E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja manni »

Huomannut, että mediassa on ollut juttua muutaman päivän ajan E10-polttoaineesta. Kuitenkin mainitaan, ettei sovi yhdellekään Lada-mallille. Oletteko päässeet kokeilemaan Ladojanne tuollaisella polttoaineseoksella? Onko tuohon sopimattomuuteen joku rakenteellinen syy? Mitä muita ajatuksia tämä teissä herättää?

Olen lähinnä huolissani siitä, että jatkossa voin joutua tankkaamaan kalliimpaa polttonestettä, jos pitää 98-oktaaniseen vähäetanolisempaan siirtyä.

http://www.e10bensiini.fi/
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... _autoihin/

edit: Otsikko muutettu kuvaavammaksi
Viimeksi muokannut manni, 2.9.2010 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1513
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Lada oli muuten ainoa merkki mihin E10 bensa ei käynyt.
Kuva

Avatar
pressa
Viestit: 9184
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja pressa »


Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ymmärtääkseni E10:llä ei ole mitään vaikutusta moottorin komponentteihin, kuten mäntiin, sylintereihin, kansiin, venttiileihin tms.

Alumiini on käytännössä aina oman oksidikerroksensa suojaama, joten E10 ei vaikuttane siihen mitään.

Värimetalleihin, kuten kupariin, E10:n vaikutus lienee mitätön. Teräs kestää E10:tä hyvin.

Tyypilliset elastomeerit, kumit ja muovit, kestävät etanolia ja sen johdannaisia melko hyvin. En usko että E10:n ja nykyisin käytettävän E5:n välillä on mitään eroa.

Suurin vaikutus E10:llä saattaisi olla lujitemuoveihin (kuten ns. lasikuitu), mutta näitä komponentteja ei Ladoissa tietääkseni ole.

***

Ladan käyttämät polttoainejärjestelmän komponentit ovat tyypillisesti Bosch'in valmistamia, enkä näe niissä alkoholin kestävyyden suhteen mitään eroa muiden automerkkien Bosch-komponentteihin.

***

Etanolin suurin vaikutus saattaa olla siinä, että se liuottaa itseensä vettä, absorboi vettä myös ilmankosteudesta. Suuri polttoaineen vesipitoisuus saattaa aiheuttaa käynti- ja korroosio-ongelmia, mutta pidän tätäkin enemmänkin teoreettisena mahdollisuutena.

Vesikysymyskin riippuu siitä, lisätäänkö etanoli bensiiniin "raakana" vaiko jatkojalostettuna.

Alko myy E38:aa jo nyt - muovipulloissa! -terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Korjaan aiemman muistivirheen: etanolin viskositeetti ei ole alempi kuin bensiinin, vaan päinvastoin.

Dynaamiset viskositeetit/Pa*s (+20 °C)

etanoli noin 1,2

bensiini noin 0,65

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kokemuksia Ranskasta: http://www.super-ethanol.fr/forumE85/vi ... f=7&t=1913

Lyhyesti suomeksi:

Niva m/2003, Euro 3, Bosch MP7.0-ohjain

Ajettu kaksi vuotta 50/50 seoksella E85/S95 (siis käytännössä "E45") ja viimeiset kaksi kuukautta pelkällä E85:llä.

Toimii ongelmitta. Bensiinimäärän pitkäaikaissyöttokorjaus (fuel trim long term) 25 %, mikä sytyttää vikavalon (vikakoodi P0171, bensiinisyöttö laiha, valon syttymisen rajana pitkäaikaiskorjaus 22,5 %). Kylmäkäynnistyksen jälkeen tarvitsee noin minuutin lämmityskäytön (ilmeisesti E85:llä, asia ei ilmene tekstistä, SvS). Muutoin veto ja käynti ongelmattomia.

Kaveri aikoo epäröimättä jatkaa pelkällä E85:llä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Eikös kaasutinmoottorit pidä viedä dynoon ja säätää uudelleen tälle bensalle? Siis mikäli tätä aikoo kaasutinmoottoreissa käyttää.
Lada 1200L 1986
Lada 1300S 1979
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 250D 1992
Mercedes-Benz 300D 1990

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

lada.h.s kirjoitti:Eikös kaasutinmoottorit pidä viedä dynoon ja säätää uudelleen tälle bensalle? Siis mikäli tätä aikoo kaasutinmoottoreissa käyttää.
Terve!

Noin kylmiltään veikkaisin, että ei tarvitse tehdä mitään, jos ei nyt jostain poikkeuksellisen viritetystä tms. moottorista ole kyse.

Nykyinen 95 on käytännössä E5:ttä, ero E10:een on pieni, ja bensiinin jalostusvaiheessa voitaneen etanolilisäys kompensoida niin, että mitään eroa tuskin huomaa.

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 15.6.2010 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Eri kumilaatujen etanolinsietävyydestä ym. on tietoja täällä http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf (Ruotsiksi, mutta taulukot ovat aika selkeitä vaatimattomallakin kielitaidolla.)

Noin lyhyesti: kaikki autokäytössä olevat kumilaadut, jotka kestävät bensiiniä, kestävät myös etanolia.

gummislang och -stövlar -hälsningar

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
mush
Viestit: 1967
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja mush »

Tästä keskustelusta rohkaistuneena farkkuun tankattu tänään 50/50 RE85 ja E95. Ajetaan nyt tämä tankillinen alkuun ja ihmetellään. Tähän mennessä 40km ajettu, eikä mitään ihmeellistä raportoitavaa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

mush kirjoitti:Tästä keskustelusta rohkaistuneena farkkuun tankattu tänään 50/50 RE85 ja E95. Ajetaan nyt tämä tankillinen alkuun ja ihmetellään. Tähän mennessä 40km ajettu, eikä mitään ihmeellistä raportoitavaa.
Terve!

Toivottavasti ongelmaton meno jatkuu!

Jos Sinulla on mahdollisuus lukea moottorinohjausyksiköstä, mikä on polttoaineen syötön korjauskerroin (fuel trim long term, fuel trin short term) kertomassasi seoskäytössä, olisi se mukava saada tietoon.

Hienoista olisi jos vielä samassa olis tieto jäähdytinnesteen ja imuilman lämpötilasta. (En ole varma onko autossasi imuilman lt-anturi.)

Itse en ole vielä saanut aikaiseksi E85/95E-koetta, mutta eiköhän tässä ajan myötä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
mush
Viestit: 1967
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja mush »

Terve,

Ajettu 220km, ja pelaa vieläkin kuin se kuuluisa julkisen kulkuvälineen saniteettitila. Hienoinen tehonlasku on aistittavissa, sen huomaa selvimmin moottoritiellä kiihdyttäessä, mutta käytännössä ero on mitätön.

Valitettavasti minulla ei ole (vielä) mahdollisuutta päästä käsiksi diagnostiikkaan, tarkoitus on kyllä ollut hommata laitteet, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.

Jos joltakulta löytyy mielenkiintoa ja laitteet tässä pk-seudulla voin kyllä ilmestyä autoineni paikalle, koska asia kiinnostaa minuakin. Autohan on Euro-2 ja siinä on vielä vanhanmallinen suorakaiteen mallinen diagnostiikkapistoke.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06

Avatar
mush
Viestit: 1967
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja mush »

Tänään tankattu uusi coctail tankkiin. Tankki olikin täydempi kuin luulin, joten meni vähän reilummin etanolia - 22l RE85 ja 12l E95. Tuon sotkun litrahinnaksi jää 1.15eur.

Tuolla uudella seoksella ajettu nyt viitisenkymmentä kilometriä. Kerran ei jäänyt ensimmäisestä startista käyntiin kaupan parkkihallissa, toisella yrittämällä lähti normaalisti. Muuten on pelannut normaalisti.

Edellisen tankillisen kulutus noin 7.3l/100km, mutta nyt on tullut suurimmaksi osaksi nurkka-ajoa, joten paha mennä sanomaan paljon kulutus on noussut, jos ollenkaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ensimmäiset 100 km ajettu E40:llä (puolet E85:ttä ja puolet 95E-bensiiniä). Käynnistyvyydessä, ajettavuudessa tms. ei huomaa mitään eroa bensiinikäyttöön. Varsinaisia kylmäkäynnistyksiä ei näillä helteillä ole tietenkään voinut kokeilla. Aamuisessa käynnistyksessä oli sekä jäähdytysnesteen että imuilman lämpötila noin 25 ºC.

Polttoaineen syötön pitkäaikaiskorjaus (fuel trim long term) on muuttunut -4 %:sta +2 %:iin, mikä on yllättävän vähän, saas nähdä muuttuuko vielä lisää, kunhan ajomatkaa kertyy.

(Korjauksen normaali vaihteluväli on +/- 20 %, vikakoodi syntyy korjauksen ylittäessä 22,5 %)

Auto on Lada 21113, siis 110-sarjalainen, 16-venttiilinen, 1,5-litrainen, Bosch MP7.0-ohjain, Euro3-pakokaasunormi, yli 150 Mm ajettu.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
mush
Viestit: 1967
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja mush »

Täällä takana n. 1300km, eikä valittamista täälläkään. Kerran tankattu pelkkää E95:ttä kun ei ollut RE85:ttä lähettyvillä, mutta seuraavana päivänä lisätty taas puuttuva etanoliosuus.

Hienon hieno ero huomattavissa ainakin 8-venttiilisessa, pieni terävyys puuttuu tehoista kun tankissa on myös etanolia, mutta käytännön merkitystä tälläkään ei ole - juuri ja juuri huomattavissa oleva ero.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06

Vastaa Viestiin