Moottorin vaihto ja päästöt

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Moottorin vaihto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Otetaampas alkuun:
finlex kirjoitti:7 §

Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.

3. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta vähäpäästöisen auton tulee säilyä vähäpäästöisenä.

8 §

Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

1. Auton, jota koskevat E-säännön nro 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Huom: 5 § on se tehoa +20% ja tilavuutta +25% jne ja 6 §:n 3 momentti kertoo, että sylinterin halkaisijaa tai iskunpituutta saa muuttaa siten, että tilavuus kasvaa max 10%.

Eli vähäpäästöistä ei saisi muuttaa mitenkään, paitsi kasvattamalla iskutilavuutta 10%. Vähäpäästöiseen autoon saa vaihtaa toisen vähäpäästöisen moottorin. Eli axtekkiin saa laittaa 1700i:n tai vaikka 110:n 1,6 16V:n kaikkine saastevermeineen. Moottoria voi myös muuttaa, mutta vaatii sen jälkeen käynnin ns. pussitestissä VTT:llä tai TCT:llä, maksaa parin kiloeuron luokkaa meni läpi tai ei.

Ikäluokka -87-92 (15/04) vaatii moottorille sopivan katin useimmiten. Paitsi jos laittaa saman päästönormin katittoman moottorin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine laitteineen. Jos taas tuota moottoria muuttaa mitenkään muuten kun iskutilavuutta kasvattamalla, niin katti napsahtaa. Eli käytännössä aina katti, mutta riittää konttorin normaalin päästömittauksen läpäiseminen. Käytännössä tulee ongelmaa vasta jos on riittävän rankka nokka.

Vanhemmat kuin -87 eivät tarvitse kattia, on pellin alla mikä moottori tahansa, kunhan konttorin normaali päästömittaus menee läpi.

Olikohan jossain -78 raja jota vanhemmista ei mitata päästöjä lainkaan.


Jos on jotain lisäiltävää, korjailtavaa, huomautettavaa, asiavirheitä, tjsp, niin laittakaa vaikka yv:tä.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

A-katsastus kirjoitti:Määräaikaiskatsastuksen yhteydessä tehdään pakokaasupäästöjen tarkastus bensiinikäyttöisille autoille, jotka on käyttöönotettu vuonna 1978 tai sen jälkeen, ja dieselmoottorilla varustetuille autoille, jotka on käyttöönotettu 1980 tai sen jälkeen.

ennen 1.10.1986: Joutokäynti CO 4,5%, joutokäynti HC 1000 ppm

1.10.1986 tai sen jälkeen, ei vähäpäästöinen: Joutokäynti CO 3,5%, joutokäynti HC 600 ppm

Vähäpäästöinen: Joutokäynti CO 0,5%, joutokäynti HC 100 ppm, yli 2000rpm CO 0,3%, HC 100 ppm ja lambda 1 +-0,03

EURO 3 ja 4 OBD:t jne, lisää vaikka: https://www.a-katsastus.fi/sauk/paasto.asp?mscssid=
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

BA3 kirjoitti:Kaikki 2-tahtiset autot on vapautettu päästötestistä.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin