Kaksitahtiautoja
Kaksitahtiautoja
Noita brittiautoja muistellessani aloin ihmetellä, eivätkö engelsmannit todellakaan tehneet kaksitahtiautoja. Sitten huomain, ettei niitä tehty Ranskassakaan, eikä Italiassa, eikä Neukkulassa, eikä Jenkeissä.
Sakemanneillahan niitä oli varmaan parikymmentä ja svedupelleillä se Saappinsa, mutta eikö niitä tosiaankaan tehty muualla? Minä en ainakaan muista. Muistatko sinä? Eikä nyt Googleteta mitään hindustanilaisia invamopoja eikä prototyyppejä, vaan ihan oikeita henkilöautoja ja mielellään vielä sellaisia, joita on liikkunut meidänkin teillämme.
Sakemanneillahan niitä oli varmaan parikymmentä ja svedupelleillä se Saappinsa, mutta eikö niitä tosiaankaan tehty muualla? Minä en ainakaan muista. Muistatko sinä? Eikä nyt Googleteta mitään hindustanilaisia invamopoja eikä prototyyppejä, vaan ihan oikeita henkilöautoja ja mielellään vielä sellaisia, joita on liikkunut meidänkin teillämme.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Just meinasin kuitata että onhan 2-t tiisseleitä..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Lada-Jussi
- Viestit: 10210
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
nii olihan noin aikana WW2 jälkeen aina 1960-luvun puolelle väliille asti Jaroslavilaiset kuormurin dieselit 2-tahtisia. Niitä käytettiin tehtaan omissa JaAZ autoissa, sekä ensimmäisissä KrAZ autoissa (kun JaAZin kolmiakseliset siirtyi Kremetsukiin) sekä MAZ-200 mallissa (joka myös oli siirtynyt JaAZ:n tuotannosta). muita neukkujen 2-tahti auton moottoreita ei tule mieleen.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- LadaRacingTeam
- Viestit: 278
- Liittynyt: 26.11.2003 12:58
- Paikkakunta: Karstula/Mänttä
Kyllä Juha tavallaan onkin oikeassa. Itä-Saksa oli Neuvostoliiton miehitysaluetta vuoteen 1954 saakka, jolloin se vasta sai "itsenäisyytensä" ns. toisella Potsdamin sopimuksella. Neuvostojoukothan jäivät tästä huolittamatta Itä-Saksaan ja vasta ennen Saksan yhdistymistä palasivat suureen kotimaahansa - Länsi-Saksan kustannuksella.
Eka Trabi 57 - että siinä mielessä, mutta oliko DDR vielä silloin monenkaan maan tunnustama itsenäinen valtio? (vrt. Suomi 72)
Länsi-Saksa sai vastaavasti "itsenäisyytensä" liittoutuneilta 1955 Lontoon ja Pariisin sopimuksella.
Eka Trabi 57 - että siinä mielessä, mutta oliko DDR vielä silloin monenkaan maan tunnustama itsenäinen valtio? (vrt. Suomi 72)
Länsi-Saksa sai vastaavasti "itsenäisyytensä" liittoutuneilta 1955 Lontoon ja Pariisin sopimuksella.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Pavlovits kirjoitti:Tutuin 1-tahtidiesel lienee vanhassa Zetorissa, mutta sehän kuuluukin sarjaan hindudtanilaiset invamopot.
Yks tahti? Kyllä se on ihan nelitahti kaks pyttyne diesel. Eläkä hauku Zetoria. Kova peli!
Meil ois tuol yksi amerikan 2-tahti diesel. Kolme sylinterinen. Kuka osaisi kasata? Tai onko kellään kokemuksia kyseisistä koneista? Siinähän on muistaakseni pakoventtiilit?
Länsi-saksalainen Lloyd on näköjään tehnyt 15 eri henkilöautomallia vuosina 50-57 2-sylinterisellä 2-tahtimoottorilla - sen jälkeen tehdas siirtynyt 4-tahti moottoreihin. Näistä Lloydin 2-t autoista luulisi jonkun Suomeenkin eksyneen
Samoin englantilainen Lloyd on tehnyt ainakin kahta 2- tahtista henkilöautomallia -joten se on ainakin yksi englantilainen valmistaja.
Samoin englantilainen Lloyd on tehnyt ainakin kahta 2- tahtista henkilöautomallia -joten se on ainakin yksi englantilainen valmistaja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Tietyllä tavalla wankel moottoria voi kans pitää kakstahtimoottorina, mutta se on sit asia erikseen...
Eikös Saabilla ollut 96 tai 95 kakstahtimalli joskus?
Bensakakstahti auton koneena on kyllä aika kamala, mutta ihmetyttää ettei noi kakstahtidieselit ole yleisempiä, koska siinä moottorissa on ideaa, eikä se kärsi bensakakstahdin ongelmista.
Eikös Saabilla ollut 96 tai 95 kakstahtimalli joskus?
Bensakakstahti auton koneena on kyllä aika kamala, mutta ihmetyttää ettei noi kakstahtidieselit ole yleisempiä, koska siinä moottorissa on ideaa, eikä se kärsi bensakakstahdin ongelmista.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.