Vierasmoottori takavetoladaan

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Vierasmoottori takavetoladaan

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Helpoimmat tehokkaammat koneet löytyvät vanhemmista fiateista (-86 asti), esimerkiksi malleista 124, 131, 132, regata, ritmo, jne. Järkevät koneet ovat lähinnä tc-perhettä, koska esimerkiksi miran ohc:n laittamalla ei saa juurikaan mitään etua ladan omaan verrattuna, tämäkin kyllä käy. Nämä vanhemmat tc:t ovat ns. pystykoneita ja pulttaantuvat lähes suoraan ladaan. Laatikon yläreunaan joutuu tekemään loven parille pultinkannalle. Etuvetoisten moottoreita laittaessa tarvitsee öljypohjaa muokata tai vaihtaa se kokonaan takavedon öljypohjaan. Näissä koneissa tulee imupuoli kuskin puolelle takavetoon asennettaessa. Vauhtipyörä on otettava ladasta, koska fiatin oma on halkaisijaltaan isompi, eikä mahdu ladan kytkinkoppaan. Ladan vauhtipyörä ei käy 2-litraisiin koneisiin koska nämä ovat isommilla pulteilla. Fiatin vauhtipyörä mahtuu ladan kytkinkoppaan jyrsimällä sille lisätilaa, tosin silloin ei enää ladan startti käy suoraan. Ladan vauhtipyörä menee 2-litraisen perään poraamalla kiinnitysreiät isommiksi, ei kuitenkaan suositeltavaa koska heikko keskiö heikkenee entisestään eikä ladan 200mm kytkin tahdo kestää 2-litraisen vääntöä. Alakerta on aina tasapainotettava uusiksi vauhtipyörän vaihdon jälkeen.

Uudemmat (-87 jälkeen) ovat ns. vinokoneita. Myös nämä käyvät samalla tavalla ladaan. Öljynkiertoon tulee tehdä kuitenkin muutoksia, koska normaalisti nämä koneet ovat 20-astetta kallistettuina. Öljypohja, öljypumpun imujalka ja nokka-akselikotelot tulee muuttaa siten että öljypinnat tulevat suoraan ja oikeille tasoille. Nokka-akselikoteloissa tulee toisessa öljypintaa nostaa ja toisessa laskea siten että paininkupit peittyvät tasaisesti. Kuvia "Pitkä viikonloppu" -topic. Huom! nuo kuvat betan koneesta, joka on eri suuntaan kallistettu mitä "vinokoneet"! Mutta idea sama, öljypinnat vain ovat "eripäin väärinpäin". Näistä myös puuttuu kytkinakselin silmälaakeri ja/tai sen syvennys kampiakselin päässä on liian matala. Tämä tulee tarkastaa. Kampiakselia voi porata, tai lyhentää kytkinakselia kunhan ylttyy laakerille. Vauhtipyörän teräksisen keskiholkin voi korvata laakerilla, jolloin silmälaakeri siirtyy tavallaan kampiakselista vauhtipyörään, tämä helpoin tapa. Näissä koneissa pako tulee kuskin puolelle.

Samaran koneet käyvät myös takavetoon, näissä kuitenkin suurempi homma tehdä kiinnikkeet jne uusiksi. Myös kallistus on tässä otettava huomioon. Myös hyöty on kyseenalainen katukäyttöön.

Seat ibizan "system porsche" 1,5 kone käy myös ladaan (laatikkoon). Tähän saa myös tc:n kannen sovitettua. Kannenpultit samat, öljy- ja vesikanavat muutetava ("mikah" @ Fiat Forum). Jos tätä meinaat niin sitten varmaan tiedätkin miten homma toimii.

Lähes kaikki takavetoisten autojen moottorit ja laatikot saa sovitettua ladaan. Koneen- ja vaihdelaatikon kiinnikkeet uusiksi, mahdolliset muutokset kardaanitunneliin ja kardaaniin.

Lisätietoa ja kenties jotain tarkempaa infoa löytyy käyttämällä hakua viritys ja modifiointi -osiosta. Myös Fiat Forumia kannattaa kokeilla.

Edit: lisäilty, muokkailtu...
Viimeksi muokannut Stefa, 20.4.2007 11:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Laillisia 2-litraisia tc-koneita löytyy cht-cromista, joissa on vakiona alle 100hv tehoa. Vanhoja pystykoneita ei saa enää laillisesti kilpiin kuin 1,6-litraisina. Cromien koneet ovat aina "vinokoneita". Vanhempi 90hv versio on ilman tasapainoakseleita, kun uudemmasta 98hv:sta ne löytyvät. Eli vanhempi on kevyempi.
Viimeksi muokannut Stefa, 2.2.2007 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ladan vaihdelaatikko kestää huhujen mukaan noin 140hv luotettavasti, tosin koneen väännöstäkin riippuen. Rauhallisella vaihtamisella vaihteisto pääsee aina helpommalla, mutta etenkin 2-litraisten, tai ahdettujen koneiden kohdalla olisi syytä vaihtaa vaihteisto vahvempaan. Katso myös "Ladan virittäminen" FAQ:sta.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

110 ladan 1,6 16V ilmeisesti kai kävisi takapotkuun kuten samarankin kone. Varmaa infoa otetaan mielellään vastaan.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Modailtu ja lisäilty taas hieman.

Varoituksena: Mikään tc ei mene "bolt-on" ladaan. Vaikka kone käykin laatikkoon, niin mikään muu ei sitten käytännössä käykkään. Jos normaali moottorin tai vaihdelaatikon vaihto tuntuu yhtään hankalalta operaatiolta, niin älä ryhdy eri merkin konetta laittamaan. Aina tulee jo oletuksena varautua niin hitsaus, kun koneistustarpeisiinkin. Kaasuvivustot, pakoputket, laturi, kaasutin, imusarja jne kaikki vaativat enemmän tai vähemmän sovitusta. Ja tämä varoitus koskee vasta noita "helppoja" koneita! Vinokonetta sovittaessa koneen joutuu aina purkamaan ja sisäisiä muutoksia tarvitaan, pitää saada painetiiviitä hitsauksia ja juotoksia tehtyä ja pitää vielä ymmärtääkkin mitä tekee ja miksi...

Ei ole tarkoitus peloitella, mutta hommaan pitää ruveta nöyrin mielin.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin