Harjoitteluautoksi 1,5i
Harjoitteluautoksi 1,5i
Melko hiljaista tuntuu olevan näillä hoodeilla, joten laittelenpa itsekseni tänne jotain huomioita omasta projektista mitä vastaan tulee.
Pihassa seisoo kuukausi sitten hankittu 5-ovinen 1,5i jota askarrellaan pikkuhiljaa, tavoitteita ei ole sen enempää, lähinnä pojalle harjoitteluun mutta kyllähän se itseäkin kiinnostaa... 5-ovinen ja vuosimallia 1999, ehjä koriltaan ja teknisesti toimiva niin ei tarvitse lähteä kyhäämään kymmenen pahvilaatikon osia yhteen.
Ensin poistin kaiken palavan materiaalin sisältä ja se vahvisti oletuksen ehjästä korista: ei tarvitse hitsailla vettyneiden lattiamattojen alta yhtään mätäpaikkaa. Ainoa paikka on tehtävä vasemman helmakotelon takanurkkaan, yleinen vaiva kuulemma.
Tämän operaation jälkeen otin esiin rälläkän ja laikkasin kaikki turhat pois, mm. varapyörän kotelon joka painoikin aika pirusti. Takaoviin jäi senverran peltiä että pysyy ryhdissä, takaovien ikkunat ja pienet kolmiolasit c-pilarissa vaihtuivat 2mm polykarbonaattiin. Takaluukun lasi ja molemmat etuovien lasit vaihtuvat myös polykarbonaattiin töiden edetessä.
Samara on lähtökohtaisesti naurettavan näköinen alikokoisten 13" renkaiden kanssa mutta saa kummasti ryhtiä kun alle laittaa pari tuumaa isommat rinkulat. Ostin Fiat Stilon alla pyörineet 15" renkaat vanteineen, jako on sama 4 x 98 mutta keskireikää piti suurentaa 0,5mm. ET on 43 ja renkaat 195/60-15, silti mahtuvat pyörimään eikä kosketuksia tule edes rattia ääriasentoon käännettäessä. Laitan väliin kuitenkin 5mm levikepalat koska toleranssit on mielestäni liian pienet. Yhdet jo ostin Biltemasta, reikiä oli vaikka kuinka paljon mutta yksikään jako ei osunut kohdalleen... Ja renkaiksi tulee hiukan kapeammat rallikumit niin ei pitäisi olla ongelmia tilavuuden kanssa.
Pyörien pultit kyllä istuvat paikoilleen, ehkä Fiatin kartio on kuitenkin aavistuksen leveämpi, siltä se ainakin äkkiseltään vaikutti. Pulttien vaihtaminen pinnapulteiksi taitaa olla asiaa, taisi täällä foorumillakin olla jollain myynnissä niitä...???
Moottoriin ei ole tulossa mitään piristyksiä, ainoastaan pakoputkeen lisää hengittävyyttä. Sensijaan vaihteistoon haluan jossain vaiheessa muutosta, tiheät välitykset kompensoi vaatimatonta tehoa... 6-v laatikko on kyllä kiinnostava, tosin siitä voi olla todellista iloa vain Shellin baarissa retostellessa...? Samoin tasauspyörästön lukko on samalla hankintalistalla kunhan vaan saadaan juotua senverran kaljaa että kuitataan lukon hinta tölkkipanteilla...vaimitensenytmeni...
Tällä hetkellä autossa on vakioiskarit ja jouset, hyväkuntoiset kyllä ja ihan ajettavat mutta aikaa myöten ne varmasti vaihtuvat hiukan sporttisimpiin.
Yllämainittujen lisäksi tähän insinöörien mestariluomukseen tulee jokkis-säännön turvakaaret muutamin lisäputkin, kuppipenkit ja 6-pistevyöt. Ihan sen takia että sillä tulee kuitenkin kokeiltua niitä omien kykyjen ja fysiikan lakien rajoja, niitä jotka tulee ylitettyä ihan huomaamatta.
Voihan se olla ettei tästä lopulta tule muuta kuin pihan perällä sammalta kasvava keskeneräinen projekti, mutta onhan se mahdottoman mukavaa psyykelääkettä ropeltaa ropposta tuolla pohjolan tuulisessa tallissa!
Pihassa seisoo kuukausi sitten hankittu 5-ovinen 1,5i jota askarrellaan pikkuhiljaa, tavoitteita ei ole sen enempää, lähinnä pojalle harjoitteluun mutta kyllähän se itseäkin kiinnostaa... 5-ovinen ja vuosimallia 1999, ehjä koriltaan ja teknisesti toimiva niin ei tarvitse lähteä kyhäämään kymmenen pahvilaatikon osia yhteen.
Ensin poistin kaiken palavan materiaalin sisältä ja se vahvisti oletuksen ehjästä korista: ei tarvitse hitsailla vettyneiden lattiamattojen alta yhtään mätäpaikkaa. Ainoa paikka on tehtävä vasemman helmakotelon takanurkkaan, yleinen vaiva kuulemma.
Tämän operaation jälkeen otin esiin rälläkän ja laikkasin kaikki turhat pois, mm. varapyörän kotelon joka painoikin aika pirusti. Takaoviin jäi senverran peltiä että pysyy ryhdissä, takaovien ikkunat ja pienet kolmiolasit c-pilarissa vaihtuivat 2mm polykarbonaattiin. Takaluukun lasi ja molemmat etuovien lasit vaihtuvat myös polykarbonaattiin töiden edetessä.
Samara on lähtökohtaisesti naurettavan näköinen alikokoisten 13" renkaiden kanssa mutta saa kummasti ryhtiä kun alle laittaa pari tuumaa isommat rinkulat. Ostin Fiat Stilon alla pyörineet 15" renkaat vanteineen, jako on sama 4 x 98 mutta keskireikää piti suurentaa 0,5mm. ET on 43 ja renkaat 195/60-15, silti mahtuvat pyörimään eikä kosketuksia tule edes rattia ääriasentoon käännettäessä. Laitan väliin kuitenkin 5mm levikepalat koska toleranssit on mielestäni liian pienet. Yhdet jo ostin Biltemasta, reikiä oli vaikka kuinka paljon mutta yksikään jako ei osunut kohdalleen... Ja renkaiksi tulee hiukan kapeammat rallikumit niin ei pitäisi olla ongelmia tilavuuden kanssa.
Pyörien pultit kyllä istuvat paikoilleen, ehkä Fiatin kartio on kuitenkin aavistuksen leveämpi, siltä se ainakin äkkiseltään vaikutti. Pulttien vaihtaminen pinnapulteiksi taitaa olla asiaa, taisi täällä foorumillakin olla jollain myynnissä niitä...???
Moottoriin ei ole tulossa mitään piristyksiä, ainoastaan pakoputkeen lisää hengittävyyttä. Sensijaan vaihteistoon haluan jossain vaiheessa muutosta, tiheät välitykset kompensoi vaatimatonta tehoa... 6-v laatikko on kyllä kiinnostava, tosin siitä voi olla todellista iloa vain Shellin baarissa retostellessa...? Samoin tasauspyörästön lukko on samalla hankintalistalla kunhan vaan saadaan juotua senverran kaljaa että kuitataan lukon hinta tölkkipanteilla...vaimitensenytmeni...
Tällä hetkellä autossa on vakioiskarit ja jouset, hyväkuntoiset kyllä ja ihan ajettavat mutta aikaa myöten ne varmasti vaihtuvat hiukan sporttisimpiin.
Yllämainittujen lisäksi tähän insinöörien mestariluomukseen tulee jokkis-säännön turvakaaret muutamin lisäputkin, kuppipenkit ja 6-pistevyöt. Ihan sen takia että sillä tulee kuitenkin kokeiltua niitä omien kykyjen ja fysiikan lakien rajoja, niitä jotka tulee ylitettyä ihan huomaamatta.
Voihan se olla ettei tästä lopulta tule muuta kuin pihan perällä sammalta kasvava keskeneräinen projekti, mutta onhan se mahdottoman mukavaa psyykelääkettä ropeltaa ropposta tuolla pohjolan tuulisessa tallissa!
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
harjotelu autossa menee varmaanki hitsilukko.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Menee varmaan, tosin kääntyvyyden kustannuksella ja sitä ei välttämättä nyt haeta.jaketech racinteam kirjoitti:harjotelu autossa menee varmaanki hitsilukko.
- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Valmiit Venäläiset "Quaiffet" on kyllä niin edullisia ettei hitsin kanssa kannata alkaan leikkiin!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Ihan mukavasti tuntuu laitteet liikkuvan, 15" rallipyörät antaa ajettavuutta mutta myös niin hyvän vetopidon että toimii luistonestona... Etupään kaaria on kuvien jälkeen leikattu suuremmiksi kun renkaat otti niihin hiukan kiinni, 70mm levikkeet on jo laitettu listalle.
Ralliratti Ladassa on kuin ne silikonitissit, mukavat käsille mutta ei ne kyytiä paranna. No, alkuperäinen ruori oli senverran veltto kehältään että ehkä se kuitenkin tuo käsiteltävyyttä ajamiseen lisää. Ratti on Autoracing'in hyllystä kuten keskiökin, kiinalaista tinarattia ei autoon laiteta...
Jakkarat on vielä hakusessa, vyöt on jo olemassa. Motonetistä löytyi Luke'n 6-pistevyöt kohtuuhinnalla, pitänee kuitenkin vielä harkita jos sittenkin vaihtaisin ne Hans-sopiviin kun arvostan jälkikasvun niskoja ja terveyttä enemmän kuin mitä vyöt maksaa. Se Hans-tuki on kuitenkin kokonaisuutta ajatellen senverran pieni kustannus ettei siinä ole tarvetta riskeerata, halusipa ajaa kisoissa tai ei.
Kaaret kun vielä saa aikaiseksi niin sitten voi miettiä muita juttuja, niinkuin alustaa ja vaihteistoa. Nyt sitä on kuitenkin jo senverran ajettu ja todettu että tästä kannattaa jatkaa.
Muutama räpsy: https://photos.app.goo.gl/snyVyVRNYi18zNTq9
Ralliratti Ladassa on kuin ne silikonitissit, mukavat käsille mutta ei ne kyytiä paranna. No, alkuperäinen ruori oli senverran veltto kehältään että ehkä se kuitenkin tuo käsiteltävyyttä ajamiseen lisää. Ratti on Autoracing'in hyllystä kuten keskiökin, kiinalaista tinarattia ei autoon laiteta...
Jakkarat on vielä hakusessa, vyöt on jo olemassa. Motonetistä löytyi Luke'n 6-pistevyöt kohtuuhinnalla, pitänee kuitenkin vielä harkita jos sittenkin vaihtaisin ne Hans-sopiviin kun arvostan jälkikasvun niskoja ja terveyttä enemmän kuin mitä vyöt maksaa. Se Hans-tuki on kuitenkin kokonaisuutta ajatellen senverran pieni kustannus ettei siinä ole tarvetta riskeerata, halusipa ajaa kisoissa tai ei.
Kaaret kun vielä saa aikaiseksi niin sitten voi miettiä muita juttuja, niinkuin alustaa ja vaihteistoa. Nyt sitä on kuitenkin jo senverran ajettu ja todettu että tästä kannattaa jatkaa.
Muutama räpsy: https://photos.app.goo.gl/snyVyVRNYi18zNTq9
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Yksi penkki jo löytyi, leimavanha Sparco Sprint V kaatamattomasta ralliautosta sopii hyvin tähän käyttöön. Hintaa oli 130,-€ ja on siistikuntoinen. Seuraavaksi se leivotaan paremmin kiinni, kuvassa menossa vasta mallailuvaihe talvirenkaan avustamana.
https://photos.app.goo.gl/57onQu99498EAPfL9
https://photos.app.goo.gl/57onQu99498EAPfL9
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Moskovasta tilattu koe-erä osia, lokasuojan levikkeet ja alapallonivelet. Hinnat maltillisia ja palvelu pelaa sutjakkaasti yhteydenpitoa myöten. Nyt odotellaan Venäjän Postin kautta tulevaa lähetystä, toimitusajaksi haarukoivat 13-21 päivää.
https://tuningsport.ru/
Paperille on jo tehty listaa seuraavista investoinneista mikäli tämä koe-erä löytää kotiovelle tuossa aikahaarukassa...
https://tuningsport.ru/
Paperille on jo tehty listaa seuraavista investoinneista mikäli tämä koe-erä löytää kotiovelle tuossa aikahaarukassa...
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Tänään saapui lähetys Moskovasta ja paketista kuoriutui juuri sitä tavaraa mitä olin tilannutkin. Toimitusaika oli Russian Postin kautta pitkä mutta ennakoitu, pääasia että löysi perille eikä kotimaan Postikaan saanut sitä hukattua. Sisältö oli levikkeitä ja alapalloniveliä, levikkeitä jo heti aseteltiin paikalleen ja hyvin istui. Linkissä kuvaa tuotoksesta.
Senverran hyvää palvelua tuolta sain että käytän Tuningsport'ia jatkossakin, uuden tilauksen laitoin heti tänään vetämään. Siinä tulee moottorin/vaihteiston kovempia tukikumeja, polyuretaanipuslia ja kytkinpaketti. Tarvetta on tulevaisuudessakin, enkä näe mahdottomaksi käyttää kotimaisia toimittajiakaan jos vaan kustannukset pysyy kurissa.
https://photos.app.goo.gl/FfDULGZ8w6WQ4pWK9
Senverran hyvää palvelua tuolta sain että käytän Tuningsport'ia jatkossakin, uuden tilauksen laitoin heti tänään vetämään. Siinä tulee moottorin/vaihteiston kovempia tukikumeja, polyuretaanipuslia ja kytkinpaketti. Tarvetta on tulevaisuudessakin, enkä näe mahdottomaksi käyttää kotimaisia toimittajiakaan jos vaan kustannukset pysyy kurissa.
https://photos.app.goo.gl/FfDULGZ8w6WQ4pWK9
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Hyvin istuu muutaman euron levikkeet paikalleen, vähän kun kuumailmapuhaltimella vielä antaa lämpöä ennen ruuvaamista:
https://photos.app.goo.gl/kFW9GwupkxSQeLjS8
Nyt odotellaan uusia osia saapuvaksi, samoin Mig'in kaasua jossa täyttöaika Voikoskella on lähes samaa luokkaa kuin osatilauksen saapuminen venäjältä...
https://photos.app.goo.gl/kFW9GwupkxSQeLjS8
Nyt odotellaan uusia osia saapuvaksi, samoin Mig'in kaasua jossa täyttöaika Voikoskella on lähes samaa luokkaa kuin osatilauksen saapuminen venäjältä...
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
mä saan heti täyden pullon mukaanHvl1971 kirjoitti: samoin Mig'in kaasua jossa täyttöaika Voikoskella on lähes samaa luokkaa kuin osatilauksen saapuminen venäjältä...
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Sulla on ilmeisesti vuokrapullo, sen saa heti mukaan mutta omaa pulloa pitää odottaa melkein niin kauan että inspiraatio meinaa karata näistä hitsausprojekteista.jaketech racinteam kirjoitti:mä saan heti täyden pullon mukaanHvl1971 kirjoitti: samoin Mig'in kaasua jossa täyttöaika Voikoskella on lähes samaa luokkaa kuin osatilauksen saapuminen venäjältä...
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Aiheen vierestä edelleen, mutta kannattaa täyttää oma pullo sammutinhuollossa, jos sellainen vain lähistöltä löytyy. Täyttö odottaessa ja hinta usein edullisempi. Ihan kaikissa paikoissa ei ole laitteita, mutta näissäkin yleensä onnistuu (viimeksi kun kysyin yhdestä, niin arvio oli että pari päivää menee). Seuraavan kerran minun pullon joutuukin sitten katsastamaan kun tulee 10v pullolle täyteen, sekin saman sammutinhuollon kautta, mutta se ei onnistu ihan näin nopeasti.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
Tiedän. Halusin nimenomaan seoskaasun, mutta jos hiilidioksidi riittää tarpeisiin niin sammutinhuolto on varteenotettava vaihtoehto.mush kirjoitti:Aiheen vierestä edelleen, mutta kannattaa täyttää oma pullo sammutinhuollossa, jos sellainen vain lähistöltä löytyy. Täyttö odottaessa ja hinta usein edullisempi. Ihan kaikissa paikoissa ei ole laitteita, mutta näissäkin yleensä onnistuu (viimeksi kun kysyin yhdestä, niin arvio oli että pari päivää menee). Seuraavan kerran minun pullon joutuukin sitten katsastamaan kun tulee 10v pullolle täyteen, sekin saman sammutinhuollon kautta, mutta se ei onnistu ihan näin nopeasti.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: Harjoitteluautoksi 1,5i
mig:ssä vuokarapullo ja tig:ssä oma albee pullo joka vaihtuu joka kerta ku käy sen vaihtamassa täyteen.Hvl1971 kirjoitti:Sulla on ilmeisesti vuokrapullo, sen saa heti mukaan mutta omaa pulloa pitää odottaa melkein niin kauan että inspiraatio meinaa karata näistä hitsausprojekteista.jaketech racinteam kirjoitti:mä saan heti täyden pullon mukaanHvl1971 kirjoitti: samoin Mig'in kaasua jossa täyttöaika Voikoskella on lähes samaa luokkaa kuin osatilauksen saapuminen venäjältä...
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.