VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tulee tässä ehkä pakettiauto hankittavaksi ja kun ei kerhon merkillä ole sellaista tarjota, niin tuttu kauppasi T4 VW Syncro Caravellea. Entinen palokunnan auto korotetulla katolla, ABS-jarruilla, nelivedolla ja 2,5 l bensakoneella. Vuosimalli on -95 ja auto toki palokunnan väreissä ja kojelauta täynnä reikiä pois purettujen varusteiden jäljiltä. Autoon on tehty huollot ajallaan ja suurempina korjauksina vaihdelaatikkoremontti, uusi kytkin ja uudet jarrulevyt ja palat edessä, jakohihnakin vaihdettu äskeittäin. Kilometrejä on takana 180 000.

Ajolleen auto on hyvä, toki pitäisi päällemaalata, kun nykyisellään on hieman liiankin silmiinpistävän värinen. Varustukseen, kuntoon ja kilometreihin nähden hinta olisi kyllä ihan kohdallaan, mitä Nettiautoa seurasin. Näitä bensakoneella varustettuja nelivetoja ei tosin ole usein myynnissäkään.

Mutta onkohan odotettavissa ongelmia vaihteiston kanssa tulevaisuudessakin? Onkohan jotain ongelmaa, etteivät vaihteistot syncroissa kestä? Nimittäin toisellakin tutulla on samanlainen auto, johon on jo vaihdelaatikko vaihdettu. Sen tiedän, etteä automaattilaatikot eivät transportereissa kestä vetotavasta huolimatta, mutta en ole mistään kuullut, että etuvetomalleissa manuaalilaatikon kanssa ongelmia olisi. Entä miten lienee näiden bensakoneiden kesto? Tosin 180 000 km ei pitäisi olla tällaiselle autolle mikään suuri ajomäärä.

Myös on tullut luettua, että VW on pakettiautomerkeistä se varteenotettavin muutenkin. Takavetoiseen pakettiautoon en koske, Hiace ja muut japanilaisten viritykset ovat paljon huonompia ajaa, mitä olen itse päässyt ajamaan. Transporterin T5-mallit taas ovat näitä vanhempia ongelmallisia ja ajo-ominaisuudetkin lukemani mukaan jostain syystä huonompia.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

VW:n heikoin lenkki melkeinpä mallista riippumatta on vaihteisto, se kun tuppaa hajoamaan jo 300-400 tkm ajettuna, vaikka muu tekniikka kestäisi.. Tuossa yksilössä se kyllä on mennyt erikoisen aikaisin. Vaihteistosta on kyllä eri versioita konetehon mukaan, pikkukoneissa tuppaa olemaan ne heikoimmat. Bensakoneesta en tiedä. Ajettavuus on tosiaan hyvä, myös siinä T5-seuraajamallissa. Sellaisella olen ajanut paljonkin, kuten myös T3:lla. Näitä on kalliimpi ylläpitää kuin Hiacea, Hiacet on toyotatyyliin lähes ikuisia tekniikaltaan. Täytyy myöntää että Hiacen talviajettavuus on niin hirveä että mieluummin minäkin maksaisin Volkkarin mahdollisista runsaammista korjauskuluista. Bensakone on täysin tuntematon minulle, viisipyttyiset Dieselit kyllä kestävät hyvin ajoa. VW:t syövät lähes aina öljyä, mutta se ei ole vian merkki, öljymäärää pitää vain tarkkailla. Jos olisi rahaa niin itselleni ostaisin T5-mallisen 170 hv 5-syl dieselkoneella. Mahtava ajaa, hiljainen ja suorituskyvyltään päihittää useimmat tiellä liikkuvat henkilöautotkin, oikeastaan parempi kaikissa suhteissa kuin henkilöautot. Eikä tuossa kaverin autossa mistä kokemukset on, ole ollut mitään suurempaa remonttia, joitakin antureita siihen on vaihdettu ja nelivedon kytkeytymisessä oli vikaa. Maalipinta kyllä on huono, maali lohkeilee jo paloina irti oven alareunasta ja auto on alle kymmenvuotias. Viisipyttyinen kone vaihtui jokunen vuosi sitten kaksilitraiseen vielä tehokkaampaan neloseen joissa on ollut taas enemmän ongelmia. Mutta osta pois vaan, tuskin on monen tonnin sijoituksesta kyse. Jos vaihdelaatikko eli auton heikoin lenkki on juuri vaihdettu, luulisi sen rauhallisemmassa siviilikäytössä menevän taas kivutta yli 300tkm lukemiin.

Jos pitää antaa vaihtoehtoja, niin useammassa työpaikassani olen kuullut, että paras luotettavuus-ajettavuussuhde on Fiat/Citroen/Peugeot -kolmikon dieselkoneisilla pakuilla. Ovat henkilöautomalleistaan poiketen lähes yhtä luotettavia kuin Toyotat, ja Volkkarimaisen hyviä ajaa. Sähkövikoja ja muita pikkumurheita ei niissä jostain syystä ole henkilöautojen tapaan. Tosin puhutaan 2000-luvun laitteista, en tiedä oliko 90-lukuiset ranskanitaliaanot niin hyviä.
Viimeksi muokannut juippi11, 18.4.2013 8:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Vaikka asia ei minulle kuulu. Niin ottaisin jos hinta kohallaan. Kun kerta kytkin ja vaihdelaatikko vaihdettu... Ottaisin syngron noilla kilometreillä etu tai taka moottorisena...eniten haittaisi tuo korotus katolla....
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja mush »

Itsekin harkitsin bensakoneista, mutta mitä noista selvittelin niin ovat aika janoisia. Tulin siihen tulokseen että jos pelkät polttoainekulut 100km kohden alkavat nousta 10eur dieseliä korkeammaksi, niin ei ole ainankaan minun ajoilla mitään järkeä, vaikka yrittäisi RE85:lla hieman kuluja lievittää.

Noin 200tkm T4:lla olen itse viime vuosina ajellut ja sen kokemuksella vähällä on päästy. Alustan niveliä menee jonkin verran, niiden kesto riippuu nivelten laadusta ja kuinka isolla lekalla ne on asennettu. Noilla kilometreillä kopalla pitäisi olla hätää.

Eihän tuo laatikko missä pakki on ykkösen vieressä mikään supervahva ole, mutta kyllä senkin pitäisi normaalikäytössä kestää. Heikoin kohta taitaa olla vitosvaihteen synkronointi, niissä tuntuu olevan eniten ongelmia. Senkään korjaus ei vaadi laatikon irroittamista edes autosta. Suurin ongelma tuon kanssa lienee tehtaan päätös pudottaa öljynvaihto huolto-ohjelmasta (mikä monasti tarkoittaa että öljyn määrää ei edes tarkisteta). Aikamoista sontaa on noista laatikoista ulos laskettu, sääli etten ottanut kuvaa viimeisistä. Ja jos öljymäärä pääsee vähenemään, niin sitten hajoaa vitosvaihteen laakerointi ensimmäisenä. Syncro-palikathan noissa on ikäänkuin irto-osia, eikä vetotapa kummoisesti vaihteistoa rasita normaaliajossa. Ääntähän niistä lähtee vanhemmiten, mutta ei kokemuksen mukaan haittaa kestävyyttä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Tahtoo viitosvaihde mennä merkistä riippumatta jos öljyjä ei koskaan vaihdeta ja määrät mitä sattuu ja ajetaan 70-80km tunnissa.iso moottorinen jaksaa mennä aika isollakin vaihteella pientäkin vauhtia..
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Tuo kaverin dieselpaku jyristää jos ajaa alle 2000 kierroksella, sen jälkeen hyökkääkin sitten kunnolla. Se on 6-vaihteinen, mutta kutosta kannattaa tarjota vasta yli satasen vauhdissa. Kaupungissa ei nelosella tai varsinkaan vitosella voi ajaa. Turbottomat diesel ja bensakoneet on eri juttu, niillä voi ajaa jyristämättä vaiheistolle epäedullisillakin kierroksilla.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Muuttokuormalla tuo auto tosiaan vei vähän reilut 11 litraa / 100 km, tosin ihan ymmärrettävää tuon painoiselle autolle lasteineen ja kun nelivetokin on vielä jatkuva, niin sekin lilsää kulutusta. Hintaluokka on 5000 euroa, auto on siis juuri katsastettu henkilöautoksi ja siihen on hankittu 5 henkilön penkit, kun oli vanhasta pelastusautosta kyse, niin ei tullut mitään lisäveroja maksettavaksi, vaikka katasti henkilöautoksi, 80-lätkäkin putosi samalla perästä pois. Päällemaalaus vain on aika kallista, tuttu maalari velottaisi 1200 euroa veroineen. Lienee tuollaisen auton maalauksesta ihan normaali hinta? Ammattikoululta ajatelin kysellä myös tarjouksia maalauksesta, jos vaikka menisi edullisemmin.

Totta kyllä taas on, että saahan tuon ikäisiä transporttereita puolta halvemmallakin, kilomterjä tosin on paljon enemmän ja varustuksesta puuttuu mm. se neliveto ja ABS-jarrut. Toistaalta lähettyvillä on automaatilla varustettu nelivetomalli n. 3000 euroon kaupan, mutta noihin Volkkareissa käytettyihin automaattilaatikoihin ei kannata sekaantua, kokemus opetti Passatin kohdalla.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Saman ikäluokan Hiacella sekä Hiluxilla on tosiaan tullut ajettua, ja ajettavuus karmea Volkkariin verrattuna. Muutenkaan eivät japanilaisvalmisteiset autot sytytä. Noista ranskalaisista Talbot-harrastajalle paras vaihtoehto olisi Talbot Express (sama auto kuin Peugeot ja Fiat:kin, mutta Talbotin brändillä), mutta niitä ei Suomessa ole tarjolla. Ja uusin mahdollinen vuosimalli taisi olla -91.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja mush »

Pitäisihän siellä olla viskokytkin, eli ei ole ihan jatkuva neliveto. Toki siellä enmmän liikkuvia osia on koko ajan verrattuna etuvetoiseen.

Ei tuo nyt mikään sairaan halpa ole tuon ikäiseksi bensavehkeeksi, mutta kuntohan tuossa tietenkin ratkaisee.

Kun haet autoa, niin muista katsoa myös Caravellet nettiautosta, varsinkin jos bussia olet vailla. Ovat yleensä myös paremmin varusteltuja kuin Transportterit, vaikka monet onkin pakettiautoiksi rekisteröityjä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ajoin pari vuota VW transportteria 1,8 D.Kyllä oli nuhapumppu.Kun oikein kepitti niin kiihtyvyys oli jonkinlaista tuonne viiteenkymppiin.Kun kierroksia ei ota ja voimaa ei ole niin kyllä tarkkana sai olla kun tuli rampilta moottoritielle.Kerran siinä kulku lakkas melkein kokonaan kun takajarru alkoi laahata...ei ku VW korjaamolle.Sivuliukuovi tuli kerran varpaille kun kiskojen linjat oli eri paria.Toinen sivuovi lakkas lukittumasta juuri kun kyytiin oli otettu 400l pesuliuotinta.Kiva oli kruisailla kehäkolmosella kun sivuovi oli "lukittu" sähkökaapelilla sisäpuolelta.Kuulema joku jousi katkee kahvan sisältä.Lämmin oli kyllä talvella ja ohjaustuntuma hyvä.Ylikehuttu mutta kun mainoksissa tarpeeksi jankutetaan niin uppoaa kaaliin kuin Pohjois Korean propaganda ikään.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Se on varmaan ollut 1,9 vaparidiesel. Totta kai on sillä nuhapumppu, se on henkilöauton kone ja niissäkin alitehoinen. T3-mallia oli myös 1,6 ja 1,7 dieselillä ja ilman turboakin, turbollinen oli hieman 2,4 Hiacea virkeämpi mutta turboton taas uskomattoman laiska. Viisipyttyisiä ei nuhaisuus niinkään vaivaa. Ja tuolle T5 mallin 170 hepan dieselille saa olla melko tykki henkilöauto että sen jättää, kiihtyvyys ei numeroina ole hirmuinen mutta se todella hyökkää. Olen minä 90-luvun Turbo-Hiacellakin ajanut työkseni. Sekin oli hyvä kulkemaan ja kesällä ihan mainio ajaakin, talvella vaan meno oli huojakkaa. Ja täydessä iskussa kuulemma odottaa edelleen ex-työpaikan takapihalla, vaikka on 500 tuhatta mittarissa ja öljyt olleet vuosia vaihtamatta. Palaa palvelukseen silloin kun uudemmat pettää. Pelkkään kaupunkiajoon valitsisin taloudellisista syistä sen Hiacen, joskus kyllä voisi liikkeellelähdöt tehdä tiukkaa talvisin..
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

mush kirjoitti:Pitäisihän siellä olla viskokytkin, eli ei ole ihan jatkuva neliveto. Toki siellä enmmän liikkuvia osia on koko ajan verrattuna etuvetoiseen.
Itsellä oli aikanaan -91 syncro Passat, jossa oli tuo viskokytkin, -98 vuosimallissa oli taas jatkuva torsen-neliveto, jollaisen kuvittelin olevan pakettiautoissakin. Asia sitten ilmeisesti onkin niin, että visko on t4-sarjassa käytössä torsenin sijaan?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-nelivetotyypit

Viskokytkin t4 ssä minun mielestä on.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

juippi11 kirjoitti:Jos pitää antaa vaihtoehtoja, niin useammassa työpaikassani olen kuullut, että paras luotettavuus-ajettavuussuhde on Fiat/Citroen/Peugeot -kolmikon dieselkoneisilla pakuilla. Ovat henkilöautomalleistaan poiketen lähes yhtä luotettavia kuin Toyotat, ja Volkkarimaisen hyviä ajaa. Sähkövikoja ja muita pikkumurheita ei niissä jostain syystä ole henkilöautojen tapaan. Tosin puhutaan 2000-luvun laitteista, en tiedä oliko 90-lukuiset ranskanitaliaanot niin hyviä.
Juu, kyllä noita kannattaa ihan vakavasti tutkia, siis nimenomaan näitä 2007-> todella hyviä ajaa, kolinoita saa kyllä etupäästä kuunnella mut osat järkihinnoissa ja helppoja korjata. Tilaa riittää ja jos henkilöautoja pitää kiusata niin kolmen litran koneella jo varsin ärhäkkä peli. 7 kuution tavaratila täyteen + kärry niin ei vitosta pienempää tarvi ylämäessäkään kaivella... 8)
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: VW Transporter-kokemuksia kuinka monella?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kiitos kysymästä, on kokemusta 2001 T4 75kW 2.5TDI:stä reilun parin vuoden ajalta. Olen erittäin tyytyväinen.

Hyvä ajaa, kulkee riittävästi ja kuluttaa varsin kohtuullisesti.
Kevyesti pääsee kasilla alkaviin kulutuksiin myös talvella, kesällä matkassa helposti myös alle seiskaan.
Tämä on siis eka malli sillä vahvemmalla manuaalilaatikolla ja se olikin mulla yksi ehdoton hankintakriteeri. Sen henkilömallin pikkulaatikon kanssa ei kiinnosta alkaa jännäämään.

Mielestäni paras T4 malli kokonaisuutena on siis tämä. Kestää kilometrejä, eikä ole janoinen. Alavääntöä ei kyllä tosiaan mainittavasti TDI:ssä vakiona ole.
Ainiin, väittivät, että volkkarissa öljyä saattaa kulua. Mittarissa 473tkm eikä tarvi lisätä, eikä valu edes minimiin, öljynvaihtojen välillä joka on ollut n.15-16tkm.

Automaatit ja bensamallit unohtaisin suosiolla samantien, etenkin jos puhutaan jo viidentonnin hintaluokasta. Sillä saa jo OK-kuntoisia TDI:täkin. Jako- ja pumpunhihnaremppa niihin maksaa toki jotain, eikä kannata ite tehdä jos ei tiedä mitä tekee ja ei ole oikeita vehkeitä.

Jostain ehkä 1996 alkaen koppa on galvanoitu, eli kestää vähän siistimpänä, mutta eipä sekään tietenkään hoitamatta kestä, kuten ei muutkaan.
Siirtymävuosien malleissa pitää itse tietää mitä jarru- ja alustan osia tarvitsee, niitä on päivitelty vanhemmissa muutamaankin kertaan.

Ducato-johdannaiset on vähän sellaisia kinder-muovista kyhätyn eli halvan oloisia, kolhojakin. Myös ainakin jonkun ikäluokan salakavala sisältäpäin lahoaminen ei ilahduta. Jos olisi ihan pakko tämän mallinen valita, se olisi Fiat-sukuisella koneella.
Tilaa on kyllä hyvin, selvästi enemmän kuin Transporterissa.

Hiacet on koriltaan kolisevia ja hataria peltitynnyreitä ihan uusimpiin malleihin asti. Ei mitään eristyksiä tai muitakaan mukavuustekijöitä, ei edes ajoasentoa vakiona. Tekniikka varmaankin kestää.
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin