Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olisi ilo nähdä tuollainen liikenteessä joskus,20 vuotta sitten niitä vielä oli.....
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ex appiukolla oli tuollainen lainassa. niin pääsin kyytiä ottamaan joskus 20 vuotta sitten.oli pehmoinen kyyti.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Jotkin aluvanteet on olleet myynnissä ihan lähellä seuraavaa työkohdetta, mutta hinta oli turhan suolainen, kun ei ollut kunnon kumejakaan paikallaan. Pitää katsoa sitten ovatko vielä tallella. Nuo peltivanteetkin on eri paria, takana selvästi vanhemmat, kuin olisivat jostain 504:stä repäisty. Melko happamat ne jo on olleet kun on maalattu jollain hopeamönjällä joskus.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Pösö edelleen ajokunnossa. Välillä se nyki raivokkaasti, ja nykiminen poistui kun tulppasi alipainesäätimen letkun. Elokuussa nykiminen palasi, ja sen sai häipymään vain laittamalla letkun takaisin paikalleen.. Varmaan jotain jumitusta ollut virranjakajan ennakonsäädössä. Taas pelannut aika hyvin, käynnistynyt on aina. Lievä tärinä yli 100 vauhdissa saa epäilemään, että kardaani aiheuttaa sen tärinän, kaksilla eri renkailla on kokeiltu eikä vaikutusta. Tosin molemmat niistä rengassarjoista yli 10 vuotta vanhoja..

Kuusamossa bongattu jokin viikko sitten aika harvinaiseksi käynyt siisti auto, Daihasu Charmant. Siis KE70 Corollan sisarmalli. Samalla kylällä näkyi taas vielä harvinaisempi laitos eli perusmallin Fiat Mirafiori, taisi lukea kyljessä että 1500. Suomussalmen eteläpuolella tuli eilen vastaan museokuntoinen siipipösö eli 404.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Pösön raportointi on vähän unohtunut. Ulkoasu on sama, mutta nyt on alla aluvanteet. Auto tuli katsastettua maaliskuussa, takajarrusylinteri ja raidetangonpää piti vaihtaa että meni läpi. Startin kanssa ollut silloin tällöin ongelmaa, starttaa melko hitaasti ja joskus harvoin ei ollenkaan. Vika ehkä virtalukossa tai johdoissa, kun on kokeiltu montaa eri akkua ja starttikin on uudenkarhea sekä laturi. Muuten pelannut suht. hyvin ranskikseksi ja öljyä tai nesteitä ei kuluta. Päästötkin oli pienet vaikka vaaleanharmaasta savupilvestä voisi päätellä muuta.

505 tuli mieleen siksi, kun ensimmäistä kertaa vuosikausiin näin samanlaisen liikenteessä. Siisti tummanvihreä yksilö tuli vastaan Joensuussa.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Pösöllä ajeltu talvella melko vähän. Katsastuksessa käytin tänään. Viimeksi leimalle päästäkseen sai taistella viikkokausia jarrujen kanssa, mutta nyt pösö päätti ylittää itsensä ja täräytti melko tasaiset arvot jarruista. Muutakaan valittamista ei ollut ja päästötkin jäi yllättävän vähäisiksi 40-luvun työntötankokoneelle, terva-öljymömmö on pitänyt toistaiseksi ruosteenkin loitolla pohjasta.

Kuva

Joku viime kesän kuva, ihan noin harmaa tuo ei luonnossa ole
Kuva

Ai niin, viime kesän starttausongelmat katosi kun akku vaihtui hieman suurempaan 72Ah malliin. 60Ah akku ei tunnu jaksavan täräyttää xn1:stä tulille kunnolla. Muuta vikaa ei muistu mieleen, kuin että alkuperäiset keulan koiranluut alkoi klopajaa syksyllä ja ne vaihdoin.

Topicin aiheesta eli kadonneista automalleista: Katsastukseen mennessä ohitin melko siistin lavamallin Subaru Leonen, ikä varmaan pösön luokkaa eli reilusti yli 30 vuotta. Tuo malli käytti samaa harvinaista 4x140 -pulttijakoa mitä takavetoiset Pösötkin, en tiedä onko vanhoissa Subaruissa joiltakin osin kopioitu muutenkin pösöä (504) vai onko pulttijako vaan sattumaa.
Viimeksi muokannut juippi11, 17.3.2016 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Linkki poistettu.
Viimeksi muokannut Lattarauta, 18.7.2021 4:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Voipi olla, mutta koskenee vain tyhjäkäyntiä. Vielä ei ole ainakaan mäntään tullut reikää ja lämmöt ei nouse liikaa. Piti ihan googlettaa noista Pösön ja Subarun yhteyksistä muussakin kuin pulttijaossa. En löytänyt juuri mitään juttua aiheesta, mutta vahvalla mielikuvituksella voi nähdäkin jotain samaa Subaru Leone MK1:n ja Peugeot 504:n välillä. Ei paljon, mutta sen verran kuitenkin että samanmuotoisen varjon ne jättävät. Eipä tuon subarun muoto kyllä paljoa 70-luvun corollastakaan poikkea joten yhdennäköisyys lienee vain aikakautensa muodin sanelemaa

Kuva
Kuva
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja raul »

Hieno auto edelleen. Mutta onhan tuo nyt järjettömän laihalla. Ei mahtunut kuvaan juuri siinä peukalon kohdalla, mutta ylimpänä lienee CO%. Joka tuollaisessa autossa olisi ajomukavuuden ja kulutuksen suhteen vuoksi hyvä saada 2,0-2,5%.
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Pitääpä varmaan sitten kokeilla mitä vaikutusta seosruuvilla olisi, on sitä kyllä räpelletty eri asentoihin kun joskus oli käyntiongelmaa tehoventtiilin ja kiihdytyspumpun vuotojen takia. Ajokäytöksessä en ole mitään erikoista huomannut, hyökkää heti kaasusta sen mitä 96 hepalla pystyy, eikä nyi. Käynnistyykin hyvin muutamalla pyörähdyksellä. Samarassa tuo CO (ylin) olikin luokkaa 2,5%, vaikka siinä on tyhjäkäynnin tuntumassa enemmän laihalla käyvän koneen oireita (nykii osakaasulla ja puutuu liikkeellelähdöissä).
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Linkki poistettu.
Viimeksi muokannut Lattarauta, 18.7.2021 4:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
raul
Viestit: 655
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja raul »

Konehuoneessa voisi olla tarrassa ilmoitettu CO%, kärkivälit ym...
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Konehuoneessa on vaan venttiilikopassa lähes täydelliset ohjeet kannentiivisteen vaihtoon.. tämä konetyyppihän söi niitä kuin leipää, jos asennuksessa tapahtui pienikään virhe ja sylinteriputket pääsi liikahtamaan. Mutta laitoin kyselyä seoksista yhdelle pösövelholle jolta osiakin aina ostelen, kiitokset asian huomioinnista. Katsastaja ei kummemmin seoksista varoitellut mutta mainitsi kyllä että käy laihalla. Kuvassa auto näyttää ehkä hienommalta mitä onkaan, mutta semmoinen elämää nähnyt ja kulahtanut laite se livenä nähtynä on, ja saa tuonikäisenä (valmistunut 11/81) jo ollakin.

Oman säväyksensä öiseen ajeluun tuolla antaa se, että molemmat edelliset omistajat ovat manan majoilla. Molemmat oli kuolemaansa asti vielä niin viimeisen päälle tarkkoja Pösöstään (vai onko alatukivarsien puhdistus hammasharjalla tarkkuutta..) että välillä tuntuu, että joku vahtii vieläkin autonsa kohtelua takapenkiltä. Esim. kerran meinasin nukahtaa tuon rattiin yöllä, mutta ihan selvästi joku tömäytti nyrkillä olkapäähän. Ei varmaankaan minua suojellakseen, vaan autoa.. Kiitokset edesmenneelle omistajalle jälkikäteen siitä, ettei myynyt tuota minulle aikanaan teinivuosina pitkästä kinuamisesta huolimatta. Olisin taatusti ajanut takavetoisen lotjan jo aikoja sitten p***aksi, jos olisin juuri kortin saaneena päässyt sillä kruisailemaan.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Tänään tuli VT15 Inkeroisten kohdalla vastaan Renault Fuego.. milloin lie moisen viimeksi liikenteessä nähnyt. :)
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
juippi11
Viestit: 665
Liittynyt: 21.5.2012 19:47

Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot

Viesti Kirjoittaja juippi11 »

Aiheen Pösö edelleen liikenteessä. Suurimmat viime aikojen korjaukset on syylärin ja koko pakoputkiston uusiminen viime keväänä. Molemmat löytyi uusina, syyläri eläköityneeltä jäähdytinkorjaajalta Kajaanista (tallissa hieno 404 Pösö), ja pakoputket Rajalinnan autosta. Jossain vaiheessa Pösö teki myös väliaikaisen paluun "kotiin", tehtiin sillä pienimuotoinen roadtrip entisen edesmenneen omistajan jälkikasvun kanssa.

Kuva
Kuva

Viime aikoina nähtyjä harvinaisiksi käyneitä autoja: Lasiperä-Civic siistikuntoisena, ja Mitsubishi Galant takapotku 80-luvulta

Aika siistejä 505:ia näkyy silloin tällöin nettiautossa. Tämän Turbodiesel-automaatin olen joskus nähnyt tulevan livenäkin vastaan.
https://www.nettiauto.com/peugeot/505/9006115
Vastaa Viestiin