tyyppinumerot jakoon

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

tyyppinumerot jakoon

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Kattelkaapas taas autokauppoja tehdessä mitä koodia on kätkettynä tyyppikilpeen. Erityisesti uudemmissa, kuvan mukaisella kilvellä varustetuissa autoissa tekee mielenkiintoisia löytöjä.

Kiinnittäkää huomiota alareunaan iskettyihin koodeihin, niitä ei vanhemmissa autoissa ole, mutta uusissa sitäkin enemmän.

Kuva

kuvan kilvestä puuttuu "VERSION" -sanan jälkeen auton malli joka on siis sama kuin valmistenumeron 210990 sitten on variaatio koodi 20 ja varustelukoodi 110.

Uusimmissa Euro-3 normisissa Samara ja 110 Ladoissa taitaa aina olla varustelukoodina 130. Toi 110 on vientimallin perusvarustelu.

Vuoden mielenkiintoisin löytö oli -96 Lada 1700i:ssä VERSION 21073 40 142. Ensimmäistä ja viimeistä kertaa näin 142 varustelun joka viittaisi Sveitsiin, kaikissa muissa vastaavissa on ollut varustekoodi 138.

Lada 1700i Combi ja Lada Niva 1700i tyyppikilpien merkinnät on vielä näkemättä laittakaa koodia tulemaan!!!!
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

En tiedä auttaako, mutta -95 - -97 välille sijoittuva 1700i sedan digiplexin kaltaisella sytytyksellä:

edit: kotisivutilan siivoamisen vuoksi kuva poistettu
Viimeksi muokannut Teppo, 13.11.2003 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

kiitos

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kiitoksia Tepolle osallistumisesta.

Onko 1700i:ssä muunkin kaltaisia sytytyksiä?

Tosta kilvestä käy ilmi se että voi lukea myös "TYPE" joissakin vanhemmissa lukee myös "VARIANT"

Tossa hyvä esimerkki 1300 kg:n perävaunu painosta 2760 kg - 1460 kg = 1300 kg.

toi 210730-40 138 on toi vakio mikä yleensä on 1700i:ssä

T kirjain valmistenumerossa kertoo auton olevan 1996 mallia eli valmistettu 1.7.1995-30.6.1996
Gabo

Lada 1200L tyyppikilpi x 2

Viesti Kirjoittaja Gabo »

Kuva

Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jees

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

siis -86 ja -87 mallin 1200 L:ssä on määritelty 1240 kg perävaunupaino?
Tällaisissa vanhemmissa tyyppikilvissä on ikävää kun varustelutunnuksia ei ole näkyvissä. Suomi 1200 L:ssä on kuitenkin eri varusteita kuin Venäläisessä vastaavassa. Ainakin takalasinlämmitin tulee mieleen.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Sekä maahantuojan jälkiasentama hätävilkku. Tosin edellisestä nappiksestani se puuttui kokonaan, mutta nykyisestä löytyy.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Ladaperhe
Viestit: 145
Liittynyt: 26.9.2003 10:37
Paikkakunta: Turku, Åbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ladaperhe »

Mahtoiko venäläisessä versiossa olla ajovalojen pyyhkimiä? Muistelen niiden olleen suomalainen erikoisuus muissakin autoissa.
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
Kuva
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ne olivat vielä muutama vuosi sitten pakolliset Suomessa. Samoin kuin takalasinlämmitin ja oikean puoleinen sivupeili. Kaikki vapautuivat pakon alta muutamia vuosia sitten, mutta lyhdyn pesureista ja takalasinlämmäristä saa verohelpotuksia autoveroa määrittäessä.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo ei ole venäjän versiossa hätävilkkua eikä lampunpesijöitä. En vain maininnut niitä siksi, että ainakin hätävilkku suomessa asennettuna ei vaikkuta tehtaalla kilpeen lyötävään tyyppikoodiin.
Esim. jos maahantuoja tekisi Turbo-Lada 1700i:n jossa on erikoisverhoilut ja alustasarjat, on silti tyyppikilvessä 21073-40-138.

Lampun pesimistä en ole täysin varma oliko ne L-mallissa venäjällä vai suomessa asennettuja. Mutta esimerkiksi 110:ssä, kun vakio 16v sedan oli suomessa Euro-2 päästöisenä tyyppiä 21103-00-110, niin venäjällä tehtiin vientiävarten myös versiota 21103-00-118 jossa on Euro-2 moottori ja lampunpesimet. Samoin kuin varustelukoodilla 116 joka tarkoittaa kuljettajan turvatyynyä. Suomessa on saanut vain perusvarusteltuja vientimalleja.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Samara sedanin koodit...

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Moro jussi,

Tässä nyt sen samaran mistä oli puhetta tyyppinumerot:

210990 20 138

Nyt alko oleen viimeset hetket kun se isän omistuksessa oli mahdollista tarkastaa kun se meni kaupaksi.

Tilalle löytyi 1700i, laitan siitäkin koodit kun kerkeen.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kiitoksia!

näyttää siltä että Samara Sedan ruiskumalleissa on 138 ja 130 varusteluun kuulunut korkea kojelauta. 141 varustelu (eli suomi varustelu) on matalalla kojelaudalla.

141 ja 138 on Euro-2 moottorilla ja 130 Euro-3

3 ja 5-ovisissa malleissa on kai 138 varusteluunkin kuulunut aina matala kojelauta ja vasta 130 versioissa korkea?
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Jos nyt sattuu kiinnostamaan...

Viesti Kirjoittaja AI »

Tässä tyyppikilpi mun -71 Ladasta. Hiukan on ajan hammas päässyt nakertamaan.

http://koti.mbnet.fi/lada1971/kuvat_ifo ... 11_052.jpg
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jee jee

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Vähän numerotietoutta osistakin!!!

Nyt on nähty Ladan perämurikka josta lötyy numero 2101-2402015-10 joka siis meinaa kuoren valua. Valu on kaikissa takavetoisen vetopyörästöissä sama 11/1972 alkaen. Ensimmäisissä oli mallia 2101-2402015.

Kyseisestä perästä löytyi myös valkoisella maalattu (epäselvä) numero, joka luultavammin oli 6. Elikkä se meinaa perän olevan 3,9. Elikkä tällainen merkintä siis löytyy. Aiemmin näkemästäni oli varmaan kulunut kokonaan pois.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

lisää

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ohessa uusi tyyppikilpi analysoitavaksi, jonka sain sähköpostilla:

Kuva

Tämä on 70-luvun mallinen tyyppikilpi, jossa ei siis vielä ole XTA alkuista VIN-koodia käytössä lue lisää VIN-koodista kilvessä on auton tyyppi 2101 (=Lada 1200) ja valmistenumero joka on kyseisen mallin järjestysnumero, engine 2101 (=1200 moottori) no for spare eli varaosanumero joka kertoo tuotantolinjalta valmistuneen auton järjestysnumeron.

erikoisempia seikkoja on year 1980 (=vuosi 1980) tarkoittaako se auton vuosimallia vai valmistusvuotta. Uuden VIN-koodijärjestelmän mukaan koodi A valmistenumerossa tarkoittaisi vuosimallia 1980 (valmistettu 1.7.79-30.6.80 välisenä aikana) jos auto yleensäkin on valmistettu vuonna 1980 tai on sen vuoden mallia, ihmetyttää miksi autossa ei ole uuden mallista tyyppikilpeä? uuden kilven mukaan auton valmistenumero olisi XTA210100A3510064.

variant ruutu on myöskin avoin? 1980 mallisessa 1200 Ladassa on varmastikin puujäljitelmällä paneeloitu kojelauta mustataustaisella mittaristolla? Tämä 21011 mallinen kojelauta tekee mallista -02 variantin (ainakin venäjällä, yhdessä 1978 mallisessa Suomiautossa olen nähnyt merkinnän). Johtuisikohan auton vientivarustelusta. EU-tyyppikilpisissä on selvästi ilmoitettu malli, variaatio ja varustelu (kuten 21083-20-138, josta voi lukea Samara 1,5 3-ov, ruiskumoottori, varustelu 138). tämän aiheen 1200 voisi olla venäjällä 2101-02-010 (eli 1200, 21011 kojelaudalla, SNTL varustelu) ja suomessa 2101-00-141 (eli 1200, suomenvarustelu joka sisältää siis 21011 kojelaudan yms.) jos ilmoitetaan yhtä tarkkaan. Suomessahan kaikki 110 mallitkin ovat -00 variaatioita vaikka vastaava varustelu edellyttäisi venäläisessä autossa -01 tai peräti -02 arvoon.

noitten sarjanumeroiden tulkintaan tarvitsisi tehtaan apua jolloin niistä pystyisi selvittämään tarkan valmistus ajankohdan.
ripe

Edellisestä tyyppikilvestä

Viesti Kirjoittaja ripe »

Kiitokset edellisen kilven analysoinnista!

Arvelit aivan oikein, että autossa on se "mahongilla" koristeltu kojelauta. Muutenkin sisustus: penkit, ratti, takalasinlämmitin ovat 1300 mallin tyyppiä. Runko taas täysin sitä ensimmäistä 1200 mallia: kromipuskurit pystykävyillä, keulan ilmanottoreikien puuttuminen jne.

Ratti muuten eroaa niistä 1200L mallin autoista mitä minä olen nähnyt: ratissa kromikoristelua ja kirjoitus BA3 (3 väärinpäin) tms.

Se, mikä jää edelleen arvoitukseksi on valmistevuosi, jääkö se 70-luvun puolelle? Käyttöönottovuosi on 1980. Mahdollista museorekisteröintiä ajatellen onkohan sillä merkitystä?

- ripe -
Vastaa Viestiin