Sivu 1/3
Mitä eroa kansilla???
Lähetetty: 19.10.2005 22:37
Kirjoittaja rokki
Tuolla Lada-infon puolella on teknisissä tiedoissa kerrottu että 1500 ja 1600 koneissa on sama sylinterinkansi (21011-1003011-10) ja 1300 ja 1700 koneissa taas (2105-1003011), mitäs eroa noilla kansilla on, uskaltaako vaihtaa ristiin???

Lähetetty: 19.10.2005 22:44
Kirjoittaja Jokari
1700 kannessa taitaa olla kovemmat puristukset, oisko ollut 9,3?
Lähetetty: 19.10.2005 22:51
Kirjoittaja rokki
Mut 1300 koneessa sama kansi ja siinä silti vain 8.5 joten kaiketi puristusero tulee lohkon puolelta?

Lähetetty: 19.10.2005 22:55
Kirjoittaja Jusu
Missäs siellä on muka väitetty että 1700 ja 1300 olisi sama kansi?
http://www.ladakerho.fi/info/muut/moottorit.htm#003
Lähetetty: 19.10.2005 23:03
Kirjoittaja peurajussi
noku 1300:sta on tehty remmillä ja ketjulla mut 1700:ssa on ruiskun kolot imukanavissa
Lähetetty: 19.10.2005 23:16
Kirjoittaja rokki
Tossa on väitetty
http://www.ladakerho.fi/info/takaveto/2107.htm kun katsoo osanumerot. Onko imukanavissa jotkut kolot, toi ruiskuhan on kaasarin paikalla oleva sähköinen bensansyöttökone?

Lähetetty: 19.10.2005 23:23
Kirjoittaja ,_,/ukka
rokki kirjoitti:Mut 1300 koneessa sama kansi ja siinä silti vain 8.5 joten kaiketi puristusero tulee lohkon puolelta?

Luonnollisesti, kun palotila on saman kokoinen, mutta iskutilavuus pienenmpi niin puristus suhde laskee...
,_,/ukka
Lähetetty: 19.10.2005 23:55
Kirjoittaja rokki
Mut mitä eroa on 1500 ja 1700 kansilla ja jos puristusero niin onko muuta kuin korkeusero, eli saako 1500 kannesta laskemalla vastaavan?

Lähetetty: 20.10.2005 5:55
Kirjoittaja Lada-Jussi
kyl tossa lukee 1700i kohdalla 21213-1003011 ja 1300S kohdalla 2105-1003011
Lähetetty: 20.10.2005 15:01
Kirjoittaja Stefa
Ladoissa tuo puristusero tulee männistä ja iskutilavuudesta, ainakin noissa vanhemmissa. Tämä 1700 hattu on vähän kummitus itseelleenkin koska en ole moista ikinä nähnyt, mutta kuulemma käy ristiin kaikkiin lohkoihin. Tuossa lie suurin ero on hydraulinen välyksen tasaus.
Virikäyttöön nuo vanhat kannet lie parempia koska ovat ilman noita hydrauliikkoja.
Rallimiehet varmaan tietäisivät parhaiten noista kannen höyläyksistä ja tuon 1700 kannen anatomiasta. Väittäisin että kestää kyllä laskea, jos ei älyttömyyksiin mennä. Mutta tosiaan mielummin palotiloihin kaivelisi lisätilaa venojen ympärille ja lohkosta pois siten että puristus tulisi fiksuksi.
Laskeskelin hieman arvailluilla arvoilla noille koneille (siis 1,6 ja 1,7): Pelkkä porauksen suurennus nostaa puritussuhteen tuon 16-satasen 8,5:stä noin 9:ään. Eli tuo 0,3 tulee jostain muusta erosta sitten. Männät, palotilat vai mäntä-kansi välys? Kansipahvikin tekee nopeasti tuon verran.
Lähetetty: 20.10.2005 15:17
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
1.7 kansi on 1.8mm matalampi suoraan verrattuna näihin ns. vanhan mallin kansiin. Valmistenumerossa ero kuten myöskin valussa eli jos ja kun itse virittäisin näitä niin valintani on ehdottomasti suoraan 1.7 kansi sillä se kestää satavarmasti laskea enemmän kuin nämä vanhemmat kansityypit joita pitää vahvikehitsata etteivät ala myötämään kun puristussuhdetta ja painetta nostetaan oikein sitä tehden. Näissä 1.7 kansissa on siis tämä vahvistus tehty jo tehtaalta lähtiessä eli tämä hitsailu ja muu kötöstely jää pois ja voi ihan koko tarmollaan keskittyä hankaamaan ne kanavat puhki tai vähintäänkin alkuperäistä huonommin virtaavaksi.
Ainoa heikkous hommassa on 1.7 kansien saatavuus mutta kyllä niitäkin alkaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän tuolla maailmalla kiertämään.
Ja ko kansi on siis ihan bolt-on vaikka 1.2 lohkoon.
1.7 koneissa on männän päässä kuppia eli syvennystä 12ml ja mäntä jää lohkonpinnan tason alle millin. Eli tämä tarkentanee noita laskelmia.
Lähetetty: 20.10.2005 16:16
Kirjoittaja rokki
Anteksi lukihäriöni...

Tottunut osissa katselemaan vaan noita viimeisiä numeroita. Ok, eli täytyy avartaa sen verran varovasti ettei mene puhki.

Lähetetty: 20.10.2005 19:30
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Puristussuhteen nousun vaikutus on sama kuin hankaa 1.2 kannesta tuon 1.8mm pois. Kuutiotilavuuden nousu on aiheuttanut tämän 1.7 korkeamman puristussuhteen jota myötävaikuttaa myös männän ja lohkonpinnan välinen matka eli 1.5 koneessa se on 1.8mm kun taas 1.7 padassa enää milli (1mm). Männän päässä edellyttäen että siellä on omat mäntänsä kuoppaa on aiemmin mainittu 12ml. Eli summa miinustamum tässä teille tietoa.
Lähetetty: 20.10.2005 20:56
Kirjoittaja Lada-Jussi
nämä pöhön jutut pitäisi nyt takoa takaraivoon, kun jatkuvasti noitten kansien sopivuutta kysellään, mitää venäläistä lähdeteosta en asialle ole löytänyt ja taitanee pöhön tietämyskin pohjautua pitkälti omiin kokemuksiin, mutta eihän se asiaa huononna
Lähetetty: 20.10.2005 21:27
Kirjoittaja Patu925