Sivu 1/1

Miten valot pois?

Lähetetty: 29.11.2005 17:44
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Siis, kun laitan virran päälle Ladassani (1700i) niin ajovalot syttyy automaattisesti. Tietääkö kukaan miten tämän automaattisysteemin saisi pois, (ohitettua)? Mielestäni olisi parempi jos valot tulisi päälle vain valokatkaisijasta.

Re: Miten valot pois?

Lähetetty: 29.11.2005 17:51
Kirjoittaja erkkimalinen
Lada Scandinavia kirjoitti:Siis, kun laitan virran päälle Ladassani (1700i) niin ajovalot syttyy automaattisesti. Tietääkö kukaan miten tämän automaattisysteemin saisi pois, (ohitettua)? Mielestäni olisi parempi jos valot tulisi päälle vain valokatkaisijasta.
Muistaakseni siinä meijän 1200:sta löytyi konehuoneenpuolelta, akun läheltä ajovalon kohdilla semmonen poksi jossa oli uusimallinen sulakekanta, nyppäsin sulakkeen irti ja valot toimivat toivomallasi tavalla. En ole varma näistä "uusista" eihän se venäläinen ole juurikaan muuttanut toimivia systeemejä.

Lähetetty: 29.11.2005 19:36
Kirjoittaja Turbiini
Yleensä keskikonsolin kyljessä on pieni keinukatkaisija josta valoautomatiikan saa pois, ainakin omassani oli, tuo luki jopa ohjekirjassa.

Lähetetty: 1.12.2005 11:41
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Kiitoksia vihjeistä mutta akun lähellä ei näytä olevan mitään sulaketta ja keskikonsolin kyljessäkään ei ole kytkintä. Kun virta ei ole päällä, niin valokytkimesta syttyy valot normaalisti ja viiksestä tulee pitkät. Kun laitan virran päälle, niin heti syttyy ajovalot. Oisko näin, että virtalukosta lähtee johto jonnekkin ja jos tämän johdon löytäis ja irrottais niin loppuisi tämä valoautomatiikka. Voisko johto virtalukosta mennä valoreleelle? Missä olis tämä valorele? Voisko joku vielä neuvoa. :cry:

Lähetetty: 1.12.2005 15:43
Kirjoittaja larssi21074
Niin.. Näissä uusissa 1700-malleissa on juuri tuo perssiistä oleva automatiikka. Noissa 1600sl ladoissa on se keinukatkaisija keskikonsolissa joissa automatiikka on asennettu suomessa. 1600sl mallin automatiikka taas on hyvä, valot syttyvät kun auto käynnistyy, eli kun laturi alkaa lataamaan.

Muistaakseni jossain pitäisi olla ylimääräinen rele tuossa tapauksessa, en muista missä. Voin kattoa viikonloppuna omasta jos ei kukaan keksi sitä ennen. Itsekin kyseisen automatiikan olen ohittanut..

valot

Lähetetty: 1.12.2005 15:47
Kirjoittaja ss127
Mulla oli vm-90 2105:sessa sellainen rele-sulake härdelli apukuskin puoleisen ajovalon takana. Nappasin vain releen pois ja niin loppui automatiikka. Nyt kulkee käskyt valoille vain katkaisijasta.

Lähetetty: 1.12.2005 18:43
Kirjoittaja Samara-1996
Minun Samarassa valot voi sammuttaa auton ollessa käynnissä kun kääntää hieman virta-avainta hieman sammutussuuntaan. Tässä asennossa eivät toimi ainakaan lämmityslaitteen puhallin eikä pissapoika.

Kysyisin samalla, onko tällaisesta auton käyttämisestä haittaa kun polttoaineensyöttöjärjestelmä on elektroninen?

Lähetetty: 5.12.2005 19:37
Kirjoittaja KSE 1995
larssi21074 kirjoitti:Niin.. Näissä uusissa 1700-malleissa on juuri tuo perssiistä oleva automatiikka. Noissa 1600sl ladoissa on se keinukatkaisija keskikonsolissa joissa automatiikka on asennettu suomessa. 1600sl mallin automatiikka taas on hyvä, valot syttyvät kun auto käynnistyy, eli kun laturi alkaa lataamaan.

Muistaakseni jossain pitäisi olla ylimääräinen rele tuossa tapauksessa, en muista missä. Voin kattoa viikonloppuna omasta jos ei kukaan keksi sitä ennen. Itsekin kyseisen automatiikan olen ohittanut..
1700i:ssä on releistö hansikaslokeron takana. Eli on purettava lokerosta se kaukalo pois. Releitä on muistaakseni kolme. Itselleni tein seuraavanlaisen systeemin.

Normaalisti valot toimivat automatiikalla. 1700i:stä löytyy ryypyn vipua ja valon katkaisijaa varten pelti. Tämä pelti on taivutettu tarpeettomana kojelaudan alle. Tähän valmiiseen reikään kiinnitin 2-napaisen pyöreän kytkimen. 2-napainen kytkin tarvitaan, koska releistössä on kaksi erillistä relettä, (olisiko ajovalot omansa ja parkit omansa tai jotai sinne päin) ja kummastakin pitää saada virta poikki. Jos oikein muistan, niin kolmas rele ohjasi koko hässäkkää (releitä saattoi olla vain kaksikin, mutta joka tapauksessa 2-napainen kytkin tarvitaan).

Koska en itse ole sähkömiehiä, en tarkkaan muista mitä muutoksia releistöön tarvittiin jotta härdelli alkoi pelittämään. Kytkentöihin perehtynyt henkilö kyllä selvittää miten johdot pitää uudelleen kytkeä.

Releille tein uudet liitokset käyttäen apuna relesokkelia, jonka johtoihin sai tehtyä tarpeelliset muutokset. Tämä sitä varten, että savun hälvettyä alkuperäiset kytkennät sai kytkettyä takaisin :lol: .

Eli katkaisijaa vääntämällä valot sai kokonaan pois tai toimimaan alkuperäisen automatiikan ohjauksella.

Edellä kuvailemaani härdelliä on voi käydä tarkistamassa, koska olen myynyt auton pois. Mutta voin sen voin kertoa, että systeemi toimi eikä savu- tai muita epämielyttäviä ilmiöitä esiintynyt.

Lähetetty: 6.12.2005 18:00
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Tänään kävin ajelulla ja vähän huonosti starttasi, kun valot palaa käynnistäessä. Kyllä tämä valoautomatiikka nyt tarvis saada vaan pois käytöstä. Kun tietäisin valoreleen, niin katsoisin tuleeko virtalukosta joku virtaasyöttävä johto releelle. Meneekö valokytkimestä suoraan virtajohto valoreleelle? Silloin valoreleen pitäisi löytyä.

Lähetetty: 6.12.2005 22:34
Kirjoittaja Toveri
Samara-1996 kirjoitti:Minun Samarassa valot voi sammuttaa auton ollessa käynnissä kun kääntää hieman virta-avainta hieman sammutussuuntaan. Tässä asennossa eivät toimi ainakaan lämmityslaitteen puhallin eikä pissapoika.
Itsekin huomasin tuon saman juuri ja mietin kovasti että onko virtalukko viallinen vai kuuluuko tuollainen toiminta asiaan ?

Lähetetty: 9.12.2005 16:10
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Tänään olin Delta-autossa ja pikahuollon asentaja poisti Ladastani (1700i) valoautomatiikan. Hän otti hansikaslokeron alta 3 pistoketta irti. (releistä) ja näin valot toimii vain kytkimestä. Arvatkaa paljonko maksoi, no kerron sen tässä heti. 0 €. Kyllä oli reilu ja palvelualtis asentaja. Kun lähdin Delta-autosta, niin ilmeeni oli :D Näin hyvin täällä Turussa palvellaan.