Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Heippa kaikille!

Ilmakehän saastuminen ja sitä kautta ilmaston lämpeneminen on akuutti huolenaihe.
Kerro kuinka omalta osaltasi voisit vähentää ilmahehän saastumista.
Autoilu on vastuussa kolmasosalla kaikesta saatumisesta.

Kerro ideoitasi saastumisen ekäisystä. Olisiko vihdoinkin aika laittaa vanha saaste-Lada metallipaalaamoon.
Olisiko aika ottaa polkupyörä käyttöön.
Olisiko julkiset kulkuvälineet asiallinen vaihtoehto saaste-ladalle
Mitä jos vähentäisit auton käytön yhteen kertaan viikossa...

Kerro ideasi ympäristö ystävällisestä liikkumisesta!!!
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja sakke »

Ihan ensimmäinen keino on ittellä ollut se, että olen lyhentänyt työmatkaani 20% täysin idioottimaisen kiellon noudattamattajättämisellä. Työpaikkani sijaitsee eräällä asuinalueella, jonka pääkadun läpi saa ajaa vain bussit. Asiasta järjestettiin jo useampi vuosi sitten asukasäänestys, jonka piti olla myös sitova tulos. Kun äänestyksen tulos oli sitten reitin koko liikenteelle avaava, niin tulos otettiinkin vain "ohjeelliseksi" ja mitään ei ole tapahtunut.

Olen myös kokeillut sähkön käytön vähentämistä mutta kumpi on sitten taloudellisempaa: 1) kusta puoli minuuttia ilman valoa vai 2) pyörittää likaisia kalsareita tunnin ajan pesukoneessa

[en ole kokeillut]
Avatar
Anaconda
Viestit: 88
Liittynyt: 15.4.2007 22:43
Paikkakunta: Kymenlaakso
Viesti:

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja Anaconda »

lada-juntti kirjoitti: Olisiko vihdoinkin aika laittaa vanha saaste-Lada metallipaalaamoon.
Ilmaston lämpenemisestä yms lässytetään ja panikoidaan niin paljon (ja turhaan, Suomen osalta) että teen omalta osaltani parhaani pitääkseni kaikki vanhat jämät liikenteessä. Mielummin nostavat autoveroja kun laskevat julkisten hintoja.
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja raul »

Mistä repäsit 1/3 vastuusta autoilulle? Suomessa? Kiinassa? Intiassa? Venäjällä? USA:ssa? Maailmanlaajuisesti?

-ajan taloudellisesti
-käytän jonkinverran kollektiivisia liikennevälineitä
-en tue autoteollisuutta vaan kierrätän jo kerran kasattua metallia :lol:

mutta nämä on sellaisia asioita joista pitäisin kiinni vaikka tilanne (lööpeissä) parempi olisikin. Enkä halua että yksikään huorapoliitikko tulee mun harrastuksia haittaamaan, tai sitten kielletään kaikki postimerkinkeräilystä mato-onkimiseen. Kurat.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Koulumatkat menee kävellen, on niin lyhyt matka jotten viitsi autoa kuluttaa mokomalla pätkä-ajolla.

Muut ajot sitten hoituukin tuolla 144 Volvolla. Aj. 556th ja ikää kohta 37 vuotta, se on siis kestänyt jo tuplaten sen mitä keskiverto-auto Suomessa. Tämä on kestävää kehitystä jos mikä 8)
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja Mara »

lada-juntti kirjoitti:Kerro ideoitasi saastumisen ekäisystä. Olisiko vihdoinkin aika laittaa vanha saaste-Lada metallipaalaamoon.

Mitä jos vähentäisit auton käytön yhteen kertaan viikossa...
Mitä jos lopetettaisiin työn tekeminenkin, istutaan vaan kotona pimeässä ja kuvitellaan, että nyt maailma pelastuu.

SAASTE Ladani on ajossa sen takia, ettei sen kierrättäminen kuormittaisi ympäristöä. :roll:

Uuden auton valmistus ja tänne kuljetus SAASTUTTAA.
Ja mitenkäs nuo ympäristön pelastavat katalysaattorit ja niiden valmistus, miten paljon katalysaattori puhdistaa pakokaasuja, onko enemmän kuin katalysaattorin valmistuksesta kokonaisuutena tulleet päästöt?
Hiilidioksidipäästöt eivät ole yhtään pienempiä uusissa autoissa.

Entä biodiesel? Mistäs/missäs sitä saadaan? Palmuöljy? Sademetsät?

Mutta ei siinä mitään, hyvin kyllä tehoaa lobbaus.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Anaconda kirjoitti:
lada-juntti kirjoitti: Olisiko vihdoinkin aika laittaa vanha saaste-Lada metallipaalaamoon.
Ilmaston lämpenemisestä yms lässytetään ja panikoidaan niin paljon (ja turhaan, Suomen osalta) että teen omalta osaltani parhaani pitääkseni kaikki vanhat jämät liikenteessä. Mielummin nostavat autoveroja kun laskevat julkisten hintoja.
No äläs. Rupeaa pikkuhiljaa korpeamaan koko hössötys. Ja samaan aikaan Suomen Autokierrätyksen Pekka Pupujussi toitottaa että tuokaa minulle kaikki yli 10-vuotiaat autot, koska ne ovat jo paalausiässä eikä niillä tee enää mitään. Pakko saada sitä kaviaaria leivän päälle...

Itse olen pyrkinyt edistämään ilmastonmuutosta seuraavilla keinoilla:

- Tietokone on lähes aina 24/7 päällä.
- Ajelen vanhalla ja paskalla saasteladalla paljon turhaa ajoa, pyörittelen nakkikioskin ympäri paskarinkiä ja pyrin aina polttamaan bensaa mahdollisimman paljon. Ja eikä kiinnosta pätkääkään saako joku ituhippi tästä keuhkosyövän tai lämpiääkö pallo tämän johdosta nopeammin.

Seuraavaksi kesäautoksi ajattelin vaikka tälläistä Cädiä 8,2 L kasilla, tälläsellähän hoituu näppärästi kaikki pilistelyt ja kauppareissut eikä bensaakaan vie kuin muutaman nykyaikaisen kikottimen verran. Mut mitä väliä, tyylikkyys ennen kaikkea :D
lada-juntti kirjoitti:Olisiko vihdoinkin aika laittaa vanha saaste-Lada metallipaalaamoon.
Olisiko aika ottaa polkupyörä käyttöön.
Olisiko julkiset kulkuvälineet asiallinen vaihtoehto saaste-ladalle
Mitä jos vähentäisit auton käytön yhteen kertaan viikossa...
Enpä ajatellut paalata kohtuullisesti toimivaa vanhaa Ladaani, vaan ajan sen ihan loppuun ja sitten se on heihei. Mut en kuitenkaan ajatellut antaa sitä Suomen Autokierrätyksen ahneisiin kitoihin, ennemmin vaikka poltan sen soramontussa.
Hyvä polkupyörä on tallissa ja jalatkin vahvat, mut ei p*rkele kiinnosta lähteä räntäsateeseen polkemaan. Eikä julkiset vie minua sinne minne mä haluan silloin kun mä haluan. Julkisilla tuli matkustettua yli kolme vuotta hyvinkin tiheästi, ja se saa riittää, ei enää mistään hinnasta niitä. Vaikka asuukin esikaupunkialueella niin julkiset ei todellakaan ole mikään vaihtoehto, vaan ne on silkkaa hidastetta ja elämän vaikeuttamista.

Ja kerta pilistelyä viikossa ei riitä, joten täytyy suditella entiseen malliin :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jokari: :lol:

Joo. Näkkyypä noille viherpiipertäjille olevan kaikki asiat kovin yksioikoisia... :roll:
Kaikki eivät vaan asu taajamissa tai bussipysäkin vieressä eikä haja-asutusalueilla huonosti järjestetty julkinen liikenne useinkaan sovi aikatauluihin.

Voisin tähän kirjoittaa pitkät lässytykset siitä, miksi oma auto on minulle välttämätön, mutta eipä minun kylläkään tarvitse ruveta tekemisiäni muille perustelemaan. :idea:
Jos joku ekoisti tulee minulle henkilökohtaisesti noita vihreitä ideoitaan tilittämään, niin minä isken sen kyllä siniseksi... :evil:
lada-juntti kirjoitti:Olisiko ...
Olisiko ...
Olisiko ...
... aika ottaa lääkkeet ja palata todellisuuteen?
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Ihan hauskaa vastinetta, yksityisautoilun rajoittaminen on kiihkeitä tunteita nostattava juttu.

Mielestäni kaupunkiseuduilla, joissa julkinen liikenne pelaa, yksityiautoilu voidaan kieltää.
Maaseudulla yksityisautoilu on todellakin ainut vaihtoehto päästä syrjäkylälltä työpaikalle, asioimaan jne...
Mutta, jos kaikki yksityisautoilu kiellettäisiin, myös maaseutujen syrjäkylille alkaisi löytyä bussivuoroja ja bussifirmojen kannattavuus maaseudulla nousisi uskomattomalle tasolle.

No se siitä, älkää vetäkö hernettä nenään. Tiedän, että auto on suomalaiselle miehelle sellainen asia, että ennemmin akkakin saa lähteä kuin rakas auto.

Mä aloitankin autoilun rajoittamisen itsestäni, lupaan käyttää autoa vain silloin, kun on aivan pakko.

Kyllä, mä olen VIHERPIIPERÖ, ja omistan pienen takaisin omavaraistalouteen- tilan.

Oli mulla nuorena isolohko CHEVY ja paskat piittasin saastumisesta, mutta kun ikää karttui, alkoi ajatella asioita ja vähitellen
mä löysin itsestäni viherpiiperön. Joo-o. Pitää laittaa tomaatin siemenet itämään.

Yks ehdotus mulla olis. Voisko Ladakerhon ratapäivät muuttaa Ladakerhon eko-päiviksi, jolloin yhdessä mietittäisiin, kuinka ladalla voi ajaa vähemmän saastuttavasti.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
ff8728
Viestit: 1890
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Yleensä tuppaa kaikki viisaus vaan olemaan tuolla kehäkolmosen sisäpuolella, (niin minäkin ennen uskoin). Tuo joukkoliikenne täällä maalla on aivan alkeellista, oma auto on monelle välttämätön.
Mulla kun on ylimääräistä aikaa niin hyppään bussiin ja käyn jossakin vaikka kauppareissulla.
warre 353w sedan,
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

lada-juntti kirjoitti:Mielestäni kaupunkiseuduilla, joissa julkinen liikenne pelaa, yksityiautoilu voidaan kieltää.
Mitenkähän se voitaisiin jotenkin alueellisesti kieltää? Osoitetietojen perusteellako? Perheessähän olisi tietysti aina joku, joka olisi kirjoilla pihtiputaan mummon luona, jotta taloudessa olisi se auto. :idea: Sääntöjä ja määräyksiä on kierretty maailman sivu sitä mukaa kun niitä on keksitty...
lada-juntti kirjoitti:Mutta, jos kaikki yksityisautoilu kiellettäisiin, myös maaseutujen syrjäkylille alkaisi löytyä bussivuoroja ja bussifirmojen kannattavuus maaseudulla nousisi uskomattomalle tasolle.
Tuota ei kyllä niele susikaan ulvomatta.
Jos julkisesta liikenteestä tulisi ihmisille ainoa liikkumisvaihtoehto, niin todennäköisesti lähinnä hinnat nousisivat uskomattomalle tasolle. Nähtiinhän se aikoineen katsastustoiminnan vapauttamisessakin, hyvähän pakollisen pahan hintoja on nostella. :evil:

Entäs sitten ne miljoonien verotulot mitkä valtiolle nykyään tulee juuri yksityisautoilusta? Milläs ne korvattaisiin? :?:
Ettet ole näitä ehdotuksiasi tuputtanut liikenneministeriöön?
ff8728 kirjoitti:Yleensä tuppaa kaikki viisaus vaan olemaan tuolla kehäkolmosen sisäpuolella,
Joku sanoikin minulle joskus, ettei se kaikki järki siellä kehän sisällä ole, vaikka rahat olisivatkin. :wink:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Niin, no, ei se kannata yhtä ihmistä linja-autolla kuljettaa, silloin on se yksityisauto parempi.

Mutta joku tolkku pitäs yksityisautoiluun saada, en voi kuin kauhistella esim. Jokarin asennetta, rällätään ja poltetaan bensaa ihan v*ttuillakseen. No, ehkä se on vielä lasten uhoa, joka loppuu, kun bensan joutuu maksamaan itse tjsp (en tunne jokarin taustoja, tää on ihan veikkausta vaan, että asuu äitin ja isin luona eikä rahasta oo siis tiukkaa).

Kyllä mä mieluusti matkustaisin linja-autolla, jos se olisi mahdollista.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Nonnis kirjoitti:Mutta joku tolkku pitäs yksityisautoiluun saada, en voi kuin kauhistella esim. Jokarin asennetta, rällätään ja poltetaan bensaa ihan v*ttuillakseen.
Oikeampi asenne on muuttaa tunnin ajomatkan päähän työpaikastaan ja huristella tuota väliä 10l/100km kuluttavalla bensa-autolla?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun laitetaan henkilökohtaiset hiilidioksidikiintiöt niin saa valita asuuko suuressa omakotitalossa Jossakin Mäntsälässä jonkun hevostallin takana ja kulkee Helsingissä jollakin Sub-Urbanilla töissä vaiko yksiössä Helsingissä työpaikan vieressä ja käy pari kertaa vuodessa etelän lämmössä.Rappioalkoholisttit voisi myydä kiintiöitään rikkaille ja ostaa Lasolin sijasta oikeaa Leijona viinaa. :lol:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vanhat Ladat ja maapallon ilmakehän saastuminen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

,_,/ukka kirjoitti:
Nonnis kirjoitti:Mutta joku tolkku pitäs yksityisautoiluun saada, en voi kuin kauhistella esim. Jokarin asennetta, rällätään ja poltetaan bensaa ihan v*ttuillakseen.
Oikeampi asenne on muuttaa tunnin ajomatkan päähän työpaikastaan ja huristella tuota väliä 10l/100km kuluttavalla bensa-autolla?

,_,/ukka
Jos muhun viittaat niin mikään noista väitteistä ei aivan pidä paikkaansa, mutta v*ttuako sitä täällä sulle selittelemään.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin