Sivu 1/30

E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Lähetetty: 26.5.2010 20:25
Kirjoittaja manni
Huomannut, että mediassa on ollut juttua muutaman päivän ajan E10-polttoaineesta. Kuitenkin mainitaan, ettei sovi yhdellekään Lada-mallille. Oletteko päässeet kokeilemaan Ladojanne tuollaisella polttoaineseoksella? Onko tuohon sopimattomuuteen joku rakenteellinen syy? Mitä muita ajatuksia tämä teissä herättää?

Olen lähinnä huolissani siitä, että jatkossa voin joutua tankkaamaan kalliimpaa polttonestettä, jos pitää 98-oktaaniseen vähäetanolisempaan siirtyä.

http://www.e10bensiini.fi/
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin ... _autoihin/

edit: Otsikko muutettu kuvaavammaksi

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 26.5.2010 21:23
Kirjoittaja Flaiman
Lada oli muuten ainoa merkki mihin E10 bensa ei käynyt.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 26.5.2010 21:52
Kirjoittaja pressa

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 14.6.2010 13:35
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Ymmärtääkseni E10:llä ei ole mitään vaikutusta moottorin komponentteihin, kuten mäntiin, sylintereihin, kansiin, venttiileihin tms.

Alumiini on käytännössä aina oman oksidikerroksensa suojaama, joten E10 ei vaikuttane siihen mitään.

Värimetalleihin, kuten kupariin, E10:n vaikutus lienee mitätön. Teräs kestää E10:tä hyvin.

Tyypilliset elastomeerit, kumit ja muovit, kestävät etanolia ja sen johdannaisia melko hyvin. En usko että E10:n ja nykyisin käytettävän E5:n välillä on mitään eroa.

Suurin vaikutus E10:llä saattaisi olla lujitemuoveihin (kuten ns. lasikuitu), mutta näitä komponentteja ei Ladoissa tietääkseni ole.

***

Ladan käyttämät polttoainejärjestelmän komponentit ovat tyypillisesti Bosch'in valmistamia, enkä näe niissä alkoholin kestävyyden suhteen mitään eroa muiden automerkkien Bosch-komponentteihin.

***

Etanolin suurin vaikutus saattaa olla siinä, että se liuottaa itseensä vettä, absorboi vettä myös ilmankosteudesta. Suuri polttoaineen vesipitoisuus saattaa aiheuttaa käynti- ja korroosio-ongelmia, mutta pidän tätäkin enemmänkin teoreettisena mahdollisuutena.

Vesikysymyskin riippuu siitä, lisätäänkö etanoli bensiiniin "raakana" vaiko jatkojalostettuna.

Alko myy E38:aa jo nyt - muovipulloissa! -terveisin

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 14.6.2010 17:10
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Korjaan aiemman muistivirheen: etanolin viskositeetti ei ole alempi kuin bensiinin, vaan päinvastoin.

Dynaamiset viskositeetit/Pa*s (+20 °C)

etanoli noin 1,2

bensiini noin 0,65

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 14.6.2010 22:11
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Kokemuksia Ranskasta: http://www.super-ethanol.fr/forumE85/vi ... f=7&t=1913

Lyhyesti suomeksi:

Niva m/2003, Euro 3, Bosch MP7.0-ohjain

Ajettu kaksi vuotta 50/50 seoksella E85/S95 (siis käytännössä "E45") ja viimeiset kaksi kuukautta pelkällä E85:llä.

Toimii ongelmitta. Bensiinimäärän pitkäaikaissyöttokorjaus (fuel trim long term) 25 %, mikä sytyttää vikavalon (vikakoodi P0171, bensiinisyöttö laiha, valon syttymisen rajana pitkäaikaiskorjaus 22,5 %). Kylmäkäynnistyksen jälkeen tarvitsee noin minuutin lämmityskäytön (ilmeisesti E85:llä, asia ei ilmene tekstistä, SvS). Muutoin veto ja käynti ongelmattomia.

Kaveri aikoo epäröimättä jatkaa pelkällä E85:llä.

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 15.6.2010 7:34
Kirjoittaja lada.h.s
Eikös kaasutinmoottorit pidä viedä dynoon ja säätää uudelleen tälle bensalle? Siis mikäli tätä aikoo kaasutinmoottoreissa käyttää.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 15.6.2010 9:11
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
lada.h.s kirjoitti:Eikös kaasutinmoottorit pidä viedä dynoon ja säätää uudelleen tälle bensalle? Siis mikäli tätä aikoo kaasutinmoottoreissa käyttää.
Terve!

Noin kylmiltään veikkaisin, että ei tarvitse tehdä mitään, jos ei nyt jostain poikkeuksellisen viritetystä tms. moottorista ole kyse.

Nykyinen 95 on käytännössä E5:ttä, ero E10:een on pieni, ja bensiinin jalostusvaiheessa voitaneen etanolilisäys kompensoida niin, että mitään eroa tuskin huomaa.

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 17.6.2010 11:27
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Eri kumilaatujen etanolinsietävyydestä ym. on tietoja täällä http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf (Ruotsiksi, mutta taulukot ovat aika selkeitä vaatimattomallakin kielitaidolla.)

Noin lyhyesti: kaikki autokäytössä olevat kumilaadut, jotka kestävät bensiiniä, kestävät myös etanolia.

gummislang och -stövlar -hälsningar

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 14.7.2010 21:19
Kirjoittaja mush
Tästä keskustelusta rohkaistuneena farkkuun tankattu tänään 50/50 RE85 ja E95. Ajetaan nyt tämä tankillinen alkuun ja ihmetellään. Tähän mennessä 40km ajettu, eikä mitään ihmeellistä raportoitavaa.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 18.7.2010 16:11
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
mush kirjoitti:Tästä keskustelusta rohkaistuneena farkkuun tankattu tänään 50/50 RE85 ja E95. Ajetaan nyt tämä tankillinen alkuun ja ihmetellään. Tähän mennessä 40km ajettu, eikä mitään ihmeellistä raportoitavaa.
Terve!

Toivottavasti ongelmaton meno jatkuu!

Jos Sinulla on mahdollisuus lukea moottorinohjausyksiköstä, mikä on polttoaineen syötön korjauskerroin (fuel trim long term, fuel trin short term) kertomassasi seoskäytössä, olisi se mukava saada tietoon.

Hienoista olisi jos vielä samassa olis tieto jäähdytinnesteen ja imuilman lämpötilasta. (En ole varma onko autossasi imuilman lt-anturi.)

Itse en ole vielä saanut aikaiseksi E85/95E-koetta, mutta eiköhän tässä ajan myötä.

menestystä

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 18.7.2010 17:16
Kirjoittaja mush
Terve,

Ajettu 220km, ja pelaa vieläkin kuin se kuuluisa julkisen kulkuvälineen saniteettitila. Hienoinen tehonlasku on aistittavissa, sen huomaa selvimmin moottoritiellä kiihdyttäessä, mutta käytännössä ero on mitätön.

Valitettavasti minulla ei ole (vielä) mahdollisuutta päästä käsiksi diagnostiikkaan, tarkoitus on kyllä ollut hommata laitteet, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.

Jos joltakulta löytyy mielenkiintoa ja laitteet tässä pk-seudulla voin kyllä ilmestyä autoineni paikalle, koska asia kiinnostaa minuakin. Autohan on Euro-2 ja siinä on vielä vanhanmallinen suorakaiteen mallinen diagnostiikkapistoke.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 24.7.2010 19:56
Kirjoittaja mush
Tänään tankattu uusi coctail tankkiin. Tankki olikin täydempi kuin luulin, joten meni vähän reilummin etanolia - 22l RE85 ja 12l E95. Tuon sotkun litrahinnaksi jää 1.15eur.

Tuolla uudella seoksella ajettu nyt viitisenkymmentä kilometriä. Kerran ei jäänyt ensimmäisestä startista käyntiin kaupan parkkihallissa, toisella yrittämällä lähti normaalisti. Muuten on pelannut normaalisti.

Edellisen tankillisen kulutus noin 7.3l/100km, mutta nyt on tullut suurimmaksi osaksi nurkka-ajoa, joten paha mennä sanomaan paljon kulutus on noussut, jos ollenkaan.

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 8.8.2010 20:42
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Ensimmäiset 100 km ajettu E40:llä (puolet E85:ttä ja puolet 95E-bensiiniä). Käynnistyvyydessä, ajettavuudessa tms. ei huomaa mitään eroa bensiinikäyttöön. Varsinaisia kylmäkäynnistyksiä ei näillä helteillä ole tietenkään voinut kokeilla. Aamuisessa käynnistyksessä oli sekä jäähdytysnesteen että imuilman lämpötila noin 25 ºC.

Polttoaineen syötön pitkäaikaiskorjaus (fuel trim long term) on muuttunut -4 %:sta +2 %:iin, mikä on yllättävän vähän, saas nähdä muuttuuko vielä lisää, kunhan ajomatkaa kertyy.

(Korjauksen normaali vaihteluväli on +/- 20 %, vikakoodi syntyy korjauksen ylittäessä 22,5 %)

Auto on Lada 21113, siis 110-sarjalainen, 16-venttiilinen, 1,5-litrainen, Bosch MP7.0-ohjain, Euro3-pakokaasunormi, yli 150 Mm ajettu.

SvS

Re: E10-bensiini

Lähetetty: 8.8.2010 23:28
Kirjoittaja mush
Täällä takana n. 1300km, eikä valittamista täälläkään. Kerran tankattu pelkkää E95:ttä kun ei ollut RE85:ttä lähettyvillä, mutta seuraavana päivänä lisätty taas puuttuva etanoliosuus.

Hienon hieno ero huomattavissa ainakin 8-venttiilisessa, pieni terävyys puuttuu tehoista kun tankissa on myös etanolia, mutta käytännön merkitystä tälläkään ei ole - juuri ja juuri huomattavissa oleva ero.