millähän muuten kannattaa autonpohja suojata on kuulemma massan ja pensan sekoitusta ja joku vetäny vaseliinia vihdissä sitikkaharrastaja jopa pellavaöljy/tervasekoituksella kukahan keskiuudellamaalla tekisi
Jos vetäset mömmöt pohjaan, jossa on jo alkavaa ruostumista, niin vanha kunnon sekoitus on: 1/3 pellavaöljyä 1/3 tervaa 1/3 teräketjuöljyä. Sekaan voi vielä lorauttaa koteloainetta valumisen estämiseksi.
Sisätiloihin pelkkää liina- eli pellavaölyä.
Jos haluat tehostaa aineen tunkeutumista, niin laita vettä kiehumaan ja tähän kiehuvaan vesiastiaan ruosteenestokama lämpenemään ja kuumana ruiskutus tai sively pohjaan ja kaikkialle muuallekin kotellihin.
Tässä sekoituksessa terva tunkeutuu rakoihin. Pellavaöljy pitää kosteana ja öljyisenä. Teräketjuöljy sitoo kaman kiinni.
Ite laitan Plymoutin pohjaan sisäpuolelle pelkän pellavaöljyn, jonka kuumennan ennen sivelyä. Säästäminen tässä hommassa on sairautta. Aloittaessasi työn aja auto kevytpeitteen päälle, niin et sotke maaperää ja vie vihreiltä yöunia.
Takapenkin jalkatilasta taaksepäin tuli vetästyä pellavaöljyä. Hyvä tuli eikä haise hirvittävän epämiellyttävälle. Huono puoli on se, ettei voi pierasta romauttaa niin, ettei muut huomaa hajua.
Tässä hommassa pitää huomioida, että pellavaöljy on kylmäpuristettua. Keitetty öljy tekee nahkan kuivuessaan. Tämä laatu ei kuivu.
Leikkasin mehukannusta kupin ja laitoin puolisen litraa öljyä kuppiin. Keitin veden kuumaksi vedenkeittokoneella. Haponkestävään pönttöön kiehuva vesi ja öljyastia veteen kuumenemaan. Lämmitin vettä vielä liedellä.
Aloittaessani työn oli öljy suhteellisen kuumaa. Ei muuta kun läträystä pensselillä auton lattialle. Sain työn tehtyä ja muutaman tunnin kuluttua huomasin, että öljyä oli tullut jostakin läpi auton alle, eli tunkeutuminen on ollut hyvää.
Lattialle laitan paksua mattoa, joka hengittää. Sen pohjassa on kuminypylöitä. Kun veneilin, niin huomasin tämän mattotyypin kuivuvan lattialla. Monet muut matot vaikuttivat kuivalta, mutta nostettaessa niiden alla oli suorastaan vettä. Hyvää viikonloppua kaikille. Ite lähen nääs Tampereelle käden taito messuille.
Hienoa että nuoret miehet panostavat ruosteen kurissa pitämiseen, Ladat, puhun nyt niistä "vanhoista hyvistä" mitä nuoret tänään ostaa ja omistaa on yleensä kaltoin kohdeltuja "liikkumavälineitä".eli siis ruoste on pesiytynyt rakenteisiin..juuri tuolla tavoin pitää taistella ruostetta vastaan. Ei kaikki voi viedä autoa pajalle ja sanoa: Ensi viikolla haen, kai korjasit kaiken..sitä kaikkea voi olla niin paljon että menee yö-unet pitkäksi aikaa kun miettii millä tuon peltinikkarin laskun maksaa. Hienoa kun keskustellaan muustakin kun: Miten saisin pelto-autoon lisää tehoa?..Lukijat ymmärtäkää vanhaa nostalgikkoa..Moro!
erkkimalinen kirjoitti:Hienoa että nuoret miehet panostavat ruosteen kurissa pitämiseen, Ladat, puhun nyt niistä "vanhoista hyvistä" mitä nuoret tänään ostaa ja omistaa on yleensä kaltoin kohdeltuja "liikkumavälineitä".eli siis ruoste on pesiytynyt rakenteisiin..juuri tuolla tavoin pitää taistella ruostetta vastaan. Ei kaikki voi viedä autoa pajalle ja sanoa: Ensi viikolla haen, kai korjasit kaiken..sitä kaikkea voi olla niin paljon että menee yö-unet pitkäksi aikaa kun miettii millä tuon peltinikkarin laskun maksaa. Hienoa kun keskustellaan muustakin kun: Miten saisin pelto-autoon lisää tehoa?..Lukijat ymmärtäkää vanhaa nostalgikkoa..Moro!
Yhteinen on sota ruostetta vastaan. Mastonin kotelosuoja-ainetta, alustamassaa ja pellavaöljyä meni ihan reippaasti sekä Corsaan että Ladaan. Eikä tainneet Volvotkaan ihan ilman jäädä.
erkkimalinen kirjoitti:Hienoa että nuoret miehet panostavat ruosteen kurissa pitämiseen, Ladat, puhun nyt niistä "vanhoista hyvistä" mitä nuoret tänään ostaa ja omistaa on yleensä kaltoin kohdeltuja "liikkumavälineitä".eli siis ruoste on pesiytynyt rakenteisiin..juuri tuolla tavoin pitää taistella ruostetta vastaan. Ei kaikki voi viedä autoa pajalle ja sanoa: Ensi viikolla haen, kai korjasit kaiken..sitä kaikkea voi olla niin paljon että menee yö-unet pitkäksi aikaa kun miettii millä tuon peltinikkarin laskun maksaa. Hienoa kun keskustellaan muustakin kun: Miten saisin pelto-autoon lisää tehoa?..Lukijat ymmärtäkää vanhaa nostalgikkoa..Moro!
Yhteinen on sota ruostetta vastaan. Mastonin kotelosuoja-ainetta, alustamassaa ja pellavaöljyä meni ihan reippaasti sekä Corsaan että Ladaan. Eikä tainneet Volvotkaan ihan ilman jäädä.
Sotaa käydään, Mastonin tuotteet eivät kuulu asevarustukseeni, Dinitrol, se on suoja ruostetta vastaan, jos ruoste on jo vieraanamme niin silloin on hukka meidät perinyt..tervalla ja pellava-öljyllä hidastetaan R-Peikkoa..aikas pitkään..
Ja jos välttämättä haluaa käyttää nimenomaan tähän tarkoitukseen suunniteltuja aineita, niin pistää alustamassaa. Jos alkavaa ruostetta, niin kunnon puhdistus teräsharjalla ja "pohjamaaliksi" kotelosuoja-ainetta. Ei poista ruostetta, mutta hidastaa sen etenemistä. Paras olisi tietenkin kun hiois kaikki ruosteet pois, sitte pohjamaali, pintamaali ja alusta massa. Kiven iskuille alttiissa paikoissa(mm. helmat) alustamassa korvataan kiveniskumassalla.
Autot on pysyneet hyvissä pelleissä kun tarkastaa ja uusii käsittelyt parin vuoden välein. Sen verran iso homma, ettei muutaman euron säästön takia kannata mitää "patenttikonsteja" edes kokeilla. Ja aivan sama kuinka hyvin tekee, niin uusia pitää, se on niinku öljyn vaihtoon verrattava määräaikais huolto...
Kertokaas nyt tyhmälle että mikä järki niitä mömmöjä on itse lähteä sotkemaan joka kodin tarveaineista? Oikeat ruostesuoja-aineet ei maksa käytännössä mitään. Onko se se harrastamisen ilo, vai uskooko joku oikeasti että kyläsepän omat sekoitukset olisi tehokkaampia kuin varta vasten tarkoitukseen tehdyt aineet?
,_,/ukka kirjoitti:Ja jos välttämättä haluaa käyttää nimenomaan tähän tarkoitukseen suunniteltuja aineita, niin pistää alustamassaa.
Riippuu vähän aineesta, mutta alustamassa ei yleensä ole ruostesuoja-ainetta vaan tarjoavat vain mekaanista suojaa. Ruostesuojaus on sitten erikseen.
Tuomas kirjoitti:Kertokaas nyt tyhmälle että mikä järki niitä mömmöjä on itse lähteä sotkemaan joka kodin tarveaineista? Oikeat ruostesuoja-aineet ei maksa käytännössä mitään. Onko se se harrastamisen ilo, vai uskooko joku oikeasti että kyläsepän omat sekoitukset olisi tehokkaampia kuin varta vasten tarkoitukseen tehdyt aineet?
,_,/ukka kirjoitti:Ja jos välttämättä haluaa käyttää nimenomaan tähän tarkoitukseen suunniteltuja aineita, niin pistää alustamassaa.
Riippuu vähän aineesta, mutta alustamassa ei yleensä ole ruostesuoja-ainetta vaan tarjoavat vain mekaanista suojaa. Ruostesuojaus on sitten erikseen.
Kyllä esim. pellavaöljyä käytetään ihan oikeissa ruostesuoja-aineissa. Pellavaöljyn yksi etu on siinä. että se tunkeutuu hyvin pienempiinkin rakoihin.
Alustamassa antaa mekaanista suojaa ja ehkäisee siten ruostumista. Samoin ehjä maalipinta estää ruostumista. Ei sitäkään kovin yleisesti kutsuta ruostesuoja-aineeksi, mutta kyllä se sitäkin virkaa hoitaa.
Mikkoo kirjoitti:Ite olen aina tervamaalia pyrkiny sutimaan ja erittäin hyvin on kestänyt Käytän sitä jatkossakin sano muut mitä tahansa.
Käytä vaan, niin minäkin olen, tosin sekaan lurauttaa aitoa kanto-tervaa ja vetelee lämpimänä, terva suorastaan kiehuu kun se menee ruosteen läpi terveeseen rautaan, jo menneet polvet tiesivät tervan moninaiset käyttökohteet.
Jep opettajakin tuli koulussa haukkumaan vanhan ajan autoilijaksi, kun pohjaa rapsuttelin ja tietysti tervasin Siinä saa vielä kaupanpäälle erittäin miellyttävän tuoksun.
Täältä myös ääni tervalle. Massa ei kestä eikä suojaa yhtä hyvin. Tosin hajuhaittojen takia tuota en ole siviiliautoon soveltanut Paitsi etä kaikki pultit jotka käytän auki tervaan. Suosittelen, ja vielä kun ostaa spray-tervaa niin on helppoa ja siistiä tuo. Ei ruostu alustankaan pultit eikä mutterit.
Tervan hyvinä puolina ovat erinomainen tarttuvuus, eikä se kuivu ikinä. Kun kivi/jääpala lyö massaan tai maaliin, niin siihen tulee reikä. Kun tervaan osuu joku, niin ei tapahdu mitään.