Mikä tämä on?
Re: Mikä tämä on?
Moi,
En tiedä yhtään. Arvataan ilmakanava piippuun?
En tiedä yhtään. Arvataan ilmakanava piippuun?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Mikä tämä on?
Kärynimijä hormi saa esim talvella uunia lämmittäessä turbomaisen lisäimun...
Re: Mikä tämä on?
Jäljillä kyllä oltiin, mutta ei tullut ihan sitä mitä haettiin. Kyseessä on ns. tulisijan tuettu liitinhormi yläliittymälle, viroksi tuolle on yksinkertainen nimi "slepe". Eli savupiipusta kauempana oleva yläliittymällä tehty lämmitysuuni on tuolla virityksellä saatu liitettyä savupiippuun. Yleensä nuo on tehty sisätiloissa mutta kuvassa se on tehty vesikaton puolelle.
Tässä on pari otosta mistä "slepen" rakenne selviää. Uunin ja piipun välille on jämäköillä kulmaraudoilla rakennettu "silta", jonka varaan on muurattu yhdyshormi. Olen nähnyt myös suoraan neliöputkella tehtyjä liittymiä.
Suomesta löytyy joistain isommista rakennuksista lähinnä 1800-luvulla tehtyjä holvattuja liitinhormeja joiden varaan on jopa tehty varsinainen savupiippukin kuten tässä.
Tässä on pari otosta mistä "slepen" rakenne selviää. Uunin ja piipun välille on jämäköillä kulmaraudoilla rakennettu "silta", jonka varaan on muurattu yhdyshormi. Olen nähnyt myös suoraan neliöputkella tehtyjä liittymiä.
Suomesta löytyy joistain isommista rakennuksista lähinnä 1800-luvulla tehtyjä holvattuja liitinhormeja joiden varaan on jopa tehty varsinainen savupiippukin kuten tässä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Moi,
Hieno keksintö. Parempi ratkaisu tuo on kun tavallinen puukeskuslämmitys kattila. Se kun puhaltaa koko lailla suurimman osan lämmöstä harakoille.
Hieno keksintö. Parempi ratkaisu tuo on kun tavallinen puukeskuslämmitys kattila. Se kun puhaltaa koko lailla suurimman osan lämmöstä harakoille.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
- Viestit: 3624
- Liittynyt: 3.7.2010 22:09
Re: Mikä tämä on?
Olisko jotain laskelmia väitteesi tueksi?Jouska kirjoitti:Moi,
Hieno keksintö. Parempi ratkaisu tuo on kun tavallinen puukeskuslämmitys kattila. Se kun puhaltaa koko lailla suurimman osan lämmöstä harakoille.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Re: Mikä tämä on?
Ei hyvää päivää.Lattarauta kirjoitti:Olisko jotain laskelmia väitteesi tueksi?Jouska kirjoitti:Moi,
Hieno keksintö. Parempi ratkaisu tuo on kun tavallinen puukeskuslämmitys kattila. Se kun puhaltaa koko lailla suurimman osan lämmöstä harakoille.
Onhan Samarai täällä asiantuntijana paikalla kertomassa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Mikä tämä on?
Heh, en koe kuitenkaan olevani sen luokan asiantuntija, että pystyisin antamaan Lattarautaa tyydyttävän vastauksen. Teoreettistet laskelmat hyötysuhteesta ei välttämättä toimi käytännössä, pitäisi seurata pitkällä aikavälillä halkopinon hävikkiä toisiaan vastaavissa käyttöolosuhteissa. Uunilämmitys ei kuitenkaan tarvitse erilistä pannuhuonetta, se on helpommin toteutettavissa.
Lämmitysuunin vastavirtaperiaaate patentoitiin v. 1878, kymmenen vuotta ennen polttomoottorikäyttöistä autoa (v.1888). Jo v. 1914 tehdyissä lämpökokeissa alaliittymäisen ns. vastavirtauunin hyötysuhteeksi saatiin 93,8-95,9%. Sen parempaan hyötysuhteeseen puunpoltossa ei ole päästy millään tekniikalla tänä päivänäkään.
Lämmitysuunin vastavirtaperiaaate patentoitiin v. 1878, kymmenen vuotta ennen polttomoottorikäyttöistä autoa (v.1888). Jo v. 1914 tehdyissä lämpökokeissa alaliittymäisen ns. vastavirtauunin hyötysuhteeksi saatiin 93,8-95,9%. Sen parempaan hyötysuhteeseen puunpoltossa ei ole päästy millään tekniikalla tänä päivänäkään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Mikä tämä on?
Moi,
Samarailta oikein hyvä asiantunteva vastaus.
Samarailta oikein hyvä asiantunteva vastaus.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Mikä tämä on?
Vanhaa ketjua selailin. Radion puuttuminen voi johtua myös siitä, että se on poistettu. Ainakin vielä 70-luvun alkupuolella piti olla autoradiolupa. Todistus maksetusta luvasta piti olla aina mukana. Jos ei ollut, jäi viimeistään katsastuksessa kiinni luvattomasta radion kuuntelusta. Samoin matkaradiolle piti olla oma lupansa, joka piti kuljettaa radion mukana. Monessa matkaradiossa oli tasku lupakuittia varten. Jos matkaradiota kuunteli vain kotona, riitti normaali radiolupa. Televisiolle piti olla luonnollisesti televisiolupa. Kun väritelevisiolähetykset alkoivat, piti olla väritelevisiolupa värivastaanottimelle. Tässä vaiheessa saattoi olla, että radiolupia karsittiin niin, että yksi lupa riitti kaikkiin radiovastaanottimiin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone