Miksi ajan ladalla?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

halpa ja varma, lisäksi se on elämäntapa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
komu

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja komu »

Mikko tuossa kiteytti myös meikäläisen "motiivit" ajaa Ladalla. muutamilla sukulaisella oli Ladoja mm. ukilla ja sedällä. Myös Pystylamppu Mersuja oli lähipiirissä useampia (sellaisenkin ostin kun hyvä tuli eteen) eli Nostalgia syistä :D
Uudenkin auton hankinta olisi mahdollista, mutta jos ostan uuden harmaan sedan Corollan sitten 30 vuoden päästä kun en taivu enää konepellin alle, siihen saakka ajelen 5km työmatkaani Nappiksella.
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2913
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Elämäntapa ja persoonallisuus! Ladassa on sitä jotain, jota ei muissa autoissa ole. Vertaan nyt takavetoisia, koska omistan pelkästään niitä. Samara/110-kokemuksiakin pitäisi jossain vaiheessa hankkia, vaikka ennen vannoinkin, etten koske niihin pitkällä tikullakaan. Ei näitä (takavetoja) voi järkisyillä perustella, museokamaa verrattuna moniin muihin, mutta se tyyli! Sitä ei voita mikään. Tyyli ennen mukavuutta, perustelen niille lukuisille väittelijöille, jotka valittavat takavetojen ajo-ominaisuuksia tai käyttäytymistä. En jotenkin pysty sisäistämään itseäni johonkin Nissan/Peugeot -formaattiin. Ne eivät olen mun autoja (paitsi 70-lukuiset ja sitä vanhemmat harrastekäytössä).
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

Tunnustan olen sortunut japanilaisiin autoihin muta ladoja löytyy viellä se 5klp :lol: syy?? sitä olen itsekkin pohtinut miksi pitää itseään rääkätä autolla jossa ei ole ajo ominaisuuksia varmuutta perillepääsystä ja aina korjattava.. (takavetoiset) mutta vastaus on se että auto on vakiona niin karsea kuin onkin ja sitä kun rupeat parantelemaan pääset käyttämään omaa luovuutta ja tekemään auton joka miellyttää juuri minua ja joka näyttää juuri minulta.. jos hermot ja rahat riittää ja auton kanssa tulee useita kilometrejä auton kaikki viat ja kolinat oppii nopeasti paikantamaan ja korjaamaan.. ja kaikessa yksinkertaisuudessaan ja hintaansa nähden aivan soiva peli.. tämä minun näkökantani.
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Takapotkut on just sopivan sympaattisia laitteita :lol: Ja hankinta hinta sopii hyvin tyttömälle/osa-aikatyössä olevalle. 2105:n ulkonäkö miellyttää eniten omaa silmää jostain kumman syystä. Varaosat on halpoja ja kaiken voi korjata ite jos vain sattuisi osaamaan :oops: Nostaloginen tunnelma, joskus 80-luvulla ja 90-luvun alussa isukilla oli 1200, 1500 Combi ja 1200S, silloin kai on Ladakärpänen puraissut, parempaa selitystä en keksi miksi aikoinaan piti se ensimmäinen Lada hankkia. Huomiotakin Lada herättää, vihaa, hilpeyttä, muistoja yms.

Eihän tämä mihinkään kulje, bensaa palaa vaikka kuinka, meteli on kova ja ajomukavuuskaan ei ole mitään huippuluokkaa. Autona esim. MK4 Ford Escort jollaisilla olen taivalta taittanut yhteensä ~15tkm, on mielestäni autona parempi, mutta on se Lada vaan pirun paljon hauskempi laitos :D Monet leimaavat Ladan myötä vähintään oudoksi, eikä pahasti mene pieleen :D

Mutta niin se vaan tuntuu aina menevän, jos pihassa seisoo Ford, on kauhea hinku Ladan rattiin, jos pihassa on Lada, alkaa Ford himottamaa kummasti. Tässä Jokarille se syy miksi autot vaihtuvat tiuhaa tahtia, kahdesta pahasta pitää siis valita, pitäisi harkita rikastuvansa jotta olisi varaa pitää molempia :D
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Lada_Racing
Viestit: 176
Liittynyt: 24.9.2003 11:16
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja Lada_Racing »

EI KAI KUKAAN AJA LADALLA KOKOPÄIVÄISESTI....
Liikaa pitäisi minun ainakin korjailla jos ajaisin vain ryssän romulla......
nykyisellä RIISIKIPOLLA mä oon ajanu jo 90tkm ja vain jarrupalat/kengät vaihtanut.......
hankintahinta on kova mutta huoltokustannukset NOLLA verraten larahan!
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Lada_Racing kirjoitti:EI KAI KUKAAN AJA LADALLA KOKOPÄIVÄISESTI....
Liikaa pitäisi minun ainakin korjailla jos ajaisin vain ryssän romulla......
nykyisellä RIISIKIPOLLA mä oon ajanu jo 90tkm ja vain jarrupalat/kengät vaihtanut.......
hankintahinta on kova mutta huoltokustannukset NOLLA verraten larahan!
Eipä muutakaan autoa ole käytettävissä, joten kyllä ajan :lol:
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada_Racing kirjoitti:EI KAI KUKAAN AJA LADALLA KOKOPÄIVÄISESTI....
Liikaa pitäisi minun ainakin korjailla jos ajaisin vain ryssän romulla......
nykyisellä RIISIKIPOLLA mä oon ajanu jo 90tkm ja vain jarrupalat/kengät vaihtanut.......
hankintahinta on kova mutta huoltokustannukset NOLLA verraten larahan!
Osu ja uppos. Harvinaisen hyvin sanottu.

Kokeilkaas tosiaan ajaa takavedolla 90 tkm yhdellä rempalla. Aika hapokasta on. Tosin uudempaa ja ikivanhaa autoa ei pitäisi ikipäivänä verrata toisiinsa, mut kuitenkin...
Mä oon ajanu takavedolla vasta 30 tkm ja mielenterveys alkaa järkkymään jo aika pahasti.

Olosuhteiden pakosta ajellaan kuitenkin takavedolla toistaiseksi. Itsepähän olen itseni tähän liemeen sotkenut, joten peiliin saa aina vaan katsoa.
Joskus muutama vuosi sitten luulin, että takaveto olisi edes jotenkin hyvä auto. No nyt muutamia vuosia myöhemmin ei voi kuin nauraa sille, minkälaisia harhakuvitelmia sitä olikin. Käytäntö on muokannu meikäläisestä realistin.
Takavedossa ei ole kyllä juuri mitään muuta hyvää kuin se, että se on takavetoinen.
En minä vihaa Ladaa, en todellakaan, mut ei se kyllä enää jaksa kiinnostaa, ei sitten pätkän vertaakaan. Liika on liikaa...

Kiitos ja anteeksi :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja audiq »

^ Meillä on ollut neljä Ladaa ja vain yhdestä meni kytkin turhan aikaisin.
Tosin sillä vedettiin aika tiuhaan painavaa kärryä, ettei pelkästään auton syyksi voi sitäkään laittaa.
Muuten ne ovat toimineet lähes moitteetta.
Kolme Samaraa on hommattu 5000km ajettuina ja kaksi on niistä vielä ajossa. Uudemmassa nyt 20tkm mittarissa ja vanhemmassa 150tkm. Siskolle 50eurolla ostamani Lada on sillä nyt kolmatta vuotta käytössä.
Huoltoihin ja korjauksiin on mennyt 50euron Ladassa koko aikana noin 200euroa, josta varsinaisten korjausten osuus on ollut noin 20-40 euroa. Nekin normaaleja kulutusosia.
Toki vanha auto on vaatinut uutta peltiä, mutta ikäänsä nähden se on kuitenkin vielä kovassa kunnossa.

Jos Ladaa huolletaan ajallaan ja kunnolla, niin se tarjoaa hyvinkin luotettavia kilometrejä.
Moni vain jättää ne huollot tekemättä ja kun Lada alkaa aikanaan temppuilemaan, ostetaan huollettu Japanilainen tilalle ja ihmetellään, että toimiipa hyvin.
Kun täälläkin lueskelee näitä juttuja, mitä Ladailijat ovat autoihinsa virittäneet, niin ei voi kun ihmetellä, että Ladat ne vaan silti liikkuu. :lol:

Toinen seikka, mikä vaikuttaa Ladan luotettavuuteen negatiivisesti on se, ettei sillä ole niin toimivaa huoltoverkostoa kuin esim. Japanilaisilla autoilla on.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

ladalla jota en itse ohjasta ajettiin 50th ja siihen sisältyviä remontteja oli yllättävän vähän.. kuskinpenkkejä meni kaksin kappalein ja kone sano poks 40th kohalla.. nyt niitä vikoja sit tuli kun italian raudan laitoin konepellin alle.. laatikko sähköt renaa startti hitsi kone kakoo yms yms.. :lol: :lol:
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Lada_Racing kirjoitti:EI KAI KUKAAN AJA LADALLA KOKOPÄIVÄISESTI....
Liikaa pitäisi minun ainakin korjailla jos ajaisin vain ryssän romulla......
nykyisellä RIISIKIPOLLA mä oon ajanu jo 90tkm ja vain jarrupalat/kengät vaihtanut.......
hankintahinta on kova mutta huoltokustannukset NOLLA verraten larahan!
Eli jos ostaa kalliin riisikipon niin sitä ei tarvitse huoltaa lainkaan... :lol:
Vai saatko öljyt, suotimet sun muut säännöllisesti vaihdettavat emmeet jostain ilmaiseksi sen tähden että ajat riisikipolla?
Tarkoittanet siis KORJAUSkustannuksia. :wink:
Ja jos kipposi on tuo avatarissasi näkyvä anjovis niin sehän ei ole vertailukelpoinen minkään Ladan kanssa. :idea:

Itse muotoilisin tekstin kuitenkin seuraavasti:
EI KAI KUKAAN AJA VANHALLA AUTOLLA KOKOPÄIVÄISESTI....
Liikaa pitäisi minun ainakin korjailla jos ajaisin vain vanhalla romulla.....

audiq kirjoitti:Toinen seikka, mikä vaikuttaa Ladan luotettavuuteen negatiivisesti on se, ettei sillä ole niin toimivaa huoltoverkostoa kuin esim. Japanilaisilla autoilla on.
Pitänee paikkansa, jos ajetaan niin uudella kalustolla, että huoltoverkostoa käytetään hyväksi.
Koska itse ajelen vain 20+ vuotta vanhoilla paskoilla niin asialla ei ole enää mitään merkitystä. Merkkiliikkeiden palveluita en ole minkään autoni kanssa koskaan käyttänyt.

Minun autoilumetodini on mielestäni aika kokonaistaloudellinen kun lasketaan vain auton hinta ja hankinnan jälkeen siihen kuluneet rahamäärät ja unohdetaan kaikki se vaiva, mikä siihen uppoaa. :wink:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

audiq kirjoitti: Siskolle 50eurolla ostamani Lada on sillä nyt kolmatta vuotta käytössä.
Huoltoihin ja korjauksiin on mennyt 50euron Ladassa koko aikana noin 200euroa, josta varsinaisten korjausten osuus on ollut noin 20-40 euroa. Nekin normaaleja kulutusosia.
Toki vanha auto on vaatinut uutta peltiä, mutta ikäänsä nähden se on kuitenkin vielä kovassa kunnossa.
No mä ostin oman romuni 100€:lla 2,5 vuotta sitten. Hienoa että joku on selvinnyt vähällä rahalla ja rempoilla, mut itselläni on tässä ajassa palanut huoltoihin ja korjauksiin vähintään 2000€ eikä se edes riitä. Ja tämä VAIN 22 tkm matkalla.
Tottakai tossa rahassa on paljon kulutusosia mukana (pyöränlaakereita, kytkin, vesipumppu ja ties mitä) mutta kalliiksi on joka tapauksessa tullut.
Ja omia työtuntejani en tietenkään laske mihinkään, koska niitä on niin älyttömästi kaikenlaisten pikkuvikojen yms. järjettömyyksien parissa.
Puhtaasta mielenkiinnosta haluan nähdä, montako kilsaa tälläinen pommi vielä kuljettaa.
audiq kirjoitti:Jos Ladaa huolletaan ajallaan ja kunnolla, niin se tarjoaa hyvinkin luotettavia kilometrejä.
Moni vain jättää ne huollot tekemättä ja kun Lada alkaa aikanaan temppuilemaan, ostetaan huollettu Japanilainen tilalle ja ihmetellään, että toimiipa hyvin.
Ehkäpä. Itsekkin kun olen noita lähipiirin Ladoja korjaillut, niin pikkasen v*tuttaa AINA aloittaa kaikista perushuolloista, jotka olis pitäny tehdä edes joskus. Mutta ei p*rkele, ajettu on vaan eikä mitään muuta. No halpaa autoa pidetään yleensä halvalla, joten täytyy yrittää ymmärtää..
Sen verran on jo takavetoisia Ladoja lähipiirissä ollut, että voin omasta puolestani sanoa että on nämä aika paskoja laitteita kaikinpuolin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Re: Miksi ajan ladalla?

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Olen ollut varsin tyytyväinen. 4 noita Ladoja on tähän mennessä ollut ja kaikissa hinta/laatu kohdallaan, varsinkin tuossa viimeisessä! Vai mitä luulette, saako mitään muuta 2000-luvun autoa alle 1000 eurolla :lol: 8) No, tuo 110 tosin siirtyy enempi porukoiden käyttöön, jahka nyt saan tuon Volvon kilpien väliin :roll:

Sininen 1300S tuli hommattua talviautoksi ja harrasteluvehkeeksi (eli piti saada jotain askarreltavaa..), ja on nyt leimassa joskin seisonnassa toistaiseksi kun ei ole ajoa. Keväällä todennäköisesti otan sen taas ajoon, kun tuo volvo pitäs maalata ja siistiä yms.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jokari kirjoitti:No mä ostin oman romuni 100€:lla 2,5 vuotta sitten. Hienoa että joku on selvinnyt vähällä rahalla ja rempoilla, mut itselläni on tässä ajassa palanut huoltoihin ja korjauksiin vähintään 2000€ eikä se edes riitä. Ja tämä VAIN 22 tkm matkalla.
Tottakai tossa rahassa on paljon kulutusosia mukana (pyöränlaakereita, kytkin, vesipumppu ja ties mitä) mutta kalliiksi on joka tapauksessa tullut.
Jos lakkaisit kranttuilemasta etkä pyrkisi siitä satasen paskakasasta uutta autoa tekemään, niin pääsisit vähän huokeammalla... :wink:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re:

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jusu kirjoitti:
Jokari kirjoitti:No mä ostin oman romuni 100€:lla 2,5 vuotta sitten. Hienoa että joku on selvinnyt vähällä rahalla ja rempoilla, mut itselläni on tässä ajassa palanut huoltoihin ja korjauksiin vähintään 2000€ eikä se edes riitä. Ja tämä VAIN 22 tkm matkalla.
Tottakai tossa rahassa on paljon kulutusosia mukana (pyöränlaakereita, kytkin, vesipumppu ja ties mitä) mutta kalliiksi on joka tapauksessa tullut.
Jos lakkaisit kranttuilemasta etkä pyrkisi siitä satasen paskakasasta uutta autoa tekemään, niin pääsisit vähän huokeammalla... :wink:
Matka olis loppunut jo aika monta kertaa jossei olisi kranttuillut.

Meikäläisen perfektionismi tuppaa aina vähän menemään överiksi. No okei, ei Ladasta tule hyvää tekemälläkään, mut mua v*tuttaa ajaa autolla jossa on miljoona pikkuvikaa yms. Siksipä olen niitä alituisesti korjaillut. Olen kyllä huomannut että useat viitsivät ajella jollain monivammaisella Ladalla vaikka maailmanloppuun saakka, mut mä en, hermo ei kestä sellasta.
Ajellaan nyt vielä tämä talvi jos ropponen sattuu kestämään läjässä, sen jälkeen kehitellään jotain ihan muuta...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin