Turbiini kirjoitti:Kyllä se solenoidi sytöttää molempai kurkkuja, ja sen jälkeen on sitten vasta pääsuuttimet, mulla kun aluksi turbo käytössä oli axtekki, niin ensimmäisenä se solenoidi korvattiin umpi tulpalla. Rupes bensa piisaamaan jo 0.3bar paineille. Axtekki on siitä hyvä kaasri että se on melko tiivis eli helposti paineistettava.
Olen tällä hetkellä vähän eri mieltä mutta kerrotaanpa nuo tutkimukseni tulokset...
Muuten kumman solenoidiventtiilit korvasit tulpalla vai molemmat?
1. Päivitykset:
Kaasarin numero on 21053-1107010-62
I ilmasuutin ZC 135 seosputkessa 4 samankokoista reikää ja kuula alapäässä tukkeena
II ilmasuutin DZ 165 seosputkessa 6 reikää jotka vähän erikokoisia eikä kuulaa alapäässä vaan ihan avoin. (
todennäköisesti nämä ylläolevatkin ovat toisinpäin eli I kurkussa on isompi ilmasuutin)
Tutkimustulokset:
En sahannut auki axteekkia vaan tuon 2105 koneen solexin jossa ei ollut enää sitä numerolappua jäljellä mutta poraukset ja poraustulpat olivat identtiset joten oletan ettei noissa ole eroa ja kokeilut axteekkiin tippakannun ja öljyn kanssa tukivat myös tätä oletusta...
- Alempi solenoidiventtiili on ns pääporauksessa johon tulee päältä poraukset kohokammiosta. Tähän pääreikään ovat yhteydessä
suoraan myös I ja II kurkkujen pääsuuttimet.
- Pääsuutinten reiät ovat pystysuunnassa ja niiden alapäässä ovat siis kierteet pääsuuttimille ja yläpäähän taas tulee kierteellä kiinni tuo ilmasuutin seosputki kombinaatio.
- II kurkun reikään ei tule mitään muita porauksia eli tämä toimii pelkästään tuon II kurkun pää ja ilmasuuttimen ehdoilla.
- Alempi solenoidiventtiili on yhteydessä niin pääkanavaan (vaakaporaus) että porauksin I - kurkun pystyporaukseen pääsuuttimen yläpuolelle.
- Ylempi solenoidiventtiili on kannessa ja sinne johtaa väylä kaasarinrungossa messinki holkin ja pystyporauksen kautta I-kurkun pystykanavasta pääsuuttimen yläpuolelta. Nämä kanavat ovat siis vierekkäiset ja tuo messinkiholkkiliitos kanteen on tiivistetty O-renkaalla.
Päätelmä:
Näinollen tulin siihen tulokseen että tuntuu aika hurjalta lykätä tuohon alempaan solenoidiventtiiliin jatkuva virta koska silloin I kurkku saa tavaraa molempia reittejä eli pääsuuttimen ja solenoidiventtiilin kautta. näin reiät ovat siis 80 (Pää) + 97 (Solenoidi)
Tuossa "normisolexissa oli hieman samantyyppinen "lisärikastupiiri" josta tuo solenoidiventtiili järjestelmä on johdettu, mutta joka näkyy myös axteekin rungossa edelleen. Eli tuon vaakatason pääkanavassa ei ole solenoidiventtiiliä vaan lyijytulppa. Sen yläpuolella on paikka kalvolle ja sen kannelle joka kolmella pultilla kiinni, yhdessä nurkassa ruuvin vieressä näkyy alipaine reikä, josta poraus runkoon ja sitten kaasarin kiinnitys tasosta (yhteydessä kurkkuun) lähtee toinen poraus tuohon poraukseen.
Kalvon paikan keskeltä johtaa poraus kohokammioon ja kalvossa on kartiotappi joka sulkee yhteyden kohokammioon. Kalvon ja kalvonkannen välissä on jousi ja tuo em alipainereikä on johdettu jousen puolelle toimien sitä vastaan. Kalvon paikan alareunassa kaasarin ruongossa on poraus I kurkun pääsuuttimen poraukseen juurikin tuohon pääsuuttimen yläpuolelle. Tuossa kalvon paikan alareunan porauksessa on kierteillä messinkisuutin jonka reiän koosta en tiedä kun oli niin kovaa hapettunut kiinni ja rautasahalla vedin sen halki samalla kun kaasarin, jolloin jäljelle ei jäänyt reikää...
No samaisessa paikassa on axteekissa vastaava messinkitulppa mutta ilman läpiporausta ja tuossa reiässä kohokammioon on umpitulppa ja tämä järjestelmä on siis korvattu tuolla solenoidiventtiilillä ja porauksella tältä venttiililtä messinkitulpan takaiseen poraukseen, joka siis johtaa I kurkun pääsuutinporaukseen pääsuuttimen yläpuolelle...
Jos tästä jotain joku ymmärsi niin hyvä
