Mutta kuinkas muut?Lada-Jussi kirjoitti: noniksen tietäen voi noi pienet kiekat olla syy, mä olen aina sanonut ettei vitosta kannata käyttää Ladat on kierroskoneita ja jos on kiekkamittari niin näkee ettei meluun verrattuna kierroksia olekaan niin hurjasti kuin luulisi.
Käytätkö vitosvaihdetta?
Käytätkö vitosvaihdetta?
Reippaina käymme rekkain alle 

ajelen kuudenkympin nopeuksia viitosella mutta jos siitäpitää kiihdyttää niin tiputan neloselle
kaikilla ladoillani ajellut samoin eikä mitään ongelimia ole ollut
tosin minua on varoitettu kaikilla vaihteisto ja voimansiirto hajoamisilla karstaantumisella ja taivaan putoamisella
mutta eipä mitään noista ole vielä sattunut
kaikilla ladoillani ajellut samoin eikä mitään ongelimia ole ollut
tosin minua on varoitettu kaikilla vaihteisto ja voimansiirto hajoamisilla karstaantumisella ja taivaan putoamisella
mutta eipä mitään noista ole vielä sattunut
Tottakai käytän. Jos rajotus on 70, niin vitosta vaan tupaan. Joskus jos tulee 60-alueella pitkiä alamäkiä, niin silloin kanssa yleensä tarjoilen femmaa. Ihan tasamaalla 60-alueella ei viiti ajaa vitosella, ei oikein tahdo jaksaa vääntää.
Ja on tuo vitonen hyvä lisä, kone huutais muuten satasenkin vauhdissa ihan riittävästi
Muistaakseni vitosella 100 on juuri 3000 rpm.
Ja on tuo vitonen hyvä lisä, kone huutais muuten satasenkin vauhdissa ihan riittävästi

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
toi merkittävä ero tulee siinä että Samaran vitonen on välitykseltään aika paljon tiukempi, taloudelllisesti ja vähän vaihtamalla on ruisku-samarassakin nelonen hyvä vaihde paitsi yli 100 km/h moottoritiellä.
takavetoisessa vitonen on kyllä sellainen että matka-ajossa voi jo 80 km/h vaihtaa vitoselle, mutta ite käytän takavetoa lähinnä vain nurkkapyörityksissä ja pienemmillä teillä jossa on 60 km/h rajoitukset eli vitosta ei tarvitse.
yleensä kun ajellaan sellaisilla 3000-4000 kierroksilla (eli siis pääsääntöisesti nelosella) niin riittää puhtia varsinaiseen toimintaan ja maksimi ajonopeudenkin voi jättää siihen. ruisku-samara jaksaa hyvin vitosella matalemmillakin kierroksilla, mutta sitten se menee jatkuvaksi kaasulla kikkailuksi, koska ilman kaasua ei liikumihinkään ja pieni painallus aiheuttaa ylinopeutta.
takavetoisessa vitonen on kyllä sellainen että matka-ajossa voi jo 80 km/h vaihtaa vitoselle, mutta ite käytän takavetoa lähinnä vain nurkkapyörityksissä ja pienemmillä teillä jossa on 60 km/h rajoitukset eli vitosta ei tarvitse.
yleensä kun ajellaan sellaisilla 3000-4000 kierroksilla (eli siis pääsääntöisesti nelosella) niin riittää puhtia varsinaiseen toimintaan ja maksimi ajonopeudenkin voi jättää siihen. ruisku-samara jaksaa hyvin vitosella matalemmillakin kierroksilla, mutta sitten se menee jatkuvaksi kaasulla kikkailuksi, koska ilman kaasua ei liikumihinkään ja pieni painallus aiheuttaa ylinopeutta.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
kerrottakoon vielä että nelivaihteisessa 1,3 Samarassa ajoin pääasiallisesti kolmosella
mietin kotimatkalla ajaessa tuota omaa ajotapaa tarkemmin. Jussimainen ajotapa on siis sitä että ajetaan lähinnä pintakaasulla, siten että kaasua ei paineta juuri koskaan. kumpi sitten on kuluttavampaa mieletön kaasuttaminen vai korkeemmat kierrokset?
mutta pienemmällä vaihteella kiipeää kaikki mäet ja ajaa läpimyrskyt kaasuapainamatta, kierrokset laskee mutta edelleen jaksaa. Tästä johtuen ilmeisesti kaikki (vitosella ajajat) ajaa tasasella ohi, mutta seuraavassa ylämäessä ovat tientukkona.
lisää kierroksia, lisää tehoa, tehohan tietysti maksaa, mutta ei tarvii tuunata autoa kun käyttää ihan oikeesti ne tehot mitä löytyy.
tasaista ja helppoa ajamista, ehkä mulle sopisi joku vääntävä diesel tai automaattivaihteinen? toisaalta luin kerran Alfa-Romeon testistä että se on sellainen auto millä voi ajaa vitosella vaikka koko päivän, Ladan ominaisuudet tuskin yltää samaan.




mietin kotimatkalla ajaessa tuota omaa ajotapaa tarkemmin. Jussimainen ajotapa on siis sitä että ajetaan lähinnä pintakaasulla, siten että kaasua ei paineta juuri koskaan. kumpi sitten on kuluttavampaa mieletön kaasuttaminen vai korkeemmat kierrokset?

mutta pienemmällä vaihteella kiipeää kaikki mäet ja ajaa läpimyrskyt kaasuapainamatta, kierrokset laskee mutta edelleen jaksaa. Tästä johtuen ilmeisesti kaikki (vitosella ajajat) ajaa tasasella ohi, mutta seuraavassa ylämäessä ovat tientukkona.
lisää kierroksia, lisää tehoa, tehohan tietysti maksaa, mutta ei tarvii tuunata autoa kun käyttää ihan oikeesti ne tehot mitä löytyy.
tasaista ja helppoa ajamista, ehkä mulle sopisi joku vääntävä diesel tai automaattivaihteinen? toisaalta luin kerran Alfa-Romeon testistä että se on sellainen auto millä voi ajaa vitosella vaikka koko päivän, Ladan ominaisuudet tuskin yltää samaan.
