Ladan virittäminen

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Ladan virittäminen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ensinnäkin aihioksi kannattaa valita luonnollisesti mahdollisimman isokuutioinen lohko. Luonnollisesti viritettävän koneen on oltava hyvässä kunnossa, mielellään tehdään täysin remontti. Muutenkin säätöjen tulisi olla kohdallaan, muuten virittämisessä ei ole mitään järkeä. Eli sytkät, venttiilivälykset, nokkaketju, kaasarin säädöt kuntoon. Tämä on huolto.

Toisekseen on kaksi eri päätapaa virittää oikeasti: vapaastihengittävä tai ahdettu, molemmissa on puolensa.

Vapaastihengittävänä:

-Pikkupiristys: kohdistetaan imu-ja pakokanavat, vaihdetaan ahdistavat pöntöt pakoputkesta paremmin virtaaviin. Kenties mekaanisesti aukeava kaasutin joka säädetään kohdalleen. Tämä kaikki onnistuu konetta sen kummemmin purkamatta ja hyödyn jo huomaa.

-Pieni katuviri: Kannesta kanavien siistiminen, valupurseet pois, ohjurien lyhennys kanavan katon tasoon. Tai sitten ohjurit kokonaan pois, kanavan katon oikaisu ja uudet kanavan osalta ohennetut ohjurit kiinni. Sitten palotilaan kaivellaan imuventtiilin ympärille lisää tilaa, myös lohkon yläreunaan voi tehdä viisteen venttiilin kohdalle. Muutenkin palotilan reunojen pyöristely ja kaikkien kulmien siistiminen. Myös venttiilejä kannattaa muotoilla samalla. Sitten lohkosta siivu pois että saadaan puristusta lisää ja männät lähemmäs kantta, tämä on laskettava konekohtaisesti, mitään millimääriä ei oikein voi antaa. Mäntien ja kannen väliin tulisi jäädä tiivisteen kanssa minimissään noin 0,7mm. Nokka hiontaan, joku 270-280 astetta on vielä inhimillinen kadulle. Isompi kaasutin, vaikka joku 36/36 voisi olla sopiva, toki myös tuplia voi käyttää. Myös pakosarja rupeaa ahdistamaan näillä kohdin, eli lisätehoa saa vapaammin hengittävällä sarjalla. Kärjetön sytkä viimeistään tässä vaiheessa. Liikuttaneen jossain 60-70hv/l tehoissa, jopa ylikin.

-Isoaviriä: Kanteen isompia venttiileitä, kanavien rankempi porttaus. Lisää puristusta, rankempi nokka (+300), tuplat tai ruisku erillisillä läppärungoilla, peltisarja ja isompi putkisto vapailla pöntöillä taakse asti. Kevyt teräsvauhtipyörä, pyörivien osien kevennys ja kiillotus. Hyvin tehtynä 100hv/l ja yli.


Ahdettuna:

-Piristys: Joku pikkuturbo tai remmiahdin koneen kylkeen, varovasti ahtoja. Vaikka joku weberin datti kaasariksi. Kestänee pitempiaikaisesti jotain 0,5 bar ahtoja. Sytkän kääntö myöhäisemmälle tarvittaessa.

-Lisää voimaa: Kone auki, palotilojen muotoilu avartelu ja pyöristely. Näin puristussuhde saadaan hieman matalammaksi ja nakutuksenkesto nousee. Kaikki terävät kulmat pois palotiloista, myös nämä aiheuttavat nakutusta. Samalla kanavien siistiminen kuten vaparinkin virittämisessä. Sytkälle myöhästys ahtopaineen mukaan, voi käyttää kaupallisia osia tai nikkaroida myöhästyksen vaikka r-sport volvon jakajankellosta, tai vaikka orkkiksen suunnan kääntämällä vahvemmalla jousella. Jotain reilu 20-astetta/bar on suurinpiirtein passeli, konekohtaista tosin. Cooleri keulalle, sintterikytkin nivan asetelmalla. Pakoputkisto vähintään 2" taakse asti. Nyt voidaan jo ahtaa reilummin, kestänee hyvin ainakin barin verran. Etsitään tallin nurkkaan kasa periä ja vaihdelaatikoita.

-Vielä lisää voimaa: Kone auki, takomännät, alakerran kiillotus, teräsvauhtipyörä, isompi kytkin vaikka fiatista 228mm. Kannen reilumpi porttaus, tiukempi nokka (imu ~280, pako ~300). Paineistetut tuplat tai ohjelmoitava ruisku. Lisää ahtoa. Vaikka fiatin 5-v vaihteisto ja jonkinlainen lukkoperä lähes pakolliset.

-Vieläkin lisää: Isommat venttiilit ja kannen lisäkaivelu, liekkirenkaat lohkoon, enemmän ahtoja. Nokka 320-330 -astetta. Katsotaan mistä hajoaa tai ahdistaa ja parannetaan sitä.
Vauhdin tae - alamäki