Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ei kai voitane pitää kolarina sitä kun Octavia kääntyi katolleen kylän keskellä risteyksessä vuonna -66. Tasainen asvaltti, auto ei osunut mihinkään mutta käännös oli tukka ja vauhtia vähän liikaa. Heiluritaka-akseli yllättti, korttikin jo kahden viikon vanha.
Sitikassa jäiset ikkunat, joten hidastin tasa-arvoiseen risteykseen sen verran paljon, että takana tuleva Volvo ruttasi takapuskurin.
Aika vähillä on 48 vuotta selvitty.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Marko
Viestit: 974
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja Marko »

Tällä tekniikalla,näillä nopeuksilla ja tällä varovaisuuel jos päästäis lähelle Pavlovitsin tarinaa,hyvä olis.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja mush »

Minua on ainakin kolhittu urakalla ja olen itse ollut osasyyllisenä yhteen.

Ensin ne missä poliisit ovat paikalla käyneet:

-Tämä missä oli omaa syytäkin oli sellainen tilanne missä olin tulossa pikkutietä nyppylän yli, jonka jälkeen tie kaartui hieman oikealle ja vastaan tulikin toinen auto vähän turhan keskellä tietä. Mäki olikin kiillottunut niin, ettei pitoa sitten löytynytkään ja pikku pusu tuli vastaantulijan takarenkaan kohdalle. Liikaa oli minulla vauhtia tuohon tien kuntoon nähden, mutta toisaalta jos vastaantulija olisi ollut omassa reunassaan, oltaisiin todennäköisesti selvitty kosketuksitta.

-Ajettiin suoraa tietä kaupungissa, viidenkympin rajoitus. Itse olin kääntymässä vasemmalle vilkku päällä, ja juuri kun aloin kääntymään vilkaisu peiliin *kiroilua*, pamaus. Sieltä tuli uusi autokaupan Subaru Impreza kylkeen. Tuli pikkaisen reippaalla vaudilla ja aikomus vielä ohittaa tuossa tilanteessa. Itsellä oli vielä tuolloin Kleinbus alla, hieman meni kylki sisään kuskin oven takaa ja pientä osumaa siitä eteenpäin. Subaru etupuskurista takapuskuriin kolhiintunut, vanteet hajalla, eli matka päättyi siihen. Oli autokauppiaan uho aluksi aikamoinen, mutta laantui sitten viimeistään poliisien paikalle tulleeksi nöyräksi pojaksi. Oli ottanut auton lainaan liikkeestä omaa viikonloppureissua varten.

-Ainoa minun tälleistä missä joku loukkaantui on taas tämä. Sateinen, märkä, pimeä syksyinen ilma, ruuhka aika. En tiedä oliko kyseinen henkilö laitoksesta päästetty ulos vai omalla lomalla. Joka tapauksessa oli tullut kiiren tuntu takaisin ja oli juossut ruuhkaisen tien poikki suoraan auton alle. En kerennyt kuin hieman jarruttaa ja väistää, sen verran vauhdilla ja yllättäen kyseinen henkilö tuli alle. Vastaan tullut taksikuski sanoi väistäneensä juuri ja juuri ja ilmeisesti tästä pelästyneenä oli juossut vielä kovempaa toiselle kaistalle. Onneksi nopeus oli alhainen niin ei tullut vakavampia vammoja.

-Tämä taas tuoreempi, seisottiin liikennevaloissa, edessä oleva kuorma-auto lähti liikkeelle, mutta pysähtyi parin metrin jälkeen uudelleen jostain syystä. Takaa tuleva taas ei huomannut tätä, vaan täräytti perään. Tästä tuli suurimmat vauriot kaikista minun kolareista. Portterin takaluukku, koko puskurisysteemi, takarunkopalkki hieman antoi myöten, jne. Peräänajajalla muovikeula päreiksi ja vetokoukku syyläristä läpi, joku tila-auto tuo oli.

-Tämä poliisit vaatinut taas sattui Puolassa ja poliisit paikalle vain sen takia että tämä toinen osapuoli oli turhan v-mäinen ja ylimielinen. Juuri olimme saapuneet maahan lautalla Gdyniaan ja suunta oli kaupungista ulos. Sillan yli, ryhmittyminen oikealle ja siihen jonon jatkoksi punaisiin valoihin. Hetki kun siinä valoissa oli seisottu kuului takaa hirveä pamaus ja kun vilkaisin taustapeiliin näin vain kypärän takalasissa (taas Transporter alla). Hetken kävi mielessä että sieltä tuli moottoripyörä ja että tuo kaveri ei voi olla yhtenä kappaleena, sen verta kova pamaus oli. Onneksi se olikin vain isompi mönkkäri jonka runko kolahti suuremmaksi osaksi vetokoukkuun, mutta sen verran että puskuri taas hajosi. Tämäkin kaveri pehmeni kummasti poliisien myötä, vielä kun hänellä itsellään ei ollut ajokorttia matkassa, joka on tuossa maassa melko suuri rike. Kaverin onneksi poliisit eivät oikein tienneet mitä tehdä suomalaisilla auton papereilla ja ajokortilla, niin sanoivat että sopikaa keskenänne. Näin kaverilla jäi maksettavaa vain puskuri, ei sakkoja.

Sitten poliisittomat tapaukset:

-Takaveto-Ladalla: Ajan moottoritien oikeaa kaistaa, vasemmalla kaistalla rinnalla ajaa rekka. Ilmeisestikin olin jääänyt sokeaan pisteeseen kun yhtäkkiä rekka alkaa vaihtamaan kaistaa suoraan päälle. Osumaa tuli sen verran, että kun etupyörät sattuivat kohdakkain, repivät pyörän mutterit Ladan pyöränkaaren hajalle. Tästä selvittiin rahalla, vakuutusyhtiö arvio vahingon ja vastapuoli maksoi omasta taskustaan mukisematta.

-Sitten sarjassa vetokoukulla rikotut takaatulijat: Kanttis-Ladalla Tallinnassa. Pysähdyin liikennevaloihin ja takaa päräytti joku muovi-Ford perään. Takaatulijan etupuskuri ja alovalo päreiksi, omat vauriot rajoittuivat vetokoukun haljenneseen suojakuppiin. Ei kun kättä päälle ja matka jatkuu.

-Ja aivan vastaava tapaus, Puola Szczecin, seisoin Transportterilla liikennevaloissa ja perään pamahti tällä kertaa Mazda. Sen varran kovaa tuli että hytissa kaikki tavarat lensivät ympäriinsä ja hieman niskassakin tuntui. Mazdan muovikeula aivan hajalla, ei omia vauroita. Kaveri säikähti niin perinpohjaisesti ja ihmetteli hieman enkö halua poliisia paikalle. Totesin vain että minun puolesta ei tarvitse jos hän ei välttämättä halua, eli ei kun kättä päälle ja matka jatkuu. Ilmeisesti auto ei ole tarpeeksi iso, eikä tarpeeksi punainen kun näitä sattuu keskellä kirkasta päivää.

-Yksi tapaus joka ei nyt varsinaisesti kolari, mutta tunari aiheutti itselleen vahinkoa minun auton avustuksella, sattui myös em. paikassa. Olin vinoparkissa tien poskessa, niin tämä onnistuu kääntämään uudehkon Skodansa viereiseen ruutuun niin loivalla kaarella että sai oikean takaovensa kunnolla lommolle portterin takapuskurin päätyyn. Ei omia vaurioita.

Ajokortti minulla on ollut kohta 20v, ajomäärä vaihdellut 30-100tkm vuoteen, josta Suomen ulkopuolella arviolta 50-60tkm.

Yhteenvetona: Vetokoukku on hyvä turva, vaikka kärryä ei tulisi ikinä vedettyä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

mush kirjoitti: Sen varran kovaa tuli että hytissa kaikki tavarat lensivät ympäriinsä ja hieman niskassakin tuntui.
Tällaisissa tapauksissa kannattaa vastata poliisin kysymykseen, onko henkilövahinkoja, myöntävästi jos on minkäänlaisia tuntemuksia. Jos vastaa etttei ole, on mahdollisten myöhemmin havaittujen vaivojen vuoksi turha kutsua vakuutusyhtiötä maksumieheksi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja mush »

Pavlovits kirjoitti:Tällaisissa tapauksissa kannattaa vastata poliisin kysymykseen, onko henkilövahinkoja, myöntävästi jos on minkäänlaisia tuntemuksia. Jos vastaa etttei ole, on mahdollisten myöhemmin havaittujen vaivojen vuoksi turha kutsua vakuutusyhtiötä maksumieheksi.
Näin aivan varmasti kun liikutaan Suomessa tai muussa valtiossa missä homma toimii niin kuin olettaa saattaa. Tuossa tilanteessa en nähnyt tarpeelliseksi kun ei ollut sen suurempia tuntemuksia ja tuosta poliisien paikalle hommaamisesta olisi taas tullut pitkä ja tuskallinen operaatio, joka ei olisi välttämättä johtanut mihinkään.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuossa ensin kertomassani sitikkatäräyksessä tuntui seuraavana päivänä, että niska olisi sittenkin tarvinnut jotain hoitoa, mutta poliisin kysellessä vastasin kieltävästi.
Samaten tuossa Octavian kaatumataudissa tuntui paikan päällä siltä, että mihinkään ei sattunut. Seuraavana päivänä kroppa oli kuin joka puolelta hakattu. Kai se säikähdys antaa sellaisen adrenaliinipläjäyksen, että heti ei tunnu miltään.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

kun nopeista näyttää hävinneen se aihe niin laitetaan tää tänne

hillmannikin käsitteli asiaa ja aulis v kommentoi allaolevasti:
4.10.2014 klo 7:45

Se, että autoasi parkissa runnellaan on tietysti oma syysi, sanoo oikeusoppinut Jonkka ja 12 korkeita ihmistuomaria oikeudessa.. Oma toimintasi aiheutti sen, että se mulkku peruutti vetokoukun takaovestasi sisään ja lähti vielä melkein oven irti repien kotiinsa katsomaan BB:tä.
Eukkoni autoon peruutti huhtikuussa joku Vantaan savolainen aikoinaan kirpputori Waltterin pihassa A. Kiven kadulla. Eukko otti savolaiselta nimen vahinkoilmoitukseensa ja vakuutusnumeron ja räpsäsi viisi kuvaakin asiasta.
Meni kuukausi ja auto makasi korjaamolla. Sitä ei korjattu, kun Tapiola ilmoitti, että Vantaan savolainen ei ole ilmoittanut vahingosta 50 vuorokauteen!!! Tapiolaan vietiin kuvat ja suullinen selvitys. Pyydettiin oikein kiirehtimään asiaa, ettei tarvitse vara-autoa kuukausitolkulla pitää. Kului kesäkuu ja meni juhannus ja alkoi lomakausi. Tapiolassa ei välillä 4.7. – 30.7. osannut ainutkaan persehautuneena istuva tyyppi tehdä asialle mitään, kun korvausosaston päällikkö ”oli lomalla!”. Sukunimestä päätellen myös savolainen!
Korjaamo, joka oli jo tilannut uuden takaoven vaati siitä meiltä maksua 1960€+alv! Sitten Vantaan savolainen oli käynyt Tapiolaan puhelinkeskustelun, jossa oli kertonut ”ettei ole koskaan käynytkään A. Kivenkadulla! Missä se Vantaalla on?” Tapiola uskoi tätä luikeroa.
Tässä vaiheessa otin taksikuskini kanssa asian omakseni. Tapasin savolaisen. Hän ymmärsi mennä siitä heti Tapiolaan tekemään sen ilmoituksen. Auto korjattiin lokakuussa. Vara-auto maksoi 2200 euroa, josta Tapiola korvasi 7 vuorokautta 17 euroa vuorokausi! 119€ yhteensä! Rekisteriotteeseen tuli merkintä, että autossa on vaihto-osia 12 %! (oikea kynnyspalkki, takaovi, jarruputkistoa, lämpötilamittari, yms) mikä alentaa sen vaihtoarvoa muutaman tonnin.
Se, että vakuutusyhtiö haluaakin asiakkaidensa tappelevan syyllisyydestä, sopii sille. Minulla on Tapiolassa 70 % bonuksin liikennevakuutus ja olen tarjonnut palveluksiani kohtuu hinnalla. Tarkoitan sellaisia peruutuksia, että tuntuu. Menen heti tekemään vahinkoilmoituksen siitä Lähitapiolaan.
Miten vieraan auton runnominen eroaa muuten siitä, että työnnän autollani Stockmannin ikkunat rikki ja lähden siitä pois? Entäpä jos autollani ajelen Suurkirkon keskikäytävällä, penkit lennellen ja ajelen pois?
:lol: hauska jos ei ollu totta...
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vantaan savolainen,Helsigin kainuulainen,Etelä-Pohjanmaan oululainen,Mogadishun Helsinkiläinen,Porin lappeenrantalainen,Kuusamon kajaanilainen,Lahden äetsäläinen,Pietarin nurmijärveläinen,Palermon vantaalainen,Karkkilan helsinkiläinen,Porvoon Liljedalilainen.....kuka on juntein? :lol: :lol: :lol:
Maikelnait007

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja Maikelnait007 »

Olen. Kuormaauto ajoi eteen ja ajeti maasturi lunastuskuntoon, onneks ei käynyt kuinka kellekkä :)
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Helmikuussa 1970 ajoin 5 vuotiaana pulkalla kolarin Mossen kanssa. 19 metriä oli ollut Mossen jarrutus jäljet. Pääni oli ollut renkaan ja Asfaltin välissä sen yhdeksäntoista metriä. Onnekseni Mossessa ei ollut Abs jarruja. Pääni olisi vieläkin rumemman näköinen kuin nyt, pienet arvet näkyy ohimoilla vieläkin.. Kuski oli polkenut jarrupolinta vielä polisien tullessa paikalle. Kuski oli vain nähnyt punaisen vilahtavan auton alle. Mazdan Farmarilla pääsin sairaalaan. Solisluu murtui hartiasta ja ruvet päähän.. oli Kuljettajan perheelle hirmuinen helpotus kun Isäni kävi kertomassa että olin päässyt melko vähällä.. pitäisi tarkastaa tarkka tapahtuma päivä. Kun vaimoni on syntynyt 8.2.1970 että onko hänen syntymäpäivä lähellä minun melkein kuolemapäivän....
nettipoika

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja nettipoika »

Noin 10 v sitten: liikennevalo oli juuri tullut keltaiseksi. Minun edessäni oli vielä yksi auto. Molemmat mietitiin, että ehditään. Sitten yhtäkkiä auto edessäni jarruti. Koska mun autoni jarrut eivät olleet noin hyviä sitten, niin törmäsin edessäolevaan autoon. Sillä oli vielä koukkukin :(
Avatar
KSE 1995
Viestit: 933
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Oletko ollut kolarissa? Millaisessa?

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Herättelin tämän topicin.

Perjantaina 13.12.1985 olin kaverini ja hänen tyttöystävänsä kanssa liikeellä 2101:llä. Tulimme kiertoristeykseen (luit oikein, kyseessä ei ollut liikenneympyrä vaan kiertoristeys). Tarkoituksena oli ajaa suoraa risteyksestä kun oikealta kolmion takaa tuli rattijuoppo Ladan kylkeen. Ladasta meni kasaan oikea etulokasuoja, mutta autolla pystyi hieman peltien vääntelyjen jälkeen ajamaan. Tämä siis poliisin luvalla. Kaikki valot toimivat vaikka oikean etuvalon ja vilkun lasi särkyikin. Varsinaisia henkilövahinkoja ei käynyt, mitä nyt kävin niskaani näyttämässä lääkärille. Onneksi matkustajat olivat takapenkillä.

Ei varsinainen kolari mutta onnettomuus kuitenkin. Taisi olla vuosi 1990 kun lähdimme kotipihasta liikkeelle. Kaveri avovaimonsa kanssa kanssa omalla autollaan ja minä silloisen tyttöystäväni kanssa 2107:lla. Tyttöystäväni halusi ajaa. Noin 1,5 km myöhemmin auto lähti hänen käsistään ja syöksyimme auton syvyiseen ojaan. Auto rusinaksi ja minulla tuli hiertymä oikean käden rystysiin, kun kerran pidin kiinni kauhukahvasta.

Onnettomuus tämäkin. 1990-luvun alkupuolella olin kaverini kyydissä kun tiessä oli 90 asteen kurvi vasemalle. Talvikeli eikä kuski huomannut, että sivutie olisi jatkunut suoraan, vaan hän yritti kääntää vasemalle. Fiat Uno päätti mennä juuri sivutien ohi ojan yli pellolle. Kävimme lääkärissä näyttämässä niska-hartiaseutua ja Fiat korjattiin liikennekelpoiseksi.

Vuonna 2018 lähdin kotipihasta 110:llä. Risteävä katu on kapea, joten ajolinja menee väkisinkin vastaan tulijan kaistan kautta. Talvella näkyvyyttä esti vielä lumikasa. Lumikasan takana oli vastaantulija jonka kyljen kuskin ovesta takaoveen ryttäsin. 110:stä meni puskurin vasen kulma rikki mutta kaikki valot jäivät toimimaan eikä lasejakaan mennyt rikki. Ei henkilövahinkoja.

Tämä lienee hallitsematon tilanne. Marraskuussa 2019 ajelin leveää jäätynyttä soratietä pitkin ja autoon oli kytketty peräkärry. Peräkärryssä oli muutama satakiloa painoa kärryn oma painon lisäksi. Tiessä alamäki sekä vasemalle kaartuva ja kallistuva mutka. Vaikka nopeutta ei ollut paljon, mikään jarrutus tai ohjausliike ei auttanut, vaan auto jatkoi matkaansa. Kovan rytinän jälkeen auto pysähtyi poikittain sivutielle ja peräkärrykin oli aivan ojan reunalla. Ei henkilövahinkoja ja matka jatkui lumiketjujen avulla.

Näiden lisäksi on joitakin ojaan- ja peräänajoja ja on joku vaihtanut kaistaakin törmäten Ladaan.
Vastaa Viestiin