Shakki, Backgammon, ......

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
zetagi

Shakki, Backgammon, ......

Viesti Kirjoittaja zetagi »

Onkos foorumin käyttäjissä ketään shakkia tai backgammonia (tai muita lautapelejä) harrastavia???

Itse olen pelaillut backgammonia noin 3 vuotta ja shakkia (vähemmän aktiivisesti) noin 4 vuotta. :?:
afrika
Viesti:

Re: Shakki, Backgammon, ......

Viesti Kirjoittaja afrika »

zetagi kirjoitti:Onkos foorumin käyttäjissä ketään shakkia tai backgammonia (tai muita lautapelejä) harrastavia???

Itse olen pelaillut backgammonia noin 3 vuotta ja shakkia (vähemmän aktiivisesti) noin 4 vuotta. :?:
ei. backgammon vaikuttaa mainiolta peliltä, mut mä en hiffaa sitä tuplauskuutiota enkä pistelaskentaa eikä kukaan mulle selitä niitä. olis varmaan mukava peli muuten. oon yrittäny lukea sääntöjä mut kun ei käsitä. se pistelaskun logiikka on kateis.
zetagi

Viesti Kirjoittaja zetagi »

Tuplauksen voi alussa jättää pois ja keskittyä erilaisiin pelityyppeihin.
(esim. juoksu-, taka- ja blokkipelit) Kirjastosta löytyy suomeksi tämä:

Tekijä Salava, Jaakko
Teos Backgammon opiksi ja huviksi / [Jaakko Salava]
Julktiedot [Helsinki] : Uusityö, [1992]

Hyvä kirja perusteiden oppimiseen.

Pistelasku on aika yksinkertaista.

Yksinkertainen voitto: Pelaaja ensimmäisenä saa kaikki nappulansa pois pöydältä. Myös toinen pelaaja on saanut yhden tai useamman nappulansa pois. Yksi piste.

Kaksinkertainen voitto ( Gammon): Kuten edellä sillä erolla että toinen pelaaja ei ole vielä saanut yhtään nappulaansa pois pöydältä. Tästä 2 pistettä.

Kolminkertainen voitto (Backgammon): Kuten edellä, mutta toisen pelaajan yksi tai useampi nappulaa on joko bar:lla tai vastustajan kotipesässä.

Tuplaus kuutiolla taas nostetaan kertoimia. Kun toinen tuplaa on toisen ottetava se vastaan tai muuten vastustaja ennen tuplausta osoittavan pistemäärän ja peli aloitetaan alusta.

Tämä on peli jossa oppii häviämään. Ja pelit voivat kääntyä varmasta voitosta karmivaksi tappioksi.

Tuolta löytyy jotain pientä infoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Backgammon
110HB
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 110HB »

Nuo ja monta muuta peliä http://www.aapeli.com
Sielä on joskus jotakin tullut pelattua.
Nuo kyseiset pelit ei ole mun suosikkeja,
joskus pikkusena tuli shakkia paljonkin pelattua,
enään en edes muista miten ne liikkuu...
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

itselläni on hopealusikka vuoden 1976 Ylistaron shakkimestaruuskisoista
sarjassani tosin vain kaksi osanottajaa joten lisäpelit oli ylemman ja alemmansarjan kanssa
cushion19024

True

Viesti Kirjoittaja cushion19024 »

Well let me just say that its unique.
Vastaa Viestiin