E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Paluu entiseen.
Aika monet kerrat ennenvanhaan annettiin eri syistä käynnistysryypyt viinapullosta (bensaa toki) kaasuttimen kurkusta.
Jos vielä enemmän mennään asian ohi, joissain veneiden keskimoottoreissa oli sylinterinkannessa pieni kuppi, ja sen alla hana ja siitä annettiin pienet ryypyt.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.

Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja manni »

Oletteko löytäneet kertomuksia GM-ruiskuisten (lähinnä Samaroissa ja 110-malliessa ollut monipisteruisku itseä kiinnostaa) ja etanolisekoitusten käytöstä?

Näyttäisi siltä, että E10 on niin vähäetanolista, ettei käytännön eroa 95-oktaaniseen tule.

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

E10 tulee olemaan niin vähäetanolista, ettei mitään eroa tulla huomaamaan. Ihmeekseni asiasta on Suomessa saatu aikaan suurikin keskustelu.

Tosin E10-bensiinin omilla nettisivuilla http://www.e10bensiini.fi on ilmeisesti ymmärtämättömyyttä harrastettu taikauskon levittämistä:

"Jälkimmäinen [siis 98E5, SvS] on nykyisenkaltainen bensiini, jossa etanolia voi olla enintään 5 tilavuusprosenttia. Tätä bensiinilaatua voidaan kutsua myös suojalaaduksi, koska se sopii vanhempiin autoihin ja sellaisiin moottoreihin, jotka eivät voi käyttää uutta E10-bensiiniä."

Jos E10-bensiinin omilla sivuilla höpistään "suojalaadusta", ei olla edes siellä, missä suomalaiset hyvin pärjäävät, metsässä.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

GM-monipisteruiskut ja etanoli

Veikkaisin, että myös GM-monipisteruisku-Ladat toimivat runsasetanolisilla etanolibensiineillä kuten Bosch-järjestelmällä varustetutkin.

Polttoainelaitteet (suuttimet, suodatin, pumppu jne.) ovat joko samoja kuin täällä käsitellyissä boschlaisissa tai ainakin vaihtokelpoisia.

Suurin ero on moottorinohjausjärjestelmässä, mutta ymmärtääkseni monipiste-GM:n ISFI-2S:n laskentateho riittää nopeaan ja joustavaan selviämiseen polttoaineenvaihtotilanteista. Laskentateho tullee kyseeseen juuri vaihtotilanteessa, muutoin sillä ei liene suurta merkitystä.

Arvelisin myös, että GM-järjestelmän sopeutumiskyky on riittävä.

Ulkomailla ajetaan monipiste-GM:n kanssa samanlaisella Январь-4.1 -ohjaimella, enkä ole kuullut mistään hankaluuksista runsasetanolibensiinillä.

Silti toivoisin, että joku E85:n saatavuusalueella asuva kokeilisi esimerkiksi E40:ää GM-järjestelmässä ja kirjoittaisi kokemuksistaan tänne.

menestystä

SvS

PS. Январь-4 ja Январь-4.1 olivat Ladan vakio-ohjaimia 2111- ja 2112-moottoreille R-83-pakokaasunormin täyttämiseen. Niiden toiminta ja rakenne vastaavat GM ISFI-2S:ää.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Polttoaineen kulutus E85:llä

Ajoin E85-tankillisen aivan tyhjäksi, tarkoituksella ja varakannu mukana.

Neljälläkymmenelläviidellä litralla E85:ttä pääsi hyvinkin tarkkaan 600 km, joten keskikulutukseksi tuli 7,5 l/100 km.

Vertailuarvoa ei tietenkään ole kuin arviona. Samantyyppisessä ajossa - ottaen huomioon E85:n kanssa tehdyt mittausajot ym. - arvioisin bensiinin kulutuksen olleen melko tarkkaan 6 l/100 km.

E85:ttä olisi siten kulunut 25 % enemmän kuin bensiiniä.

Tämänhetkisten hintojen mukaan (1,39 ja 0,99 euroa litralta) olisi sadan kilometrin polttoainekustannus ollut 95E-bensiinillä noin 8,40 euroa ja E85:llä noin 7,50 euroa.

SvS

Niille, jotka haluavat tehdä laskelmia:

95E 1,39 euroa/litra
E85 0,99 euroa/litra

energiasisältö (noin)
95E 32 MJ/l
E100 21 MJ/l
E85 23 MJ/l

CO2-päästö
95E 72,9 g/MJ
E100 riippuu valmistustavasta, yleisimmin käytetetylle bioetanolille 0 g/MJ
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 4.9.2010 17:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Sattui silmiin Gates'in taulukko eri letkujen ja kemikaalien yhteensopivuuksista.

http://www.gates.com/downloads/files/ca ... cal_04.pdf

Voisi sanoa vielä aiempaa kärkevämmin:

Kaikki mikä sietää bensiiniä, sietää etanolia vielä paremmin.

Etanoli on englanniksi ethanol ja bensiini amerikanenglanniksi gasoline. Luettelossa esiintyvä gasohol on etanoli-bensiiniseos.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Etanolipolttoaineen hiilidioksidipäästö

Eräs syy etanolibensiinin käyttöön on moottorien hiilidioksidipäästöjen pienentäminen.

Bensiinillä, etanolilla ja seoksilla on seuraavat CO2-indeksit

Bensiini 100
E100 ..... 0
E85 ..... 20
E60 ..... 50
E50 ..... 60
E30 ..... 78

Vertailun vuoksi: maakaasun CO2-indeksi on 75.

Laskennassa on oletettu, että moottorin hyötysuhde on kaikilla polttoaineilla sama. Bioetanoli on oletettu CO2-neutraaliksi.

Lukuja on hieman pyöristetty, eikä vähämerkityksisiä seikkoja, kuten esimerkiksi maakaasuauton säiliöiden lisämassaa tai käynnistysbensiinin osuutta ole otettu huomioon.

CO2-terveisin

SvS

Tässä vielä http://www.st1.fi/index.php?id=5815-sivulta poimittu hiilidioksidipäästökuva, jossa eri polttoaineiden CO2-päästö ekvivalenttiöljykilogrammaa kohti.

Kuva

Ylimpänä jätteistä tehty etanoli (ST1:n tuote), sitten brasilialaisesta sokeriruo'osta tehty, edelleen yhdysvaltalainen maissietanoli. Nrot 4 ja 5 ovat erilaisia biodieselöljyjä, 6 perinteinen bensiini ja 7 dieselöljy.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 9.9.2010 9:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
mush
Viestit: 1967
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuskin mikään ihmejuttu, mutta raportoidaan tännekin.

111 seisoi lähes pari viikkoa käyttämättömänä etanolit (n. E50) tankissa, kun portteri pääsi ulkomaille. Kävi vain mielessä että mitenhän se lähtee seisonnan päätteeksi - ja lähtihän se aivan normaalisti. Meinasi sammua ensimmäiseen kaasunpainallukseen, mutta toisella löytyi jo vetoakin ihan kohtuullisesti. Eli ei ongelmaa tälläkään sektorilla.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Kylmäkäynnistyvyys E85:llä

Imuilman ja jäähdytysnesteen lämpötila +7ºC, vakiokuntoinen VAZ 2112-moottori ilman käynnistysapulaitteita.

Moottori käynnistyy noin 3...4 sekunnin pyörityksen jälkeen, mutta sammuu helposti. Jää käyntiin, jos moottorin nopeuden nostaa heti käynnistyksen jälkeen hetkeksi noin 2000...2500 r/min:een.

Vaatii noin minuutin lämmityskäytön, minkä jälkeen normaaliin liikkeellelähtöön riittävä teho.

***

Taustatiedoksi etanolibensiinin höyrynpaine etanoliosuuden funktiona, esimerkkikuva (Wikipedia):

Kuva

Mitä suurempi palavan nesteen sisäinen höyrynpaine on, sitä enemmän nesteestä haihtuu helposti syttyviä kaasuja. Kuvasta nähdään, että etanolibensiinin höyrynpaine alkaa selvästi laskea, kun etanoliosuus ylittää 70 %.

Vertailun vuoksi: kesälaatuisen suomalaisbensiinin höyrynpaine on noin 68 kPa ja talvilaatuisen noin 88 kPa.

***

Seuraavaksi asennan 2,7 tai 3,3 kΩ NTC-vastuksen sarjaan jäähdytysnesteen lämpötila-anturin kanssa. Siten moottorinohjausyksikölle annetaan manipuloitu käynnistyslämpötilatieto (10...15 ºC todellista alempi). Tavoitteena on löytää sellainen kylmärikastus, jolla E85:n kylmäkäynnistys- ja kylmäkäyntiominaisuudet riittäisivät varsinaisen talvikauden ulkopuolella.

***
Mush, kiitoksia tiedosta. Nämä "ei-ihmejututkin" ovat arvokkaita.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Alempana http://www.lada-forum.de:ltä kopioitu nimimerkki jaybeeone'n kirjoitus, 21.3.2008.

Jaybeeonen kokemukset ovat 2112-moottorisesta 110:stä, polttoaineena E45. Ovat linjassa tyypillisten E20...E50 -kokemusten kanssa: toimii ongelmitta, ei havaittavaa polttoaineen kulutuksen kasvua, moottorinohjaus- (ilmeisesti Bosch MP7.0H) ja polttoainejärjestelmä kykenevät hoitamaan seoksenmuodostuksen. Lievä maksimitehon kasvu, liittynee etanolibensiineillä yleensä saavutettavaan parempaan täytökseen.

SvS

***

Nachdem mich mein Weg in letzter Zeit relativ häufig in die Nähe einer der wenigen Bio-Ethanoltankstellen führte und ich in einem anderen Forum von positiven Erfahrungen eines 2110 – Besitzers mit einer ca. E–50 Mischung gelesen hatte habe ich das auch während der Zeit, in der mich mein Weg in die Nähe dieser Tankstelle führte ausprobiert. Ich habe- ca. E-45 gemischt (je zur Hälfte Super 95 und Bio-Ethanol E-85). Ich fahre einen 1,5l/16V.

Meine Erfahrungen damit: Motor läuft im Leerlauf ruhiger, die Spitzenleistung steigt leicht an (laut GPS Höchstgeschwindigkeit 190 auf einem Autobahnabschnitt, wo er mit Super 185 erreichte – Tacho leicht über der 200 - Markierung) und zu meiner Überraschung: Der eigentlich zu erwartende Mehrverbrauch blieb aus. Die Überwachung der Lambda-Regelung (über OBD2/Notebook) zeigte bei der verwendeten Mischung noch keine Fehlfunktion. Ob das Steuergerät in der Lage ist, den Zündzeitpunkt entsprechend der erhöhten Oktanzahl vorzuverlegen habe ich noch nicht überprüft.

Ich bin zwar davon überzeugt, dass E-10 und höher bei Ladas eher positive Auswirkungen hat, habe die Anfrage aber trotzdem gestellt, weil die Frage bezüglich des E-10 Kraftstoffes in anderen Foren für viel Verunsicherung gesorgt hat. Die meisten Polymerwerkstoffe sind gegen Alkohole besser beständig als gegen Benzin, lediglich bei Weich- PVC besteht die Gefahr der Aus- Diffusion von Weichmachern in den Alkohol und einige Polyurethane sind unbeständig. Eine flüchtige Prüfung deutete nicht auf die Verwendung solcher Materialien hin.

Bosch – Benzinpumpen scheinen dem Hörensagen nach auch ziemlich gut ethanolbeständig zu sein, ob das aber auch für die aus Saratow zutrifft ist allerdings eine offene Frage. Wenn ein Benzin- Motorsteuergerät mit E-50 gut zurechtkommt, tut es das bei E-10 erst recht.

Betrachtet man brasilianische Automarkt – Anzeigen, fällt auf, dass es dort eine ganze Menge Lada Niva’s und auch Lada Laika’s (210x) gibt, die auf Ethanol (Álcool) – Betrieb umgerüstet sind und offensichtlich auch problemlos damit laufen. Leider wurde ich bei der Suche nach den verwendeten Umrüstmaßnahmen nicht fündig.

Das Problem mit höheren Alkohol- Anteilen ist, dass die Lambda- Regelung wegen des Sauerstoffgehaltes von Ethanol die Einspritzmenge erhöhen muss und dies bei den im Steuergerät vorgegebenen Parametern nur begrenzt möglich ist. Bei zu hoher Alkoholkonzentration schaltet das Steuergerät dann in den Notbetrieb und es kommt zum Betrieb mit zu magerem Gemisch.

Bei anderen Motoren wurden dafür folgende Gegenmaßnahmen durchgeführt:

1. Erhöhung des Kraftstoffdrucks durch Austausch des Kraftstoffdruckreglers bzw. manuelle Umschaltung zwischen zwei Reglern.
2. Austausch der Einspritzventile gegen solche mit höherem Öffnungsquerschnitt
3. Zwischenschaltung eines elektronischen Adapters, der die Einspritzzeiten erhöht. Solche Adapter gibt es mit und ohne Einbeziehung des Lambdasonden – Signals und manueller oder automatischer Umschaltung zwischen Benzin und Alkohol
4. Anpassung der Kennfeld – Parameter des Steuergerätes an Flex – Fuel (0 – 85% Ethanol). Programme und Adapter für das Chiptuning von Ladas sind zwar in Russland erhältlich, aber doch etwas kostenintensiv.

Ich bin ziemlich sicher, dass so ziemlich alle Ladafahrzeuge mit geregelter Einspritzung ohne Probleme und Modifikationen mit E-10 und auch etwas höheren Ethanol- Konzentrationen problemlos zurechtkommen werden. Bei den Vergasermotoren dürfte E-10 auch kaum ein Problem darstellen, für wesentlich höhere Konzentrationen wäre aber wohl eine Modifikation notwendig.

Trotzdem wäre es sicher für viele Ladabesitzer beruhigend, wenn sich das Werk zu dem Thema äußern würde.

Dass Bio-Ethanol als Kraftstoff für die Russen bisher kein Thema ist, ist verständlich. Ethanol für die Chemie wird dort ja großtechnisch aus noch reichlich vorhandenem Erdgas produziert.
Vielleicht wird aber bei knapper werdendem Benzin gerade solches „fossiles Ethanol“ auch in Russland ein interessanter Kraftstoff.

Bei den angeblichen „Klimaschutz“ – Bestrebungen hält Russland sich bisher ja ziemlich zurück (das könnte daran liegen, dass dort auch noch Wissenschaft und Forschung betrieben werden).

***
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Foorumilainen Lattarauta kysyi, että onko tästä nyt mitään hyötyä. Ilmeisesti kyse on etanolibensiinin käyttökokeista yms.

Kun en ole ennustaja, en osaa ainakaan varmasti sanoa, mitä hyötyä, josko mitään, tästä on.

Joka tapauksessa on käytännössä varmaa, että ensi vuonna valtaosa Suomessa myytävästä bensiinistä on vielä enemmän etanolibensiiniä kuin nyt.

Jos etanolibensiiniä kohtaan tunnetut aiheettomat epäluulot saadaan pois, on jo saavutettu jotain. Ymmärtääkseni kaikissa Ladoissa voidaan täysin huoletta käyttää E10:tä, lukuunottamatta niitä, joiden nakutusherkkyys vaatii 98-oktaanisen käyttöä. Näin riippumatta siitä, mitä Delta-Auto tai jokin muu taho katsoo aiheelliseksi ilmoittaa.

Polttoaineeksi käytettävän etanolin verotus alenee valtiovarainministeriön suunnitelmien mukaan ensi vuonna 20 senttiä litralta. Siitä saattaa seurata, että E85:n saatavuus laajenee pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Jos veronalennus siirtyy edes osin kuluttajalle, tulee E85:stä nykyistä kiinnostavampi polttoaine. (Nykyverotuksella E85:n myynnin täytyy olla kannattamatonta; koko veronalennus tuskin missään tapauksessa näkyy jakeluaseman tolpassa.)

Ennakkoarvioni oli, että ainakin Boschin moottorinohjausjärjestelmällä varustettujen Ladojen flexifuel-ominaisuudet olisivat melko hyvät ilman mitään autoon tehtäviä muutoksia. Tähän astiset käyttökokeet ovat vahvistaneet tätä käsitystä. Itse asiassa flexifuel-ominaisuudet ovat osoittautuneet paljon paremmiksi kuin ennakkoon odotin, sillä arvelin, että E50 olisi käyttökelpoisen etanolipitoisuuden maksimi.

Lienee mahdollisuuksien rajoissa, että ruisku-Ladat toimivat kesäkautena E85:llä ongelmitta; kylmempänä vuodenaikana on käytettävä E10:tä tai sopivaa E10:n ja E85:n seosta. Toivon, että mm. kylmäkäytön rajat voidaan alkaneen syksyn kuluessa selvittää ainakin pääpiirteissään.

Samalla ehkä selviää yksinkertaisia tapoja lisätä etanolibensiinin käytettävyyttä (kylmäkäynnistys yms.)

Tässä, kuten monessa muussakin asiassa, hyödyllisyys selviää vasta jälkeenpäin.

parhain terveisin

SvS


Kuva
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 8.9.2010 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
pressa
Viestit: 9205
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ketjun yksi hyöty on jo selvä, kun Koskenkorvalla (siis Ilmajoella ) aloitetaan ylijäämä viljasta valmistaa etanoolia polttoaineeksi on täällä ainakin yksi tankkaaja! Jossain vaiheessa loppuu viljan kärrääminen täältä Eteläpohjanmaan viljalakeuksilta ulkomaille ja paikallinen jalostamo tekee siitä polttoainetta. Sivutuotteena tulee eläimille sopivaa valkuaisaine pitoista rehua ja sitä ei tarvitse enää ulkomailta (niin paljon) Suomeen rahdata.
Itse en ole päässyt etanoolia vielä kokeilemaan (auton tankkiin) koska tankkaus pisteitä ei täällä vielä ole. Tämän ketjun testien perusteella tohdin suositella uutta polttoainetta kaikille Ladailioille, vaikkei deltta sitä lupaakkaan...

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Kylmäkäynnistysrikastus

Askartelin 21113:eeni lisävastuksen, joka on kytketty sarjaan jäähdytysnesteen lämpötila-anturin kanssa. Vastus on 3,3 kΩ:n NTC, tehonkesto 0,2 wattia.

Lisävastuksen avulla moottorinohjausyksikölle annetaan manipuloitu lämpötilatieto, jonka mukaan jäähdytysnesteen lämpötila on noin 15 ºC todellista alempi. Manipuloidun lt-tiedon takia ohjausyksikkö antaa suuremman kylmäkäynnistysrikastuksen ja nostaa kylmän moottorin tyhjäkäyntinopeutta ehkä 300 r/min ylemmäksi kuin muutoin.

Kuva

NTC 3K3 ja moottorin oma lämpötila-anturi




Kuva

NTC-vastus asennettuna kokeita varten




Vastuksen hinta oli 62 senttiä, http://www.partco.fi/

Vastuksen voi kytkeä kumpaan anturijohtimeen tahansa, mutta lienee elegantimpaa asentaa se anturin maajohtimeen, tunnusväri vihreä.

Vastuksen rinnalla on kytkin, jolla vastuksen voi ohittaa, jolloin lämpimän moottorin ohjausyksikkö saa väärentämättömän lämpötilatiedon.

***

Sääprofeetat ennustavat lämpimiä öitä, joten varsinaiset kylmäkäynnistyskokeet viivästyvät.

SvS

Kuva
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ensikokemukset lisävastuksesta käynnistys- ja kylmäkäyntiapuna

Käynnistyvyys E85:llä kuten bensiinillä, ehkä noin ½ sekuntia pidempi käynnistyspyöritys.

Moottorin ajettavuus ja teho heti käynnistyksen jälkeen kuten bensiinikäytössä.

Käynnistysolosuhteet:

- imuilman ja jäähdytysnesteen lämpötila +12 ºC
- manipuloitu jäähdytysnesteen lt -3 ºC

Lisävastuksen voi kytkeä pois toiminnasta ohituskytkimellä viimeistään, kun jäähdytysnesteen todellinen lämpötila noin +35 ºC (moottorinohjausjärjestelmä siirtyy kylmäkäyntirikastuksesta happitunnistinsäätöön).

Ensikokemusten perusteella on 3,3 kΩ:n NTC-vastus sopivasti valittu, joten teippasin vastuksen lämmityslaitteen letkuun, jolloin vastus lämpiää jäähdytysnesteen mukana. Lämmetessään vastus pitää todellisen ja manipuloidun lämpötilan erotuksen jokseenkin vakiona (15 ºC).

(110-sarjan lämmityslaitteessa on jatkuva nestekierto, järjestelmässä ei ole hanaa.)

Täydennys 11.9.10:

Kun moottorin kylmäkäynnistää lisävastus kytkettynä, ei pakokaasu tuoksu juuri lainkaan etanolilta. Vaikutelmaksi tulee, että huonompi käynnistyvyys ja kylmäajettavuus ilman lisävastusta johtuvat pikemminkin laihasta seoksesta kuin E85:n huonosta syttyvyydestä tms. Lisävastus rikastanee seosta sopivasti.

Epäilin aiemmin, että seoksen rikastaminen johtaisi suurempaan palamattoman etanolin määrään, mutta joutunen muuttamaan tätä käsitystäni.


SvS


Kuva
NTC-vastus johtimiin liitettynä


Kuva
NTC-vastus lämmityslaitteen letkussa


Kuva
NTC-vastuksen ohituskytkin


Kuva
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin alkuperäinen kytkentä. NTC-vastus asennettu lämpötila-anturin liittimen A ja moottorinohjausyksikön liittimen 26 väliin, siis maajohtimeen (vihreä), jolloin eristevaurion tms. sattuessa järjestelmä toimii jokseenkin normaaliin tapaan. NTC-vastuksen rinnalla on ohituskytkin, jolla voidaan valita, saako ohjausyksikkö todellisen vaiko manipuloidun lämpötilatiedon.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 11.9.2010 10:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!

RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No niin nyt on ajeltu 230 km RE65 seoksella. Ei vielä tuo tankin merkkivalo syttynyt mutta punarajalla oltiin. Sitten 30 eur (noin 30,45 litraa) RE95 tankkiin ja menoksi. Nyt siis noin 7 litraa RE65 ja 30 Litraa RE85. Eli siis RE80.

Ajolenkiltä 30km huomattua: Yli 3500 kierroksen puutuminen on entistäkin suurempi, eli edelleen kiihtyy kyllä mutta entistäkin verkkaisempi. Pitkässä ylämäessä en vaihtanut pienemmälle (kuten olen tottunut) vaan vedätin vain 4 vaihteella noin 60km/h= Vikavalo syttyi.

Ilmeisesti tuo ohjaus ei ehtinyt säätää rikastusta riittävästi vaan jäi jälkeen.

No huomenna kokeillaan kylmäkäynnistysta STD järjestelmällä ja ensi viikolla jo ajellaan hieman enemmän.

P.S. Mistähän tollaisen FLEXFUEL tarran saisi??
Lada rules

Vastaa Viestiin