Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Minulle tuli tekemisen puute johon lääkkeeksi puhdistin Ladani puolan ym johdot.
Kyllä oli matalajännitejohtimien liitokset puolaan likaisia ruosteisia ja hapettuneita!
Otin puolan irti ja puhdistin ne ruuvit johon tulee matalajännitejohtimet teräsharjalla.
Kun olin saanut ne puhdistettua harjasin johtojen liittimet myös puhtaiksi ja vaihdoin ruosteiset aluslevyt ja mutterit uusiin.
Laitoin puolan takaisin paikoilleen ja asensin johdot takaisin.
Kokeilin autoa käyntiin, se lähti käymään heti.
Yllätyin kun se käynnistyi tavallista helpommin, en tiedä auttoiko tämä puhdistaminen mitään mutta kyllä se tuntui käyvän vähän
paremmin kuin ennen. No ne johdot ja liittimet oli TODELLA likaisia ja hapettuneita.

Autossani on edelleen alkuperäinen puola vuodelta 1986 ja siinä lukee Sdelano v Bolgarii eli Bulgarialaista tuotantoa.
Auto on Lada 1200L .
Oli muuten ihan kiva räplätä niitä johtoja kun lämpötila on - 20 kyllähän se vähän sormia palelti.
Viimeksi muokannut lada.h.s, 6.2.2010 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puolan kontaktien puhdistus

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Tämä on oikeaa toimintaa!

Yllättävän vähäinenkin hapettuma/kakka/ruoste vaimentaa kummasti sähkövirran liikkumista. Tällä viikolla ihmettelin akkulaturin täydellistä hengettömyyttä. Syyksi paljastui ohut hapettumakerros laturin leukaluissa.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Puolan kontaktien puhdistus

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Pitäisiköhän perustaa oikeen oma topicci "tekemisen puutteessa tai ihan muuten vaan tehdyille fiksailuille". :D Joku tässä vasta mainitsi putsailleensa pissapojan säiliön, ladagalleriassa oli kuvia akun kannen likakerroksen aiheuttaman jännitteenkarkailun mittailuista jne... Itsekin vastikään puhdistin ja huolsin mittariston ja fiksailin et korjailin toimimattomat sisävalot, ja muutkin sähköhäiriöt, ja pakkasta oli meilläkin se 20 ja vähän rapiat... Itsekin voisin kyseisistä toimenpiteistä kertoa enemmänkin ja vaikka kuvien kanssa, jos joku muukin on pähkäillyt samojen ongelmien kanssa... :D

sisävaloista muuten, on todella onnettomat kosketukset niissä, sähkö ei tahdo millään kulkea edes samassa metallinpalassa, omia kolvauksia kannattaa tehdä ja puhdistaa huolellisesti...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Nyt tuli tekemisen puutteessa puhdistettua ihan muuten vaan Ladan kaasutin. Olipa mukava tehdä jotain hyödyllistä!
Pakokaasussa on vain vähän sellainen haju että käy vähän rikkaalla. Seoksen ruuviin en koskenut. Tosin saatoin epähuomiossa sekoittaa kaksi
kohokammiossa olevaa suutinta keskenään! Joista vain toinen on korjausoppaan mukaan pääsuutin. Eikö niitä kuulu olla kaksi??
Korjausoppaan mukaan toinen suuttimista on kiihdytyspumpun suuttimen venttiili! Eli taitaapa olla kirjassa painovirhe?
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tulipa epähuomiossa laitettua suuttimet keskenään väärille paikoille! Korjausoppaassa oli virhe. Mutta nyt suuttimet ovat taasen oikeilla paikoillaan.
Ja kyllä tuntuu Lada puhdistetulla kaasarilla toimivan paljon paremmin.

Tähän topicciin sopii laittaa kertomuksia omista pikku fiksailuistaan!
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Putsasin tossa joutessani:

-Virranjakajan kannen ja hion ne kosketuspinnat teräsvillalla
-Uudet akun kengät parantelin, viilasin maalit pois kosketuspinnoista
-Putsasin kytkin-neste säiliön
-Parantelin sähköliitoksia mm puolan johdot, akulle menevät johdot.

Mukavahan kaikkea pientä on näpräillä, kohta on kiva putsailla kansi ja konehuonetta + lohkoa kun kansi lähtee irti ja koneistukseen, sitten kohdistellaan kanavat ja poistetaan valuvirheitä :)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Nopeusmittari meni tyhmäksi tossa pyhäajeluilla, pitää koettaa katella jotta mitä tapahtu, vaijeri irti mittarin takaa vaiko kenties poikki jostakin...

Tärkeämpiäkin juttuja olis, sytkäpuolella ongelmaa jonka takia käynti pätkii ja seokset heittelee, jospa tuon kunnostuksella virkoaisivat nekin vähät konit sieltä moottorin sisältä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään tein kans aikani kuluksi tuon puolanjohtojen puhdistelun ja kadotin kipunan hetkeksi kokonaan. Taisin tosin vain liiaksi (taas kerran) laittaa öljyä tuohon virranjakajan huopaan kun kärjet ui öljyssä. :lol: Ei pitäisi koskea sellaiseen joka ei ole rikki. :D
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mikään ei ole niin tuhoisaa kuin Tekemisen puutteessa tehdyt Fiksailut. :shock:

Nämä Romut tuppaavat olemaan sellaisia, että kun yhden pikkujutun räpellät, tulee eteen vähintään 2 pikkujuttua, jotka on pakko räpeltää.

Ja mihin tämä sitten johtaa? Loputtomaan Räpeltämiseen ja Rassaamiseen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Mikään ei ole niin tuhoisaa kuin Tekemisen puutteessa tehdyt Fiksailut.

Nämä Romut tuppaavat olemaan sellaisia, että kun yhden
pikkujutun räpellät, tulee eteen vähintään 2 pikkujuttua
jotka on pakko räpeltää.

No mutta syynä siihen että minun ei ole tarvinnut autoani jatkuvasti räpeltää on se että autoni ei ole romu!
Viimeksi muokannut lada.h.s, 13.2.2010 9:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:kun yhden pikkujutun räpellät, tulee eteen vähintään 2 pikkujuttua, jotka on pakko räpeltää.

Ja mihin tämä sitten johtaa? Loputtomaan Räpeltämiseen ja Rassaamiseen.
Ei niitä kaikkia tarvi kerralla korjata, tai ollenkaan, keskity vaan iloitsemaan ja ihailemaan sitä yhtä kohtaa jonka sait korjattua... :D
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
jta
Viestit: 4366
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja jta »

Sehän siinä vaan on että ei oikein luonto anna periksi olla korjaamatta ollenkaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Niinpä :) Se kaivelee mielessä jos tietää että jokin kohta vaatis pientä korjauta/viksausta.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Tulinpa tuossa ihan vain mielenkiinnosta tarkistaneeksi Ladani tulpat. No ne olivat aivan valkoiset! Täysin puhtaat ja karstattomat, pientä maitokahvin
väriä oli havaittavissa! Kyseiset tulpat vaihdoin joulun jälkeen koska aikaisemmat olivat jo aikansa eläneet. Olin totisesti yllättynyt en ole koskaan
nähnyt missään autossa yhtä puhtaita ja karstattomia tulppia! Polttoaineena olen käyttänyt vain 98 oktaania koska sillä auto käy
mielestäni paremmin. Tulos oli yllättävän hyvä koska autolla on ajettu VAIN piha-ajoa! Tosin kaasujalka on ollut melko raskas.
Tulpat olivat ennen puolanjohtojen kontaktien ja kaasuttimen puhdistusta paljon tummemat. Eli näillä on siis ollut selkeästi positiivista
vaikutusta autoni toimintaan.
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No mulla kestää hyvin säädetyllä Weberillä ja 98:lla uusien tulppien kevyt värjääntyminen liki 10 tkm ja nyt 20 tkm lähestyessä on jo jonkinverran väriä pinnassa.

Nykybensat palaa niin hyvin ja puhtaasti että palojäänteitä ei yksinkertaisesti juuri kerry . Eri asia sitten ryssänliemillä suhailessa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin