E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ajettu E40:llä lisää n. 100 km. Yhäkään ei mitään selkeästi havaittavaa eroa bensiinikäyttöön. Saattaa olla psykologinen harha, mutta ehkä käynti E40:llä hivenen "pehmeämpää" kuin bensiinillä. (Alkoholipolttoaineiden palamisliekkirintaman nopeus hieman suurempi kuin bensiinillä.)

Käynnistyvyys erinomainen, alin jäähdytysnesteen lämpötila käynnistyksessä +19 ºC.

Veto tasainen, ei mitään epäröintiä tms. kylmälläkään moottorilla. Suorituskyky kuin bensiinikäytössä.

Täyskaasurikastus toimii ykköshappitunnistimen signaalijännitteen perusteella normaalisti.

Polttoaineen syötön pitkäaikaiskorjaus pysynyt aiempana +1,6 %:na. Syötön lyhytaikaiskorjaukset (fuel trim short term) pieniä kuten bensiinikäytössäkin.

Seuraava tankkaus E60:llä.

menestystä muille etanoliajajille

SvS

hakusanoja: etanoli, E10, E85, Lada, VAZ, alkoholi, polttoaine, Äthanol, ethanol, aus Rußland mit Liebe
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Auto, autoilijoiden yhteisö ja maailmanpelastus. Kaikki yhdessä kuvassa.

SvS

Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

On kysytty, onko yksinkertaista menetelmää määrittää etanoli-bensiiniseospolttoaineen etanolimäärä. Oheisen englanninkielisen asiakirjan liitteessä E (Appendix E) on melkoisen yksinkertainen menetelmä, jonka tarkkuus lienee käytännössä riittävä.

http://www.oregon.gov/ENERGY/RENEW/Biom ... e.pdf?ga=t

Ohjeesta poiketen saattaa bensiini- ja vesi-etanolikerrrosten erottuminen kestää jopa 12 tuntia ohjeen 15 minuutin asemesta. Näin ainakin tekemässäni ST1:n RE85-etanolipolttoaineen ja Nesteen 95E-bensiinin 50/50-seoksen etanolipitoisuuden määrityksessä.

Huom: Eri kerrosten erottumisen alussa muodostuu kolme kerrosta: ylimmäksi bensiini, keskelle bensiini-vesi-etanoliemulsio ja alimmaksi vesi-etanoliseos. Bensiinin määrä voidaan luotettavasti mitata vasta kun keskimmäinen kerros on kokonaan hävinnyt.

Arvioisin, että kyseisellä menetelmällä määritetty arvo poikkeaa todellisesta vähemmän kuin viisi prosenttiyksikköä. Oma määritykseni antoi em. seoksen etanolipitoisuudeksi 38 %.

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 13.8.2010 12:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Oletetaan, että 95E ei sisällä lainkaan etanolia (voi olla nykyisin 0...5 %).

Oletetaan edelleen, että E85 sisältää etanolia 85 % (kesälaadussa lienee 79...85 %).

Kaava on silloin

(30*0+20*0,85)/(30+20) = 17/50 = 34 %

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Eipä kestä!

95E:ssä saa olla enintään 5 % etanolia, mutta pakkoa ei ole. Mutta tämä asia on muuttumassa, kuten tiedämme.

Pieni ja yksinkertainen taulukko etanolipitoisuuden laskemista varten on täällä:

https://spreadsheets.google.com/ccc?key ... 5twC#gid=0

prosenttilaskuterveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
mush
Viestit: 1967
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja mush »

Teinpä minäkin testin autosta otetulla näytteellä. Ei nyt mitään huipputarkkuutta edusta tämä koe, mutta lienee riittävä tarkkuus kuitenkin:

Kuva

Tämän mukaan tankissa on etanolia noin 47%
(viime tankilla otin kahdellakympillä kumpaakin)
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos litrahinnat olisivat olleet n. 1,04 (E85) ja 1,43 (95E), E85:ssä olisi 85 % etanolia ja 95E:ssä 0 %, tulisi laskennalliseksi etanolipitoisuudeksi 49 %.

Mittaamasi 47 % vaikuttaa hyvältä tulokselta, asiaan tietysti vaikuttaa se, paljonko ja minkälaista seosta tankin pohjalla on ollut.

Selvästi näkyy, että 15 minuutin erottumisaika on liian lyhyt, mutta tunnissa on jo pääosa erottumisesta tapahtunut.

***

Tässä valoa vasten kuvattuna oman seokseni faasierottuminen. Seos on 50/50-E85/95E-seos, laskennallinen etanolipitoisuus 42,5 %, mitattu vajaa 39 %.

Kuva

Kuvassa vaaleana näkyvä on bensiiniä, sen alapuolella vesi-etanoliliuos.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kokemukset E40:stä (40 % etanolia ja 60 % bensiiniä) sekä ensikokemukset E60:stä

E40

Ajettu E40:llä 300 km. Ei mitään selkeästi havaittavaa eroa bensiinikäyttöön.

Käynnistyvyys erinomainen, alin jäähdytysnesteen lämpötila käynnistyksessä +19 ºC.

Veto tasainen, ei mitään epäröintiä tms. kylmälläkään moottorilla. Suorituskyky kuin bensiinikäytössä.

Täyskaasurikastus toimii ykköshappitunnistimen signaalijännitteen perusteella normaalisti. Katalysaattori toimii kakkoshappitunnistimen signaalin perusteella normaalisti, aivan kuten bensiinikäytössäkin.

Polttoaineen syötön pitkäaikaiskorjaus +1,6 %; aiemmin bensiinikäytössä -4 % . Syötön lyhytaikaiskorjaukset (engl. fuel trim short term) pieniä kuten bensiinikäytössäkin.

Siirtyminen pelkän bensiinin käytöstä E40:een tapahtui huomaamatta; moottorinohjausjärjestelmä kykeni tekemään tarvittavat korjaukset riittävän nopeasti. Polttoainelaadun muutos tapahtui lämpimällä moottorilla (polttoaineen syöttö happianturin ohjaama, engl. closed loop).

E60

Ensikokemukset; E60:llä ajettu E40:n jälkeen noin 20 km. Laskennallinen etanolipitoisuus on nyt 60...65 %, varsinainen pitoisuuden mittaus tapahtuu myöhemmin. Lisäys: Etanolipitoisuudeksi mitattu 17.8.2010 noin 55 %.

Siirtyminen E40:stä E60:een tapahtui ilman käyntihäiriöitä tms; ilmeisesti nytkin moottorinohjausjärjestelmä kykeni tekemään polttoaineen syötön korjaukset riittävän nopeasti. Nytkin polttoainelaadun muutos tapahtui lämpimällä moottorilla.

Moottorin suorituskyky, ajettavuus ja käynnistyvyys lämpimänä ennallaan. Kylmäkäynnistyksiä ei vielä ole tehty.

Polttoainesyötön pitkäaikaiskorjaus noussut noin + 5 %:iin. Lyhytaikaiskorjaukset eri ajotilanteissa +7...15 %. Korjausarvot ovat normaaleja, pitkäaikaiskorjaus kasvanee ajomatkan ja ajokertojen myötä, jolloin lyhytaikaiskorjaus vastaavasti laskee.

SvS

Auto on Lada 21113 ilman mitään polttoaine- tai moottorinohjausjärjestelmän muutoksia, siis 110-sarjalainen, 16-venttiilinen, 1,5-litrainen, Bosch MP7.0-ohjain, Euro3-pakokaasunormi, yli 150 Mm ajettu. Koeajot elokuussa 2010, ulkoilman lämpötila +18...+28 ºC.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 18.8.2010 2:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Kessu kirjoitti:Eli Sdleano v SSSR uskaltaa puoltaa etanolibensiinin käyttöä myös Ladoissa?
Terve!

Vuonna 2011 markkinoille tulevan E10:n (10 % etanolia bensiinissä) suhteen vastaus on selkeä: uskallan puoltaa, olipa kyse mistä Ladasta tahansa. Poikkeuksena ainoastaan siten viritetyt moottorit, joihin E10:n oktaaniluku (95) ei riitä.

Kiintoisaa on sitten, millä mahdollisilla muutoksilla (tai muutoksitta) Ladat ja muutkin autot toimisivat, kun polttoaineen etanoliosuus on suurempi. Vuoden 2011 polttoaineveromuutokset saattavat johtaa siihen, että etanolilla tankkaaminen tulee käytännössä halvemmaksi kuin bensiinin käyttö.

Näyttäisi alustavasti siltä, että ainakin lämpimänä vuodenaikana monipisteruisku-Ladat toimisivat hyvin ainakin E40:llä (40 % etanolia polttoaineessa).

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Jos polttoaineiden hinnannousu jatkuu tätä vauhtia, on pian halvempaa ostaa juomiset Alkosta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kokemuksia E60:stä

Ajettu E60:llä 200 km. Kuusi kylmästä lämpimäksi ajosykliä.

Mitattu polttoaineen etanolipitoisuus noin 57 %; kolme mittausta, joiden tulokset 55, 57 ja 58 %.

Käynnistyvyys hyvä, ei kuitenkaan yhtä "silmänräpäyksellisen" nopea kuten E40:llä tai bensiinillä, alin jäähdytysnesteen lämpötila käynnistyksessä +18 ºC.

Moottori ei hyvin siedä suurta kuormaa noin ensimmäisen minuutin aikana käynnistyksen jälkeen, on kuitenkin normaalisti ajettavissa, paitsi tilanteissa, joissa vaaditaan suuri vääntömomentti heti, kuten liikkeellelähdössä jyrkkään ylämäkeen. Kylmävaiheen jälkeen veto on tasainen, ei mitään epäröintiä tms. Suorituskyky kuin bensiinikäytössä.

Täyskaasurikastus toimii rajamomentilla ykköshappitunnistimen signaalijännitteen perusteella normaalisti koko käyntinopeusalueella (800...6000 r/min). Polttoainesuuttimien virtaama ei ilmeisesti ole rajoittava tekijä.

Katalysaattori toimii kakkoshappitunnistimen signaalin perusteella normaalisti, aivan kuten bensiinikäytössäkin. Kakkoshappitunnistimen perusteella ilmakerroin (λ) on normaaliajossa hyvin lähellä yhtä, kuten bensiinillä ja E40:lläkin.

Polttoaineen syötön pitkäaikaiskorjaus +18 % (engl. fuel trim long term); aiemmin bensiinikäytössä -4 % ja E40-käytössä +1,6 % . Syötön lyhytaikaiskorjaukset (engl. fuel trim short term) pieniä kuten bensiinikäytössäkin.

Siirtyminen E40:n käytöstä E60:een tapahtui huomaamatta; moottorinohjausjärjestelmä kykeni tekemään tarvittavat korjaukset riittävän nopeasti. Polttoainelaadun muutos tapahtui lämpimällä moottorilla (polttoaineen syöttö happianturin ohjaama, engl. closed loop).

SvS

Auto on Lada 21113 ilman mitään polttoaine- tai moottorinohjausjärjestelmän muutoksia, siis 110-sarjalainen, 16-venttiilinen, 1,5-litrainen, Bosch MP7.0-ohjain, Euro3-pakokaasunormi, yli 150 Mm ajettu. Koeajot elokuussa 2010, ulkoilman lämpötila +16...+24 ºC.

Käyttämälläni etanolipitoisuuden määritysmenetelmällä E85:n etanolipitoisuudeksi tulee 71...73 %. On siis mahdollista, että joko E85:n etanolimäärä on pienehkö tai mittausmenetelmä tai jokin systemaattinen virhe antaa liian pieniä etanolipitoisuuden arvoja.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
mush
Viestit: 1967
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja mush »

Mitä minä olen RE85:sta ymmärtänyt, se ei välttämättä ole tavallista bensaa mitä siellä on seassa, vain joitakin tiettyjä osia normaalista bensiinistä, joiden määrää ja koostumusta säädetään vuodenaikojen mukaan (vrt. diesel).

Tänään huomasiin aamulla pienen puutumisen, jonka arvelen johtuneen etanolista. Aamulla auto käyntiin normaalisti ja liikkeelle lähdettäessä meinasi sammua, voimaa ei oikein löytynyt. Tätä ei kuitenkaan kestänyt kuin hetken aikaa ja muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen seuraava liikkeellelähtökin onnistui normaalisti kakomatta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Samantapainen kokemus samoin tänä aamuna. Lähdin liikkeelle kylmällä moottorilla Vihdistä, missä ulkoilman lämpötila oli silloin +4 ºC. Moottori oli yön ajan jäähtynyt, ja polttoaineena E60.

Käynnistyi hyvin, mutta ensimmäinen liikkeellelähtö voimaton. Noin 20 sekunnin käynnin jälkeen ei huomannut mitään eroa bensiinikäyttöön.

***

Suunnitteluasteella on kytkeä jäähdytysnesteen lämpötila-anturin kanssa sarjaan sähköisesti samanlainen NTC-vastus*. Tällöin moottorinohjausyksikkö saisi kylmäkäynnistyksessä vääristellyn lämpötilatiedon ja rikastaisi seosta saman verran lisää kuin 10 ºC kylmemmässä. Rikastuksen määrää voi tietysti säätää valitsemalla vastuksen resistanssin sopivasti.

Kojelautaan kytkin, jolla lisävastuksen päät voi kylmäkäyntivaiheen jälkeen oikosulkea, jolloin ohjain saa oikean lämpötilatiedon.

SvS

* NTC 2K7 Partco Oy:llä 62 senttiä ;)
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
pressa
Viestit: 9210
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja pressa »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Suunnitteluasteella on kytkeä jäähdytysnesteen lämpötila-anturin...ja rikastaisi seosta....Kojelautaan kytkin
Eli manuaali ryyppy "sähköisesti" toteutettuna, olihan petrooliautoissakin aina käynnistys rituaalit ja hyvin nekin kulki.

Avatar
mush
Viestit: 1967
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10-bensiini

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuonhan voisi automatisoida, vetohidastetulla releellä. Tai jos dieselpuolelta hyväksikäyttäisi hehkureleen - hehkusysteemeissähän hehkutetaan/jälkihehkutetaan aina pidempään mitä kylmempää on ja lämpimänä ei ollenkaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06

Vastaa Viestiin