mush kirjoitti:Rahastus pelkästään tuo uusinta ajokortin osalta on, voimassa olevan kortin uusiminen ei sisällä teoria- tai ajokokeita. Lääkärintodistuksia alkavat sitten käsittääkseni haluamaan kun ikää tulee.
Ammattipätevyyden voimassapitämiseen tarvitset sitten ne viisi rahastuskurssipäivää.
Voimassa 5 vuotta kerrallaan ja joka kerta sama rumba?
Lattarauta kirjoitti:Voimassa 5 vuotta kerrallaan ja joka kerta sama rumba?
Jos sattuu C-kortin omaamaan niin kyllä. Lisäksi jos työksesi teet, niin vielä istut viisi kurssipäivää (aivan sama vaikka käyt saman kurssin viisi kertaa).
Minulla on ajamista varten kolme muovinpalaa, ajokortti, kuljettajakortti (5v voimassa, 100e/kpl) ja ammattipätevyyskortti (5v voimassa, 50e/kpl + ne kurssipäivät(työnantajan piikkiin)).
Sometimes is never quite enough 11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Tuo olikin mielenkiintoinen kysymys, vastaus löytyi ajokorttilaista:
Ajokorttilaki 6 § kirjoitti:
Ajo-oikeus
Ajo-oikeus alkaa, kun ajokortti luovutetaan. Jos ajo-oikeuden saamiseksi vaaditaan kuljettajantutkinnon suorittaminen, ajo-oikeus alkaa kuitenkin kuljettajantutkintotodistuksen luovuttamisesta, jos sitä luokaltaan vastaavaa ajokorttia tai väliaikaista ajokorttia ei samalla luovuteta.
Ajo-oikeutta ei ole, jos:
8< klip klip 8<
3) ajokorttia ei ole uudistettu
8< klip klip 8<
Eli tuosta on ymmärrettävissä, että ajo-oikeus loppuu ajokortin vanhenemiseen. Lisäksi jos jättää uudistamatta, alkaa juosta aika, jonka aikana kortin voi vielä uudistaa ilman kuljettajatutkinnon uudelleen suorittamista:
Ajokorttilaki 27 § kirjoitti:
8< klip klip 8<
Jos uudistettavan ajokortin voimassaolo on 1 momentissa tarkoitettua hakemusta jätettäessä päättynyt, ajo-oikeuden alkamiseen sovelletaan 6 §:n 1 momentin säännöksiä ajo-oikeuden alkamisesta tai 29 §:n säännöksiä väliaikaisen ajokortin antamisesta. Jos ryhmän 1 ajokortin voimassaolon päättymisestä on silloin kulunut yli kaksi vuotta, tai ryhmän 2 ajokortin voimassaolon päättymisestä yli vuosi, ajo-oikeuden saaminen edellyttää uuden kuljettajantutkinnon suorittamista.
Ajo-oikeus loppuu myös varmaan Trafin toimesta jos iäkkäämpi kuski ei läpäise lääkärin tekemää "katsastusta" tai jättää sen huomiotta. Llääkärin hyväksyntä terveydentilasta pitää saada kun täyttää 50v. ja sitten viiden vuoden välein uusi lääkärintarkastus terveydentilasta, Optikon tekemä näkötesti riitti vielä 45 vuotiaana. Näin se on ainakin itsellä mennyt (C-kortti) ja vielä on kelvannut liikenteeseen.
Aika jännä, että itse ajokortti on voimassa siihen asti, kun täytän 70v. Mutta todellisuudessahan se ei oikeuta ajamaan, kuin 50v. asti, jolloin pitää terveyttään/sairauttaan todistella ekan kerran...
Ja jos satun olemaan kelvollinen liikenteeseen (lääkärin mielestä) joudun siis 70v. täytettyäni uusimaan myös ajokorttini.
Trafi on näköjään kerrankin laskenut hintoja, huomasin tuossa pari viikkoa sitten että liikennekäytöstä poisto maksaa nykyään enää vain 6€ ja liikennekäyttöönotto on yhä ilmaista. Vielä joku aika sittenhän liikennekäytöstä poisto maksoi 8€
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Onkin ollut jo pitkään tuo kielto päällä. Mun mielestä järjetöntä että noin helposti saa osoitetiedot kaivettua nimineen. Tiedän tapauksia kun ovat oulun marketeillakin seuranneet autoja joihin on poppivehkeet asennettu ja tekstiviestillä vain tiedot otettu ja käyty keikkaan romut pois.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Huomasin että minun virolaisen Ladani kohdalla on mallimerkintä muuten muuttunut nyt jossakin vaiheessa, Trafin sivuilla kun katselen omien autojeni tietoja niin mallimerkintänä lukee 2016 eikä 2106, kesällä katsastin Ladani ja nyt rekisteriotteessakin lukee mallina 2016, minkähänlainen prosessi on saada korjattua tuo tieto oikeaksi ja joutuukohan siitä maksamaan, minä en ole virhettä tehnyt joten minä en kyllä aio/enkä halua maksaa mistään, mutta olisi kiva kun papereissa olisi auton oikea malli, onko muille käynyt vastaavaa?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Viime viikolla kun katsastin yhden toisen Ladani niin otin virolaisen Ladani rekisteriotteen mukaan ja kyselin katsastusmiehiltä sitä että minkälainen prosessi olisi korjata autoni mallimerkintä oikeaksi, eli pyyhkiä pois 2016 ja saada rekisteriotteeseen takaisin 2106. Olivat sitä mieltä katsastuskonttorilla että minun pitäisi mennä asioimaan sinne konttorille missä rekisteröintikatsastus on alkujaan tehty, näkivät jostakin koneelta että virhe on tapahtunut siellä ja että se mallimerkintä olisi ollut väärin ihan alusta asti. Olisivat saaneet korjattua sen asian tällä toisellakin asemalla mutta olisivat joutuneet veloittamaan siitä, antoivat ohjeeksi mennä sinne toiselle asemalle ja kysymään suostuvatko korjaamaan virheensä. Niimpä kävin asioimassa samalla katsastusasemalla missä se rekisteröintikatsastus tapahtui ja hetken aikaa ihmettelivät että onko mallimerkintä muka varmasti väärin, että kuinka tämmöistä on tapahtunut, mutta kun runkonumerokin alkaa XTA210610..... niin alkoivat viimein taipua että mallimerkinnässä saattaisi sittenkin olla virhe. Jostakin löysivät tietokoneensa uumenista kopion autoni vanhasta virolaisesta rekisteriotteesta, sitä kun tutkailimme niin siinäkin näkyi mallimerkintänä 2106, se ratkaisi asian eikä siinä sitten kovin montaa minuuttia mennyt kun syöttivät Trafin rekisteriin autoni malliksi 2106 ja tulostivat uuden otteen minulle, eikä tarvinnut maksaa koko hommasta yhtään mitään.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti