Käytätkö vitosvaihdetta?

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.

Käytätkö vitosvaihdetta?

En koskaan, en ole edes kokeillut
11
13%
Kokeillut olen mutta en pitänyt
3
4%
Vain kun ajan moottoritiellä ylinopeutta
1
1%
Vasta yli 100:n vauhdissa
8
10%
Normaalissa maantieajossa 80-100 km/h, mäissä kenties vaihtaen neloselle
43
52%
Niin pienessä vauhdissa kuin auto vaan jotenkuten vitosella liikkuu
12
14%
Lähden liikkeelle vitosella mukaanlukien mäkilähdöt
5
6%
 
Ääniä yhteensä: 83

Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Käytätkö vitosvaihdetta?

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Lada-Jussi kirjoitti: noniksen tietäen voi noi pienet kiekat olla syy, mä olen aina sanonut ettei vitosta kannata käyttää Ladat on kierroskoneita ja jos on kiekkamittari niin näkee ettei meluun verrattuna kierroksia olekaan niin hurjasti kuin luulisi.
Mutta kuinkas muut?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ajelen kuudenkympin nopeuksia viitosella mutta jos siitäpitää kiihdyttää niin tiputan neloselle
kaikilla ladoillani ajellut samoin eikä mitään ongelimia ole ollut
tosin minua on varoitettu kaikilla vaihteisto ja voimansiirto hajoamisilla karstaantumisella ja taivaan putoamisella
mutta eipä mitään noista ole vielä sattunut
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Käytän kaikissa autoissa missä se on.
Erittäin hyödyllinen vaihde oikein käytettynä. Turhaksi haukkujat eivät yleensä osaa ajaa muutenkaan taloudellisesti.
Mikkoo
Viestit: 300
Liittynyt: 16.10.2005 13:19
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Mikkoo »

Kyllä käytän normaalioloissa 60-70km/h jälkeen.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

5 tupaan kun vauhtia on yli 80 tunnissa ja kun ajellaan yli 80 km/h.
Lada rules
kurppa81

Viesti Kirjoittaja kurppa81 »

aina vitonen silmässä... :D
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Kyllä vitosta tulee käytettyä erittäin ahkerasti, yleensä heitän sen päälle n.65 km/h kohdilla.. Mäissä ja kiihdytyksissä tietenkin pienempää sisään.

Eikä se laatikko mene siitä rikki jos vitosella vähän vedättää, ainakin mun käytössä ovat kestäneet hyvin :roll:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tottakai käytän. Jos rajotus on 70, niin vitosta vaan tupaan. Joskus jos tulee 60-alueella pitkiä alamäkiä, niin silloin kanssa yleensä tarjoilen femmaa. Ihan tasamaalla 60-alueella ei viiti ajaa vitosella, ei oikein tahdo jaksaa vääntää.

Ja on tuo vitonen hyvä lisä, kone huutais muuten satasenkin vauhdissa ihan riittävästi :) Muistaakseni vitosella 100 on juuri 3000 rpm.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Käyttäisin jos vaan olisi... Tuossa nykyisessä Sammyssa kun on vain 4 eteenpäin vievää vaihdetta ja yksi taaksepäin.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

samara88 kirjoitti:Käyttäisin jos vaan olisi... Tuossa nykyisessä Sammyssa kun on vain 4 eteenpäin vievää vaihdetta ja yksi taaksepäin.
Anteeksi, unohin mainita että äänestys on niille joilla vitonen on ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

toi merkittävä ero tulee siinä että Samaran vitonen on välitykseltään aika paljon tiukempi, taloudelllisesti ja vähän vaihtamalla on ruisku-samarassakin nelonen hyvä vaihde paitsi yli 100 km/h moottoritiellä.

takavetoisessa vitonen on kyllä sellainen että matka-ajossa voi jo 80 km/h vaihtaa vitoselle, mutta ite käytän takavetoa lähinnä vain nurkkapyörityksissä ja pienemmillä teillä jossa on 60 km/h rajoitukset eli vitosta ei tarvitse.

yleensä kun ajellaan sellaisilla 3000-4000 kierroksilla (eli siis pääsääntöisesti nelosella) niin riittää puhtia varsinaiseen toimintaan ja maksimi ajonopeudenkin voi jättää siihen. ruisku-samara jaksaa hyvin vitosella matalemmillakin kierroksilla, mutta sitten se menee jatkuvaksi kaasulla kikkailuksi, koska ilman kaasua ei liikumihinkään ja pieni painallus aiheuttaa ylinopeutta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Toveri
Viestit: 249
Liittynyt: 12.10.2003 22:44
Paikkakunta: Oravikoski

Viesti Kirjoittaja Toveri »

Yleensä ajelen ensin muutaman kilometrin 80 vauhtia nelosella että ehtii vaihteisto lämmetä ja sitten viitonen päälle. Mäessä ei Samaralla tarvitse pienemmälle vaihtaa jos vaan vauhti pysyy päälle 70. Peräkärryä vetäessä en käytä viitosta ollenkaan.
ABC -Absolutely Boring Compromise
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

mun 1700iissä ei ees toimi femma
mutta ei se haittaa ku ei jäällä tarvi 5 vaihdetta...
mutta varmaa on käytännölisempi matka ajos kone ei varmaa huuda nii paljo eikä varmaa kulutakkaa niin paljo ku käyttää 5 vaihetta
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
JTM
Viestit: 364
Liittynyt: 16.9.2005 23:13
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja JTM »

Kyllä viitosvaihdetta tulee käytettyä kaikissa autoissa. Aika usein tulee vaihdettua kolmoselta suoraan viitoselle.
Ladassa kun tuo vaihteisto toimii kuin unelma niin nelostakin tulee käytettyä enemmän kuin muissa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kerrottakoon vielä että nelivaihteisessa 1,3 Samarassa ajoin pääasiallisesti kolmosella :D 8) :roll: :lol:

mietin kotimatkalla ajaessa tuota omaa ajotapaa tarkemmin. Jussimainen ajotapa on siis sitä että ajetaan lähinnä pintakaasulla, siten että kaasua ei paineta juuri koskaan. kumpi sitten on kuluttavampaa mieletön kaasuttaminen vai korkeemmat kierrokset? :?

mutta pienemmällä vaihteella kiipeää kaikki mäet ja ajaa läpimyrskyt kaasuapainamatta, kierrokset laskee mutta edelleen jaksaa. Tästä johtuen ilmeisesti kaikki (vitosella ajajat) ajaa tasasella ohi, mutta seuraavassa ylämäessä ovat tientukkona.

lisää kierroksia, lisää tehoa, tehohan tietysti maksaa, mutta ei tarvii tuunata autoa kun käyttää ihan oikeesti ne tehot mitä löytyy.

tasaista ja helppoa ajamista, ehkä mulle sopisi joku vääntävä diesel tai automaattivaihteinen? toisaalta luin kerran Alfa-Romeon testistä että se on sellainen auto millä voi ajaa vitosella vaikka koko päivän, Ladan ominaisuudet tuskin yltää samaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin