110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
fezder

110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja fezder »

Elikkäs, yritin otsikkoon tiivistää tämänhetkiset ongelmantapaset
laturin säädintä odotellessa ajattelein laittaa sekä voltti-että amppeerimittarin. Volttimittari koska en tykkää tuosta bk-40 ajotietokoneen digitaalisesta
ja amppeerimittari ihan vain mielenkiinnon vuoksi että näkee reaaliajassa miten amppeerit menee ja näinpoispäin....
volttimittarin asennuksen kanssa ei ole ongelmaa, ei ole vielä paikallaan mutta kotelo on, sulakkeen kera virtalukon/kytkimen toiselle puolelle ettei koko aikaa mittaa turhaan akun jännitettä
....Mutta, tuo amppeerimittari, ekanakin sen tiedän etten sitä tohdi laittaa startin kanssa samaan linjaan koska mittari sanoo käynnistyksessä poks.
Se siis pitää laittaa tuon normi-linjan kanssa sarjaan minkä läpi menee muu päävirta, valoille yms. mutta en yhtään löydä tuosta viidakosta sitä päävirtapiuhaa saatti pääsulaketta (kuulemma ei edes satakympissä ole pääsulaketta?) Myös senkin kuulin että satakympissä on sähköjärjestelmä väärinpäin että laturia kuormitetaan ja akku toimii lähinnä kondensaattorina. Toisaalta himoittais laittaa tuo sähköjärjestelmä oikeinpäin että akulta otetaan ensisijainen virta ja laturi lataa akkua, tulisi säätimen kera ja muutenkin sähköt kuntoon. Ei siis mitään vikaa ole ollut että tuo sähköjen uusiminen siis olisi lähinnä nykyisen ''parannus''
Tattista taasen!

ja lisäyksenä että virtamittari mallia tämä, ei biltemasta mutta tokmannilta mutta näytti samoja olevan myynnissä ihan ad:lkin
Kuva
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja mush »

Sieltähän se pinkki lähtee akulta päämääränään laturi. Siihen en ota kantaa onko tuo mittari sitten hyvä, ainakin yhden vikakohteen se tuo lisää kriittiseen paikkaan.

110:n sähköjärjestelmä voi olla omituinen, mutta kunnossa olevana täysin toimiva. Tuo matalampi latausjännitekään tunnu käytännössä haittaavan mitään, aina on menty, oli ulkolämpömittari näyttänyt mitä hyvänsä.

Boschin säätimen virittäminen ei ollut pahan näköinen homma tuohon omaan laturiin, kerran sellaista mallasin. Toki koko Boschilainen tmv. laturikin sopivasta vehkeestä jos haluaa viritellä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
fezder

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja fezder »

Hmm, totta joo, kyllähän tuo mittari oman mahdollisen vikansa tuo, yritin sellast etsiä missä olisi ollut ulkoinen shuntti, ei vain tahdo tälle mittarimallille löytyä
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Tuo virtamittari ei ole shunttia varten. Milliampeerimittaria voi käyttää ja mitoittaa niin, että päävirta kulkee kaapelin kautta ja pieni sivuvirta tuota kautta. Sijoitus maakaapelin rinnalle silloin.

Tuo mittari pitäs kytkeä niin, että paksu kaapeli tietty ensin akulta startille. Toinen ohuempi pääkaapeli akulta laturille ja tuo mittari väliin. Kaapeli pääsulakkeille otetaan sitten laturilta. Silloin tuo mittari näyttää lataus/purku -virran, muttei akusta otettavaa käyttövirtaa laturin pyöriessä eikä starttivirtaa. Tämä on se 'konkkamalli'.... Vanhoissa takavetovoorteissa oli samanlainen.

Jos haluaa mitata todellista virtaa, niin akun miikkakaapelin resistanssi pitäisi tietää (roo*L/A) ja laittaa millivolttimittari kaapelin päiden yli skaalattuna 8) . Roo=kuparille 0,01786 ohmia*m/mm²
fezder

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja fezder »

Toisella foorumilla ehdottivat myös tuollasta että kaapeliä käytetään shunttina mutta milliamppeerimittarin sijaan mikroamppeerimittaria. Olis sellane hieman turvallisempikin vetästä ohjaamon puolelle kun tuota paksua kaapelia sinne hiissata...pitäs vaan löytää sellane käypä mittari siihe hommaa, ilmeisesti senkin on parempi olla tuollane 2-sunntainen?
tosin, jos käyttää mikroamppeerimittaria niin voihan sen kalibroida näyttämään ''oikein''
Ladanautti
Viestit: 294
Liittynyt: 7.6.2013 13:35

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja Ladanautti »

Jep. 2-suuntainen on hyvä. Pääsee vähemmällä. Normaalia mittaria käytettäessä pitäisi olla elektroniikkaa mukana että saa ennakkoa laitettua tai sitten viritellä 'ohivuotoa' jollain siltakytkennällä jos passiivisen haluaa. Mikroampeerimittarilla pääsee mittaamaan isoja virtoja paremmin (starttikäyttö) mutta normaalissa mittauksessa jos kaapelissa kulkee 60A niin mittarissa miljoonasosa tuosta eli 60 mikroampeeria. Shuntin teko hankalaa... Hukkuu kohinaan :lol: Sadan milliampeerin mittarilla pärjää sataan ampeeriin. Parempi olisi jos löytyisi +/- 1A ampeerimittari. Sivuvirran veto silloin helppoa, esim. 15mm² kaapeli päävirralle ja 0,15mm² sivuvirralle. Sivuvirtakaapelin voi vetää kabiiniin, on turvallinen kun shuntti maan puolella. Jos shuntti reilusti pidempi kuin pääkaapeli niin voi vetää paksummalla jos haluaa hifistellä. Tarkkuus ei pahasti heitä. Startatessa lyö tappiin mutta ei haittaa.
fezder

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja fezder »

Löytypäs suomesta pari kipaletta, hieman hintavia olivat mutta ehkä sen arvosia turvallisuutta ajatellen:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5832
Nova-Ladisti
Viestit: 123
Liittynyt: 13.12.2015 20:50

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja Nova-Ladisti »

Kiehtovaa.

Ite kanssa aatellu ampeeri- ja volttimittaria Samaraan, kun tästä uudemmasta mallista sellaset puuttuu.
fezder

Re: 110 virtamittari (amppeeri) & sähköjen ''oikeinpäisyys''

Viesti Kirjoittaja fezder »

Mittarit tuli jo tuossa joku aika sitten, en vaan ole saanut aikasiks asentaa kun nuo pakkaste & rengaskin vuotaa :D...
Vastaa Viestiin