pohjansuojaus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Kyllä ne peltiniputkin saa rasvattua. Viime syksynä vein Plymouthin talviteloille, jota ennen vetäsin liinaöljyä etupenkeistä taakse asti auton sisäpuolelle. Laittaessani kävin aina sutimassa "lätäköt levälleen". Jo tuolloin öljy mehi läpi jostakin, missä ei ollut reikää. Eilen toin auton kotiin ja totesin ruosteenestokäsittelyn onnistuneen hyvin. Öljy oli imeytynyt ruosteisiin paikkoihin ja korkkauttanut maalia irti. Kuppiharja isoon rälläkkään irtonaiset pois ruosteensyöjää päälle ja tiukkaa maalia korville. Taas mennään vuosia eteenpäin. Pohjaan vielä terva, liinaöljy, teräketjuöljy vappu koktaili niin kyllä pelaa. Vein auton ensimmäistä kertaa lämpimään talliin talveksi. Kyllä näkee miten paljon paremmin auto kestää tämän säilytyksen, kun huussin takana pöheikössä.

Jyrki-boy
hkk

Re: Ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja hkk »

Jyrki-boy kirjoitti:Kyllä ne peltiniputkin saa rasvattua. Viime syksynä vein Plymouthin talviteloille, jota ennen vetäsin liinaöljyä etupenkeistä taakse asti auton sisäpuolelle. Laittaessani kävin aina sutimassa "lätäköt levälleen". Jo tuolloin öljy mehi läpi jostakin, missä ei ollut reikää. Eilen toin auton kotiin ja totesin ruosteenestokäsittelyn onnistuneen hyvin. Öljy oli imeytynyt ruosteisiin paikkoihin ja korkkauttanut maalia irti. Kuppiharja isoon rälläkkään irtonaiset pois ruosteensyöjää päälle ja tiukkaa maalia korville. Taas mennään vuosia eteenpäin. Pohjaan vielä terva, liinaöljy, teräketjuöljy vappu koktaili niin kyllä pelaa. Vein auton ensimmäistä kertaa lämpimään talliin talveksi. Kyllä näkee miten paljon paremmin auto kestää tämän säilytyksen, kun huussin takana pöheikössä.

Jyrki-boy

Tervehdys kaikille

Nostan vanhan viestin ja aiheen ylös. Miten pellavaöljykäsittelynne ovat kestäneet aikaa? Onko ruosteenesto toiminut odotetusti?


-Harri
Avatar
pressa
Viestit: 10193
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yksi koktaili jota voi käyttää koteloihin ja alkaneen ruskettumisen hidastamiseen. Ottakaa purkillinen ml-kotelonsuoja ainetta ja sekoittakaa siihen puolikas mineraalitärpättiä. Koteloaineen tunkeutuvuus paranee huomattavasti, ja tärpätti hivenen vielä pehmittää vanhaa ainetta. Tämä käsittely kun on tehty niin noin kahden viikon kuluttua vetää vielä raakana ämällää päälle. iskualttiisiin paikkoihin vielä sitten kiveniskumassaa. Ainut haitapuoli on haju, mineraaliträrppätti voimistaa vielä tuon ämällän hajun moninkertaiseksi.

Satakympin ovien vedenpoistoreiät tukin ja sitten kaadoin 3dl/ovi kyseistä seosta sisään. Annoin seoksen imeytyä siellä pari päivää ja sitten poistin tulpat. Vajaa puoli desiä tuli vain pois, mutta hienoa oli huomata jostain saumakohdasta aineen tunkeutuneen uloskin päin...
Avatar
Mikis
Viestit: 148
Liittynyt: 10.6.2009 22:35
Paikkakunta: Lohja

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja Mikis »

Tämä on asiallinen keskustelun aihe. :D Itse sain sellaisen vinkin, että 2105- mallista kun ottaa helma-listan pois ja lorauttaa öljyä sinne koteloon? Ja sama juttu pohjan kanssa. Öljyä alusta täyteen ja sitten ajellaan hetken aikaa "kunnon" pölyävällä hiekkatiellä. :D
Karvanoppa

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja Karvanoppa »

Semmoset ohjeet oon aikanaan saanu, että vanhat moottoriöljyt ja pikeä törppöön, toholla kuumaksi ja coktaili levitetään auton pohjaan. Muutaman tunnin antaa kuivua ja sitten käy ajamassa pätkän soratietä. Cherryn joskus käsittelin tuollain ja ihan kohtuudella on pahimmat ruosteet pysynyt poissa. Positiivisena asiana mainittakoon myös, että pysyy pultit ja kannat mäskin alla hyvässä hapessa.

Ohjeet antoin aika vanha mies.

Kotelonsuoja-ainekkin toimii yllättävän hyvin alustansuojauksessa, levittää vaan useita kerroksia ja toistaa käsittelyn tarvittaessa. Havaintojeni mukaan tuo kotelonsuojaaine myös hidastaa ruosteen etenemistä, jos vertaa vaikka siihen että vetää massat ruosteen päälle.
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

En välttämättä "jäteöljyä" lähtisi sekoittamaan suojaukseen, kuitenkin koostumuksensa ansiosta tehostaa ruostumista...

Mielenkiinnolla on kans lueskeltu tätä aihetta, pitäis pahimmat reijät kans Igorista paikkailla ja sen jälkeen pohja käsitellä uusiksi... Vaikka paappa on ollut tarkka mies Ladansa kans niin ajan hammas on päässyt tuohonkin koriin puraisemaan...
Avatar
pressa
Viestit: 10193
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jäteöljyn raskasmetallit yms. syöpymistä nopeuttavat aineosat ovat niin hitaita etteivät peltiä syö. Miettikääpä niitä peltisiä öljypohjia jotka ovat koko ajan jäteöljyssä, harvoin ne silti sisältäpäin syöpyvät puhki... Itse öljysin edellisiä kulkineitä jäteöljyllä kahdesti vuodessa eikä hitsaamistarvetta ilmennyt, helmat toki oli aina likaiset kun saumoista mustaa hikoili. Öljyllä pohjaa käsitellessä pitää kolmen vuoden välein pohja myös pestä, öljyyn tarttunut pöly (öljyn haihduttua) alkaa imemään itseensä kosteutta ja tehostaa taas ruostumista.
jongga

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja jongga »

Itse en näe järkeä käyttää jäteöljyä ruostesuojaukseen, kun siihen on parempiankin keinoja esim. kotelosuoja-aine, vaikka se itsestään ei olekkaan pitkäaikainen suoja. Eli vaatii suojakseen massan/kiveniskusuojan. Jos haluaa ruosteen pysyvän poissa niin ainoa keino leikata/hiekkapuhaltaa ruoste ja suojata ruostumista hidastavalla aineella puhtaaseen ja kuivaan alustaan. Pahinta on jos laittaa pelkkää massaa ruosteen päälle, se ruoste kun vain muhii siellä. Jos meinaa pitkäikäistä suojausta niin kannattaa huolella tehdä putsaus, antaa kuivua ja suojata öljyllä+ massalla, joka suojaa mekaaniselta kulumiselta
tikkku

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja tikkku »

tekee puolet ja puolet kotelosuoja/terva maali koktailin ja "notkeuden" säätää sitten kohdalleen teräketju öljyllä.. ei sitä ruutia kannata uudelleen keksiä..
apastori

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja apastori »

itse olen kanssa massaan sekoittanu teräketjuöljyä, helpompi käydä paikat läpi ku on notkeampaa, ovikoteloihin olen käyttänyt notkeaa suksitervaa, hyvin on korroosio pysynyt poissa.

helmakotelohin kokeilin nykyisen roojektin kanssa Car Systemin uutta ns. vahapohjaista kotelonsuojasprayta.... saas nährä miten käypi...
apastori

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja apastori »

lähinnä suksien tervaamiseen tarkoitettu, todella notkeaa tervaa
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Olettekos moottorin jäteöljyjä käyttäneet ikinä pohjan ja taktisten paikkojen sutimiseen? Vähänhän moottoriöljyn seassa toki on huohotuskaasuja, rikkihappoa ym. ruostuttavaa, mutta syövyttävä vaikutus lienee aika marginaalinen, kun eivät öljypohjatkaan sisäpuolelta ruostu puhki. Ilmatiiviin kalvonhan se jäteöljykin tekee. Itse olen vähän alustamassaan sekoitellut jäteöljyjä saadakseni ne juoksevammaksi ja helpommiksi levittää. Massojen päälle olen myös jäteöljyjä pensselöinyt, että massa pysyy pehmeänä eikä lohkeile pois.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

En ole jäteöljyä käyttänyt, mutta tavallista öljyä menin massojen päälle pensselöimään. Sitä kun tein kolmena, neljänä vuotena peräkkäin kesällä. Havainto oli se, että siinä vaiheessa kun öljy tunkeutui massan lävitse ja vastaan tuli pelti, niin öljy itse asiassa irroitti sitten sen massan pellistä irti. Eli ei ehkä ole hyvä sekoittaa öljyjä ja alustamassoja. Eli rasva toimii vähän niinkuin liuottimena.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Edesmennyt tädinmies siveli joka ajoreissun jälkeen Peugeot 505:nsä pohjan jollain tervapitoisella mönjällä, massaa ei laittanut alunperinkään. Taisi olla tervaa, kotelosuojaa ja ilmakoneöljyä sekaisin se litku. Ja ukko on ollut haudassa pitkään mutta -82 Pökötti loikoilee pohjaltaan täysin ruosteettomana tallissa edelleen. Yleensähän tuo malli yhtyi happeen erikoisen pian, pösöjen ruostesuojaus parani vasta 80/90 -luvun vaihteessa. Melko pehmythelmaisen Talbotin helmat kaadoin täyteen jäteöljyä 10v sitten. Se sekoittui helmojen sisällä olevaan hiekkapölyyn ja eipä ole helmat siitä enää pehmenneet, ruostuminen pysähtyi tai hidastui reilusti.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: pohjansuojaus

Viesti Kirjoittaja jta »

Mä oon imeyttäny vanhoihin massoihin avorasvaa. On vähän kuin vaseliinia mutta juoksevampaa. Lämmittäny kuumaksi ja pensselillä sivelly. Noin kolmisen kertaa joutui käsittelyn tekeen ennenkuin massa lopetti imemisen. Vielä ei ole alkanu noilta paikoilta ruostuun eikä myöskään ole massa irronnut.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Vastaa Viestiin