E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

RTJN65, saatko helposti selville, mikä vikakoodi on järjestelmän muistissa? Kiinnostaisi tietää, onko sillä mahdollisesti yhteyttä tähän E65-polttoaineeseen.

***

"Tarran" saa Google-kuvahaulla. Tulostus paperille, kirkaslakkaa toiselle ja liimasprayta toiselle puolelle. ;)

Taitaa olla GM:n käyttämä tunnus, keltainen on yhdysvaltalainen bioetanolitunnusväri, mikä lienee peräisin maissista (josta yhdysvaltalainen bioetanoli suurimmaksi osaksi tehdään).

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve vielä!

Etanolipolttoaineen valmistus ja hinnoittelu sekä mahdollinen hintatuki ovatkin monimutkaisia asioita.

Jos etanolia kyetään tekemään järkevin kustannuksin ns. jätteestä (elintarviketeollisuusjäte, kierrätykseen kelpaamaton kartonki, jätemuovi, biojäte yms.) ollaan ilmastollisesti ja muutoinkin yleisesti hyväksyttävällä pohjalla. Kyseiset raaka-aineet menisivät muutoin kaatopaikalle tai viemäriin ja tuottaisivat osin metaania, joka on ns. kasvihuonekaasuista pahimpia.

Eettisesti hyväksyttävää lienee myös etanolituotanto selluloosasta.

Viljelykasvien käyttö etanolituotantoon on sitten jo enemmänkin keskustelua synnyttävää. Mutta toisaalta on otettava huomioon myös peltopinta-alan lisääminen/vähentäminen, maatalouden tukeminen, omavaraisuuskysymykset, öljyriippuvuus jne. Autoilun ympäristömaineen parantaminen ei sekään liene merkityksetöntä.

Joudutaan helposti sellaiseen viidakkoon, että ns. asiantuntijatkin ovat hankaluuksissa, meistä tavallisista autonkäyttäjistä puhumattakaan.

Itse olen rajannut kysymyksenasettelun periaatteessa kahteen kysymykseen: Mistä polttoaineesta energia tulee tankkiin edullisimmin? Toimiiko kyseinen polttoaine moottorissa riittävän hyvin?

Luonnollisesti tässä etanolibensiiniasiassa on kohdallani myös teknistä uteliaisuutta. Täysin vaikuttamatta ei ole sekään että alkoholipolttoaineisiin liittyy huomattava määrä taikauskoa, jota saa lukea myös ns. johtavista tekniikan alan lehdistä.

C2H5OH-terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Nyt on ajettu 320 km pelkällä RE80 aineella maantieajoa (60-100 km/h) ja moottoritiellä (mittarin mukaan 70km noin 130 km/h ja 70 km 140-150km/h jolloin todellinen nopeus noin 10-15 km vähempi).

Alkoholia ja siinä sivussa hiukka bensaa on palanut mutta ei vielä olla menossa punarajalle. Siis noin 8-9 litraa on menovettä tankissa. Kulutus olisi siis noin 8,5 l/100. Ja tämä siis todella vauhdikkaalla ajolla jolloin Bensalla kulutus olisi myös siinä 7-7,5 litran hujakoilla.

Sdelano v SSSR luettua vikakoodit (loistavaa diagnosisointia, SUURET KIITOKSET :D ) on loppupäätelmä että korjaus on kyllä kohdallaan eli max25% mutta seos käy täyskaasu kiihdytyksessä / vedossa liian laihalla ilmeisesti. Kaipa bensan paineella on tekoa tuon seoksen laatuun jota epäilemme syyksi tuohon yläkierrosten puutumisen ja seoksen laihuuteen.

Stratti on entistäkin pitempi kylmänä (noin 4-6 sek) ja kun jää käyntiin niin enimmäinen 1 sek on varsin horjuvaa kunnes rikastus toimii ja tyhjäkäynti nousee tuonne 1200 rpm paikkeille.

Mutta muuta huonoa puolta en osaa RE85 polttoaineesta löytää sitä Lada 110 16V mallissa käytettäessä. Ja kyseessä siis 100% STD Lada ilman mitään muutoksia.
Lada rules
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

RTJN65:n autossa oli kaksi vikakoodia, jotka molemmat johtunevat samasta syystä, laihasta seoksesta:

P0137, jälkimmäisen happitunnistimen alhainen signaalijännite. Vikakoodi syntyy, jos tunnistimen jännite on tietyissä oloissa alle 394 mV yli 30 sekunnin ajan.

P0171, polttoaineseos liian laiha. Koodi syntyy, jos polttoaineen syötön korjauskertoimet ylittävät asetetun raja-arvon.

Koeajossa RTJN65:n auto ei antanut täyskaasurikastusta noin 2000...2500 r/min yläpuolella. Itse asiassa seos meni niin ykköshappitunnistimen jännitteen kuin ajotuntuman perusteella selvästi laihaksi.

Syy saattaa olla RTJN65:n mainitsemassa polttoaineen paineessa, mutta se jäi kuitenkin tässä vaiheessa selvittämättä.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

Suuremmat suuttimet varmaan auttaisivat? Ainakin minun 110:ssä on Siemens Deka suuttimet, jotka vaikuttavat melko yleisiltä. Minulla on yksi VW:n 2-litraisen imusarja suuttimineen tuossa irti ja senkin suuttimet näyttävät silmämääräisesti samantyyppisiltä kuin Ladan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tuotoltaan 10...15 % suuremmat suuttimet saattaisivat olla sopivat; niillä moottori luultavasti toimisi kaikilla etanoli-bensiinisuhteilla.

Tosin RTJN65:n autosta kannattanee ensimmäiseksi mitata polttoaineen paine, sillä minun samanlaisella moottorilla varustettu autoni toimii E85:lläkin tehonpuutteitta.

Vaihtoehtona suuttimien vaihdolle voisi olla polttoainepaineen nosto vakiosta 300 kPa:sta noin 400 kPa:iin. Lisäetuna saattaisi olla myös parempi käynnistyvyys (hienojakoisempi polttoainesuihku, käsitykseni mukaan jotkut "oikeat" flexifuel-autot nostavat käynnistettäessä painetta normaalitason yli).

Lada on käyttänyt Siemensin, Boschin ja GM:n suuttimia, jotka lienevät ainakin 1,5 litran moottoreissa vaihtokelpoisia jopa siten, että eri sylintereihin voi asentaa eri valmistajan suuttimet.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

RE 80 seoksella (jota oli noin 30litraa) ajeltiin siis 360km. Eikä vielä polttoaineen merkkivalo syttynyt. Ja kyseessä oli 160km sisältävä raskas moottoritie osuus mukana.

Nyt tankattiin täyteen RE85 (jota meni 34 litraa) ja ajeltu tänään jo 210km tuollaista 60-80-100km/h maantieajoa. Huomiseen mennessä tulee vielä 50-60km samaa lisää ja sitten tankataan uudelleen. Siten saamme tarkan kulutuksen selville.

Tänä aamuna oli +8 astetta ja selviä käynnistysvaikeuksia. Tarkoitus on tuosta toisesta ratapelistä napata tuo toinen polttoaineen paineen säädin ja kokeilla sillä miten homma pelittää.

Jatkoa varten kaiketi tuollainen vastus tuonne lämpötila anturiin on hankittava.

Hinta siis edelleen alle 1Eur/litra!!!.
Lada rules
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Ajoa tuli siis 283km ja tankkiin meni 21,8 litraa. Kulutus siis 7,7l/100km.

Kun verrataan normaaliiin 6,5 kulutukseen samassa ajossa niin säästöä on 1,4 eur/100km.
Ja kun vuotuinen ajosuorite on 25000km niin kokonais säästö vuodessa olisi 350 Eur.

Tämän lisäksi on huomioitava: 1. Polttoaineesta maksettu raha jää 85% Suomeen (loppu bensa osuus on tuontitavaraa). 2. Lisäksi ollaan saatu työllistettyä muutama henkilö pariin tislauslaitokseen ja sekä pari rasvanäppi kuormuri kuskia ajamaan ensin kertaalleen tislattu aine väkevöittämis laitokselle ja siitä taasen jakelupisteille. 3. Teollisuuden ja leipomoiden jäte hyötykäytetään. 4. Tislauksesta tullut jäte hyötykäytetään rehuna. 5. Metaanipäästöt kaatopaikoilla jäävät 0% tuon jätteen osalta. 6. Vapautetaan luonnon omia co2 kaasuja ympäristöön. 7. Jätteen käyttämisessä tullut hiilidioksiidi otetaan talteen ja käytetään virvoitusjuomateollisuudessa.

Huonot puolet: Kylmäkäynnistys on edelleen heikko.
Lada rules
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

Euro-2 ei näköjään sitten pidä liian runsaasta etanolipitoisuudesta. Vajaa 30l meni tänään RE85:ta tankkiin ja ensimmäisissä liikennevaloissa parisataa metriä aseman jälkeen syttyi CE-valo. Vikakoodejahan minä en sieltä tähän hätään saa ulos koska auto ei suostu juttelemaan laitteistoni kanssa. Täytyy ottaa näyte tankista ja tehdä pitoisuustesti uudestaan. Seurataan tilannetta ja lisätään vähän bensaa kun tankki tuosta tyhjenee.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

mush kirjoitti:Euro-2 ei näköjään sitten pidä liian runsaasta etanolipitoisuudesta. Vajaa 30l meni tänään RE85:ta tankkiin ja ensimmäisissä liikennevaloissa parisataa metriä aseman jälkeen syttyi CE-valo. Vikakoodejahan minä en sieltä tähän hätään saa ulos koska auto ei suostu juttelemaan laitteistoni kanssa. Täytyy ottaa näyte tankista ja tehdä pitoisuustesti uudestaan. Seurataan tilannetta ja lisätään vähän bensaa kun tankki tuosta tyhjenee.

Mutta kuinka muuten auton käyttäytyminen, oletko huomannut muutosta siirtymisessä "alkoholiin"...???
Lada rules
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

Muuten ei valittamista alkoholisti-Ladasta näin 2kk:n ja useamman tankillisen kokemuksella. Pientä puutumista on ollut aistittavissa varsinkin moottoritienopeuksissa ja reilummissa kiihdytyksissä, mutta ei mitään sellaista josta olisi oikeasti haittaa.

Kylmäkäynnistykset olleet aika helppoja näillä keleillä, yleensä ensimmäisellä kaasun polkaisulla pientä kakomista, toisella pääsee jo normaalisti liikkeelle. Tosin ne kylmimmät kuun vaihteen viileät kelit olin reissussa, joten silloin ei kokemusta kertynyt.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Nyt on taas ajettu 435 km RE85 menovedellä. Tuosta 195 km oli moottoritiellä vauhdilla 130-135km/h ja loput maantiellä 60-80-100 km/h. Mitään säästelyä ei siis ole kyseessä vaan normaalia ajoa. RE85 ainetta meni 35.96 litraa.

Kulutus oli siis 8,27 l/100km. Hinta 0.998 eur/ litra. Kustannus siis 35,90 eur.

Jos tuo matka olisi ajettu bensalla niin kustannus olisi 6,9 l/100 ja 1.389 eur/litra = 41,70 eur.

Loppupäätelmä: RE85 ajaminen kannattaa siis.
Lada rules
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

Täällä CE valo vaimennettu tankkaamalla 10l bensaa. Tankkauksen jälkeen kun kävin kaupassa, valo vielä paloi. Ajoin vielä n. 7km kotiin, sammutin auton ja käynnistin uudelleen ja valo oli poissa.

Ennen bensatankkausta tyhjäkäynti oli hieman ontuvaa, aina välillä kierrokset tipahti hieman. Muuten auto pelasi normaalisti ja pirteästi. Pitää vielä tutkia kaasuläpän asentoanturin liitosta tarkemmin, sen heiluttelu tuntui vaikuttavan tyhjäkäyntiin. En kuitenkaan usko sen olleen varsinainen ongelma, sen verran tarkkaan tuo valo tankkauksia seurasi.

EDIT: Mielenkiintoista, näytteen mukaan etanolipitoisuus oli vain 48%, mites se nyt noin suuttui?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

Kerran syttyi CE vieläkin, eli vika ei ollut polttoaineessa, paljon tuhdimmallakin seoksella on ajettu. Vaihdoin kaasuläpän asentoanturin ja valo katosi sen mukana.

Mielenkiintoiseksi asian tekee tuo vian tuleminen ja meneminen tankkausten yhteydessä. Joka tapauksessa nyt näyttää toimivan - eikun lisää etanolia tankkiin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Oli tuo 110 tyttärellä lainassa joten se muuttui takaisin Bensavetoiseski.

Sitten tein uuden tankkauksen (tottakai tytär palutti auton tankki tyhjänä ja tankin kuva palaen) ja tankattiin (3 eri kertaa) 20Eur + 10Eur eli 20 litraa RE85 ja 7,2 95E bensaa. Eli siis nyky sotkulla jotain RE65.

Huomiot: Vikavalo ei syty, vastaa kaasuun lähse normaalisti (pieni tehon puute yli 3500 kierroksen mutta loppuu kun menee yli 4800 kierroksen). Kylmäkäynnistys lähes OK.
Lada rules
Vastaa Viestiin