain hyväkoppasen 1200L ladan ilmatteiks tossa lähiaikoina..muutamia koneita ladaan on osina vajan perillä joista tarkoitus kasata n.1.6L kone ja siihen kaikki mahdolliset viilaukset + remmiahdin. Tavote ois kohtuu mukavat teholukemat :). Konepaja on koululla cnc-koneineen ja tietotaitoa vähintäänkin riittävästi niitten käyttöön. Eli tuolla onkin ollut juttua jo tuosta 1.6L virityksestä, mutta mikä on suurin tilavuus johon ladan myllyn saa kohtuu helposti stroukkaamalla ja poraamalla? Bensan syötöksi tulee megasquirt ja sytkää ohjataan megajolt juniorilla. Eli noi on itsetehtyjä moottorin ohjausjärjestelmiä. Kaikki vinkit ladan alustaan mitä näillä foorumeilla ei jo ole tai vinkit koneen rakentamiseen on tervetulleita. Etenkin koneen kannen osalta. Virtaselta saa ilmeisesti nokkia. Pääperiaate ois et mahdollisimman halvalla mennään koneen kilkuttimissa, jotta uusia saa myös halvalla ;). Mistä lukkoperä kyseiseen projektiin helpoiten(venäjä?) ja miten kestää vakio loota? Luulisi venäläisellä varmuudella kestävän kohtuudellanoi osat (tehty aika karuilla kertoimilla,laatu nyt voi olla mitä sit on). Mitkä osat voimansiirrossa paukkuu ensin(esim. kardaanin ristinivelet, kakkosvaihde yms.)? Kokemuksia turboladojen ahtopaineista? Ja minkälaiset vanteet käy ladaan? Eli offset/leveys/tuumat? millä offsetillä esim. n.7"/15" vanteet menis?Entäs eteen jäähdytetyt levyt?Mistä autosta?Siinäpä sitä olikin näin aluksi...

kiitos jo etukäteen..toivottavasti löytyy kiinnostusta autta projektissa. jospa se jossain olisi sitten valmiina ihan näkyvilläkin :)

T: Hullu alaa opiskeleva ;)

PS: dynokin yms. löytyy ihan koululta, harmi et ei vedä ku kahella renkaalla ;)...autokin on tarkoitus säilyttää originaalina poislukien vanteet,alusta,etupenkit ja mahd. turvakaaret sekä maalaus.. :D
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Laatikko

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Jos sulla on 5-v loota niin se ei kyllä kestä mitään eli siitä hävii yleensä joko 5 tai 4 jos ei sitten samalla molemmat kun taas 4-v loota kestää huomattavasti paremmin kun 5-v loota on tehty 4-v lootan runkoon lisäämällä hiluvitkuttimia!
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

Mun oli tarkoitus rakennella remmiahtimella ja turbolla paineistettu tonnikuussatanen pata. Huusin huutonetistä tuommoisen:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=5543364
Harmi vaan että ahdin oli jo myyty muualle joten en sitä saanut :cry:
Toistaiseksi on siis tyydyttävä pelkkään turboon jollei sitten joku myy mulle remmiahdinta halvalla :wink: :wink: :wink: :wink:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kuulostaa mielenkiintoiselta rakennelmalta, mille puolen konetta olet ajatellut sen kompuran sijoittaa? koska olet tekemässä ruiskulla voisi olla paras sijoittaa ahdin koneen oikealle sivulle josta coolerin kautta ilma läppä kotelolle, tossa ratkaisussa tosin joutuu kättämään kierrätys venttiilillä olevaa läppäkoteloa joka siis avaa kanavan ahtimen imupuolelle jos ei kaasu ole pohjassa muuten cooleri halkeaa. toinen vaihtoehto on tietysti asentaa läppäkotelo ennen ahdinta mutta sitten ei oikein voi käyttää cooleria (tai voi mutta putkien ja coolerin tilavuudesta johtuen kaasuun tulee inhottava viive molemmin päin).
Paljonko olet ajatellut ottaa tehoa koneesta? luultavasti ainakin sen 100 heppaa mitä enempää laki ei salli ladaan :wink: Omaan 1.6 turboon olis tavoite 200 vielä puuttuu aika paljon mutta eiköhän se kanne rakentelulla mene sinne asti.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
suutari

Viesti Kirjoittaja suutari »

joo..tehoja se 100hp ;).Suunnillee samoja olin ajatellu kun sinäkin. Kuulostaa uskottavalta kun sen ottaa ladan orggis padasta eikä twincamistä. Pitää hiukka funtsia tuota asennuspaikkaa, mutta se ei kyllä ole se suurin ongelma. Cooleriksi tulee vesi/ilma joten imuputkiston/sarjan pystyy rakentamaan mahdollisimman hyvin virtaavaksi. Ei se varmaan ihan halkea :), vaan pyörii ilman tehohäviötä tyhjäkäynnillä kun kierrätetään painepuolelta imupuolelle ennen kaasuläppää. Eli näissä virityksissähän yleensä kaasuläppä on imupuolella ;). Noita ahtimia saa jenkeistä ihan kohtuu hintaan ja katotaan tuonko nyt toisenkin ahtimen sieltä kun 12.1 tuun takas jenkkilästä. Yksi ahdin on jo ostettu sinne ja toista harkitsen, mutta iso se joka tapauksessa on ;). Voipi olla hiukka ylimitoitettu , mutta turha kai sitä on hyllyssä säilyttää kun voi harrastaa :). Tuo ahdin mikä oli huuto netissä niin kuulosti aika oudolta. Ahtopaineita ei varmasti saa noin pienellä 2.5bar absoluuttista! Yleensäkkään kun hyötysuhde on huonompi kun turbolla ja aika turbokin saa olla jolla 2.5bar repii ahtoja..tietty jos puhutaa 1.5 bar niin sitten voi olla mahdollista, mutta tuolloin noin pieni pumppu kyllä pyörii jo varmasti huonolla hyötysuhteella ja valmistajan ohjearvoja kovempaa..eli ei kestä kauaa. Realistiset odotukset kun sillä omallakin on jotain 1.2bar maks. Jos vaparina virittää hyvin tuon koneen ja sitten ahtaa niin voipi tehoja tulla ihan kohtuullisesti. Mikään raketti ei varmaan tule, mutta alavääntö on aika mukavaa :). Omassa ladassa onkin jo valmiina 4 vaihteinen loota. Pitää ensin kokeilla kestääkö nuo kun yleensä venäläiset on tehty kuitenkin raudan ääressä. Kanteen sopivista venoista ois kiva tietää lisää ja yleensäkkin noitten kanavien työstöstä ja paljonko pystyy poraamaan 1.6L konetta?
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: 1200L -85 --> n. 1,6L remmiahdettu pata ruiskulla+syt

Viesti Kirjoittaja micco »

suutari kirjoitti: Bensan syötöksi tulee megasquirt ja sytkää ohjataan megajolt juniorilla.
Saisikohan noista megasquirteista jonkin kimppatilauksen tehtyä? Itselleni ja parille kaverille moinen varmaan menisi kaupaksi...
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

suutari kirjoitti: Noita ahtimia saa jenkeistä ihan kohtuu hintaan ja katotaan tuonko nyt toisenkin ahtimen sieltä kun 12.1 tuun takas jenkkilästä.
Mikähän olisi kohtuuhinta pienestä ahtimesta?
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

suutari kirjoitti: Ahtopaineita ei varmasti saa noin pienellä 2.5bar absoluuttista! Yleensäkkään kun hyötysuhde on huonompi kun turbolla ja aika turbokin saa olla jolla 2.5bar repii ahtoja..
Taisi tosiaan olla essonbaarista tuo 2.5 bar. Tai kyllähän sitä painetta saattaa irrotakin tuon verran mutta tuotto vastaa noilla paineilla jo polkupyöränpumppua.
KO ahtimella oli tarkoitus ahtaa ehkä 0.5-1 kiloa jolla aikaansaataisiin rapea alavääntö ja poistettaisiin isohkon turboahtimen ja matalan puristussuhteen aiheuttama "pienehkö" turboviive.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja micco »

suutari

Viesti Kirjoittaja suutari »

Joku 600e on kohtuu hinta kunnossa olevasta remmistä..hyvät menee kalliimmallakin tietty tyypistä riippuen ja huonoista ei ees kannata maksaa paljoa jos roottorit/turbiinit on vaurioitunu. Maksaa korjaaminen aika paljo. Uusien hinnat kun pyörii siellä jossain 1700-3000e välimaastossa. Itellä on tollanen roots tyylinen puhallin, eatonin tekemä. Siinä on vaan 60` astetta käännetyt roottorit ja parempi hyötysuhde kun esim. tossa lancia betan vanhassa volumex ahtimessa(linkki). Löytyi purkuautosta jenkeistä. Isohan tuo meikän puhallin on tietty tohon koneeseen mut eipä tartte pyörittää sit niin kovaa ;)..paremman hyötysuhteen sais tietty pienemmällä ja koneeseen paremmin sopivalla, mutta kun palikat löytyy talosta ni voihan sitä aina värkätä :). Noita megasquirtteja saa ihan hyvin tilattua tuolta jenkeistä ja jos tulliin jotain ikuna jää niin tulli on auton osille tms. tavaralle 4%+ALV eli ei tuo nyt ihan kauheita maksa tilaspa mitä vaan. Tuon peruspaketin lähettää ihan tavallisessa paketissa ja ei pitäs tullia kiinnostaakkaan. hinnat tuskin kimpassa tippuu. Joitain "piirilevyjä" on myös tiettävästi tehty suomessa, mutta johtuen häiriöherkkyydestä päätin tilata tuolta jenkeistä sen orggis piirilevyn niin ei tule ongelmia häiriöitten kanssa kun ammattilaiset on sen suunnitelleet. Ois ollu kiva lukea enemmänkin tuosta lancian volumexillä olevasta ladasta :), mutta ainahan sitä voi ite kokeilla heh..pikkuhiljaa se siitä muotoutuu..ja jalostuu. jos kesäks ois ajossa niin mukavaahan se ois. Pitää kattoo jos noita ahtimia tulee enemmänkin nyt reissulta niin pitää sitten laittaa myyntiin niitä. eatoneita on jenkkilässä kohtuu hintaan saatavilla eli halvan uuden turbon hintoihin jäävät suunnilleen riippuen kunnosta ja paljon on ajettu. Eatonin M-62(mm. MB CLK, VW G60) ja M-90 sekä M-120 on ainakin tuolla purkuautoissa...suomesta moista voi olla ymmärrettävästi vaikea ettiä...

jaahas..nyt pitää alkaa pakkaamaan..tulipahan tuota tekstiä taas :)
EK

Viesti Kirjoittaja EK »

Kyllä sen kaasuläpän voi sijoittaa painepuolellekin. Ahtimen painepuolelle kierrätettävä dump-venttiili, josta ilma ohjataan takaisin imupuolelle, niin ei cooleri hajoa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Megasquirt...

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Joitain "piirilevyjä" on myös tiettävästi tehty suomessa, mutta johtuen häiriöherkkyydestä päätin tilata tuolta jenkeistä sen orggis piirilevyn niin ei tule ongelmia häiriöitten kanssa kun ammattilaiset on sen suunnitelleet.
Sen verran mitä olen katsellut megasquirt:n alkuperäisiä piirilevyjä niin ei niitä ainakaan mikään ammattilainen ole suunnitellut. Piirilevyohjelman autoroutteri ne on "suunnitellut". Suoraansanottuna ne on ihan paikasta jonne ei aurinko paista. Noissa levyissä ei ole juuri lainkaan otettu huomioon häiriösuotoa eikä kriittisten signaalien routtaustakaan ole mitenkään järkevästi tehty.
suutari

Viesti Kirjoittaja suutari »

niin..no itsehhän en ole kyseisen alan ammattlilainen, mutta kuitenkin tyypit jotka ovat sen tehneet niin ovat töissä KO. alan firmoissa..tuli nyt sitten mistä hyvänsä ne piirien vedot. ainakaan itse en parempaa osaisi/viitsisi opetella tekemään. Jos joku on testannut ja tehnyt tuohon piirilevyn niin toki sellaisen voin muualtakin hommata :). ja tuskimpa mikään remmiahdin/turbo niin paljon tekee painetta, että coolerit repeilisi jos ne on hyvin tehty ;)...ainakaan moisesta en ole ikinä kuullut muuten kuin muovipäätyisten vakio coolereitten kanssa..eikä sitä kai voi räjähtämiseksi sanoa jos alkaa vuotamaan liitoksista tai muovi halkeaa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Alalla

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Joo, voihan ne alalla olla mutta ovat jenkkejä ja todennäköisesti softapoikia, kun ovat softaa osanneet tehdä. Yksikään elektroniikkasunnittelija (edes jenkki) ei tuollaista levyä tunnustaisi suunnitelleensa...
Nämä elektroniikan mielipiteet pystyn antamaan ammattilaisena, ladaan liittyvät kommentit on mun kohdalla harrastajakommentteja.
suutari

Viesti Kirjoittaja suutari »

eikun suunnittelemaan vaan :D. Aikahan se taitaa vaan olla kortilla kaikilla tänä päivänä..jos tommosen levyn sais jostain lähempää joka ois testattu käytännössä niin oishan se helpompaa. Itse pitäs rueta kasailemaan jonkunlaista testipenkkiä noille ahtimille kun niitä on nyt sitten kaksin kappalein.. :)
Vastaa Viestiin