Ilmailua -topic

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Niin no mitenkähän ne tuumat sitten oikein erosivat?? Vasta II maailmansodan jälkeen ne tuumat yhtenäistettiin.

Älä nyt vaan kysy, että kuinka ne yhtenäistettiin!

Tuli katsottua Youtubesta Spitfire dokumentti. Sen mukaan tuo Spitfiren nerokkuus piilee sen siivessä joka oli hieman parempi ominaisuuksiltaan kuin saksalaisten trapetsisiivet. Siipi, kuten koko konekin oli kallis ja osin vaikea valmistaa eikä ollut kovin sopiva massatuotantoon.

Sikäläinen Ilmailuministeriö viivytteli koneen lisätilauksia, kun se oli niin kovin kallis, vaikka sota Euroopassa jo riehui. Englantilaisten mukaan siinä menetettiin kovin paljon arvokasta aikaa saada enemmän koneita puolustukseen vuonna 1940.

Koneen moottorissa käytettiin kaasutinta pitkään, kun taasen saksalaisten moottorit olivat ruiskutusmoottoreita. Olikohan malliin IX saatiin jo polttoaineen ruiskutus ja kone oli jo taisteluarvoltaan parempi kuin saksalaisten vastaavat koneet.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuore video harvinaisesta kaksipaikkaisesta Messerschmitista, Me-109 G-12 lentokoneesta.
Saksassa oli 40-luvulla näitä muutamia eikä niitä ole lentänyt sen jälkeen kuin vasta nyt elokuussa.

Koneessa on tyypillinen maailmansodan aikana käytetty kolmen harmaan sotamaalaus keltaisine itärintamatunnuksineen. Sotamaalaus tehtiin jo valmistajan tehtailla.

https://www.youtube.com/watch?v=759CIhZgXsw
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

LCD mittareita? :cry:

Tuleeko saksassa sanktioita, jos siellä pyrstössä olisi oikea hakaristi? :roll:
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Lattarauta kirjoitti:Messerschmitt bf 109G-4 Rote Sieben

Lentonäytös.
Moi,

Hienoa "taivuttelua" ilmassa. Juuri koneen arvolle sopivaa liikehdintää.

Tiesittekö, että aikanaan Saksassa kun juutalaiset ja pakkotyöläiset kasasivat noita "Mersuja" kovalla kiireellä, niin raaka-aineiden puutteen takia kasasivat koneet huonoista raaka-aineista mitä sattui nyt löytymään. Koneen rungot tehtiin maksimissaan 100 tunnin tai vuoden tai kahden käyttöä varten. Sen vuoksi käytettiin epäpuhdasta alumiinia, ja eri metalleja vähän sekaisin. Aika on sitten käynnistänyt korroosion itsestään.

Saadakseen nykyään Me 109 lentokuntoiseksi, on ne täytynyt käytännössä rakentaa pitkälle uusiksi. Tai sitten käyttää aikanaan Espanjassa lisenssillä tehtyjä koneen osia.

Suomalaiset lensivät koneilla yli 400 tuntiakin. Mutta ei välttämättä samalla rungolla vaan koneita pidettiin kunnossa pitkälti kannabalisoimalla monesta koneesta osia yhteen koneeseen. Jossain vaiheessa koneita alkoi hajoamaan jopa ilmassa 40luvun lopussa ja 50 luvun alussa. Koneet poistettiin joskus 1954 paikkeilla Ilmavoimista.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Totta tuo, että kunnollisista raaka-aineista oli huutava pula jostain vuodesta lähtien? Kunnollisesta polttoaineestakin oli pula, joten siitäkin syystä
jäätiin tehoissa ja ehkä moottorien käyttötunneissa vihulaiselle. Mutta haittasiko tuo raaka-ainepula mitenkä pahasti Me 109?
Kun odotettu käyttöikä ennen alasampumista oli laskennallisesti jotain.

Olisikohan jossain videoo noista Suomessa olleista Mersuista? :)

The Military Aviation Museum's Bf-109

Vieläkö noihin saisi pyssyt kiinni, voisi ainakin paukkupatruunoilla laittaa menemään.
Toisi mukavasti lisätunnelmaa. :D
Voipi olla ettei viranomaiset anna lupaa.. :?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kysymys ei ollut siitä haittasiko raaka-aine pula Me-109 koneen rakennusta. Ei haitannut. Niitähän suollettiin ennätysmääriä Speerin suunnitelmien mukaan ja ennätysvuosi oli 1944 vaikka tehtaat olivat pommitettu jo raunioiksi. Se vaan että ne olivat kiireellä kasattuja "romuja" jotka olivat melkoisen vaarallisia vempeleitä käyttäjilleen ja joissa oli laatu huonompi kuin aiemmin v. 1942 tai 1943 tehdyissä koneissa.

Vuonna 1944 monessa Suomeen tuoduissa Me-109 koneissa oli jo vanerista tehdyt pyrstöt kun metallista oli pulaa. Pyrstö oli kuulemma painavampi ja aerodynaamisesti huonompi kuin alkuperäinen. Lisäksi kone alkoi päivityksistään huolimatta olemaan vanhan aikainen vuonna 1944.

Suomessa havaittiin että koneiden aseistuksessa oli toivomisen varaa. Varsinkin konekivääreissä oli paljon lataushäiriöitä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Jouska kirjoitti:Moi,

Kysymys ei ollut siitä haittasiko raaka-aine pula Me-109 koneen rakennusta. Ei haitannut. Niitähän suollettiin ennätysmääriä Speerin suunnitelmien mukaan ja
ennätysvuosi oli 1944 vaikka tehtaat olivat pommitettu jo raunioiksi. Se vaan että ne olivat kiireellä kasattuja "romuja" jotka olivat melkoisen vaarallisia
vempeleitä käyttäjilleen ja joissa oli laatu huonompi kuin aiemmin v. 1942 tai 1943 tehdyissä koneissa.
No se on vähän miten ottaa, haittasiko raaka-aine pula Me-109 koneiden rakentamista, jos linjalta tuli puusta rakennettuja ruumis-arkkuja entisten
hopeanuolten sijasta.. Olisi pitänyt lopettaa noiden Me-109 kasaaminen jo aika päiviä sitten ja laittaa paukut suihkumoottorillisiin vehkeisiin,
mutta ensin ei ollut tahtoa ja sitten jo liian myöhäistä?
Vuonna 1944 monessa Suomeen tuoduissa Me-109 koneissa oli jo vanerista tehdyt pyrstöt kun metallista oli pulaa. Pyrstö oli kuulemma painavampi
ja aerodynaamisesti huonompi kuin alkuperäinen. Lisäksi kone alkoi päivityksistään huolimatta olemaan vanhan aikainen vuonna 1944.
Suomessa havaittiin että koneiden aseistuksessa oli toivomisen varaa. Varsinkin konekivääreissä oli paljon lataushäiriöitä.
Oliko Suomessakin metallit loppu, vai vaihdettiinko täällä metallista pystöä yms.?
Kone alkoi olla vanhentunut verrattuna länsiliittoutuneiden koneisiin?
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Sodan jälkeen pyrittiin vaihtamaan Suomessa ne vaneriset pyrstöt metallisiin toisista koneista ottamalla. Suomessa kun sai vain olla 60 hävittäjää, oli Messerschmittejä siihen nähden Suomessa runsaasti.

Saksan vaikea tilanne, suuret tappiot ja sotatalous pakottivat valmistamaan niitä koneita. Messerschmitt oli halpa valmistaa, yhden FW 190 hinnalla taisi saada kolme Me 109 konetta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

DC-3 lennätti varmaan taas ihmisiä Malmin lentokentältä eilen.Aika vakuuttava ilmestus,hidas ja äänekäs.Surasin kiikarilla kun olin käymässä Vuosaaren sataman näköalapaikalla.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllä lennätyksiä on aika tiheään. Espoon puolellakin käy varmaan joka toinen viikonloppu kääntymässä. Hienommat äänet on nelimoottorisessa DC-6 koneessa jossa myös moottorin tehot tuplattu DC-3 verrattuna.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Ilmailua -topic

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Hienon Messerschmitt 109 G-2 lentosimulaattorin esittely suomeksi. Suomessa tehty ja varmaan tuollaisella voisi olla kysyntää myös ulkomailla.

https://www.youtube.com/watch?v=6ufb7BdrTvs
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin