Jäähdytysnesteen lämpötila

LUE NÄMÄ ENNENKUIN KYSYT MITÄÄN TEKNISTÄ TAI KERHOON/FOORUMIIN LIITTYVÄÄ.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Jäähdytysnesteen lämpötila

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Seuraava koskee lukuarvoiltaan lähinnä etuveto-Ladoja, mutta periaatteet ovat sovellettavissa kaikkiin nestejäähdytteisiin autoihin.

Autoilun alkuajoilta on useiden nykyistenkin autoilijoiden perimässä tieto, että moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan nouseminen lähelle 100 °C on jotenkin vaarallista.

Nykymoottorit on kuitenkin suunniteltu niin, että jäähdytysnesteen normaalilämpötila-alue on noin 85...115 °C.

Niinpä esimerkiksi etuveto-Ladojen termostaatti alkaa aueta, kun sen lämpötila on 83...87 °C; termostaatti on täysin auki, kun lämpötila on noin 102 °C.

Nykymoottorien jäähdytysjärjestelmät toimivat lämmetessään paineistettuna. Etuveto-Ladojen ns. paisuntasäiliön tulpan venttiili aukeaa vasta, kun järjestelmäpaine on noin 110 kPa ulkoilman painetta suurempi.

Tällaisessa paineessa tavanomainen 50/50-vesi-etyleeniglykoliseos kiehuu vasta yli 125 °C lämpötilassa. Normaali-ilmanpaineessa saman seoksen kiehumislämpötila on noin 109 °C.

Paineistetulla järjestelmällä saavutetaan mm. seuraavat edut:
- moottorin hyötysuhde paranee, kun palotilan seinämälämpötilat nousevat
- lämpö siirtyy moottorista nesteeseen, nesteestä jäähdyttimeen ja jäähdyttimestä ilmaan sitä tehokkaammin, mitä suurempia lämpötilaerot ja nestepaine ovat
- em. syystä voidaan jäähdytintä ja nestepumppua pienentää ja jäähdyttimen läpi kulkevaa ilmavirtaa vähentää => osien massa on pienempi, tarvittava pumppu- ja puhallinteho alempi sekä auton aerodynamiikka parempi (matala, kiilamainen keula)
- paineenalaisen nesteen kavitointivaara esimerkiksi nestepumpussa ja värähtelevissä sylinteriputkissa vähenee
- lämmityslaitteen teho kasvaa/koko pienenee
- paineistettu järjestelmä ei kiehu helposti vuoristoissa (alhainen ulkoilman paine)

Nykyiset moottorinohjausjärjestelmät kytkevät jäähdytyspuhaltimen päälle, kun nesteen lämpötila nousee moottorinvalmistajan määräämään arvoon (etuveto-Ladoissa noin 102...105 °C, vastaa anturiresistanssia n. 155 Ω) ja pois päältä, kun nesteen lämpötila taas laskee (etuveto-Ladoissa noin 95 °C, vastaa anturi-resistanssia n. 210 Ω).

Jos nesteen lämpötila jostain syystä nousee kovin suureksi, järjestelmä sammuttaa moottorin, tyypillinen sammutuslämpötila on 118 °C.

***

Alussa mainitun pelon vuoksi on monien autojen lämpömittari "stabiloitu" näyttämään esimerkiksi tasan 90 °C, olipa nesteen lämpötila mitä tahansa 75...115 °C välillä. Tuntemissani Ladoissa ei näin ole menetelty, vaan mittari näyttää - tarkkuutensa rajoissa tietenkin - todellista lukemaa.

lämpimin terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!