TraFi

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

TraFi

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Meitä autoharrastajia on monenlaisia, osa rakentaa museoautoja, toiset tahtoo virittää, jotkut pitävät tuuningista, on myös ihmisiä jotka tyytyvät pelkästään keräilemään autoja eivätkä rakenna autojaan lainkaan ja on myös sellaisia joille autolla ei ole mitään merkitystä, se on vain kulkuväline jolla päästä paikasta A paikkaan B mutta silti ollaan merkkiuskollisia ja sanotaan että harrastaa tiettyä automerkkiä. Hyvin monella on vain yksi auto, ehkä parikin, joillakin muutamia, osalla on piha täynnä. Kuulutpa sitten mihin tahansa edellämainittuun ryhmään, tai peräti useampaan noista, tai ehkä johonkin aivan muuhun, ihan jokaista meistä yhdistää TraFi. Liikutpa sitten maalla, merellä tai ilmassa, Trafi verottaa sinua aina. Monet ovat ihmetelleet ja tuskailleet Trafin uusien asioiden kanssa, joten sen takia ajattelin perustaa uuden topicin jossa kaikki voivat kysellä ja ihmetellä yhdessä Trafiin liittyviä asioita ja kysellä tarvittaessa neuvoja vaikeisiin asioihin. Itse aika monta autoa elämäni aikana omistaneena olen ollut Trafin kanssa tekemisissä hyvin paljon, Trafi muistaa minua vähintään kerran viikossa lähettämällä jonkun verolappusen/hyvityslappusen kotiini kun omistuksessani on tälläkin hetkellä niin monta autoa.

Ennen liikennekäytöstä poisto/liikennekäyttöön otto tapahtui netissä Trafin verkkosivuilla kätevästi verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, molemmat toimenpiteet maksoivat 4,00€ ja rekisteriotteen tekninen osa (1 osa) sekä ilmoitus osa (2 osa) tulivat kirjekuoressa kotia yleensä viikon sisällä, oli myös mahdollista käydä asioimassa henkilökohtaisesti katsastuskonttorilla jolloin nämä molemmat toimenpiteet maksoivat 11,00€ mutta tämän asioinnin hyötynä oli se että ei tarvinnut odotella postissa saapuvaa rekisteriotetta, vaan uusimma paperit sai heti välittömästi käteen, se on erittäin hyvä juttu autoa myydessä/osteassa jos auton myyjä on hukannut paperit tai ne ovat syystä tai toisesta turmeltuneet ja ajoneuvon omistajan vaihdos pitäisi saada tehtyä liikennekäytöstä poistetulle autolle. Auton omistajan vaihdos ei onnistu muilla papereilla kuin viimeisimmällä 2 osiolla, rekisteriotteissa on järjestysnumero ja aina viimeisin on se voimassa oleva paperi, vanhat paperit ovat mitättömiä eivätkä ole voimassa, eli sempä takia jos on sellainen tilanne että auto on liikennekäytöstä poistettu ja se pitäisi myydä, mutta ostaja haluaisi ajaa auton kotiinsa, on auton omistajan mentävä katsastusasemalle ja otettava auto liikennekäyttöön jolloin hän saa välittömästi uusimmat auton asiapaperit joilla kauppa voidaan suorittaa loppuun asti ja ostaja pääsee tyytyväisenä ajamaan autolla kotiinsa. Eteenkin jos ostajalla on monen sadan kilometrin matka takana, on kauppa helpompi tehdä aina kerralla loppuun asti, kuin alkaa sitten jälkikäteen soittelemaan ja pyytämään auton papereita postissa. Tottakai jokaisen autokaupan yhteydessä kannattaa myös tietysti tehdä ihan virallinen luovutuskirja eli niin sanottu "luovari", vaikka auton asiapaperit täytettäisiinkin normaalisti omistajan vaihdoksen yhteydessä. Luovarin täyttämisestä ei ole haittaa kenellekkään osapuolelle, mutta jos tulee sellainen tilanne että auton uusi omistaja ei jostain syystä ota autoa omiin nimiinsä, voi auton myyjä luovarin avulla todistaa katsastusasemalla myyneensä ajoneuvon ja saada sen avulla verot sekä vakuutukset päättymään. Muistan sellaisen ajan että joskus ajoneuvon omistajanvaihdos maksoi 11,50€, jossakin vaiheessa se hinta laski, olisikohan ollut vuosi 2013 tai 2014? Mutta jonkun aikaa se oli 10,50€ kunnes tuli tämä viimeisin muutos, näin se tapahtui ennen, kunnes 16.11.2015 astui uusi laki voimaan.

Trafi pyrkii pääsemään papereista eroon ja on muuttunut palveluitaan enemmän sähköiseen muotoon, enää ei ole pakko tehdä ajoneuvon rekisteröintiä katsastusasemalla vaan omistajan vaihdoksen voi tehdä alusta loppuun Trafin verkkosivuilla mikäli ajoneuvolla on voimassa oleva liikennevakuutus. Omistajan vaihdos tehdään sähköisellä varmenteella joka on käytännössä kertakäyttöinen koodi jonka auton omistaja luo Trafin nettisivuilla ja antaa ajoneuvon uudelle omistajalle, tämä sähköinen varmenne on voimassa 14 vuorokautta. Ajoneuvon uusi omistaja voi tämän varmenteen avulla suorittaa Trafin sivuilla ajoneuvon rekisteröimisen omiin nimiinsä ja se maksaa vain 4,00€, eli ajoneuvon omistajan vaihdos on nyt halvempaa kuin ennen. Jos haluaa tehdä omistajan vaihdoksen perinteisesti katsastusasemalla, se maksaa nyt tasan 10,00€ ja se onnistuu auton ilmoitusosalla (2 osalla). Mutta teetpä omistajan vaihdoksen netissä tai katsastusasemalla, enää ei automaattisesti saa mitään paperia. Jos suorittaa Trafin sivuilla ajoneuvon rekisteröinnin alusta loppuun sähköisen varmenteen avulla, kotiin ei tule 1 eikä 2 osiota, vaan ne pitää tilata erikseen. Se onnistuu Trafin omsa asionti palvelussa ja pelkän teknisen osan (1 osan) voi tilata kotiinsa ihan ilmaiseksi ja sen toimitusaika on 7 vuorokautta, jos ilmoitusosan tahtoo niin sitä ei saa pelkästään, mutta ilmoitusosan sekä teknisen osan voi tilata kotiinsa hintaan 4,00€ ja toimitusaika on 7 vuorokautta. Myös mistä tahansa katsastusasemalta saa halutessaan pyytää ajoneuvon teknisen osan (1 osan) ja se on täysin ilmaista, mutta jos kokee tarvitsevansa rekisteriotteen ilmoitusosaa (2 osaa), voi sen pyytää tarvittaessa katsastusasemalta ja siitä veloitetaan 10,00€. Tämän uudistuksen myötä liikennekäyttöön ottaminen on Trafin nettisivuilla ilmaista, mutta liikennekäytöstä poistamisesta veloitetaan 8,00€, katsastuskonttorilla asioidessa liikennekäyttöön ottaminen on nyt ilmaista ja liikennekäytöstä poistamisesta veloitetaan 20,00€. Trafin kehityspäällikkö Esa Aaltonen on todennut näin: "Hintojen muutoksella kannustetaan asiakkaita toimittamaan lopullisesti poistettavat ajoneuvot viralliselle ajoneuvokierrättäjälle, joka poistaa ajoneuvon lopullisesti rekisteristä maksutta. Liikennekäytöstäpoisto tulee tehdä siis vain, jos on aikomus ottaa ajoneuvo uudelleen liikenteeseen". Tämän uuden lain myötä enää ei ole pakko pitää ajossa mukana rekisteriotteen teknistä osaa (1 osaa) kuten ennen ja kun auton katsastaa niin silloin saa mukaansa katsastuskortin jossa auto todetaan hyväksytyksi ja sitä paperia on pidettävä ajossa mukana, myös vanha tekninen osa (1 osa) käy myös, eli jompi kumpi on oltava mukana, ilman minkäänlaista paperia ei vieläkään saa ajaa. Katsastuksen yhteydessä ei enää teknistä osaa (1 osaa) anneta, mutta sen saa kyllä sitten ilmaiseksi kun käy katsastusaseman virkailijala sen pyytämässä.

Itse olen sitä mieltä että on hyvä että kaikkea koitetaan parantaa ja tulee uudistuksia, ihmisluonteellehan on tyypillistä pyrkiä tekemään kaikki aina mahdollisimman helpolla tavalla. Mutta tämä on hyvä uudistus niin kauan kun paperit säiltyy, kunhan vain paperista ei luovuta kokonaan, minusta mikään ei ole niin virallista kuin se että on mustaa valkoisella siitä kuka ajoneuvon oikeasti omistaa, kun on edes joku konkreettinen todistus ajoneuvon omistajuudesta olemassa. Vaikka olen nuori ja vasta 21v niin olen silti sen verran kaavoihin kangistunut että en oikein itse välitä tästä uudesta sähköisestä autokaupanteosta, tehköön ne ketkä haluaa. Aina ennenkin on autot 2 osiolla myyty ja niin aion tehdä jatkossakin, sekä luovarin teen aina jokaisesta ajoneuvosta joka pihastani lähtee. Toivon myös syvästi että paperi versio rekisteriotteista ei luovuttaisi koskaan, vaan että se olisi aina mahdollista saada halutessaan edes jollakin keinolla, kunhan niilläkään ei alettaisi rahastamaan liikaa. Mielestäni se on todella pelottava ajatus että minkäänlaista paperista rekisteriotetta ei olisi mahdollista saada millään keinolla ja koko touhu menisi kokonaan sähköiseksi, mitäs sitten jos tuleekin joku tietokatkos ja Trafi töppää, sen jälkeen mikään ei ole enää kenenkään ajoneuvo jos järjestelmä kaatuu ja jos kenelläkään ei ole mitään konkreettista todistusta siitä että omistaa oman ajoneuvonsa, miettikääpäs sitä, mitäs sitten tehdään?

Tähän topicciin saa muutkin esittää näkemyksiään Trafista ja siihen liittyvistä asioista, en löytänyt täältä ladafoorumilta mitään aiheeseen liittyvää ketjua joten perustin uuden, tiedän että Trafilla on myös omat asiointi/palvelunumeronsa johon soitella ja kysellä neuvoa, mutta toivottavasti tästä olisi hyötyä edes jollekkin, tarkoituksenani on aiheuttaa keskustelua tästä asiasta ja kuulla muidenkin mielipiteitä Trafista.
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja mush »

Tilasin ajokortin kaksoiskappaleen Trafin palvelussa, kun vanha iso muoviläpykkä alkoi hajota osiin. Lisäksi EU uhkailee, että C-kortista pitäisi tulla viisivuotinen, niin ajattelin että nyt on hyvä aika kokeilla. Ehkä eivät ota korttia pois kun lakimuutos tulee voimaan.

Maanantai-iltana, saattoi olla jo tiistain puolella laitoin hakemuksen Trafin sähköisessä palvelussa. 20eur maksoi koko lysti. Yllätys oli suuri, kun jo torstain postissa oli uusi kortti ja palautuskuori vanhalle. Ainakin tämä tuli tosi nopeasti, mutta voi olla että ei vielä ollut ruuhkaakaan, kun oli vasta ensimmäinen päivä ko. palvelua. Paljon helpompaa kun jonottaminen jostain Ajovarman konttorista, joita ei ole ainakaan 20km säteellä täältä.

Nyt on sitten pieni EU-muoviläpyskä, jossa voimassaoloaika 2033 asti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Taitaa Sinun Ajokorttia aika kestää 33 asti. Mutta muoviläpyskällä taitaa olla 10 vuotta tai vähemmänkin. jos en ihan väärin muista. Ja muutoksia tekevät aina silloin tällöin.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja mush »

Tällä hetkellä kaikki pysyvät ajokortit myönnetään korkeintaan vuoteen 33 asti. Todennäköisesti vielä tänä vuonna tulee muutos, että B:hen asti kortti on 15 vuotta voimassa ja C:stä ylöspäin vain 5 vuotta. Sitä ei sitten tiedä kun uusi laki tulee, meneekö kaikki kortit uusiksi, vai vain lain voimaantulon jälkeen myönnetyt.

Eli jos on vanha C-kortti, niin saattaa olla kannattavaa uusia se nyt, kun kohta tulee vain tynkäkortteja. Toki vanhassa saattaa olla vielä pidempi voimassaoloaika, kuten minullakin oli, mutta korttini ei kyllä fyysisesti olisi kestänyt kasassa enää montaakaan vuotta. Nurkat murenivat jo nyt ja olin teipillä paikkaillut.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Kuningaspultti
Viestit: 166
Liittynyt: 30.7.2015 19:09
Paikkakunta: Jossain kokkolan suunnalla

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja Kuningaspultti »

Meikäläisen kortti erääntyy 2030.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsellä on kanssa se vanha muovinen läpyskä teipeillä parsittu kasaan. Olin jo tilaamassa Trafin palvelussa kaksoiskappaletta, mutta itselle se ei onnistu, koska on vielä vanha 10v. passi vuodelta 2006 mikä menee sekin nyt kesällä vanhaksi.

"Edellytykset palvelun käytölle
-sinulle on myönnetty henkilökortti tai passi viimeisen viiden vuoden aikana"
https://asiointi.trafi.fi/web/asiointi/ ... een-tilaus

Täytyy kuitenkin mennä Ajovarman konttoriin, koska on se C-kortti, jos kerran noita muutoksia on tulossa. Kiitos vaan Mushille, että osaa varautua ajoissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
jta
Viestit: 4364
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja jta »

Eikös nuo ns. pätkäkortit tällä hetkellä tule vain niille jotka nyt ajaa kortin tai sitten jos tulee muutoksia ajokorttiluokkaan. Tai no onhan nuo 5 vuoden välein uusittavat kortit olleet jo vuoden pari "markkinoilla". Käsittääkseni tuo jos kortin joutuu uusiin rikkoutumisen tai ammattipätevyysmerkinnän vuoksi niin tuo ei vaikuta siihen voimassaoloaikaan. Noin mulle sanottiin kun tuota joskus kyselin. Jossain välissähän nuo kuitenkin tulee muuttuun väkisellä noihin tietyn välein uusittaviksi.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja mush »

Näin tästä uutisoitiin viime vuoden puolella:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1448592770552.html
Hallitus esittää, että ennen vuotta 2013 myönnettyjen pitkäaikaisten ajokorttien kaksoiskappaleet olisivat jatkossa määräaikaisia.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 526
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Mitähän tuo ajokortin uusiminen käytännössä meinaa? Minä olen valmistunut ammattikoulusta keväällä 2013 enkä ole ikinä uusinut yhtään mitään ajokorttia, tällä hetkellä ajokortissani on kirjaimia A2 BE CE T ja ihan jokaisen päättymispäivämäärä mihin ne ovat voimassa on 11.7.2018, pitääkö minun suorittaa ennen tuota päivämäärää inssi uudelleen, vai selviääkö pelkällä teoriakokeella, vai miten se oikein menee? Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin se on sama asia kuin kortitta ajo, jos ylitän tuon päivämäärän enkä korttiani uusi?
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja mush »

Rahastus pelkästään tuo uusinta ajokortin osalta on, voimassa olevan kortin uusiminen ei sisällä teoria- tai ajokokeita. Lääkärintodistuksia alkavat sitten käsittääkseni haluamaan kun ikää tulee.

Ammattipätevyyden voimassapitämiseen tarvitset sitten ne viisi rahastuskurssipäivää.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kävin tänään Ajovarman konttorilla ja tilasin kaksoiskappaleen. Kaksi passikuvaa liitettiin hakemukseen, 30e maksoi ja viikon sisällä pitäisi tulla postissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja mush »

Nyt kai sitten selviät passihakemuksesta puolestaan jonottamatta, kun kuvat ja allekirjoitus on sähköisessä muodossa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja raul »

Minulle toisaalta väitettiin hyvin byrokratiaan sopivasti, ettei ajokorttirekisteri ja passirekisteri keskustele keskenään, joten kuvien olemassaolo toisessa ei auta toiseen. :lol:
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja mush »

Itse hain passin tässä kesällä ja kummasti ilmestyi sama kuva ajokorttiinkin - valitettavasti :lol:
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: TraFi

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Onneks edes sama.. harmittas varmaan jos naisen naama koristais tai muu että sais aina selitellä ..
Vastaa Viestiin