Yleinen off-topic

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Benssiiniä

Viesti Kirjoittaja AI »

Ihmettelin eilen kun hain 1970 Ladaan ilmaa renkaisiin että onko Nastolan Nesteellä jäänyt huomaamatta öljyn hinnan aleneminen kun 95E maksoi 1,589 € / litra. Parisenkymmentä kilometriä kun ajoin Lahteen sai samaa ainetta 1,399 € / litra Shell Expressiltä. Vaatimaton 19 senttiä hintaeroa. Kun ostin reilut 60 litraa säästin yli 11 € ja ylimääräistä ajoa ei kertynyt lainkaan kun muutenkin olin tuonne matkalla. Kärkkäiseltä olisi saanut vielä 2 senttiä halvemmalla (1,379 € / litra) mutta sinne olisikin joutunut jonottamaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä se 20km:n säteellä voi tosiaan paljonkin heitellä. Hyrylässä taitaa aika-ajoin olla jopa Suomen halvinta bensaa. Mutta kun ajaa parinkymmenen kilometrin päässä sijaitsevaan Nurmijärven taajamaan, niin siellä hinta on aina reilusti toisella kymmenluvulla. Siellä ei tosin koskaan ole ruuhkaa tankilla, saa aina yksin rauhassa tankata. Siitä omasta rauhastakin voi tietysti jotain maksaa, ei kuitenkaan ihan sellaisia hintoja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja AI »

Joo, kymmenen senttiä tuo hinnan ero on tähän mennessä ollut Nastolan ja Lahden välillä mutta toi 19 sentin ylihinta on jo törkeetä. Mutta eipä tuossa kukaan ollutkaan tankkaamassa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joku kirjoitti: Joku ranskalainen insinööri
Kuva

Adolf Kegress oli ranskalainen insinööri, mekaanikko ja keksijä. Hän muutti Ranskasta v. 1904 Pietariin työskennelläkseen siellä Grigory Lessnerin autotehtaalla, jossa ko. merkkiä alettiin silloin valmistaa Daimlerin lisenssillä. Lessneriltä hän siirtyi v. 1906 Tsarskoje Seloon (nyk. Pushkin) juuri valmistuneeseen uuteen "Keisarillisen Autotalliin" tekniseksi johtajaksi ja samalla myös Nikolai II:n henkilökohtaiseksi autonkuljettajaksi. Tsarskoje Seloon perustettiin silloin "Keisarillisen Autotallin" yhteyteen myös Venäjän ensimmäinen autokoulu.

Kegress toimi Nikolai II:n alaisuudessa Tsarskoje Selossa aina helmikuun vallankumoukseen asti v.1917.
Helmikuun vallankumouksen jälkeen Adolf Kegress luovutti kaiken keisarillisen auto-omaisuuden porvalliselle väliaikaishallitukselle maaliskuussa 1917. Tämän jälkeen Kegress pakeni (omalla?) autolla vaimonsa ja kolmen lapsensa kanssa Suomeen, koska hän jo aavisti bolsevikkien tekevän vallankaappauksen hetkellä millä hyvänsä, mikä tapahtuikin sitten lokakuussa vallankumouksella. Suomesta Kegress palasi perheineen kotimaahansa Ranskaan.

20-luvulla Kegress työskenteli Citroenilla, mikä haki patentin "Kegress-systeemille", jota se käytti 30 vuotta. Lisenssiä myytiin myös usealle valmistajalle. Lähdettyään Citroenilta v.1935 hän kehitti "AutoServe"-vaihteiston ja v. 1939 kehitteli pieniä ohjautuvia pommeja. Adolf Kegress kuoli v. 1943 Ranskassa 64-vuotiaana.

Bolsevikit hyödynsi myös "Kegressiä" Pietarissa v.1919, jolloin tehtiin puolitusinaa "Kegress-Putilovia"

Kuuluisin Kegress-malli on Putilov-tehtaan samana vuonna Leninin määräyksestä hänelle itselleen Rolls-Royce Silver Ghostista tehty Kegress-versio, jolla Lenin kulki talvisin Moskovan ja Gorkin väliä. Se on myös ainoa säilynyt alkuperäinen "Kegress-eksponaatti" ja esillä Lenin-museossa Gorkissa.

Lenin oli automiehenä hyvin samanlainen kuin Nikolai II, sillä hän ei koskaan itse opetellut ajamaan autoa.

http://www.tsar-auto-club.spb.ru/history/kegress.html
http://www.liveinternet.ru/users/2384045/post133214397/
https://en.wikipedia.org/wiki/Adolphe_K%C3%A9gresse

Tästä tsaarin vierailusta Helsingissä 1915 ei löydy tietoa, toimiko Kegress siinä autokuskina. Tsaarin käyttämä auto Helsingin vierailulla oli Panhard-Levassor. Tsaarin seurueen käyttämät autot ilmeisesti laivattiin Pietarista Helsinkiin ja takaisin?

Kuva

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/02/24 ... gissa-1915
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mielenkiintoinen juttu. Harmi, että venäjä ei aikoinaan kuulunut kielivalintoihin. Ehkä siitä olisi ollut enemmän hyötyä kuin latinasta.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

http://ladakerho.fi/ladaboard/posting.p ... =1&t=39677
Jatkoa tuolta ettei enempää tule sotkettua Vestan topicia.
samarai kirjoitti:Niin en minäkään pidä siitä, että en pääse Transitillani jotain liukasta mäkeä ylös mistä aikaisemmin on joku etuveto-Ducato mennyt heittämällä ylös. Pitäisikö minun sen perusteella olla pitämättä Transitista, että se sattuu olemaan takavetoinen? Sinäkö sen päätät, mistä kukin pitää?
En päätä. Sitä vaan ammattiliikenteessä arvostaa sitä jos kalustolla pärjää Suomen olosuhteissa

E: Ja vertauksessani oli kyse kahdesta samanlaisesta autosta joissa eri vaihteistot. Minä pääsin mäen ylös manuaalilla ilman mäen hiekottamista vaikkei siinä ollut edes renkaatkaan viimesen päälle. Työkaveri ei päässyt robotilla ylös sitä myöhemmin, vaikka kerkesin nakata siihen hiekkaakin jonkun verran ennen kuin piti alkaa muihin hommiin. Koitin tuolla hiekotuksella avittaa työkaveria kun tiesin että on robotilla tulossa mutta hukkaan meni se hiekotus.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja samarai »

En oikein ymmärrä mihin sinä pyrit tällä jankutuksella? Pitäisikö nyt tehdä johtopäätös ettei robotilla tee mitään vai pitäisikö minun alkaa sitä nyt puolestani kehumaan?

Ei kai niitä valmistettaisi ja ostettaisi jos niistä jotkut ei kuitenkin pidä? Vai varustaako autotehtaaat niitä kiusallaan ihmisten ostettaviksi, että sittenhän tietävät ettei kukaan sellaista tule hankkimaan? Luulisi sen ammattiautoilijankin valitsevan seuraavalla kerralla toisen vaihteiston jos sillä ei kerran mitään tee. Kyllä niiden valmistus varmaan siinä tapauksessa loppuu nopeasti, jos niitä ei haluta ostaa.

Tuskin täällä kukaan siitä rakkaasta takavedostaankaan vain sillä perusteella luopuu, että talvella ei ole jotain mäkeä ylös päässyt. "Suomen olosuhteet" on aika laaja käsite, itse en muista enää vuosiin, että olisin Transitilla johonkin mäkeen kiinni jäänyt, eihän täällä mitään talvia enää ole ollut aikoihin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Siihen minä pyrin että sinäkin tajuaisit että noita robotteja on mahdollisesti sekä kelvottomia että mahdollisesti niitä hyviäkin ja en ole missään sanonut että robotti kuin robotti on automaattisesti paska. Ivecon robotti on paska huonoissa olosuhteissa ja piste. Jollain muulla valmistajalla voi olla hyväkin. Vaikea sanoa kun ei ole kuin tuosta Ivecon versiosta kattavasti kokemusta. Jankutathan sinäkin. Minä nyt vastasin. Vastaa nyt sinä mihin sinä pyrit omalla jankutuksellasi?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kuinka monta kertaa se pitää oikein sanoa? Jokainen saa pitää siitä mistä haluaa.

Itsehän puutuit minun kirjotukseeni. Eikö siihen olisi saanut vastata?
Viimeksi muokannut samarai, 16.12.2015 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Saa pitää. Mutta eikös saa myös olla pitämättä ja tuoda senkin ilmi keskustelupalstalla keskustellen? Eikö keskustelupalstan idea ole keskustelu?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tottakai saa olla pitämättä, kunhan ei lähde millekään "yleistämislinjalle - kaikki ne on paskoja". En minäkään pidä kuin manuaalivaihteistosta.
Ja itse sinä tämän "keskustelun" aloitit. Minä kyllä vastaan aina mielelläni. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Missä kohtaa minä olen sanonut että kaikki robottilaatikot on paskoja? Olen vain vertaillut kahden Eurocargon toimivuutta Suomen olosuhteissa joiden erona oli vain erilainen vaihteisto ja toin tässä esimerkin että kyseisessä mallissa on ratkaiseva ero huonoissa olosuhteissa onko siinä robotti vai manuaali. Yhden sivuhuomautuksen lisäsin Ategon robotista jolla yhden päivän ajoin ja mainitsin selkeimmin mieleen jääneen eron Ivecon robottiin nähden. Noilla Ivecoilla oli tarkotus tehdä tuottavaa työtä. Ei ole kovin tuottavaa jauhaa kiinni sillä robottiversiolla paikassa mistä manuaaliversiolla olis päässy kiinni jäämättä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja samarai »

Missäs kohtaa minä olen sanonut, että juuri sinä olet niin sanonut? Tarkoitin yleisesti, että jos ei itse pidä jostain, niin silloin helposti sanotaan, että kaikki ne ovat paskoja.
On siis olemassa hyviäkin robottivaihteistoja, senkin olisit voinut myös heti kertoa.

Miksi sitten pitää ostaa tuollainen Iveco "robotti", jos sillä ei tuottavaa työtä voi tehdä? Kannattaa varmaan vaihtaa muuhun toimivaan vaihteistoon?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Varmaan siksi kun se on halvempi kuin jonkun muun valmistajan robottilaatikkoinen auto ja ostaja on päättänyt että sen on oltava robotti- eikä manuaalilaatikolla ja parempaan ei ole varaa? Nyt muuten muistui paikka mieleen missä tuo Ategon robottilaatikko varmaankin olis päihittänyt Ivecon robotin tuolla ominaisuudellaan että siinä on veto päällä tyhjäkäynnilläkin. On olemassa eräs pesula jossa lastauslaiturin edessä olevassa asvaltissa on aika reilu kaato laiturista poispäin, eli laituriin peruutetaan reippaaseen ylämäkeen. Ivecolla siihen laituriin peruuttaessa pitää painaa melko paljon kaasua että veto on päällä eli sitten kun se kytkin ottaakin kiinni, peruutetaankin melko vauhdilla sitä laituria kohti. Ategolla olis voinut peruutella tyhjäkäynnillä tuohon laituriin aivan kuin manuuaalivaihteisella kuorma-autolla.
samarai kirjoitti:Ja itse sinä tämän "keskustelun" aloitit. Minä kyllä vastaan aina mielelläni. :)
Siinä taisi loppujen lopuksi käydä niin että käsitin että osa siitä sinun ensimmäisestä kirjoituksestasi, johon kommentoin, oli kommentointia minun kirjoitukseeni. Valtiovarainministeriämme lainatakseni "sori siitä" :lol:
samarai kirjoitti: Kannattaa varmaan vaihtaa muuhun toimivaan vaihteistoon?
Veit sanat suustani :D
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Off-topic

Viesti Kirjoittaja START »

sotketaanpas pakkaa vielä
volvon robotteja monet kehunu, on kuulemma nopea ja hyvä ja mitäkaikkea. itse en varsinaisesti tykkää siitäkään. vaihtaa miten sattuu, useamman vaihteen puotto alaspäin aina hieman tuuripeliä, minkä sattuu saamaan päälle. ei ole kytkin poljinta, paikaltaan tuo ei jaksa lähteä ylämäkeen tai pehmeästä, sammuu. puuttuu ryömintä ja kytkin ottaa liian terävästi kiinni, ja paikaltaan kierroksilla hyökyttäminen ei yleensä auta kun joko potkasee tyhjää tai nytkähtää ja sammuu sitten. talvikelissä ketjujen surma
ja volvoahan ei saa oikealla moottorilla enään ollenkaan muuta kun robottina, manuaali tarjolla vain pienitehoisempaan 16litraseen ja siinä ei nykypainoille enään taho voima piisata kun pikitie linjoille
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin