Sivu 1/1

Samaran takaiskuvaimentimien vaihto

Lähetetty: 17.11.2006 19:52
Kirjoittaja ladamaster
Iskunvaimentimet menevät vaihtoon siinä vaiheessa kun kaikki iskunvaimentimen alapään mutterit ovat totaalisen ruosteessa ja pultti on jämähtänyt kiinni iskunvaimentimen alaholkkiin.
Älä yritä turhaan irroittaa pulttia, vaan riko iskunvaimentimen alapää kulmahiomakoneella tai sähköisellä rautasahalla sahaat auton kiinnikekorvakkeen sivuista pultin poikki.
Yläpään irroitusta varten tarvitset 19 mm lenkin, missä on "syvyyttä" muutaman sentin, jotta saat otteen mutterista ja iskarin yläpäästä samaan aikaan.
Kun olet purkanut jousen iskunvaimentimen ympäriltä, normaaleilla jousenkiristimillä ei iskarin yläpään suojakumi menekään sisään, kun kiristimen hampaat ovat tiellä.
Toimi seuraavasti. Kiristä jousi kiristimillä. Sido jousi tukevalla rautalangalla jännitykseen. Poista kiristimet. Kokoa jousirakenne ja kiinnitä takaisin autoon. Kun iskari on jousen kera autossa kiinni, katkaise rautalangat ja vedä ne pois jousen ympäriltä.

Näin vaihdoin iskarit -98 eurosamaraan jokin aika sitten.

Re: Samaran takaiskuvaimentimien vaihto

Lähetetty: 13.4.2008 14:49
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Takaiskunvaimentimien vaihto, 11X ja Samarat

Samaroiden ja 110-sarjan taka-akselisto on samankaltainen, joten samat ohjeet pätevät molempiin.

Seuraavilla periaatteilla voi myös onnistua. Menetelmä on osin vaihtoehtoinen ladamasterin esitykseen nähden.

Vaihda yksi vaimennin kerrallaan, auto pysyy siten tukevampana.

1) Löysää vaimentimen ala- ja yläkiinnitys auton ollessa vielä pyörillään.

2) Nosta pyörä ilmaan, tue auto koristaan pukin varaan, irrota pyörä.

3) Irrota ylä- ja alakiinnike, poista vaimennin.

4) Kokoa uuteen vaimentimeen jousi ym.

5) Paina jarrurummusta alaspäin ja aseta jousi-vaimenninyhdistelmä paikalleen. Vaimennin asennetaan niin, että jousilautasen korkeampi puoli on pyörään päin. Kiinnitä alakiinnike (kiristä vasta, kun auto on pyörillään). Tässä on avustajasta hyötyä, joskin työn voi tehdä yksinkin.

6) Nosta hallitunkilla taka-akselia ylös (ks. kuva), siten että jousi painuu kasaan. Ohjaa vaimentimen männänvarsi yläkiinnikkeen reikään ja kiinnitä vaimennin ylhäältä. VARO rikkomasta pyöränkotelossa olevia bensiiniputkia nostaessasi.

7) Kiinnitä pyörä, laske auto pyörilleen ja kiristä yläkiinnike noin 50 Nm ja alakiinnike noin 70 Nm tiukkuuteen.

Männänvarren yläpäässä oleva holkki on usein ruostunut kiinni. Holkki on halkiollinen ja irtoaa helposti, kun sitä avaa hieman.

Kierteet, holkit yms. on hyvä käsitellä kotelonsuoja-aineella tai ainakin voidella ennen asennusta.


Tarvittavia työkaluja ym:
- pyöränmutteriavain
- hallitunkki ja autopukki
- 19 mm kiintoavain ja lenkkiavain tms. (vaimentimen alakiinnitys)
- 17 mm syvä lenkkiavain ja pienehkö jakoavain tai 6 mm iskunvaimennintyökalu (yläkiinnitys)
- syvä lenkkiavain kokoa uuden vaimentimen yläkiinnitys (usein 16 mm)

Paineilmakäyttöisestä mutterinvääntimestä on usein suuri hyöty; alakiinnike saattaa olla jumiutunut.

Jousen painaminen kokoon hallitunkilla:
Kuva


Kuva
Vaimentimen yläpään irrotus/kiinnitys. Huom! Käytä sopivaa jakoavainta tai varsinaista vaimennintyökalua (6 mm), kuvan kiintoavain ei välttämättä kestä.

Kuva
Pyörä ilman vaimenninta