Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Semmoistakin on kuulunut, että ruiskukoneellisena ei kelpaa edes 505:t. Kaasarikoneellisiin bensamalleihinkin tulee/tuli kuulemma ostoilmoituksia tuulilasiin: "mina haluta osta sinu auto, sota heti no: 555-jne".. En muista olenko sanonut, mutta hirveästi ajettuja 504:sia on jo rahdattu Afrikasta takaisinkin päin Eurooppaan, kun paremmat aihiot on loppuneet.
Viimeksi muokannut juippi11, 10.4.2014 19:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Ehkä ei ruiskun osia siellä päin halvalla saatavana.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Ei varmaan ole. Kaasarimalli on vielä ihmisen korjattavissa muutenkin. Tuohon kaasariin ostin varalle uuden vahapatruunan ryyppyyn, kun kaasutinexpertillä oli vielä 1 olemassa. En laittanut vielä paikalleen ja menihän nuo päästöt läpi tuolla vanhalla, kaipa se ryyppy vielä menee pois päältä lämpimänä. Ilmansuodatintakin sai metsästää kauan että löytyi sopiva. Ennen katsastukseen ajoa tyhjäkäynti "humpasi" lämpimänä, mutta kun ajoin sinne useamman kymmenen kilometrin matkan, niin alkoi käydä suht. hyvin. Laittoa olisi vielä, syyläri tihkuu hieman nestettä ulos reunasta. Vuoto on tosi hidasta, mutta mistä sen tietää milloin kosahtaa kunnolla vuotamaan. Tietenkin sekin voisi olla ehjä siinä kolaripösössä, mutta kun ei nuo autonraadot pian mahdu edes pellolle. Pakkaskäynnistyksessä tämä ei ole niin varma kuin esim. Samara, johtuen varmaan siitä kun ryypyn toimintaa ei voi säädellä itse. Jos on pakkasta niin voi vaatia pari yritystä että jää käymään.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Missä tämmönen on?juippi11 kirjoitti:Ja olihan se 504:sten ja 505:sten hautausmaakin varmaan vielä tuossa lähistöllä
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Suomussalmella yhden auto- ja koneharrastajan kotipihassa. Taisi olla vuosi n. 2006 kun sen viimeksi näin, 504:sia oli vaikka kuinka monta, kolmen pinoihin nosteltuna. Ja 505:siakin muistaakseni. Ei mitään tietoa onko sitä läjää enää siellä, tarkempaa sijaintia en viitsi paljastaa harrastajan yksityisyyden suojankin takia. On niin syrjässä että vahingossa sinne ei osu.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Pösölle ei ihmeempiä ole tapahtunut. Kaasariin uusin kiihdytyspumpun ja tehoventtiilin kalvot. Korjaussarjassa tuli ensin väärä kalvo, mutta kaasutinexpertti lähetti ilmatteeksi myös sopivan. Pieni miettiminen kaasua painaessa hävisi. 15 km päässä bongattu toinenkin pösöjen hautausmaa, jossa näyttäisi olevan ainakin 2 tällaista vanhakorista, 2 muutakin on mistä en saanut kauempaa selvää oliko 504 vai 505 -mallia. Pitää ensi viikolla yrittää kysellä varaosia, kun niiden omistaja on tutuntuttu. Jokin etulaakeri kuulostaa jollottavan välillä, tilasin motonetistä viimeisen varastossa olleen laakerisarjan varalle, samalla läjän sytytysosia. Vapaatuulettimeen löytyi uusi hiili n. tunnin päästä kun laitoin ostoilmoituksen toriin, Rajalinnan autosta soittivat ja lähettivät osan tulemaan. Rahaahan pösön korjaus ja elvytys on imenyt kuukauden aikana enemmän kuin käytetyn Corollan pito 7 vuodessa, mutta onpa tuolla kuitenkin mukavampi ajaa aina kun toimii. Ranskalaiset autothan on mitä on laadultaan, mutta mukavia käyttää. Pohjaan tehtyä suojakäsittelyä olen tutkinut, ja ilmeisesti se tosiaan on traktorin vaihteistoöljyä ja hieman tervaa sitomisaineena. Tein jo Talbotille ja Samaralle samankaltaisen käsittelyn paineilmaruiskulla, aineksina teräketjuöljy/tervaseos. Huonohan tuo käsittely ei voi olla jos pösö on mallisarjansa vanhimpia nykypäivään säästyneitä.
Pösöön liittyen tuli mieleen malli, mitä en ole ikinä nähnyt liikenteessä, Peugeot 304. Oli vähän samanlaisella ilkeäsilmäisellä maskilla mitä 504 ja 505.
Pösöön liittyen tuli mieleen malli, mitä en ole ikinä nähnyt liikenteessä, Peugeot 304. Oli vähän samanlaisella ilkeäsilmäisellä maskilla mitä 504 ja 505.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
" Ranskalaiset autot laadultaan"......entinen työkaveri osti 2002 Citroen Berlingon 1,9D mekaanisella ruiskulla.Nyt mittarissa 450 000km ja matka jatkuu.Kone avaamaton.Litrateho 24kW......ikiliikkuja.Kulutus 6litraa ajoi misä tahansa
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Tuossa oli ripaus itseironiaa, ranskalaiset autot on minulla nyt enemmistönä. Tiedän kyllä PSA:n vanhan (ja uudempienkin) 1,9 Dieselin kestävyydestä, jopa Talbotit muuttui hyviksi autoiksi sillä varustettuna. Kun joskus 2004 kävin tätä aiheen pösöä katsomassa, samassa talossa oli pojan autona 305 1,9D, jolla oli ajettu puolimiljoonaa. PSA-konsernin sisällä hieman heikompaa tekniikkaa osoitti muutamat 1,1-1,4 -litraiset bensamallit, joista paloi herkähkösti kannentiiviste. 1,6-1,9 litraiset bensakoneet kesti itsessään vaikka kuinka pitkään, sähkölaitteet ja letkustot oli sekalaisesti ripoteltuja ja vikaherkkiä.
505 on tuntunut jämäkästi tehdyltä laitteelta, vähän epämääräinen kaasutin automaattiryypyttimellä (ohjekirjan termi) ja vanhemmiten pettävät alipaineviritelmät (mm. ajovalojen korkeudensäätö koneesta kojelaudan kautta valoille kiertävällä letkuhässäkällä) vähän latistaa laatuvaunun tunnelmaa. Jokin ihme letkuviritys haarautuu myös economy -mittarin tunnistimesta pyöränkotelossa olevan kumimöykyn sisään, sille en ole keksinyt tarkoitusta.
505 on tuntunut jämäkästi tehdyltä laitteelta, vähän epämääräinen kaasutin automaattiryypyttimellä (ohjekirjan termi) ja vanhemmiten pettävät alipaineviritelmät (mm. ajovalojen korkeudensäätö koneesta kojelaudan kautta valoille kiertävällä letkuhässäkällä) vähän latistaa laatuvaunun tunnelmaa. Jokin ihme letkuviritys haarautuu myös economy -mittarin tunnistimesta pyöränkotelossa olevan kumimöykyn sisään, sille en ole keksinyt tarkoitusta.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Warrella olin tienpäällä. Tavoitin 9- tiellä Peogeot 505 farkun. Oli jotenkin korotettu malli, maavaraa lähemmäs 20 cm Siisti peli, olisko ollut Norjan rekkareissa. Ei ehkä tehdastekoinen vaunu?
warre 353w sedan,
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
505:stä oli nelivetomalli, Dangel, olisiko ollut semmoinen?
http://www.amicale-peugeot.ch/Fahrzeugt ... dangel.jpg
Tuo Dangel taisi olla jokin tehtaan ulkopuolinen paja, joka muutti ainakin 504:ää ja 505:ttä nelivedoksi. Norjan vuoristoissa varmaan ihan käytännöllinen vehje takavetoiseen nähden. Tämä takavetoinenkin on lukkoperällä, mutta sain jo tämän tartutettua melko syvälle pehmeään peltoon kalareissulla, Samara oli mennyt kevyempänä muina miehinä samasta kohtaa.
Torissa näkyi olevan sekin minulle koskaan näkemätön Pösö, 304:
http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Peug ... m?ca=3&w=1
http://www.amicale-peugeot.ch/Fahrzeugt ... dangel.jpg
Tuo Dangel taisi olla jokin tehtaan ulkopuolinen paja, joka muutti ainakin 504:ää ja 505:ttä nelivedoksi. Norjan vuoristoissa varmaan ihan käytännöllinen vehje takavetoiseen nähden. Tämä takavetoinenkin on lukkoperällä, mutta sain jo tämän tartutettua melko syvälle pehmeään peltoon kalareissulla, Samara oli mennyt kevyempänä muina miehinä samasta kohtaa.
Torissa näkyi olevan sekin minulle koskaan näkemätön Pösö, 304:
http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Peug ... m?ca=3&w=1
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Tuommonen se oli En ole varma tuosta rekkarista, ei ollut suomen rekkareissa, Norjalaisilta rekkareilta vaikutti
warre 353w sedan,
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Jollakin naapurilla näyttäs olevan ykköskoppanen Audi 80 kesäautona. Viimeksi olen tuommosen nähny 90-luvulla ku enolla semmonen vähän aikaa oli. On kyllä parhaimman näkösiä 70-luvun autoja.
E: Näkyy olevan kyseinen auto myynnissä http://www.nettiauto.com/audi/80/6466939
E: Näkyy olevan kyseinen auto myynnissä http://www.nettiauto.com/audi/80/6466939
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Nuo oli oikein hypernopeita ruostumaan, toisin kuin 80-luvun alussa tullut "lötkö" 100 ja 80-luvun puolivälissä tullut kasikymppinen. Nyt on alkaneet lötkötkin käydä vähiin, viimeisen mallin satasia liikkuu kyllä vielä paljon. Kaveri oli nähnyt viininpunaisen 505-pösön oikein liikenteessä jossain Taivalkosken ja Kuusamon välillä.
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Ajoin joskus audi 80s -79 mallilla hiukan, hyvä auto oli, en muista koneen kokoa.
Jämsässa ihailin ruskeaa Popedaa tänään,(pomona-ajot)viereeni tuli vanhempi herrasmies, sanoi Popedalla ajaneensa ajokortin aikoinaan. Mukavaa tarinaa päästeltiin...
Jämsässa ihailin ruskeaa Popedaa tänään,(pomona-ajot)viereeni tuli vanhempi herrasmies, sanoi Popedalla ajaneensa ajokortin aikoinaan. Mukavaa tarinaa päästeltiin...
warre 353w sedan,
Re: Pösö 505 ja muut kadonneet käyttöautot
Pösölle ei ihmeempiä ole tapahtunut edelleenkään. Sain vaihdettua rikkinäisen öljypropun uuteen metrin pituisten järeiden putkipihtien avulla, ja öljytkin vaihtui uudelleen. Kilometrejä taitaa olla kertynyt n. 6000 parissa kuukaudessa. Vaihteistoöljytkin vaihtui kuten peräöljyt aiemmin, pipetillä oli laitettava. Eturenkaina olevat kauan seisoneet Hankookit omaa sen verran pintaheittoa, että niitä ei saa tasapainoon millään koneella. Satasen vauhdissa alkaa täristää rattia (yli 140 vauhdissa ravistus loppuu..). Myös laakeriääneksi luulemani hirmuinen jollotus kuuluukin eturenkaista, jos renkaat siirtää taakse niin jollotus siirtyy sinne. Ne joutuu uusimaan jossain vaiheessa. Pösö siirsi kuitenkin omistajansa ongelmitta yli 500 km päähän työkeikalle alkuviikosta, toivottavasti siirtää myös takaisin kun on sen aika. Matka-ajon kulutus oli yllättävän pientä, 7-8 litraa sadalle eli 1300-Samaran luokkaa. Toki Corollaa enemmän kuitenkin.
Fiat 133 bongattu Etelä-Pohojanmaalla.
Fiat 133 bongattu Etelä-Pohojanmaalla.