Pikkukysymykset

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Niin minäkin olen luullut että Suomessa Eurot on tehty, Venäjällä on vissiin tehty Lada Baltik ja se on aivan erinäköinen kuin euro.
Avatar
innov
Viestit: 164
Liittynyt: 2.10.2010 13:47
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja innov »

Eurosamaran vientinimihän oli Samara Baltic, tuo taas on ihan yleistä että Eurosamaran rekisteriotteessa väitetään valmistusmaaksi Venäjää. Otahan t tulppu valokuvia kun näet seuraavan kerran tätä "Lada Baltikia" niin saadaan selville mistä autosta on oikeasti kysymys.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

https://www.autowp.ru/articles/lada_sam ... c'1996-98/
Tämä on tämä versio L ja minulla on tämä GL.
Mielestäni Venäläiset vei tätä L mallia Balttiaan ja Suomalaisten oli tarkoitus viedä Länsimarkkinoille tämä GL. mutta voin olla pahastikkin väärässä....
Avatar
innov
Viestit: 164
Liittynyt: 2.10.2010 13:47
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja innov »

L-malleja on ollut harvakseltaan Suomessa, kuitenkin samasta autosta kyse. Uudenkaupungin automuseostakin löytyy L-malli harvinaisella maskilla. Käy tutustumassa jos on käyntiä tuollapäin.
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja manni »

Kaikki Eurosamarat ovat kotimaisia, Valmet Automotiven tytäryhtiön Euromotiven tekemiä. Autot on valmistettu täällä Uudessakaupungissa. L- sekä GL-malleja tehtiin molempia paljon. Ainoa ero näissä on ulkokuori, L:ssä venäläiset puskurit, maski ja takavalojen välinen paneeli (tässä kohdassa L-mallissa rekisterikilpi).

Minunkin edellisessä autossa (Lada Eurosamara 1500 GLi, -98) luki rekisteriotteessa valmistusmaana Venäjä, vaikka auto on täydellisen varmasti tehty Uudessakaupungissa.

Eurosamaraan tehtiin myös omat merkkinsä takaluukkuun, mutta pääosassa yksilöitä on samat venäläiset merkit (LADA Samara 1500i). Suomessa suunnitellut merkit ovat ellipsin mallisia ja hopeanvärisellä pohjalla. Venäläiset ovat näitä tyypillisisiä suorakulmaisia.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sinänsä ei kai ole ihmeellistä, että Trafi on laittanut näille valmistusmaaksi Venäjän, koska VIN-koodin perusteella valmistaja on kuitenkin AvtoVaz (XTA), eikä myöskään erillistä Valmetin tyyppikilpeä löydy kuten esim. Saabeista.

Tätä ihmeteltiin joskus vuosia sitten Lada-Jussin Euro-Samarasta, josta ei löytynyt mitään viitettä siitä, että se on Suomessa valmistettu.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Aika jännä koko Euro -Samara projekti. Rahdataan osia vaikka nyt 5000 kilometrin päästä ja kootaan ne sitten autoksi. Ei kovin ekologista.Ainoa syy taisi olla turvata työllisyys Uudessakaupungissa seuraavaan länsi-auton saamiseen asti.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Pitäisköhän Näissäkin lukea Valmistuttaja Venäjä eikä Valmistaja.
Avatar
pressa
Viestit: 10187
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja pressa »

Anopin auton reksteriotteeseen korjattiin valmistusmaaksi Suomi kun asian otin puheeksi.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Minäkin meinaan katsastuksessa käydessä puhella katsurin kanssa asiasta..Ehkä ensi viikolla valaistusta asiaan tulee.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jouska kirjoitti:Moi,

Aika jännä koko Euro -Samara projekti. Rahdataan osia vaikka nyt 5000 kilometrin päästä ja kootaan ne sitten autoksi. Ei kovin ekologista.Ainoa syy taisi olla turvata työllisyys Uudessakaupungissa seuraavaan länsi-auton saamiseen asti.
Tästä lukemalla rivien välistä voi kyllä tuollaiseenkin johtopäätöksen päätyä. Tämähän oli kuitenkin vielä oppipoikien harjoittelua verrattuna tulevaan Soneran "Saksan valloitukseen". Siinähän "Lada" ei päässyt edes lähtötelineistä liikkeelle :)

Kuva
http://lada1970.1g.fi/lehti_1996_tl_01.html

Scaldia-Volgan tuunaamista Samaroista löytyi sentään firman kilpi:

Kuva
http://vinplates.ucoz.ru/photo/2
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
gustha

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja gustha »

Monenlaista selitystä on, miksi Eurosamara ei myynyt. Tässä yksi.

ALENNUSMYYNTI SAI OSTAJAT KIINNOSTUMAAN EURO-SAMARASTA

´Uudenkaupungin satama tyhjä vuodenvaihteeseen mennessä´
19.9.1998 00:00Riikka Venäläinen
Taloussanomat


Autokauppiaat uskovat, että Suomen markkinoille tuotu 400 kappaleen ale-erä Valmetin kokoamia Euro-Samaroita myydään loppuun parissa viikossa. Euro-Samaran saa nyt noin 50 000 markalla, kun aiemmin samasta pelistä on Suomessa saanut pulittaa noin 75 000 markkaa.

-Kysyntä on ollut todella vilkasta, kertoo myyntijohtaja Esa Myntti autoliike Rinta-Joupista. Pelkästään Tervajoen myymälässä, josta myynti aloitettiin, on myyty nopeasti yli 30 autoa.

-Autoja on varattu jo useita kymmeniä, vaikka olemme päässeet toimittamaan niitä asiakkaille vasta muutamia. Hinta-laatusuhde on harvinaisen hyvä, vaihtoautopäällikkö Mika Puntanen Espoon Olarin Länsi-Autosta sanoo.

Hinnoittelu karkotti ostajat

Suomalainen Auto-Visio osti parin kuukauden kaupanhieronnan jälkeen Valmetilta 400 Uudenkaupungin satamassa seissyttä Euro-Samaraa, jotka ovat nyt myynnissä autokauppiailla ympäri Suomea.

Autot ovat odottaneet matkaa Saksaan, jossa ´länsi-Samaroiden´ markkinoinnista vastannut EuroLada ei saanut myyntiä vetämään.

EuroLadan omistaa venäläinen Lada-tehdas Avtovaz, jonka laskuun Valmet autoja Uudessakaupungissa kokosi. Autot siirtyivät Valmetin omistukseen suomalaisten ja Avtovazin välisessä vakuusjärjestelyssä.

Samaran valmistus lopetettiin heinäkuussa, eikä sitä aiemmin varsinaisesti edes markkinoitu Suomeen. Autoa ei ollut myynnissä Suomessa kuin Konelalla, joka hankki autonsa EuroLadan kautta ja myi niitä listahinnalla kaikkiaan vain muutamia kymmeniä.

-EuroLada taisi hinnoitella auton väärin, Valmet Automotivesin varatoimitusjohtaja Veli-Pekka Vasama kommentoi.

-Jälkeenpäin katsottuna koko Euro-Samara -projekti oli hyvin opettavainen.



Uudenkaupungin satamassa on odotellut kaikkiaan noin 1 600 eri tavoin varusteltua myyntikelpoista autoa. Auto-Visio osti autoista ne 400, jotka vastaavat täysin EU:n turvallisuus- ja rakennevaatimuksia.

Vasaman mukaan lopuista Samaroista neuvotellaan Auto-Vision kanssa. Auto-Visiolla on suunnitelmissa viedä Euro-Samaroita Venäjälle ja Puolaan.
gustha

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja gustha »

Olisiko avona myynyt paremmin.?
http://zonderpump.com/images/lada-samara3.jpg
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja samarai »

Hinnoittelu varmaan yhtenä tekijänä, mielestäni myös 70-luvun lopun perusdesign oli tuolloin jo liikaa ajastaan jäljessä, ajatellen varsinkin Saksan automarkkinoita - joku markkinoille tullut Skoda Felicia oli sille jo liian kova kilpailija.

Scaldia-Volga taisi tuottaa tuota "Natasha" avoversiota jotain parisataa kpl Belgiassa EBS- koripajalla ja siihen se jäi senkin osalta. Aika oli ajanut länsimaissa jo Samaran ohi, eikä siitä enää laikkakoneella tai kirveellä uusiksi veistettynäkään saatu enää myyntimenestystä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Jouska »

samarai kirjoitti: Tästä lukemalla rivien välistä voi kyllä tuollaiseenkin johtopäätöksen päätyä. Tämähän oli kuitenkin vielä oppipoikien harjoittelua verrattuna tulevaan Soneran "Saksan valloitukseen". Siinähän "Lada" ei päässyt edes lähtötelineistä liikkeelle :)
Moi,

Kyllä lehdistössä puhuttiin Euro-Samara projektista tuolloin nimenomaan autotehtaan työllistämisprojektina, tai eräänlaisena täytetyönä. Elettiin syvää taantumaa, autokauppa ei sujunut Suomessa eikä muuallakaan. Opel Calibran valmistus oli loppusuoralla, oli vaikeuksia saada uutta valmistettavaa tehtaalle. Jotain ongelmia oli siinä Porschen urheiluauton valmistuksessa alussa. Ei ehkä saatu aluksi valmistaa kuin pieniä määriä. Ehkä epäiltiin Valmetin kykyä saada aikaiseksi riittävän hyvää laatua saksalaiseen laatumerkkiin. Yllättäen sitten taantuma alkoi taittumaan. Ja Boxsterit menivät kuin kuumille kiville Euroopassa ja Suomessa ja niitä sai taas valmistaa niin paljon kuin pystyi.

Aikanaan kerrottiin, että Valmet yritti saada Ladalta uudempaa etuvetoista mallia valmistukseen Suomeen. Tiedostettiin, että Samara oli jo "menneen talven lumia". Venäläiset eivät suostuneet "luopumaan" uusimmasta 2110 mallista.

Itse en noista Euro-Samaroista välittänyt siihen aikaan. Kerran sitten vuonna 1998 tai 1999 Länsi-auto lähestyi kirjeellä jossa tarjosi uusia "kalusteita" Samaraani huokeaan 800 markan hintaan. En ymmärtänyt täysin mistä oli kyse, enkä siksi lähtenyt penkkien vaihtoon Länsi-autoon. Olisi pitänyt ilman muuta jos olisin tajunnut kuinka hienot penkit Euro-penkit olivat.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin