Kaksitahtiautoja

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Kaksitahtiautoja

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Noita brittiautoja muistellessani aloin ihmetellä, eivätkö engelsmannit todellakaan tehneet kaksitahtiautoja. Sitten huomain, ettei niitä tehty Ranskassakaan, eikä Italiassa, eikä Neukkulassa, eikä Jenkeissä.
Sakemanneillahan niitä oli varmaan parikymmentä ja svedupelleillä se Saappinsa, mutta eikö niitä tosiaankaan tehty muualla? Minä en ainakaan muista. Muistatko sinä? Eikä nyt Googleteta mitään hindustanilaisia invamopoja eikä prototyyppejä, vaan ihan oikeita henkilöautoja ja mielellään vielä sellaisia, joita on liikkunut meidänkin teillämme.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Jaa-a, no Ford kehitteli Fiestasta 2-tahti versiota vielä 90-luvun alussa. Mutta eihän se koskaan tuotantoon päässyt..

Jenkit on kyllä käyttäneet 2-tahti periaatetta iät ja ajat, nimittäin rekkojen ja kuorma-autojen dieseleissä :!: Melko erikoista, vai mitä..?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Just meinasin kuitata että onhan 2-t tiisseleitä..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nii olihan noin aikana WW2 jälkeen aina 1960-luvun puolelle väliille asti Jaroslavilaiset kuormurin dieselit 2-tahtisia. Niitä käytettiin tehtaan omissa JaAZ autoissa, sekä ensimmäisissä KrAZ autoissa (kun JaAZin kolmiakseliset siirtyi Kremetsukiin) sekä MAZ-200 mallissa (joka myös oli siirtynyt JaAZ:n tuotannosta). muita neukkujen 2-tahti auton moottoreita ei tule mieleen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tutuin 1-tahtidiesel lienee vanhassa Zetorissa, mutta sehän kuuluukin sarjaan hindudtanilaiset invamopot.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Puolalainen Mikrus ja Subaru Japanissa on on tehnyt 2-tahti h-autoja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
juha
Viestit: 220
Liittynyt: 6.10.2003 13:59
Paikkakunta: virolahti

Viesti Kirjoittaja juha »

mites trapantti eikö itäsaksa ollut silloin neukkulaa
Avatar
LadaRacingTeam
Viestit: 278
Liittynyt: 26.11.2003 12:58
Paikkakunta: Karstula/Mänttä

Viesti Kirjoittaja LadaRacingTeam »

juha kirjoitti:mites trapantti eikö itäsaksa ollut silloin neukkulaa
Itä-Saksa oli ihan oma valtionsa.
Kyllähän kaikki tietää kaikki Itä-Saksalaiset 2-tahtiautot :P
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

juha kirjoitti:mites trapantti eikö itäsaksa ollut silloin neukkulaa
Tätä se peruskoulu teettää.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä Juha tavallaan onkin oikeassa. Itä-Saksa oli Neuvostoliiton miehitysaluetta vuoteen 1954 saakka, jolloin se vasta sai "itsenäisyytensä" ns. toisella Potsdamin sopimuksella. Neuvostojoukothan jäivät tästä huolittamatta Itä-Saksaan ja vasta ennen Saksan yhdistymistä palasivat suureen kotimaahansa - Länsi-Saksan kustannuksella.

Eka Trabi 57 - että siinä mielessä, mutta oliko DDR vielä silloin monenkaan maan tunnustama itsenäinen valtio? (vrt. Suomi 72)

Länsi-Saksa sai vastaavasti "itsenäisyytensä" liittoutuneilta 1955 Lontoon ja Pariisin sopimuksella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
juha
Viestit: 220
Liittynyt: 6.10.2003 13:59
Paikkakunta: virolahti

Viesti Kirjoittaja juha »

juhalla tosta peruskoulusta on jo 18vuotta ei kaikkea voi muistaa enään :lol:
v1lh0-

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Pavlovits kirjoitti:Tutuin 1-tahtidiesel lienee vanhassa Zetorissa, mutta sehän kuuluukin sarjaan hindudtanilaiset invamopot.

Yks tahti? Kyllä se on ihan nelitahti kaks pyttyne diesel. Eläkä hauku Zetoria. Kova peli!

Meil ois tuol yksi amerikan 2-tahti diesel. Kolme sylinterinen. Kuka osaisi kasata? Tai onko kellään kokemuksia kyseisistä koneista? Siinähän on muistaakseni pakoventtiilit?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Sorry, siinä on panovirhe, tarkoitin 2-tahti. Sellaisena minä olen Zetoria pitänyt, sitä 60-70- lukulaista
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Länsi-saksalainen Lloyd on näköjään tehnyt 15 eri henkilöautomallia vuosina 50-57 2-sylinterisellä 2-tahtimoottorilla - sen jälkeen tehdas siirtynyt 4-tahti moottoreihin. Näistä Lloydin 2-t autoista luulisi jonkun Suomeenkin eksyneen :roll:

Samoin englantilainen Lloyd on tehnyt ainakin kahta 2- tahtista henkilöautomallia -joten se on ainakin yksi englantilainen valmistaja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tietyllä tavalla wankel moottoria voi kans pitää kakstahtimoottorina, mutta se on sit asia erikseen...
Eikös Saabilla ollut 96 tai 95 kakstahtimalli joskus?
Bensakakstahti auton koneena on kyllä aika kamala, mutta ihmetyttää ettei noi kakstahtidieselit ole yleisempiä, koska siinä moottorissa on ideaa, eikä se kärsi bensakakstahdin ongelmista.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Vastaa Viestiin